تاپصنعت و تجارتیادداشت ها

بازدید وزیر صمت از یک مجتمع خودروسازی خصوصی/ خصوصی ها امین فاطمی می شوند؟

از جمله شعارهای وزیر صمت در حوزه خودرو همواره افزایش تولید در کشور بوده است. تولیدی که قرار است به ۳ میلیون دستگاه برسد و افزایش تولید نیز سرلیست مباحث مهمی است که هر هفته روی تخته سالن جلسات کمیته خودرو نوشته می شود.

در این خصوص اهل فن همیشه یک سوال اساسی را مطرح کرده اند و آن سوال این که خودروسازان خصوصی در نقشه راه تولید رضا فاطمی امین چه جایگاهی دارند؟

افزایش تولید تنها راه تنظیم بازار خودرو است. این جمله را پس از تحریم ها بارها شنیده ایم. در ماه های اخیر خودروسازان بخش دولتی برای نیل به این هدف تلاش کرده اند ابتدا بار خودروهای ناقص را از شانه زمین بگذارند و سپس همه ظرفیت های ممکن را به سمت افزایش تولید و هم زمان تجاری سازی بدون وقفه ببرند. استراتژی که به گواه متخصصین درست و منطقی به نظر می رسد.

اما سوال اساسی همواره این بوده است که بخش خصوصی در افزایش تولید چه نقشی دارد؟ هر چند در فضای رسانه ای پیرامون صنعت خودرو کمتر به سراغ این موضوع رفته اند اما این سوال امروز شاید به پاسخ نزدیک شده است. زیرا وزیر صمت در سرکشی های خود از شرایط تولید خودروسازان، این بار نه تنها به دو خودروساز بزرگ سر زد، بلکه ابتدا به سراغ بخش خصوصی رفت.

فاطمی امین امروز کمی بعد از طلوع آفتاب از  یکی از بزرگ ترین مجتمع خودروسازی خصوصی بازدید کرد. خودروسازی که بدون شک یکی از توانمند ترین تولید کنندگان بخش خصوصی است. زیرا در سبد تولید این گروه صنعتی می توان خودروهای سبک تا تجاری های سنگین را دید. ضمن این که ظرفیت ها و زیرساخت های تولیدی بزرگ ترین مجتمع خودروسازی خصوصی که عمدتا در شهر صنعتی هشتگرد بنا شده است، از نظر سطح تکنولوژیکی و کنترل کیفیت نیز از استانداردهای اروپایی بهره می برد.

مدیریت بازار با ظرفیت های خصوصی سازان
از جمله چالش های بزرگ پیش روی وزارت صمت در حال حاضر، مدیریت بازار خودرو در همه سگمنت هاست. از خودروهای سبک خانوادگی گرفته تا خودروهای سنگین. از این رو انتخاب استراتژی صحیحی برای مدیریت بازار نیازمند استفاده از همه توانمندی های صنعت خودرو کشور است. به این ترتیب به نظر می رسد، بازدید وزیر صمت از این مجتمع خودروسازی خصوصی را باید بسان روشن کردن چراغی برای راه این تولید کنندگان برشمرد تا نقشی جدی تر در مسیر صنعت خودرو ایران داشته باشند.

بی شک خودروسازان بخش خصوصی در شرایط فعلی به دلیل استفاده از پلتفرم های به روز تر نسبت به دو خودروساز بزرگ کشور نمی توانند در بازه ابتدایی بازار با آنها رقابت کنند، اما فراموش نکنید همزمان با حمایت وزارت صمت از خصوصی سازان و در صورت کاهش هزینه های تولید این رقابت نیز ایجاد خواهد شد. رقابتی که قطعا موجب پیشرفت دو خودروساز بزرگ نیز می شود.از طرفی با توجه با وجود حدود ۲۸۰ هزار خودرو تجاری فرسوده در ایران ( ۳۰۰ هزار دستگاه به گفته بعضی منابع) بدون تردید نوسازی این ناوگان تنها با کمک استفاده از همه ظرفیت های داخلی بخش تجاری میسر می شود. این در حالی است که با واردات خودروهای تجاری کارکرده به کشور، عملا بازار خودروهای تجاری به ثبات نرسیده است و خودروهای وارداتی کارکرده از نظر قیمت تمام شده برای مشتری تا چند برابر تولیدات داخلی قیمت گرفته اند.

این در حالی است که این مجتمع خودروسازی خصوصی و هم دیگر خصوصی سازان علاوه بر برخورداری از ظرفیت های تولید بالا می توانند در رقابت با ایران خودرو دیزل و سایپا دیزل علاوه بر افزایش تیراژ و تولید اقتصادی، موجب رشد اقتصادی بخش صنعت و کسب و کار در حوزه حمل نقل را پدید بیاورند.

البته این همه ماجرا نیست، زیرا در صورتی که نقش پررنگ تری به تجاری سازان بخش خصوصی از سوی وزارت صمت در طرح نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده تجاری داده شود، همزمان با افزایش تولید دانش فنی نیز به داخل انتقال می یابد و این مهم می تواند بزرگ ترین دستاورد تجاری سازان خصوصی برای کشور باشد.

ظرفیت های تولید خصوصی ها
اگر بخواهیم مجموع ظرفیت های تولید در بخش خصوصی را مد نظر قرار دهیم، باید گفت این تولید کنندگان به صورت مجموع می توانند تا بیش از ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال تولید کنند. این عدد در صورت رفع موانع تولید از راه بخش خصوصی کاملا دست یافتنی است. تنها کافیست منوچهر منطقی معاون حمل و نقل ساختمان خیابان سمیه پای درد دل های خصوصی سازان بنشینند و با راهکارهای صحیح هزینه های تولید را کاهش دهند.

نباید فراموش کرد دو خودروساز بزرگ کشور به دلیل بدنه بسیار بزرگ و بروکراسی های اداری و سازمانی در توسعه محصول و به روز رسانی پلتفرم های خود چابک نیستند، اما این بخش خصوصی است که می تواند در یک سال کل پروسه انتخاب محصول، ثبت قرار داد، ثبت سفارش و تولید نمونه های مهندسی را انجام دهد. پس این تئوری بسیار منطقی است که برای بهبود شرایط بازار خودرو نقش مهم تری را به خصوصی سازان پیشنهاد کنیم.

از طرفی در حالی که دو خودروساز کشور از داشتن نیروهای مازاد و هزینه های سربار این نیروها همیشه گله دارند، خودروسازان بخش خصوصی به ویژه در دو سال اخیر ضمن توسعه خطوط تولید، اشتغال زایی را نیز توسعه داده اند و در حقیقت باید آنها را مهمترین محورهای کارآفرینی در صنعت خودرو و شاید کل صنعت کشور به حساب آورد. در نتیجه اظهر و من الشمس است که با برداشتن سنگ از راه تولیدکنندگان بخش خصوصی در بحرانی ترین دوران اقتصادی کشور کارآفرینی پایدار زاده می شود.

صادرات و ارزآوری به کمک خصوصی سازان
در حالی که نرخ ارز افزایش یافته است و به دلیل تحریم ها از نظر ارزی کشور در شرایط چندان مناسبی قرار ندارد، یکی از راه های بهبود شرایط ارزآوری از طریق صادرات است. راهی که صنعت خودرو کشور به دلیل گستردگی و قرار داشتن در راس هرم تولید می تواند بعد از صنعت نفت و پتروشیمی بهتر از دیگر صنایع آن را طی کند.

اما در این مسیر دو خودروساز بزرگ کشور به دلیل مشکلات در ارتباطات بین المللی در اثر تحریم ها و البته به روز نبودن پلتفرم های تولیدی آنقدرها نمی توانند اثربخش باشند. ولی برعکس بخش خصوصی با توجه به این که مشکلات کمتری در استفاده از سیستم های بانکی و ارتباطات بین المللی دارند، گزینه خوبی برای صادارات به حساب می آیند.

این در حالی است که پلتفرم هایی که این خودروسازان در با استفاده از آنها چراغ تولید را روشن نگه داشته اند، عمدتا به تازگی توسط سازنده اصلی طراحی شده است. حتی بعضی از این خودروها همزمان با عرضه در بازار جهانی در ایران نیز تولید می شود. شاید یکی از دقیق ترین مثال ها برای تصدیق این گفته همان جایی باشد که وزیر صمت بعد از طلوع آفتاب امروز از آن بازدید کرده است.

زیرا خودروهایی که توسط تولیدکنندگان هشتگردی همچون مکث موتور،  ویرا دیزل، پیلسان و… تولید می شود، مدل های به روزی هستند که در بازار جهانی و به خصوص منطقه ای نیز قابلیت عرضه و صادرات دارند. به این ترتیب به نظر می رسد بازدید امروز وزیر صنعت از این مجمتع خودروسازی خصوصی را باید به فال نیک گرفت و منتظر نقش آفرینی جدی تر خودروسازان بخش خصوصی در اقتصاد، اشتغال و صنعت کشور بود.

یادداشت :امید آورزمانی

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا