اخباربازار سرمایهتاپ

نگرانی مسئولان، باعث خروج تازه‌واردها از بورس می‌شود

یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که دولت با انجام اقداماتی حرکت شاخص کل بورس را کنترل می‌کند و همین اتفاق باعث خروج تازه‌واردها از این بازار می‌شود.

فردین آقابزرگی  در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری عصر خدمات ،با اشاره به ابهاماتی مانند وضعیت برجام و قیمت ارز در کشور اظهار کرد: به غیر از ابهامات مذکور، می‌توان گفت وضعیت فعلی بازار تا حدودی منبعث از نگرانی‌های افرادی است که به صورت مقطعی و کوتاه مدت در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کرده‌اند و انتظار دارند بورس ماهیانه ۱۰ تا ۲۰ درصد جهش پیدا کند. اما از آنجایی که این امر محقق نمی‌شود سرمایه خود را از بازار خارج کرده و عمده خروج پول حقیقی ها از بازار نیز به همین دلیل است.

وی ادامه داد: البته عوامل دیگری نیز روی نزولی شدن بازار سرمایه تاثیرگذار هستند. از جمله اینکه دولت حدود دو هفته قبل ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق در بازار اولیه منتشر کرد. همچنین عرضه‌های اولیه تا حدود زیادی نقدینگی را از بازار جمع می‌کند. اما می‌توان گفت بیش از همه وضعیت فعلی بازار بر می‌گردد به نگرانی‌های مسئولان و این نگرانی تاثیر خود را در قالب کنترل حرکت شاخص نشان می‌دهد. در واقع وضع فعلی که شاهد آن هستیم به دلیل کنترل‌هایی است که روی حرکت شاخص صورت می‌گیرد و این موضوع باعث می‌شود عده ای که برای کوتاه مدت سرمایه‌گذاری کرده بودند خسته شده و از بازار خارج شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه مسئولان نگران هستند اتفاق مشابه سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ دوباره در بازار سرمایه تکرار شود، توضیح داد: بازار در یک ماه ابتدای سال طراوت و شادابی داشت و شاهد بازدهی ۱۰ درصدی شاخص کل بودیم. همچنین عمده شرکت‌ها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند اما ناگهان با انجام اقداماتی از جمله عرضه‌های اولیه و فروش اوراق مدیریت یا سرکوب شاخص رخ داد و این موضوع سهامداران جدیدالورود را به شدت نگران و ناامید کرده است. به همین دلیل این افراد از بازار خارج می‌شوند. البته ممکن است اقدامات مذکور با هدف خروج همین افراد انجام شده باشد.

به گفته آقابزرگی، بازدهی بازار سرمایه در آینده بسیار نزدیک و قبل از اتمام سال جاری مطابق با وضعیت تورم خواهد بود.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا