موتورسیکلتویژه ها

مقایسه موتور سیکلت بنلی ۱۸۰ اس و ان ای ۱۸۰

مقایسه موتور سیکلت بنلی ۱۸۰ اس و ان ای ۱۸۰

استفاده از موتور سیکلت از سال‌های خیلی در شهرهای ما شروع شده است و با توجه به زندگی شلوغ و شهر نشینی هر روز استفاده از موتور سیکلت بیشتر هم می‌شود. از همین رو شرکت‌های زیادی در سرتاسر ایران وجود دارند که اقدام به وارد یا مونتاژ موتور سیکلت‌های خارجی می‌کنند تا نیاز بازار به این وسیلع نقلیه تأمین شود. بر خلاف خودرو که برندهای روز دنیا را در کشور نمی‌بینیم در موتور سیکلت می‌توانید بهترین برندهای روز دنیا را در بازار ببینیم. بنلی و ان ای دو شرکت بزرگ هستند که محصولات ۱۸۰ اس و ۱۸۰ آن‌ها در بازار ما موجود است. از همین رو تصمیم گرفتیم که یک مقایسه بین موتور سیکلت بنلی ۱۸۰ اس و ان ای ۱۸۰ انجام دهیم.

مقایسه موتور سیکلت بنلی 180 اس و ان ای 180

مقایسه ظاهری موتور سیکلت بنلی ۱۸۰ اس و ان ای ۱۸۰

می‌توان گفت که موتور سیکلت بنلی ۱۸۰ اس دارای طراحی اسپرت، جوان پسند و منحصر به فردی است که از دیلایت‌های LED زیبا و فلاپ‌های بغل گرانی استفاده کرده است. این موتور سیکلت در رنگ‌های متنوعی عرضه شده است. اما موتور سیکلت ان ای ۱۸۰ در بخش طراحی ساده‌تر نسبت به رقیب خود عمل کرده است. چراغ‌های LED معمولی و فلاپ‌های بغل کوچک در مقایسه با بنلی گواه این مقایسه است۰ این موتور سیکلت هم مانند رقیب خود از تنوع رنگ برخوردار است. بنابراین، اگر به دنبال ظاهر زیبا و جذاب هستید، بنلی ۱۸۰ اس گزینه بهتری برای شما خواهد بود. هرچند که ان ای هم طرفداران خاص خود را دارد.

 

نمای جلویی موتور سیکلت بنلی ۱۸۰ اس خشن و عضلانی طراحی شده و نمایی مدرن دارد. چراغ جلوی این موتور از دیلایت‌های LED درخشان استفاده کرده و فرمان آن نیز بسیار خوش‌دست و مناسب برای رانندگی سریع است. همچنین رینگ‌های آلومینیوم اسپرت و لاستیک‌های بدون تیوب این موتور به زیبایی و کارایی آن افزوده‌اند. نمای جلویی موتور سیکلت ان ای ۱۸۰ هم عضلانی و اسدرت است اما جذابیت رقیب خود را ندارد و مدرن به نظر نمی‌رسد. چراغ جلوی این موتور LED معمولی است و فرمان آن نسبتاً سنگین بوده و حس خوب رانندگی را نمی‌دهد. چرخ‌ها و رینگ بنلی هم در این بخش بهتر طراحی و ساخته شده‌اند.

مقایسه موتور سیکلت بنلی 180 اس و ان ای 180

در نمای بغل هم می‌توانید طراحی و ساختار کلی هر دو موتور سیکلت را ببینید که تقریبا مانند یکدیگر هستند. فاصله گل‌گیر عقب با تایرها در این نما به خوبی مشخص است. همچنین جای گیری اگزوز هر دو موتور در این نما به خوبی مشخص است. شاید در نگاه اول فکر کنید که طراحی بنلی بهتر است اما ان ای هم در این بخش نسبتا خوب عمل کرده است. طراحی اسپرت و عضلانی هر دو اتومبیل در این بخش به خوبی نمایان است و می‌توان انجنین و سایر بخش‌های موتور سیکلت را به خوبی دید. همچنین نحوه نشستن موتور سوار بر روی وسیله را هم در این نما می‌توان دید.

در نمای عقب هم می‌توانید چراغ‌ها و راهنمای موتور سیکلت را ببینید. همچنین خروجی اگزوز در این نما به خوبی مشخص است. نحوه جای‌گیر فرمان در این نما به خوبی قابل مشاهده است. همچنین می‌توانید نمایشگر سرعت را از نمای عقب که روی فرمان قرار گرفته است را ببینید. باک موتور سیکلت جلوی صندلی قرار گرفته است و ورودی بنزین هم روی آن قرار دارد. از نمای عقب هم می‌توانید عضلانی و اسپرت بودن هر دو موتور سیکلت را به خوبی ببینید. این دو موتور سیکلت تقریبا با یکدیگر برابر هستند اما در برخی از مقایسه‌ها بنلی جلوتر است.

مقایسه ابعاد و اندازه موتور سیکلت بنلی ۱۸۰ اس و ان ای ۱۸۰

بنلی ۱۸۰ اس دارای ابعاد و اندازه بزرگتری نسبت به ان ای ۱۸۰ است. برخی از مشخصات ظاهری و فیزیکی این دو موتور سیکلت را در جدول زیر مشاهده کنید:

مشخصات

بنلی ۱۸۰ اس

ان ای ۱۸۰

طول

۲۰۳  سانتی‌متر

۲۰۰  سانتی‌متر

عرض

۷۸  سانتی‌متر

۷۶  سانتی‌متر

ارتفاع

۱۰۷  سانتی‌متر

۱۰۵ سانتی‌متر

ارتفاع تا زین

۷۹  سانتی‌متر

۷۷  سانتی‌متر

فاصله دو چرخ

۱۳۴  سانتی‌متر

۱۳۲  سانتی‌متر

وزن خشک

۱۴۷  کیلوگرم

۱۴۲  کیلوگرم

همانطور که مشخص است، بنلی ۱۸۰ اس در همه موارد بالاتر از ان ای ۱۸۰ قرار دارد. این موضوع ممکن است برای بعضی رانندگان مزایایی داشته باشد، مثل دید بهتر، راحت‌تر شدن رانندگی در جاده‌های شلوغ و پر تردد همچنین رانندگی لذت بخش‌تر که همراه با کنترل بیشتر روی موتور سیکلت است. اما برای بعضی دیگر هم معایبی دارد، مثل دشوارتر شدن پارک کردن، سنگین‌تر بودن موتور، و نامناسب بودن برای افرد با قد کوتاه. پس شما باید بسته به نیاز و سلیقه خود، موتور سیکلت مناسب را انتخاب کنید.

مقایسه مشخصات موتور سیکلت بنلی ۱۸۰ اس و ان ای ۱۸۰

مشخصات فنی موتور سیکلت بنلی ۱۸۰ اس و ان ای ۱۸۰ در برخی موارد نزدیک به هم هستند و در برخی دیگر تفاوت دارند. برای مقایسه بهتر، این جدول را مشاهده کنید:

 

مشخصات

بنلی ۱۸۰ اس

ان ای ۱۸۰

تعداد سیلندر

۱

۱

تعداد سوپاپ

۴

۴

خنک کننده

آب خنک

آب خنک

حجم انجین

۱۷۵ سی سی

۱۸۳ سی سی

قدرت

۱۸ اسب بخار در ۹۵۰۰ دور دقیقه

۱۶ اسب بخار در ۸۷۰۰ دور دقیقه

گشتاور

۱۴ نیوتون متر در ۷۰۰۰ دور دقیقه

۱۵ نیوتون متر در ۷۵۰۰ دور دقیقه

نسبت تراکم

۱۱ به ۱

۱۱ به ۱

ظرفیت باک

۱۰ لیتر

۱۴ لیتر

 

همانطور که مشخص است، بنلی ۱۸۰ اس قدرت بالاتر و سرعت نهایی بالاتری نسبت به ان ای ۱۸۰ دارد. اما ان ای ۱۸۰ حجم انجین بزرگ تر، گشتاور بالاتر و ظرفیت باک بزرگ تری نسبت به بنلی ۱۸۰ اس دارد. در اینجا هم شما باید بسته به نوع رانندگی و نظر خود، موتور مناسب را انتخاب کنید.

مقایسه سیستم تعلیق و ترمز موتور سیکلت بنلی ۱۸۰ اس و ان ای ۱۸۰

سیستم تعلیق و ترمز موتور سیکلت بنلی ۱۸۰ اس و ان ای ۱۸۰ در برخی موارد شباهت دارند و در برخی دیگر تفاوت دارند. برای مقایسه بهتر، این جدول را مشاهده کنید:

مشخصات

بنلی ۱۸۰ اس

ان ای ۱۸۰

تعلیق جلو

کمک فنر تلسکوپی معکوس

کمک فنر تلسکوپی معمولی

تعلیق عقب

تک کمک روغنی

تک کمک روغنی

ترمز جلو

دیسک ۲۶۰ میلی‌متری دو پیستون

دیسک ۲۶۰ میلی‌متری دو پیستون

ترمز عقب

دیسک ۲۲۰ میلی‌متری

دیسک ۲۲۰ میلی‌متری

سیستم ABS یا  CBS

ندارد

ندارد

لاستیک‌ها

جلو ۱۱۰/۸۰/۱۷

عقب ۱۳۰/۷۰/۱۷

برند ایران یاسا

جلو ۱۱۰/۷۰/۱۷

عقب ۱۳۰/۷۰/۱۷

برند ایران یاسا

همانطور که مشخص است، سیستم تعلیق و ترمز این دو موتور سیکلت عیناً یکسان هستند و هر دو از کمک فنرهای تلسکوپی و دیسک‌های بزرگ استفاده کرده‌اند.

این سیستم‌ها باعث می‌شوند که رانندگان بتوانند با اطمینان بالاتر و راحت‌تر در جاده‌های ناهموار و پرپیچ و خم حرکت کنند. اما نقطه ضعف این سیستم‌ها این است که هر دو موتور سیکلت فاقد سیستم ABS یا CBS هستند که ممکن است در شرایط لغزش و بحران باعث از دست رفتن کنترل شود.

مقایسه هندلینگ و سواری موتور سیکلت بنلی ۱۸۰ اس و ان ای ۱۸۰

در هندلینگ و سواری مواردی هستند که باید مورد بررسی قرار گرفت تا بتوان در مورد این بخش به طور قطعی اظهار نظر کرد. در ادامه تصمیم داریم برخی از این ویژگی‌ها را به طور جداگانه معرفی کنیم.

۱. مقایسه فرمان پذیری موتور سیکلت بنلی ۱۸۰ اس و ان ای ۱۸۰

فرمان استفاده شده در بنلی ۱۸۰ اس از نوع اسپرت است که بسیار خوش دست طراحی شده تا راننده بتواند به راحتی موتور سیکلت را کنترل کند. در آن طرف ان ای ۱۸۰ هم فرمانی  کلاسیک دارد که کمی سنگین است و باعث می‌شود کار راننده سخت شود. همچنین گردش فرمان بنلی به مراتب از ان ای بهتر است و جای بیشتر برای کار دارد. لاستیک‌های بنلی هم تیوپلس هستند که باعث محکم‌تر شدن لاستیک در رینگ می‌شود. همچنین لاستیک‌های ان ای هم با تیوپ هستند که این موضوع در مقابل بنلی یک ضعف محسوب می‌شود زیرا ممکن است در صورت لغزش حادثه آفرین باشد. با این تفاسیر می‌توان گفت که فرمان‌پذیری بنلی به مراتب راحت‌تر و ساده‌تر است.

 

2. مقایسه استایل قرار گیری بدن روی موتور سیکلت بنلی ۱۸۰ اس و ان ای ۱۸۰

استایل قرارگیری بدن در موتور سیکلت بنلی ۱۸۰ اس و ان ای ۱۸۰ بسیار متفاوت است. بنلی ۱۸۰ اس دارای یک سواری اسپرت و نامناسب است که باعث می‌شود بدن راننده خمیده و رو به فرمان باشد. این سواری ممکن است در رانندگی کوتاه مدت و سرعت بالا لذت بخش باشد، اما در رانندگی طولانی مدت و سرعت پایین خسته کننده و باعث کمردرد و درد دست و پا می‌شود. همچنین پای راننده باید به صورت عمودی روی فوت پگ قرار بگیرد که باعث می‌شود حس کنترل کمتر شود.

اما ان ای ۱۸۰ دارای یک سواری نرم و مناسب است که باعث می‌شود راننده بتواند راست و آسوده رو به فرمان باشد. این سواری ممکن است در طولانی مدت و سرعت پایین راحت و آرامش بخش باشد، اما در رانندگی کوتاه مدت و سرعت بالا کسل کننده و باعث عدم هیجان می‌شود. همچنین پای راننده باید به صورت افقی روی فوت پگ قرار بگیرد که باعث کنترل‌پذیری بیشتری می‌شود.

مقایسه موتور سیکلت بنلی 180 اس و ان ای 180

۳. مقایسه ترک نشین روی موتور سیکلت بنلی ۱۸۰ اس و ان ای ۱۸۰

بنلی ۱۸۰ اس دارای یک جایگاه ترک‌نشین کوچک و باریک است که موجب می‌شود ترک نشین خمیده و جلو به فرمان باشد. این جایگاه ممکن است در رانندگی کوتاه مدت و سرعت بالا لذت بخش باشد، اما در رانندگی طولانی مدت و سرعت پایین خسته کننده و باعث درد پشت و ران می‌شود. همچنین پای ترک‌نشین باید به صورت عمودی روی فوت پگ قرار بگیرد که کنترل را سخت‌تر می‌کند.

مقایسه موتور سیکلت بنلی 180 اس و ان ای 180

اما ان ای ۱۸۰ دارای یک جایگاه ترک‌نشین بزرگ و راحت است که باعث می‌شود ترک نشین راست و آسوده رو به فرمان باشد. این جایگاه ممکن است در رانندگی طولانی مدت و سرعت پایین راحت و آرامش بخش باشد، اما در رانندگی کوتاه مدت و سرعت بالا کسل کننده و باعث عدم هیجان شود. حال باید انتخاب کنید که آسودگی و راحتی را می‌خواهید یا هیجان در موتور سواری برای شما مهم‌تر است.

مشخصات فنی

 

  benelli 180s na 180
تعداد سیلندر ۱ ۱
تعداد سوپاپ ۴ ۴
خنک کننده آب خنک آب خنک
حجم انجین ۱۷۵ سی سی ۱۸۳ سی سی
قدرت ۱۸ اسب در ۹۵۰۰ ۱۸ اسب در ۸۷۰۰
گشتاور ۱۴ نیوتون متر در ۷۰۰۰ ۱۵ نیوتون متر در ۷۵۰۰
نسبت تراکم ۱۱ به ۱ ۱۱ به ۱
ظرفیت باک ۱۰ لیتر ۱۱ لیتر

عملکرد واقعی

خب خب خب، روی کاغذ که تقریبا همه چی برابره ولـــــی در عمل داستان فرق داره. اگر دنبال شتاب و سرعت بالاتری هستین، ان ای ۱۸۰ از بنلی ۱۸۰ اس عملکرد بهتری داره و تو حالت یه ترک، به نسبت ۱۸۰ سی سی بودنش شتاب واقعا بالایی داره. به این نکته توجه کنید که، مشخصات روی کاغذ با عملکرد موتور در واقعیت میتونه کاملا فرق داشته باشه و مهم قدرتیه که به چرخ موتور منتقل میشه.

سیستم تعلیق و ترمز

 

  benelli 180s na 180
وزن خشک ۱۴۷ کیلوگرم ۱۴۲ کیلوگرم
کمک فنر ها جلو تلسکوپی معکوس
عقب تک کمک
جلو تلسکوپی معمولی
عقب تک کمک
لاستیک ها جلو ۱۱۰/۸۰/۱۷
عقب ۱۳۰/۷۰/۱۷
برند ایران یاسا
جلو ۱۱۰/۷۰/۱۷
عقب ۱۳۰/۷۰/۱۷
برند ایران یاسا
ترمز ها جلو دیسکی
عقب دیسکی
جلو دیسکی
عقب دیسکی

 

 

نویسنده: نادر شاه نشین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا