تاپ

چالش های افزایش دامنه نوسان در معاملات بازار سرمایه

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری عصر خدمات، طی هفته اخیر رئیس سازمان بورس خبر از باز شدن تدریجی دامنه نوسان معاملات داده است که در این راستا برای نمادهایی که بازارگردان دارند با شرایط هیئت مدیره بورس ها می توانند دامنه نوسان را افزایش دهند و این افزایش سقف نخواهد داشت هیئت مدیره فرابورس در حال تهیه ضوابط دقیق این موضوع هستند تا برابر با این ضوابط آزادسازی تدریجی دامنه نوسان اجرایی شود.

در این میان افزایش دامنه نوسان و سایر راهکارهای عملیات بازار مثل حجم مبنا یا حد اعتبار به طور مستقیم تاثیر بر ارزش ذاتی سهام را نخواهند داشت و سودآوری شرکت‌ها و سطح نرخ بهره و رشد سودآوری است که ارزش سهام را تعیین خواهد کرد.

نکته قابل توجه اینجاست که این موضوع در مرحله اول موجب رونق بازار، افزایش حجم و ارزش معاملات و بهبود عملیات بازارگردانی آنها می‌شود و در مرحله بعدی سبب کاهش ریسک معاملات اعتباری برای کارگزاری‌ها و اعتبار دهندگان خواهد شد.

به عقیده کارشناسان بازار سرمایه افزایش دامنه نوسان باید بر اساس ارزش شرکت ها صورت گیرد و شرکت‌های بزرگ در دامنه و شرکت‌های کوچک در بدون دامنه معامله شوند و نکته قابل توجه اینجاست که افزایش حد اعتبار برای معاملات اعتباری است به طوری که اعتبار برای سهام بدون دامنه نوسان ۱۰ برابر برای سهام با دامنه نوسان ۵ درصد تخصیص شود.

در این رابطه اولاد کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با عصر خدمات گفت:نقدشوندگی یکی از مهمترین اصل های بازار بورس است که وجود دامنه نوسان این موضوع را زیر سوال برده و سبب قفل شدن سهام در صف خرید و فروش می شود و از طرفی هیجانات بازار را نیز کنترل می‌کند اما حذف دامنه نوسان تاثیر اخبار مثبت و منفی روی تقاضا و عرضه را افزایش داده که در این صورت باید شرکت ها اخبار را در فاصله زمانی کمتری در روی سایت کدال منتشر کنند.

وی در ادامه افزود: بسیاری از مردم با افزایش دامنه نوسان ترغیب به خرید سهام شده و برای سهمی خاص از این راه صف خرید تشکیل می‌دهند.  سپس سهم را خالی می‌کند که در صورت حذف دامنه نوسان از این گونه رانت‌ها جلوگیری خواهد شد بعلاوه در یک بازه زمانی میان مدت به صورت پلکانی و با ثبات بازار سرمایه روبرو خواهد شد و بهتر است دامنه نوسان ابتدا برای شرکت‌هایی که نقش شوندگی بیشتری دارند حذف و سپس سراغ سایر شرکت‌ها رفت.

وی خاطرنشان کرد: حذف دامنه نوسان و آزادسازی دامنه نوسان به صورت پلکانی و با اعداد منطقی صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا