اخباربازار سرمایهتاپویژه ها

ارائه سهام عدالت به جاماندگان هنوز در ابهام است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری عصر خدمات، با توجه به گذشت یک سال از زمان آزادسازی سهام عدالت،هنوز تکلیف جاماندگان از ثبت نام این سهام مشخص نشده است.

به گفته پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و دولت با کلیات طرح ارائه سهام جاماندگان موافقت کرده و در صورت اعلام رسمی وضعیت آن را تا پایان سال مشخص خواهد شد که هنوز جزئیات این طرح مشخص نیست .

بر اساس آخرین آمار دو دسته جامانده سهام عدالت وجود دارد یکی از افرادی که دعوتنامه دریافت سهام عدالت دارند که جمعیت حدود ۱.۸ میلیون تا ۴ میلیون نفر متغیر هستند و ۱.۸ میلیون نفر کسانی هستند که کارتکس دارند و چهار میلیون نفر از افرادی هستند که دعوتنامه سهام عدالت برای آنها صادر شده اما موفق به ثبت نهایی آن نشده‌اند.

با توجه به برآورد وزارت کار نزدیک به ۲۲ میلیون نفر از ۶ دهک پایین جامعه با توجه به اعلام قانون برای داشتن این سهم، هنوز سهام عدالت دریافت نکرده اند البته در میان این افراد ۴ میلیون نفر که دعوتنامه سهام عدالت دارند و در مجموع جاماندگان سهام عدالت بر اساس آخرین آمار بین ۲۰ تا ۲۲ میلیون نفر است. نکته قابل اهمیت اینجاست باید به افرادی که ۱۰ سال سود سهام عدالت دریافت نکردند نیز توجه شود و با ورود ۲۲ میلیون نفر جا مانده به مشمولین سهام عدالت جامعه هدف این سهام به ۷۱ میلیون نفر خواهد رسید.

البته در بودجه سال ۱۴۰۱ منبعی برای این سهام در نظر گرفته نشده اما حدود ۱۱ شرکت سرمایه‌پذیر را دولت قبل از طرف سهام عدالت حذف کرد که با بازگشت این سهام اصلاً نیازی به سهام جدید برای افراد نیست علاوه بر آن بخشی دیگر نیز از کم شدن سهام یک میلیونی به ۵۳۲ هزار تومان افراد طلبی است که دولت باید آن را بپردازد پس بر اساس پیش‌بینی مجلس اگر دولت بتواند ۲۲ میلیون نفر را با این منابع پوشش دهد کسری در بودجه سال ۱۴۰۱ نخواهد بود.

گفتنی است، به نظر می رسد طرح دارندگان سهام عدالت و تعیین تکلیف آن تا قبل از پایان سال اجرایی نخواهد شد چرا که با توجه به اینکه در ماه پایانی سال هستیم هنوز مراحل ان آغاز نشده و شاید بخشی از کمیته امداد بهزیستی و یا افرادی که کارت که دارند در خوشبینانه‌ترین حالت بتوانند سهام خود را تا پایان سال دریافت کنند. با توجه به اینکه بیش از ۶ ماه از روی کار آمدن دولت جدید می‌گذرد هنوز در زمینه ارائه سهام عدالت به جاماندگان اقدام تکمیلی صورت نگرفته و هنوز طرح‌ها در حد گمانه‌زنی است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا