تاپخدمات شهریخودرو

شباهت خودروسازان ایرانی با فورد!/ ظهور دلالیسم در بازار آمریکا

بحران جهانی کرونا در بیش از ۲ سال گذشته باعث کاهش ساعات کاری، تعطیلی و حتی تعدیل نیروها در بسیاری از صنایع بزرگ جهان شده است.

به گزارش خبرنگار عصر خدمات، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات فعلی صنایع در جهان، کمبود قطعات الکترونیکی چون چیپ ست و خازن های خاص است. زیرا دانش تولید این قطعات High Tec در اختیار سازندگان و برندهای بزرگی است که همواره در مسیر توسعه این قطعات و به روز رسانی آنها قرار دارند. در نتیجه صنایع مختلف به جای این که ((چرخ را دوباره اختراع کنند)) ترجیح می دهند به دلایل اقتصادی این قطعات را از برندهای معتبر خریداری کنند.

اما شیوع جهانی ویروس کرونا از سال ۲۰۱۹ و محدویت هایی که با خود به همراه داشته است، باعث شده بسیاری از صنایع با ظرفیت پایین به فعالیت بپردازند. این در حالی است که حتی گاهی برخی از کسب و کارها به صورت کاملا تعطیل درآمده اند و این روند تولید را با نوسان رو به رو ساخته است.
تولیدکنندگان قطعات الکترنیکی از جمله صنایعی هستند که با افت تولید رو به رو شدند. مشتریان قطعات الکترنیکی بازاری بسیار گسترده از لوازم خانگی تا خودرو و دستگاه های پزشکی هستند و کاهش تولید آنها موجب کاهش تولید این صنایع شده است. به خصوص صنعت خودرو که دامنه نفوذ دانش الکترونیک در آن بسیار بالاست با کمبود شدید این قطعات دست و پنجه نرم می کند.

به دلیل پیچیدگی ساختاری و دانش فنی قطعات الکترونیکی مثل سیستم های ESP، ECU، کنترل گرها و پردازنده های خاص تنها چند برند معتبر جهانی این قطعات را تولید می کنند. در نتیجه همه خودروسازان جهان نیز بخشی از این قطعات و یاکل سیستم ها را از این برندها خریداری می کنند. حتی این موضوع شامل خودروسازان ایرانی نیز می شود.

البته خودروسازان خارجی تنها با مشکل افت تولید این قطعات رو به رو هستند، ولی خودروسازان داخلی علاوه بر این باید برای تهیه همین قطعات تحریم ها را هم دور بزنند! با این همه یکی از مشکلات عمده خودروسازان داخلی در تولید و تجاری سازی محصولات کمبود قطعات الکترنیکی و چیپ ست ها در بازار جهانی است. این مشکل اپیدمی حتی باعث شده خودروسازان بزرگی همچون فورد هم به ناچار خودروهای تولیدی را دپو کنند.

جالب است بدانید، سایت خبری Autonews.com و چندین رسانه دیگر در روزهای گذشته خبر از دپو چند ده هزار دستگاه از محصولات کمپانی فورد در پارکینگ های این شرکت داده اند. سایت خبری اتونیوز با این تیتر “Chip shortage has a ‘few thousand’ Broncos awaiting delivery” (کمبود تراشه چند هزار برانکو در انتظار تحویل) از کمبود این قطعات و عدم تجاری سازی فورد برانکو خبر داد.

با این حال این سایت خبر داده نه تنها تب خرید فورد برانکو SUV جذاب فورد کاهش نیافته است، بلکه خریداران در انتظار تجاری سازی محصولات دپو شده فورد هستند. حتی کمبود چیپ ست ها تنها دامن مدل برانکو را نگرفته است و حدود ۶۰ هزار دستگاه پیکاپ سری F از پرفروش ترین محصولات فورد نیز به همین دلیل در پارکینگ های این کمپانی در میشیگان و دیگر سایت های تولیدی دپو شده اند.

ایجاد محدودیت در سیستم فروش فورد
بلومبرگ خبر داده فورد به دلیل وجود تقاضا بالا برای مدل هایی چون برانکو که قیمت آن در بازار آزاد افزایش داده است، مجبور شده ۵۰ درصد از تولیدات را به صورت اولویت بندی، ۲۵ درصد را در نمایندگی ها و ۲۵ درصد دیگر را با روش هایی که فیلترهای خرید در آن وجود دارد، عرضه کند. این روش های فروش بازاری ناخواسته را برای دلال ها به وجود آورده است. این در حالی است که خریداران اولیه فورد برانکو این خودرو را در سال ۲۰۲۰ ثبت نام کرده اند.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا