اخباراقتصاد کلانتاپویژه ها

ترخیص کامیون های دپو شده همچنان در هاله‌ای از ابهام

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری عصر خدمات ، موضوع واردات کامیون های وارداتی مربوط به مصوبه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی می‌شود که در این مصوبه شرایط واردات این کامیون ها از سوی وزارت راه و شهرسازی به گمرک ابلاغ شده و پس از آن سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و وزارت صنعت طی ابلاغیه ای شرایط واردات از جمله ردیف تعرفه کامیونهای وارداتی، نحوه واردات، کامیون‌های اسقاطی مشخص شده است. ولی واردات این کامیون ها با موانعی مواجه و در گمرک دپو شده و صاحبان این کامیون ها که اغلب رانندگانی هستند که این خودروها را از محل معیشت خود تهیه کردند بلاتکلیف باقی ماندند.

این در حالی است که در شهریور ماه سال جاری اورنقی معاون گمرک ایران اعلام کرده که طی بازدیدی که از جریان کامیونهای وارداتی از سوی معاون دادستان تهران انجام شده و بر اساس مذاکراتی که صورت گرفته بخش زیادی از موانع برای خروج این کامیون‌ها از دپو برداشته شده و صاحبان کالا با همکاری دستگاهها نسبت به ترخیص این کامیون ها اقدام خواهند کرد به علاوه تاکید شده بود تا پایان آبان ماه تکلیف کامیون های دیده شده در گمرک مشخص شود.

*تاخیر بانک‌ها در صدور کد ساتا
در این میان عسگری معاون فنی گمرک گفته بود از مجموعه ۱۱ هزار و ۷۴۴ دستگاه کامیون کشنده زیر ۳ سال که وارد گمرک شده تا اول بهمن ماه در مجموع ۸۸۷۶ دستگاه اظهار شده و از این تعداد ۴۷۹۴ دستگاه ترخیص شده در عین حال ۲۸۹۸ دستگاه  در گمرک دپو شده است، همچنین وی تاکید کرده دلایل کندی ترخیص کامیون های وارداتی با وجود تسهیلات ارائه شده عدم صدور کد رهگیری بانک جهت تایید منشاء ارز است با وجود مذاکراتی که گمرک و بانک مرکزی در این رابطه داشته و علیرغم ابلاغ بانک مرکزی به بانکهای عامل همچنان برخی بانک‌ها در صدور کد ساتا با تاخیر اقدام می‌کنند.
به گفته عسگری مشکل نقدینگی در پرداخت حقوق ورودی یکی دیگر از مسائلی است که خروج کامیونها از دپو‌ را با مشکل مواجه کرده چرا که برخی از این دستگاه ها عمر بالای ۲۵ سال دارند و امکان تخفیف ۲۵ درصدی در سود بازرگانی قابل اعمال است ولی در حال حاضر به دلیل افزایش قیمت این کامیون ها استفاده از این تسهیلات با مشکل مواجه شده است، به علاوه بالا بودن هزینه اسقاط کامیون‌های با عمر بالا به عنوان یکی دیگر از دلایل عدم ترخیص سریع آنها است و صدور مجوز نمایندگی خدمات پس از فروش نیز قابل توجه است که کندی ترخیص را در پی داشته است.

نکته قابل توجه اینجاست که این موانع در حالی از سوی برخی دستگاه‌ها مقابله تعیین و تکلیف شدن کامیونهای دپو شده در گمرک قرار گرفته که طی مذاکرات اولیه صورت گرفته و ابلاغ دادستانی عمدتاً در مورد آنها توافق شده بود از جمله آنها می‌توان به موکول شدن مجوز محیط زیست بعد از ترخیص، تسریع در انجام صحه گذاری و ارائه خدمات به کامیونهای وارداتی توسط نمایندگی‌های ارائه خدمات پس از فروش، حذف ضمانت نامه بانکی یا سپرده نقدی جهت صدور کد منشا ارز، چگونگی محاسبه حقوق ورودی تحویل دستی نامه، استعلام مشخصات کامیون وارداتی از شرکت نمایندگی و …. اشاره کرد.

گفتنی است، طی چند ماه اخیر ابلاغ دستور دادستانی برای تشخیص کامیون ها گزارش هایی در مورد قصورات برخی دستگاه یا حتی وارد کنندگان به مرجع قضایی ارائه شده که نشان از ناهماهنگی و موانع ایجاد شده برای ترخیص کامیونها دارد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا