معرفی فردا ۵۱۱ سدان اقتصادی فردا موتور
شرکت فردا موتور یک سدان اقتصادی به نام ۵۱۱ داشت که مدتی از روی خط تولید این شرکت کنار رفت. حال خبر رسیده که این شرکت دوباره تصمیم دارد سدان ۵۱۱ را به خط تولید خود بازگرداند.
به گزارش عصر خدمات،این خودرو از یک طراحی اقتصادی برخوردار بود که میتوانست بخش خودروهای مونتاژی ارزان قیمت را پوشش دهد. حال به معرفی فردا ۵۱۱ سدان اقتصادی فردا موتور میپردازیم تا علاقهمندان به این خودرو بتوانند با ان بیشتر آشنا شوند.
معرفی طراحی ظاهری FMC 511
در همان نگاه اول مشخص است که با یک محصول اقتصادی از بازار چین طرف هستیم. استفاده از خطوط شکسته در کنار منحنیهای نرم مجموع طراحی این خودرو را تشکیل داده است. این اتومبیل در رده سدانهای کوچک شهری دسته بندی میشود که در بازار ما از طرفداران زیادی برخوردار است.
معرفی نمای جلویی فردا ۵۱۱
فردا ۵۱۱ یک سدان جمع و جور شهری است که توسط خودروسازی فردا مونتاژ و عرضه میشود. این خودرو در واقع یکی از مدلهای شرکت چینی چانگان با نام السوین است.نمای جلویی فردا ۵۱۱ با یک طراحی ساده و مدرن دیدنی است. جلوپنجره بزرگ و ایکس شکل آن، یادآور خودروهای لکسوس میباشد. چراغهای جلو کشیده شده و از چراغهای LED مخصوص روز در زیر سپر استفاده شده است. لوگوی خودروسازی فردا در وسط جلوپنجره قرار دارد. مهشکنها در گوشههای سپر نصب شده و با رنگ آبی تزئین شدهاند.
معرفی نمای کناری فردا ۵۱۱
نمای کناری فردا ۵۱۱ با خطوط منحنی و شکسته طراحی شده است که این خودرو را اسپرت و مدرن نشان میدهد. یک خط تیز از انتهای چراغ جلو تا وسط درب عقب کشیده شده و خط دیگری نیز از انتهای چراغ عقب تا زیر خط شانه بر روی این خودرو قرار گرفته است. شیشههای این قسمت خودرو اندازههای مناسبی دارند که دید خوبی را برای سرنشینان فراهم میکنند. رینگهای آلومینیومی و دستگیرههای درب هم با رنگ بدنه هماهنگ هستند.
معرفی نمای عقبی فردا ۵۱۱
نمای عقبی فردا ۵۱۱ با یک چهره محافظهکارتر سر و کار داریم که البته فرم و طراحی چراغها با نمای جلو هماهنگی دارد. چراغها به صورت دو تیکه طراحی شده و گوشههای آنها تا ستون انتهایی خودرو آمدهاند. در وسط چراغها، لوگوی خودروسازی فردا و نام مدل ۵۱۱ قرار دارد. سپر عقب نیز با تزئینات کرومی و خروجی اگزوز مخفی شده، زیبایی خودرو را افزایش میدهد.
معرفی نمای عقبی فردا ۵۱۱
نمای عقبی فردا ۵۱۱ با یک چهره محافظهکارتر سر و کار داریم که البته فرم و طراحی چراغها با نمای جلو هماهنگی دارد. چراغها به صورت دو تیکه طراحی شده و گوشههای آنها تا ستون انتهایی خودرو آمدهاند. در وسط چراغها، لوگوی خودروسازی فردا و نام مدل ۵۱۱ قرار دارد. سپر عقب نیز با تزئینات کرومی و خروجی اگزوز مخفی شده، زیبایی خودرو را افزایش میدهد.
معرفی نمای داخل کابین فردا ۵۱۱
نمای داخل کابین فردا ۵۱۱ با یک طراحی مدرن و نامتقارن دیدنی است. داشبورد این خودرو از خطوط شکسته و روان استفاده کرده و یک صفحه نمایش لمسی کوچک را در بالای آن قرار داده است. فرمان این خودرو به صورت D-Cut طراحی شده و دکمههای کنترلی روی آن راحتی کاربر را افزایش میدهد. کیلومترشمار جمع و جور و ساده است و در وسط آن یک دورشمار دیجیتال قرار دارد. ورودیهای هوا در دو طرف داشبورد دایرهای شکل هستند و در مرکز حالت مستطیلی به خود میگیرند. رو درهای این خودرو با دوختهای غیرهمرنگ و زیبا تزئین شدهاند.
معرفی کلاستر فردا ۵۱۱
کلاستر فردا ۵۱۱ یک سامانه نمایش اطلاعات خودرو است که در پشت فرمان قرار دارد. این کلاستر شامل یک دورشمار دیجیتال در وسط و دو آمپر آنالوگ در دو طرف آن است. دورشمار دیجیتال میتواند اطلاعات مختلفی را به راننده نشان دهد، از جمله سرعت، مصرف سوخت، دمای موتور، سطح سوخت، ساعت، تاریخ، مسافت سفر، میانگین سرعت، وضعیت سیستمهای ایمنی و … . آمپرهای آنالوگ نیز میتوانند میزان فشار روغن، شارژ باتری، دور موتور و دمای مایع خنککننده را نشان دهند۳. کلاستر فردا ۵۱۱ با طراحی ساده و خوانا، راننده را از وضعیت خودرو آگاه میکند.
معرفی کنسول بین دو صندلی جلو فردا ۵۱۱
کنسول بین دو صندلی جلو فردا ۵۱۱ یک محفظه چند کاربردی است که میتواند وسایل شخصی راننده و سرنشینان را نگه دارد. این کنسول دارای یک درب لولایی است که باز و بسته شدن آن راحت است. در داخل کنسول، یک جایگاه برای قرار دادن لیوان، یک پورت USB، یک پورت AUX و یک پریز ۱۲ ولتی وجود دارد. این کنسول همچنین دارای یک نور LED است که در شب به روشنایی داخل کنسول کمک میکند. کنسول بین دو صندلی جلو فردا ۵۱۱ با طراحی شیک و جادار، فضای داخلی خودرو را زیباتر و کارآمدتر میکند.
بررسی مشخصات فنی فردا ۵۱۱
موتور فردا ۵۱۱ یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که میتواند حداکثر ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن بر متر گشتاور را تولید کند. این موتور ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ دارد و با یک دندهبندی اتوماتیک ۴ سرعته همراه است. مصرف سوخت این موتور در شهر ۸.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و در بزرگراه ۵.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این موتور با استاندارد آلایندگی یورو ۵ سازگار است و دارای سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم توزیع نیروی ترمز الکترونیکی (EBD) است.
بررسی گیربکس فردا ۵۱۱
گیربکس فردا ۵۱۱ یک گیربکس اتوماتیک دوکلاچه ۵ سرعته است که عملکرد سریع و روانی را برای راننده فراهم میکند. این گیربکس از قابلیت تیپترونیک (تعویض دستی دنده) نیز برخوردار است که به راننده اجازه میدهد تا با قرار دادن دستهدنده در این وضعیت، بهطور شخصی برای انتخاب دنده مناسب اقدام کند. مصرف سوخت ترکیبی این گیربکس برابر با ۶.۲ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است که بسیار مقرونبهصرفه جلوه میکند.
بررسی دیفرانسیل فردا ۵۱۱
دیفرانسیل فردا ۵۱۱ یک سیستم انتقال نیرو به چرخهای جلوی خودرو است که باعث میشود چرخها با سرعتهای مختلف بچرخند. این سیستم به کنترل پایداری خودرو کمک میکند و جلوگیری از لغزش چرخها را در شرایط مختلف رانندگی میکند. دیفرانسیل فردا ۵۱۱ از نوع دیفرانسیل الکترونیکی است که با استفاده از سنسورهای مختلف، سرعت و گشتاور چرخها را اندازهگیری میکند و با تنظیم جریان برق به موتورهای الکتریکی، نیروی مورد نیاز را به هر چرخ ارسال میکند. این سیستم باعث میشود که خودرو با کارایی بالاتر و مصرف سوخت کمتر بر روی سطوح نامنظم و لغزنده حرکت کند.
بررسی سیستم تعلیق فردا ۵۱۱
سیستم تعلیق فردا ۵۱۱ از نوع مستقل در جلو و نیمه مستقل در عقب است. در جلو، از نوع مک فرسون و در عقب، از نوع میله پیچشی استفاده شده است. این سیستم تعلیق باعث میشود که خودرو با کارایی بالا و راحتی بیشتر بر روی سطوح ناهموار و نامنظم حرکت کند. همچنین این سیستم تعلیق به کنترل پایداری خودرو کمک میکند و جلوگیری از لغزش چرخها را در شرایط مختلف رانندگی میکند.
بررسی سیستم ایمنی فردا ۵۱۱
کیسههای هوای جلو: این کیسهها در صورت برخورد خودرو با مانعی، بهطور خودکار باز میشوند و جلوی ضربه به سر و بدن راننده و سرنشین جلو را میگیرند.
- سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم توزیع نیروی ترمز الکترونیکی (EBD): این سیستمها با کنترل فشار بر روی ترمزها، جلوگیری از قفل شدن چرخها و از دست رفتن کنترل خودرو را در شرایط لغزنده و ناهموار میکنند.
- سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP): این سیستم با استفاده از سنسورهای مختلف، وضعیت خودرو را در هر لحظه اندازهگیری میکند و در صورت تشخیص انحراف از مسیر مورد نظر راننده، با تنظیم نیروی ترمز و گشتاور موتور، خودرو را به مسیر درست باز میگرداند.
- قفل مرکزی و قفل خودکار دربها: این قفلها باعث میشوند که دربهای خودرو در هنگام رانندگی بسته بمانند و در صورت برخورد، بهطور خودکار باز شوند.
- سیستم ایمنی جعبهفرمان در تصادف: این سیستم باعث میشود که در صورت برخورد شدید، جعبهفرمان به سمت عقب فرو رود و جلوی آسیب به راننده را بگیرد.
- ایزوفیکس برای نصب استاندارد و ایمن صندلی کودک: این سیستم با استفاده از دو نقطه اتصال در پشت صندلیهای عقب، امکان نصب صندلی کودک را به راحتی و با ایمنی بالا فراهم میکند.
- آلارم کمربندهای جلو و دوربین و سنسورهای عقب: این تجهیزات با اعلام صوتی و تصویری، راننده را از وضعیت کمربندهای جلو و موانع پشت خودرو آگاه میکنند.
بررسی پلتفرم فردا ۵۱۱
پلتفرم فردا ۵۱۱ یک ساختار بنیادی است که برای تحمل وزن و نیروهای مختلف بر روی خودرو طراحی شده است. پلتفرم فردا ۵۱۱ بر اساس پلتفرم چانگان B101 ساخته شده است که یک پلتفرم مشترک برای خودروهای کلاس B و C چانگان است. این پلتفرم با استفاده از فولادهای با مقاومت بالا، سبکی و سختی خودرو را افزایش میدهد. همچنین این پلتفرم با توجه به استانداردهای ایمنی جهانی، مقاومت برشی و جذب انرژی بالایی را در برابر برخوردهای جلویی، عقبی و جانبی دارد. پلتفرم فردا ۵۱۱ همچنین امکان استفاده از موتورها و گیربکسهای مختلف را برای خودروساز فراهم میکند.
نام خودرو |
فردا ۵۱۱ |
موتور |
۱.۵ لیتری تنفس طبیعی (JL473QL) |
تعداد سیلندر / سوپاپ |
۴ سیلندر / ۱۶ سوپاپ |
جعبهدنده |
۵ سرعته DCT |
قدرت |
۱۰۶ اسب بخار |
گشتاور |
۱۳۵ نیوتن متر |
مصرف سوخت ترکیبی |
۶.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
ظرفیت باک بنزین |
۴۰ لیتر |
حداکثر سرعت |
۱۷۰ کیلومتر در ساعت |
شتاب صفر تا ۱۰۰ |
۱۲.۵ ثانیه |
ابعاد (طول × عرض × ارتفاع) |
۴۵۵۰ × ۱۷۵۰ × ۱۴۹۰ میلیمتر |
فاصله محورها |
۲۶۱۰ میلیمتر |
وزن خالص |
۱۱۵۰ کیلوگرم |
تعداد سرنشین |
۵ نفر |
تجهیزات ایمنی |
کیسههای هوای جلو، ABS، EBD، ESP، قفل مرکزی و خودکار دربها، سیستم ایمنی جعبهفرمان در تصادف، ایزوفیکس، آلارم کمربندهای جلو و دوربین و سنسورهای عقب |
تجهیزات رفاهی |
سانروف، نمایشگر لمسی ۷ اینچی، دوربین عقب، فرمان برقی، دکمههای کنترل روی فرمان، بلوتوث، آینه بغل برقی، اتولایت، چراغ روز، کامپیوتر سفری، USB، خروجی ۱۲ ولت، حسگر باد لاستیک |
نویسنده: نادر شاه نشین