اخباراقتصاد کلانتاپویژه ها

آینده بازار مسکن به شرایط سیاسی و اقتصادی گره خورده است

 مصطفی‌قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت وگو با خبرنگار عصذر خدمات در خصوص شرایط بازار مسکن در ماه های پیش رو و سال آینده بیان کرد: با بیان اینکه تورم بازار مسکن در ۹ ماه گذشته نزدیک صفر بوده است، با فضای امیدوارکننده‌ای که در مذاکرات ۱+۴ ایجاد شده احتمال کاهش قیمت مسکن وجود دارد. همین مسأله باعث شده تا انتظارات افزایشی، جای خود را به انتظارات کاهشی در بازارهای طلا، ارز و به خصوص مسکن بدهد.

وی در ادامه افزود: با وجود آنکه برخی «بخر و بفروش ها» و سوداگران نهایت تلاش خود را برای افزایش قیمت مسکن به کار گرفتند،هیچ نوع افزایشی از اسفندماه سال گذشته تا کنون در بازار رخ نداده است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه دائماً وضعیت کف بازار مسکن رصد می‌شود گفت: هیچ نوع افزایشی از اواخرسال گذشته تا کنون در بازار رخ نداده و به همین دلیل از آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار که نشان‌دهنده رشد ولو جزئی در بازار است تعجب می‌کنم. ریز نوسانات ماهیانه در بازار مسکن وجود داشته اما به طور کلی مسیر خطی را طی کرده است.

خسروی تصریح کرد: از نیمه دوم سال جاری که مقداری دولت سیزدهم بر اوضاع اقتصادی تسلط پیدا کرد و مذاکرات هسته‌ای شکل جدی‌تری به خود گرفت روند فزاینده نرخ تورم تا حدودی کنترل شد و بازارهای ارز و طلا به ثبات نسبی رسیدند. مسکن نیز که قبل از آن در آرامش کامل بود. هم‌اکنون که تیم مذاکره کننده در آستانه دستیابی به توافق است این انتظار ایجاد شده که با رشد درآمدهای نفتی و به طور کلی درآمدهای صادراتی شاهد کاهش قیمت دارایی‌های ثابت مثل طلا، ارز و مسکن باشیم. تا جایی که در هفته‌های اخیر شاهد افزایش عرضه در بازار مسکن هستیم و مشتریان به نوعی دست بالا را دارند.

وی با اشاره به همیت اجرای توافق ایران و چین گفت: این اتفاق مهم می‌تواند اقتصاد کشور را یک گام به جلو هدایت کند. با این توافق امکان افزایش صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی به چین وجود دارد. از آن طرف می‌توان از سرمایه‌گذاران چینی برای پروژه‌های عمرانی و مسکن در ایران استفاده کرد. کما اینکه وزارت راه و شهرسازی به دنبال استفاده از این ظرفیت در طرح نهضت ملی مسکن است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: اگر ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی محقق شود که هم‌اکنون طرح به مرحله مناسبی از پیشرفت اولیه رسیده به تدریج شاهد بهبود وضعیت بازار مسکن خواهیم بود.

وی درباره پیش‌بینی از وضعیت آینده بازار مسکن خاطر نشان کرد: عوامل متعددی بر آینده بازار مسکن تأثیرگذار است که مهمترین آن به نوسانات اقتصاد کلان، بازارهای موازی و توان خرید متقاضیان برمی‌گردد. در حال حاضر توان طرف تقاضا به شدت کاهش یافته و از طرف دیگر با شرایط امیدوارکننده‌ای که در فضای سیاسی و اقتصادی کشور ایجاد شده به نظر می‌رسد با کاهش قیمت مسکن یا دست کم ثبات این بازار در میان مدت مواجه باشیم.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا