اخباربازار سرمایهتاپ

شاخص بورس صعود کرد/ تاثیر مثبت رشد دلار بر بورس

در هفته‌ای که گذشت شاخص هم وزن ۳.۸ درصد و شاخص کل ۲.۳ درصد رشد داشت.

به گزارش خبرنگار عصر خدمات،شرکت‌های بزرگ عمدتا متعادل و شرکت‌های کوچک عمدتا مثبت بودند. شاخص فرابورس نیز مشابه شاخص کل بورس با رشد ۲.۳ درصدی همراه بود.

هفته گذشته، صنعت زراعت با رشد ۲۰ درصدی پیشتاز صنایع بازار بود و بعد از آن گروه خرده فروشی با ۱۸.۲۷ درصد، اطلاعات و ارتباطات با ۱۴.۱۰ درصد، غذایی به جز قند با ۱۳.۸۱ درصد، تامین آب و برق گاز با ۱۱.۵۳ درصد و نهایتا حفاری نفت و کانی غیرفلزی با نزدیک به ۱۰ درصد رشد، قرار داشتند.

در مقابل اداره بازار‌های مالی، انتشار و چاپ، منسوجات، فنی مهندسی، سایر معادن و ذغال سنگ بازده منفی داشتند.ز

ازچهار روز کاری هفته، دو روز شنبه با ورود پول و در سه روز یکشنبه و دوشنبه و سه شنبه با خروج پول حقیقی مواجه بودیم. در مجموع طی هفته، ۱۰۷ میلیارد تومان با میانگین روزانه ۲۱ میلیارد تومان از بازار خارج شد. تا جمع خروج پول حقیقی از ابتدای سال ۱۴۰۱ به ۷۰۶ میلیارد تومان برسد (میانگین روزانه ۲۴ میلیارد تومان). البته ارزش معاملات خرد بازار این هفته نیز رشد داشت و به متوسط روزانه ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید.

نکته قابل توجه اینجاست که تحولات در بازار ارز در کنار افزایش شدید قیمت برخی کالا‌ها که قبلا ارز ترجیحی دریافت می‌کردند، در ازای افزایش ده برابری یارانه‌های نقدی مهمترین اخبار موثر بر بازار بودند.

گفتنی است، در کنار آن، تقویت دلار به واسطه افزایش نرخ بهره در ایالات متحده و اثر منفی آن بر قیمت‌های جهانی، فشار عرضه بر صنایع فلزی معدنی تحمیل کرد. رشد قیمت نفت به واسطه تحولات اوکراین و تحریم‌ها علیه روسیه نیز بر بازار این هفته موثر بود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا