مقایسه موتور سیکلت بنلی 180 اس و ان ای 180

مقایسه موتور سیکلت بنلی 180 اس و ان ای 180
استفاده از موتور سیکلت از سالهای خیلی در شهرهای ما شروع شده است و با توجه به زندگی شلوغ و شهر نشینی هر روز استفاده از موتور سیکلت بیشتر هم میشود. از همین رو شرکتهای زیادی در سرتاسر ایران وجود دارند که اقدام به وارد یا مونتاژ موتور سیکلتهای خارجی میکنند تا نیاز بازار به این وسیلع نقلیه تأمین شود. بر خلاف خودرو که برندهای روز دنیا را در کشور نمیبینیم در موتور سیکلت میتوانید بهترین برندهای روز دنیا را در بازار ببینیم. بنلی و ان ای دو شرکت بزرگ هستند که محصولات 180 اس و 180 آنها در بازار ما موجود است. از همین رو تصمیم گرفتیم که یک مقایسه بین موتور سیکلت بنلی 180 اس و ان ای 180 انجام دهیم.
مقایسه ظاهری موتور سیکلت بنلی 180 اس و ان ای 180
میتوان گفت که موتور سیکلت بنلی 180 اس دارای طراحی اسپرت، جوان پسند و منحصر به فردی است که از دیلایتهای LED زیبا و فلاپهای بغل گرانی استفاده کرده است. این موتور سیکلت در رنگهای متنوعی عرضه شده است. اما موتور سیکلت ان ای 180 در بخش طراحی سادهتر نسبت به رقیب خود عمل کرده است. چراغهای LED معمولی و فلاپهای بغل کوچک در مقایسه با بنلی گواه این مقایسه است0 این موتور سیکلت هم مانند رقیب خود از تنوع رنگ برخوردار است. بنابراین، اگر به دنبال ظاهر زیبا و جذاب هستید، بنلی 180 اس گزینه بهتری برای شما خواهد بود. هرچند که ان ای هم طرفداران خاص خود را دارد.
نمای جلویی موتور سیکلت بنلی 180 اس خشن و عضلانی طراحی شده و نمایی مدرن دارد. چراغ جلوی این موتور از دیلایتهای LED درخشان استفاده کرده و فرمان آن نیز بسیار خوشدست و مناسب برای رانندگی سریع است. همچنین رینگهای آلومینیوم اسپرت و لاستیکهای بدون تیوب این موتور به زیبایی و کارایی آن افزودهاند. نمای جلویی موتور سیکلت ان ای 180 هم عضلانی و اسدرت است اما جذابیت رقیب خود را ندارد و مدرن به نظر نمیرسد. چراغ جلوی این موتور LED معمولی است و فرمان آن نسبتاً سنگین بوده و حس خوب رانندگی را نمیدهد. چرخها و رینگ بنلی هم در این بخش بهتر طراحی و ساخته شدهاند.
در نمای بغل هم میتوانید طراحی و ساختار کلی هر دو موتور سیکلت را ببینید که تقریبا مانند یکدیگر هستند. فاصله گلگیر عقب با تایرها در این نما به خوبی مشخص است. همچنین جای گیری اگزوز هر دو موتور در این نما به خوبی مشخص است. شاید در نگاه اول فکر کنید که طراحی بنلی بهتر است اما ان ای هم در این بخش نسبتا خوب عمل کرده است. طراحی اسپرت و عضلانی هر دو اتومبیل در این بخش به خوبی نمایان است و میتوان انجنین و سایر بخشهای موتور سیکلت را به خوبی دید. همچنین نحوه نشستن موتور سوار بر روی وسیله را هم در این نما میتوان دید.
در نمای عقب هم میتوانید چراغها و راهنمای موتور سیکلت را ببینید. همچنین خروجی اگزوز در این نما به خوبی مشخص است. نحوه جایگیر فرمان در این نما به خوبی قابل مشاهده است. همچنین میتوانید نمایشگر سرعت را از نمای عقب که روی فرمان قرار گرفته است را ببینید. باک موتور سیکلت جلوی صندلی قرار گرفته است و ورودی بنزین هم روی آن قرار دارد. از نمای عقب هم میتوانید عضلانی و اسپرت بودن هر دو موتور سیکلت را به خوبی ببینید. این دو موتور سیکلت تقریبا با یکدیگر برابر هستند اما در برخی از مقایسهها بنلی جلوتر است.
مقایسه ابعاد و اندازه موتور سیکلت بنلی 180 اس و ان ای 180
بنلی 180 اس دارای ابعاد و اندازه بزرگتری نسبت به ان ای 180 است. برخی از مشخصات ظاهری و فیزیکی این دو موتور سیکلت را در جدول زیر مشاهده کنید:
مشخصات |
بنلی 180 اس |
ان ای 180 |
طول |
203 سانتیمتر |
200 سانتیمتر |
عرض |
78 سانتیمتر |
76 سانتیمتر |
ارتفاع |
107 سانتیمتر |
105 سانتیمتر |
ارتفاع تا زین |
79 سانتیمتر |
77 سانتیمتر |
فاصله دو چرخ |
134 سانتیمتر |
132 سانتیمتر |
وزن خشک |
147 کیلوگرم |
142 کیلوگرم |
همانطور که مشخص است، بنلی 180 اس در همه موارد بالاتر از ان ای 180 قرار دارد. این موضوع ممکن است برای بعضی رانندگان مزایایی داشته باشد، مثل دید بهتر، راحتتر شدن رانندگی در جادههای شلوغ و پر تردد همچنین رانندگی لذت بخشتر که همراه با کنترل بیشتر روی موتور سیکلت است. اما برای بعضی دیگر هم معایبی دارد، مثل دشوارتر شدن پارک کردن، سنگینتر بودن موتور، و نامناسب بودن برای افرد با قد کوتاه. پس شما باید بسته به نیاز و سلیقه خود، موتور سیکلت مناسب را انتخاب کنید.
مقایسه مشخصات موتور سیکلت بنلی 180 اس و ان ای 180
مشخصات فنی موتور سیکلت بنلی 180 اس و ان ای 180 در برخی موارد نزدیک به هم هستند و در برخی دیگر تفاوت دارند. برای مقایسه بهتر، این جدول را مشاهده کنید:
مشخصات |
بنلی 180 اس |
ان ای 180 |
تعداد سیلندر |
۱ |
۱ |
تعداد سوپاپ |
۴ |
۴ |
خنک کننده |
آب خنک |
آب خنک |
حجم انجین |
۱۷۵ سی سی |
۱۸۳ سی سی |
قدرت |
۱۸ اسب بخار در ۹۵۰۰ دور دقیقه |
۱۶ اسب بخار در ۸۷۰۰ دور دقیقه |
گشتاور |
۱۴ نیوتون متر در ۷۰۰۰ دور دقیقه |
۱۵ نیوتون متر در ۷۵۰۰ دور دقیقه |
نسبت تراکم |
۱۱ به ۱ |
۱۱ به ۱ |
ظرفیت باک |
۱۰ لیتر |
۱۴ لیتر |
همانطور که مشخص است، بنلی 180 اس قدرت بالاتر و سرعت نهایی بالاتری نسبت به ان ای 180 دارد. اما ان ای 180 حجم انجین بزرگ تر، گشتاور بالاتر و ظرفیت باک بزرگ تری نسبت به بنلی 180 اس دارد. در اینجا هم شما باید بسته به نوع رانندگی و نظر خود، موتور مناسب را انتخاب کنید.
مقایسه سیستم تعلیق و ترمز موتور سیکلت بنلی 180 اس و ان ای 180
سیستم تعلیق و ترمز موتور سیکلت بنلی 180 اس و ان ای 180 در برخی موارد شباهت دارند و در برخی دیگر تفاوت دارند. برای مقایسه بهتر، این جدول را مشاهده کنید:
مشخصات |
بنلی 180 اس |
ان ای 180 |
تعلیق جلو |
کمک فنر تلسکوپی معکوس |
کمک فنر تلسکوپی معمولی |
تعلیق عقب |
تک کمک روغنی |
تک کمک روغنی |
ترمز جلو |
دیسک ۲۶۰ میلیمتری دو پیستون |
دیسک ۲۶۰ میلیمتری دو پیستون |
ترمز عقب |
دیسک ۲۲۰ میلیمتری |
دیسک ۲۲۰ میلیمتری |
سیستم ABS یا CBS |
ندارد |
ندارد |
لاستیکها |
جلو ۱۱۰/۸۰/۱۷ عقب ۱۳۰/۷۰/۱۷ برند ایران یاسا |
جلو ۱۱۰/۷۰/۱۷ عقب ۱۳۰/۷۰/۱۷ برند ایران یاسا |
همانطور که مشخص است، سیستم تعلیق و ترمز این دو موتور سیکلت عیناً یکسان هستند و هر دو از کمک فنرهای تلسکوپی و دیسکهای بزرگ استفاده کردهاند.
این سیستمها باعث میشوند که رانندگان بتوانند با اطمینان بالاتر و راحتتر در جادههای ناهموار و پرپیچ و خم حرکت کنند. اما نقطه ضعف این سیستمها این است که هر دو موتور سیکلت فاقد سیستم ABS یا CBS هستند که ممکن است در شرایط لغزش و بحران باعث از دست رفتن کنترل شود.
مقایسه هندلینگ و سواری موتور سیکلت بنلی 180 اس و ان ای 180
در هندلینگ و سواری مواردی هستند که باید مورد بررسی قرار گرفت تا بتوان در مورد این بخش به طور قطعی اظهار نظر کرد. در ادامه تصمیم داریم برخی از این ویژگیها را به طور جداگانه معرفی کنیم.
1. مقایسه فرمان پذیری موتور سیکلت بنلی 180 اس و ان ای 180
فرمان استفاده شده در بنلی 180 اس از نوع اسپرت است که بسیار خوش دست طراحی شده تا راننده بتواند به راحتی موتور سیکلت را کنترل کند. در آن طرف ان ای 180 هم فرمانی کلاسیک دارد که کمی سنگین است و باعث میشود کار راننده سخت شود. همچنین گردش فرمان بنلی به مراتب از ان ای بهتر است و جای بیشتر برای کار دارد. لاستیکهای بنلی هم تیوپلس هستند که باعث محکمتر شدن لاستیک در رینگ میشود. همچنین لاستیکهای ان ای هم با تیوپ هستند که این موضوع در مقابل بنلی یک ضعف محسوب میشود زیرا ممکن است در صورت لغزش حادثه آفرین باشد. با این تفاسیر میتوان گفت که فرمانپذیری بنلی به مراتب راحتتر و سادهتر است.
2. مقایسه استایل قرار گیری بدن روی موتور سیکلت بنلی 180 اس و ان ای 180
استایل قرارگیری بدن در موتور سیکلت بنلی 180 اس و ان ای 180 بسیار متفاوت است. بنلی 180 اس دارای یک سواری اسپرت و نامناسب است که باعث میشود بدن راننده خمیده و رو به فرمان باشد. این سواری ممکن است در رانندگی کوتاه مدت و سرعت بالا لذت بخش باشد، اما در رانندگی طولانی مدت و سرعت پایین خسته کننده و باعث کمردرد و درد دست و پا میشود. همچنین پای راننده باید به صورت عمودی روی فوت پگ قرار بگیرد که باعث میشود حس کنترل کمتر شود.
اما ان ای 180 دارای یک سواری نرم و مناسب است که باعث میشود راننده بتواند راست و آسوده رو به فرمان باشد. این سواری ممکن است در طولانی مدت و سرعت پایین راحت و آرامش بخش باشد، اما در رانندگی کوتاه مدت و سرعت بالا کسل کننده و باعث عدم هیجان میشود. همچنین پای راننده باید به صورت افقی روی فوت پگ قرار بگیرد که باعث کنترلپذیری بیشتری میشود.
3. مقایسه ترک نشین روی موتور سیکلت بنلی 180 اس و ان ای 180
بنلی 180 اس دارای یک جایگاه ترکنشین کوچک و باریک است که موجب میشود ترک نشین خمیده و جلو به فرمان باشد. این جایگاه ممکن است در رانندگی کوتاه مدت و سرعت بالا لذت بخش باشد، اما در رانندگی طولانی مدت و سرعت پایین خسته کننده و باعث درد پشت و ران میشود. همچنین پای ترکنشین باید به صورت عمودی روی فوت پگ قرار بگیرد که کنترل را سختتر میکند.
اما ان ای 180 دارای یک جایگاه ترکنشین بزرگ و راحت است که باعث میشود ترک نشین راست و آسوده رو به فرمان باشد. این جایگاه ممکن است در رانندگی طولانی مدت و سرعت پایین راحت و آرامش بخش باشد، اما در رانندگی کوتاه مدت و سرعت بالا کسل کننده و باعث عدم هیجان شود. حال باید انتخاب کنید که آسودگی و راحتی را میخواهید یا هیجان در موتور سواری برای شما مهمتر است.
مشخصات فنی
benelli 180s | na 180 | |
تعداد سیلندر | ۱ | ۱ |
تعداد سوپاپ | ۴ | ۴ |
خنک کننده | آب خنک | آب خنک |
حجم انجین | ۱۷۵ سی سی | ۱۸۳ سی سی |
قدرت | ۱۸ اسب در ۹۵۰۰ | ۱۸ اسب در ۸۷۰۰ |
گشتاور | ۱۴ نیوتون متر در ۷۰۰۰ | ۱۵ نیوتون متر در ۷۵۰۰ |
نسبت تراکم | ۱۱ به ۱ | ۱۱ به ۱ |
ظرفیت باک | ۱۰ لیتر | ۱۱ لیتر |
عملکرد واقعی
خب خب خب، روی کاغذ که تقریبا همه چی برابره ولـــــی در عمل داستان فرق داره. اگر دنبال شتاب و سرعت بالاتری هستین، ان ای ۱۸۰ از بنلی ۱۸۰ اس عملکرد بهتری داره و تو حالت یه ترک، به نسبت ۱۸۰ سی سی بودنش شتاب واقعا بالایی داره. به این نکته توجه کنید که، مشخصات روی کاغذ با عملکرد موتور در واقعیت میتونه کاملا فرق داشته باشه و مهم قدرتیه که به چرخ موتور منتقل میشه.
سیستم تعلیق و ترمز
benelli 180s | na 180 | |
وزن خشک | ۱۴۷ کیلوگرم | ۱۴۲ کیلوگرم |
کمک فنر ها | جلو تلسکوپی معکوس عقب تک کمک |
جلو تلسکوپی معمولی عقب تک کمک |
لاستیک ها | جلو ۱۱۰/۸۰/۱۷ عقب ۱۳۰/۷۰/۱۷ برند ایران یاسا |
جلو ۱۱۰/۷۰/۱۷ عقب ۱۳۰/۷۰/۱۷ برند ایران یاسا |
ترمز ها | جلو دیسکی عقب دیسکی |
جلو دیسکی عقب دیسکی |
نویسنده: نادر شاه نشین