خودرومقایسه خودرو

مقایسه جک J4 با فردا ۵۱۱

 

جک جی ۴ و FMC 511 دوتا از سدان‌های دنده اتوماتیک و اقتصادی بازار هستند که شرکت‌های کرمان موتور و فردا موتور آن‌ها را با زیر یک میلیارد تومان به بازار عرضه می‌کنند. هر دو خودرو ساخت کشور چین هستند و از کیفیت نسبتا خوبی برخوردارند. جی ۴ همانطور که از نام آن هم پیداست ساخت شرکت JAC است اما فردا ۵۱۱ توسط شرکت چانگان تولید شده که قبلا محصولات آن توسط سایپا هم به بازار ما عرضه شده است. حال ممکن است که خریداران علاقه به خرید این دو اتومبیل داشته باشند، از همین رو تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به مقایسه جک J4 با فردا ۵۱۱ بپردازیم.

شاهین اتوماتیک یخریم یا جک جی 4 - مقایسه شاهین با جک جی 4 - تفاوت شاهین با جک جی 4 - مزایا شاهین به نسبت جک جی 4

مقایسه ظاهری JAC J4 با FMC 511

هر دو خودرو سدان مینی سایز هستند و اقتصادی بودن خودرو در طراحی آن‌ها هم به خوبی دیده می‌شود. البته گفتنی است که اقتصادی بودن در طراحی این دو اتومبیل دلیلی بر ضعف آن‌ها نیست و توان جلب نظر خریداران را به خوبی دارند.

فردا 511

 

استفاده از منحنی‌های نرم در این دو خودرو به خوبی دیده می‌شود. این سبک طراحی برای عموم بسیار مناسب است و می‌تواند طیف گسترده‌ای از اقشار را به سمت خود بکشاند.

 

مقایسه طراحی بیرونی KMC J4 با FMC 511

طراحی بیرونی جک J4 توسط طراحی ایتالیایی Daniele Gaglione انجام شده است. این خودرو دارای ظاهری الهام گرفته از هیوندای سوناتا نسل ششم (YF) در ابعاد کوچک‌تر است و با چراغ‌های بزرگ، جلوپنجره‌ی تزئین‌شده با خطوط براق کروم و مه‌شکن‌های قدیمی در دو طرف سپر که به خوبی از سبک طراحی خودروهای چینی در آن دوران پیروی می‌کند.

مقایسه فردا 511 و دنا پلاس توربو اتوماتیک

در نمای جانبی، خطی چشم ‌نواز در امتداد دستگیره‌ها وجود دارد که نمای جانبی را جذاب‌تر کرده است. داخل گلگیرها و رکاب ورودی به کابین، از مواد پلاستیکی تیره استفاده نشده است که این امر موجب یک دست شدن نمای ظاهری در ظراحی جک جی ۴ شده است. همچنین، آینه بغل‌های راهنمادار و دستگیره‌های فلزی هم‌رنگ بدنه روی اتومبیل قرار گرفته‌اند. در نمای عقبی خودرو هم یک طراحی ساده را مشاهده می‌کنیم. چراغ‌ها با منحنی‌های نرم طراحی شده و بین آن‌ها روی درب صندوق عقب یک نوار کرومی و پلاک قرار می‌گیرد.

طراحی بیرونی فردا ۵۱۱ که در اصل نسل دوم چانگان آلسوین است اقتصادی و زیبا صورت گرفته تا برای استفاده خانواده‌ها مناسب باشد. شباهت طراحی بیرونی این خودرو به محصولات کره‌ای به خوبی در آن دیده می‌شود. فردا ۵۱۱ فرم ظاهری نسبتاً قدیمی دارد، اما این شمایل به‌ ویژه وقتی با محصولاتی همچون شاهین یا تارا و جک جی ۴ مقایسه می‌شود، هنوز هم زیبا به نظر می‌آید و می‌تواند با این ‌گونه خودروهای داخلی به ‌خوبی رقابت کند. در نمای جلویی چراغ‌های باریک و اسپرت به‌چشم می‌خورند. بدنه عضلانی برای کاپوت و فضای زیر چراغ‌های اصلی بسیار هماهنگ و چشم ‌نواز است و می‌تواند نظرات را به سمت خود جلب کند. جلوپنجره مشابه طرح‌های دیده ‌شده در محصولات لکسوس نسبتا بزرگ است و همراه خطوط افقی طراحی شده است. آلسوین جایگاه بسیار مناسبی برای پلاک طراحی کرده و مشابه خودروهای پیشرفته دنیا، نوار LED در طرفین سپر قرار می‌گیرد. در نمای عقبت طرحی شبیه به هیوندای سوناتا نسل ششم (۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵) برای چراغ‌ها استفاده شده است. ابعاد روشنایی عقب درمقایسه ‌با دیگر اجزای بدنه بزرگ و ناهماهنگ به‌نظر می‌رسد؛ اما درمجموع برای یک سدان اقتصادی ساخت چین مناسب است. خطوط روی سپر عقب و گل‌گیرها و درب‌های ورودی به کابین اغراق‌شده هستند و آلسوین را فراتر از انتظار نشان می‌دهند.

مقایسه نمای داخل کابین جک جی ۴ با فردا ۵۱۱

داخل کابین فردا ۵۱۱ با طراحی متفاوت و مدرنی ارائه شده است که نسبت به دیگر خودروهای داخلی، خطوط شکسته و جزئیات بیشتری دارد. در مرکز کنسول میانی، یک صفحه نمایش لمسی کوچک قرار دارد که از وسط داشبورد بیرون زده است. زیر این صفحه نمایش، دو خروجی سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته که با دکمه‌های دیجیتالی در ردیف سوم قابل کنترل هستند.

فردا 511

همچنین، یک کلید بزرگ برای روشن و خاموش کردن سیستم صوتی وجود دارد که با رنگ آبی تزئین شده است. پشت آمپر خودرو به صورت ساده طراحی شده و در مرکز آن یک دورشمار کیلومتر قرار دارد. فرمان خودرو به صورت D-Cut است، به این معنی که زیر آن تخت بوده و فضای بیشتری برای پا فراهم می‌کند. روی غربیلک فرمان، دکمه‌های کنترلی برای دسترسی آسان‌تر به امکانات خودرو تعبیه شده است. در مجموع، کابین فردا ۵۱۱ با طراحی مدرن و کاربردی خود، فضایی راحت و دلنشین برای سرنشینان فراهم می‌کند و از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار است.

در نمای داخلی، کابین جک J4 با متریالی در سطح خودروهای اقتصادی طراحی شده و از کیفیت قابل قبولی برخوردار است. پیشرانه خودرو در حالت درجا و حین حرکت نسبتاً بی‌صدا است و سکوت خوبی در کابین حاکم است. در مورد امکانات رفاهی، جک J4 دارای تجهیزاتی مانند دو عدد کیسه هوا، مانیتور لمسی، کروز کنترل، سیستم نشان‌دهنده باد تایرها، سنسور نور و تریم چرمی در کابین است. همچنین، از نظر امکانات ایمنی، به سیستم کنترل پایداری و ترمزهای دیسکی برای هر چهار چرخ مجهز شده است. از لحاظ طراحی داخلی، کابین جک J4 دارای طراحی ساده و کاربردی است. راننده در موقعیت مناسبی قرار دارد و دسترسی به ادوات مختلف دشوار نیست. هماهنگی مناسب بین پیشرانه و گیربکس CVT از نکات مثبت رانندگی با این خودرو است.

مقایسه فنی جک جی ۴ با فردا ۵۱۱

جک جی ۴ از یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد که با ۱۶ سوپاپ همراه شده است. این موتور دارای ۴ سیلندر است و توان تولید ۱۰۳ اسب بخار قدرت را دارد. همچنین این پیشرانه می‌تواند گشتاوری معادل ۱۴۶ نیوتون‌متر را تولید کند. مشخصات فنی این خودرو برای یک پیشرانه تنفس طبیعی اقتصادی خیلی هم بد نیست. در آن طرف هم فردا ۵۱۱ از یک موتور تنفس طبیعی استفاده کرده که دارای ۴ سیلندر به همراه ۱۶ سوپاپ است. این پیشرانه حجمی معادل ۱۴۸۰ سی‌سی دارد و می‌تواند قدرتی معادل ۱۰۶ اسب بخار را تولید کند. همچنین گشتاور تولید شده توسط این موتور چیزی حدود ۱۳۵ نیوتون‌متر است. هرچند که قدرت این موتور از پیشرانه جک J4 بهتر است اما گشتاور کمتری را تولید می‌کند. هر دو موتور از استاندارد آلایندگی یورو۵ بهره می‌برند که با شرایط ایران سازگار است.

مقایسه گیربکس جک جی ۴ با فردا ۵۱۱

هر دو خودرو از گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کنند و این امر موجب سهولت در رانندگی می‌شود. فردا ۵۱۱ از یک گیربکس دو کلاچه ۵ سرعته استفاده می‌کند که به خوبی با موتور اتومبیل هماهنگ است. این گیربکس توانایی واکنش سریع در شرایط مختلف جاده‌ای را دارد و به خوبی در بازار ما شناخته شده است. در آن طرف جک جی ۴ از یک گیربکس CVT بهره می‌برد که بسیار روان است. هرچند که عملکرد در خیلی از شرایط به سبک رانندگی بستگی دارد اما گیربکس‌های دو کلاچه نشان دادند که شرایط بهتری را دارند. لازم به ذکر است که این دو خودرو دیفرانسیل جلو هستند و قدرت تولید شده توسط موتور فقط به چرخ‌های جلویی می‌رسد.

مقایسه ابعاد و اندازه جک جی ۴ با فردا ۵۱۱

هر دو خودرو سدان مینی سایز هستند و برای استفاده یک خانواده کم جمعیت مناسب است. فردا ۵۱۱ و جک جی ۴ برای مسافرت‌های درون شهری و برون شهری طراحی شده‌اند. فردا ۵۱۱ با طول و عرضی معادل ۴۳۹۰ و ۱۷۲۵ میلیمتر طراحی شده است. همچنین ارتفاع و فاصله محوری این اتومبیل به ترتیب ۱۴۹۰ و ۲۵۳۵ میلیمتر است. در آن سو طول و عرض JAC J4 به ترتیب ۴۴۳۵ و ۱۷۲۵ میلیمتر است. ارتفاع و فاصله محوری این خودرو هم ۱۵۰۵ و ۲۵۶۰ میلیمتر در نظر گرفته شده است تا فضای کافی و مناسب برای سرنشینان در دسترس باشد. وزن جک جی ۴ چیزی معادل ۱۱۶۰ کیلوگرم و وزن فردا ۵۱۱ هم ۱۱۱۵ کیلوگرم است. سبک بودن و قدرت موتور بیشتر فردا ۵۱۱ قابلیت‌های رانندگی این خودرو را بالاتر خواهد برد. همچنین باک این خودرو ۴۰ لیتر است، این در حالی است که باک جک جی ۴ حجمی معادل ۴۵ لیتر دارد. صندوق عقب جک جی ۴ هم ۵۵۰ لیتر ظرفیت دارد. ظرفیت صندوق عقب فردا ۵۱۱ هم ۳۹۰ لیتر است. در این دو بخش آخر جک جی ۴ بهتر عمل کرده است.

مقایسه حداکثر سرعت و شتاب فردا ۵۱۱ و JAC J4

این دو خودرو از شتاب و حداکثر سرعت نزدیک به یکدیگر برخوردارند. فردا ۵۱۱ می‌تواند در زمانی معادل ۱۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. این میزان برای جک جی ۴ چیزی حدود ۱۳.۵ ثانیه است. همچنین حداکثر سرعت جک جی ۴ هم ۱۸۰ کیلومتر در ساعت و فردا ۱۷۵ کیلومتر در ساعت است. فردا ۵۱۱ در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی چیزی بین ۶.۲ تا ۶.۴ لیتر بنزین مصرف می‌کند. این میزان برای جک جی ۴ هم ۶.۲ لیتر است.

مقایسه بازار فروش دست دوم جک جی ۴ و فردا ۵۱۱

هر دو خودرو چینی هستند و بازار فروش دست دوم آن‌ها مانند یکدیگر است. پس در زمان خرید بازار دست دوم باعث برتری هر کدام از این خودروها نسبت به یکدیگر نخواهد شد. از طرفی هم قیمت کارخانه هر دو خودرو نزدیک به یکدیگر است و با زیر یک میلیارد تومان می‌توان آن‌ها خریداری کرد. سواری هم دو اتومبیل نسبتا برای یک خودرو اقتصادی خوب است اما سواری سرنشینان عقب جک جی ۴ کمی خشک است که ممکن است ناخوشایند باشد.

نویسنده: نادر شاه نشین

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا