اخبار اقتصادیتاپخودرو

مُد شاخص اصلی طراحی خودرو/ مدیران نباید با طراحی محصول سلیقه ای رفتار کنند

مسیر طراحی صنعت خودرو بر پایه مقوله ای به نام مُد قدم برمی دارد. نمی توان برای بازه چهار الی پنج ساله پیش بینی مشخص را در نظر گرفت که زبان طراحی خودرو در صنعت جهانی به کدام سو حرکت خواهد کرد. یکی از دلایل عدم پیش بینی ما، تاثیر گذاری عوامل گوناگون روی این صنعت است.

به گزارش خبرنگار عصرخدمات، روند طراحی در صنعت خودرو جهان به سمتی می رود که شباهت هایی انکارناپذیر بین محصولات خودروسازان به وجود آمده است. این موضوع پایگاه خبری عصر خدمات را بر آن داشت تا با علیرضا محمدزاده یکی متخصصین طراحی خودرو در ایران در این باره گفت و گو کنیم.
مشروح گفتگو به شرح زیر است:

شاخص های اصلی طراحی خودرو در جهان تابع چه مسائلی هستند؟

مسیر طراحی صنعت خودرو بر پایه مقوله ای به نام مُد قدم برمی دارد. نمی توان برای بازه چهار الی پنج ساله پیش بینی مشخص را در نظر گرفت که زبان طراحی خودرو در صنعت جهانی به کدام سو حرکت خواهد کرد. یکی از دلایل عدم پیش بینی ما، تاثیر گذاری عوامل گوناگون روی این صنعت است.

به عنوان مثال امروز ما درگیر طراحی خودرو های برقی هستیم و با توجه به نکات فنی آنها دیگر فضای موتور را نیاز نداریم. چون باتری ها در کف خودرو قرار گرفته اند و این موضوع موجب می شود که طراحی خودرو کاملا متفاوت باشد. جزئیاتی شامل جلو پنجره بزرگ برای خنک کردن رادیاتور را شاهد نیستیم همین امر باعث شده در طراحی خودروها شکلی آیرودینامیکی تر به وجود بیاید. از این رو طراحی با خطوط نرم تر و کشیده تر ترسیم می شوند و به اصطلاح طراح هایی تمیز تر را در خودرو ها شاهد باشیم.

اگر مسیر تاریخی طراحی خودروها را برسی کنیم، شاهد بازه ای پنج الی شش ساله هستیم که معماری کلی خودروها تغییر می کند. یکی از اقدامات جدی خودروسازان بزرگ قدم برداشتن در مسیر خودرو های برقی است، که تاثیر آن را بر طراحی خودروها می توانیم در ساده تر شدن طرح ها و  القا حس مدرن به مخاطب پیدا کنیم. در خودروهای آینده شاهد جزئیاتی که در طراحی قدیمی وجود داشت، نخواهیم بود.

شکل گیری مسیر مد در طراحی خودرو و مقوله پیشرفت تکنولوژی چه اثری در طرح ها دارد؟

نمی توان به طور دقیق گفت، تکنولوژی موثر بر ساختارطراحی خودرو است. طراحان خودرو همیشه محدودیتی از طرف مباحث فنی دارند. به عنوان مثال اگر اندازه موتور خودرو کوچکتر بشود، دست طراح باز تر خواهد بود تا بتواند طراحی محصول مناسب تر و با آیرودینامیک بیشتر  را ارائه دهد. یکی دیگر از وظایف اصلی تیم طراحی خودرو ساخت جریان طراحی خاص خود یا پیروی از یک جریان شاخص دیگر است، که قدم گذاشتن در هر دو مسیر در نتیجه تصمیم تیم طراحی صورت خواهد گرفت. امر جریان سازی را  ما می توانیم در برندهای بزرگ دنیا شاهد باشیم که با طراحی و عرضه محصولی باعث تغییری کلی در مسیر طراحی سایر محصولات می شوند.

آپشن ها و امکانات جدید چه تاثیری در طراحی خودرو دارند؟

درباره مبحث آپشن ها یا امکانات حاضر در خودروهای امروز با توجه به به کارگیری راحت برخی تکنولوژی ها و ارزان بودن قیمت تمام شده آن ها عرضه آن از سوی سازنده خودرو را مطابق میل و خواست مصرف کننده در خودرو قرار می دهیم. بعد از مدتی در تیم طراحی خودرو در خودروسازی ها استفاده از برخی امکانات تبدیل به امری  پایه می شود.در نتیجه باید طراحان با آن ها کنار بیایند و در زمان طراحی پیش بینی شوند.

آیا خودرو های داخل هم از الگو های جهانی پیروی آگانه دارند یا صرفا تقلید ظاهری را پیش گرفته اند؟

ما در خودرو سازی داخلی چیزی تحت عنوان سیاست گذاری برای طراحی خودرو نداریم. علت این امر را می توان سیاسی بودن این صنعت در کشور دانست. در طول ادوار گذشته تا به حال این صنعت همیشه وسیله ای برای حرکتی نمایشی از سوی مسئولین قرار گرفته است. دیگر این که در صنعت خودرو سازی کشور تا به حال برطرف کردن نیاز مشتری در مسیر طراحی خودروسازی کشور در دستور کار قرار نبوده است.

پس سبب شکل گیری سیاست بلند مدت در طراحی خودرو شرکت های بزرگ دولتی کشور نمی شود. اما توجه با تغییرات اخیر در بخش طراحی دو خودرو ساز بزرگ کشور می توان اتفاقات رخ داده را  مخلوطی از تمامی الگوهای جهانی یا مد روز صنعت خودرو جهان دانست. حتی سلیقه مدیران گذشته تا به امروز صنعت خودرو کشور را می توانیم در محصولات داخلی ببینیم.

آیا به نظر شما در کپی کردن و الگو برداری از محصولات خارجی پیشرفتی وجود دارد؟

هیچ مشکلی در تقلید و الگو برداری و یا حتی کپی کردن از محصولات دیگر وجود ندارد تا کم کم مسیر تغییر و گام درست پدیدار شود. صاحب سبک شدن در طراحی  و منحصر به فرد در خودروسازی مسیر طولانی دارد.

آیا خصوصی شدن خودروسازان تاثیری در افزایش کیفیت طراحی محصولات دارد؟

تا حدودی می تواند تاثیر مثبت آن را در بهبود روند ساخت و عرضه محصولات شاهد باشیم، اما تمامی مشکلات و نقص این صنعت در کشور  را برطرف نمی کند. هر چند شاید دست طراحان کمی باز تر شود و طرح ها جسورانه تر شوند. اگر خصوصی سازی خودرو سازان دولتی  هم  درکشور ایجاد شود، اما مقام مدیریت در این سازمان ها و شرکت ها بخواهد نظر خود را در طراحی محصول بدون در نظر گرفتن علم و تخصص خاص اعمال کند، هیچ تفاوتی را شاهد نخواهیم بود.

نظر شما در خصوص این جمله که ((طراحی سلیقه ای است)) چیست؟

مقوله طراحی در کشور ما شباهت بسیاری به موضوع سیاست وجود دارد. تمامی مردم با هر سطح فکری در زمینه سیاست نظر خود را بیان کرده و تصور می شود که به درستی این نظر کار ساز است. در مسیر طراحی خودرو هم این داستان صدق می کند. این موضوع که مقوله طراحی امری سلیقه ایست، کاملا اشتباه است. بخش کوچکی از این امر را می توانیم  به سلیقه جمعی مرتبط بدانیم، اما زمانی که شما در مقام یک مدیر خودرو ساز قرار می گیرید، دیگر سلیقه شما نباید در طراحی محصول نقش داشته باشد. سرکارآمدن مدیران متخصص و سیاست گذاری بلند مدت می تواند ما را از این پروسه طراحی خودرو اشتباه دور کند.

چرا طراحی محصولات داخلی از نگاه مصرف کننده دچار نقص یا کمبود هایی است، این موضوع به استعداد طراحان ما باز می گردد یا موضوع دیگری وجود دارد؟

لزوما این مشکل را نمی توان بی استعدادی طراحان دانست، حتی اگر بخواهیم مبحث طراحی خودرو را در کشور برسی کنیم، متوجه می شویم که مقوله طراحی در کشور یک امر فرمایشی تلقی شده است. درون سیستم مدیریتی خودروساز ها خودرو طراحی می شود تا باب میل مدیران باشد.

نکته دیگر بی تجربه بودن افراد یا حتی غیر متخصص بودن آن ها در مسیر طراحی خودرو است. سرپرستان تیم طراحی در مراکز تحقیقات خودرو سازان، آموزش در خصوص طراحی خودرو را با سرفصل هایی قدیمی یا نادرست آموخته اند و جای خالی این مهم نتیجه اش ایده هایی نا پخته و غیر همگام با توان صنعت خودروسازی موجود در کشور است. تمامی این نکات موجب خروجی می شود که نارضایتی مصرف کننده همیشه به گوش می رسد.

نویسنده:علی غفاری

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا