فناوریمعرفی تلفن همراه

بررسی آیفون ۵ محصولی از اپل

 

کمپانی اپل محصولات بی‌نظیری را به بازار عرضه کرده است. این شرکت بزرگ هر بار با سر و صدای زیاد یک محصول جدید را روانه بازار می‌کند. در سپتامبر ۲۰۱۲ هم با کلی تبلیغ و هیجان محصول جدید خود در آن دوران به نام آیفون ۵ را رونمایی کرد. محصولی که خیلی زود توانست جای خود را در بین کاربران گوشی‌های موبایل پیدا کند و چندی بعد هم مدل اس آن وارد بازار شد که توانست سابقه خوبی را از خود به جای بگذارد. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا در مورد یکی از محصولات خوش سابقه اپل یعنی آیفون ۵ بیشتر صحبت کنیم.

بررسی سیستم عامل و ظاهر آیفون ۵ محصولی از اپل

زمان زیادی از حضور گوشی‌های تاچ اسکرین در بازار نمی‌گذشت که آیفون ۵ به بازار عرضه شد. ظاهر این گوشی در زمان عرضه بسیار مدرن و جذاب بود که همین امر هم باعث شد نظر خریداران به آن جلب شود. این گوشی نسبت به گوشی‌های امروزی دارای حاشیه بیشتری در بالا و پایین صفحه نمایش هستند. همچنین وجود یک دکمه در پایین صفحه نمایش مانند محصولات قبلی اپل که تبدیل به امضای کار گوشی‌های آیفون بود هم از دیگر نکات نمای روی صفحه گوشی است. در بالای صفحه هم گوشی به علاوه دوربین سلفی قرار دارد. در کنار آن‌ها هم سنسور مجاورت قرار گرفته است.

در نمای بغل گوشی می‌توانید دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا را مشاهده کنید که به زیبایی به صورت دایره‌ای شکل و جداگانه از یکدیگر طراحی شده است. همچنین در بالای این دکمه‌ها یک دکمه دیگر هم قرار گرفته است که برای قرار دادن گوشی روی حالت بی‌صدا یا زنگ طراحی شده است. طراحی نمای بغل گوشی خطی و با لبه تیز طراحی شده است که فرمی جذاب به گوشی داده است. پشت گوشی هم به سه بخش تقسیم شده است. دو بخش کوچک بالا و پایین رنگ مات و بخش میانی رنگ براق دارد. در بخش بالایی دوربین گوشی قرار گرفته است. در لبه پایینی هم اسپیکر به علاوه درگاه شارژ و هندزفری قرار گرفته است.

آیفون ۵ با سیستم عامل iOS 6 روانه بازار شد اما قابلیت ارتقاء تا iOS 10.3.4 را دارد که همین موضوع یک مزیت برای این گوشی به حساب می‌آید.

سیستم‌عامل در زمان عرضه   

iOS 6

توضیحات سیستم‌عامل 

قابل ارتقاء به iOS 10.3.4

ابعاد

۱۲۳.۸ در ۵۸.۶ در ۷.۶ میلی‌متر

وزن

۱۱۲ گرم

جنس پشت     

فلز – آلومینیوم

جنس جلو       

شیشه – گوریلا گلس

جنس فریم      

فلز – آلومینیوم

رنگ

مشکی و خاکستری، سفید و نقره‌ای

 

بررسی نمایشگر آیفون ۵ محصولی از اپل

مانند خیلی از گوشی‌های دیگر نمایشگر این محصول LCD بود که در زمان عرضه کیفیت بالایی داشت و می‌توانست در بازار با رقبا به خوبی رقابت کند. نمایش رنگ‌های به صورت جذاب در آن دوران باعث شده بود تا نظر خریداران به آن جلب شود.

ابعاد نمایشگر  

۴.۰ اینچ

نوع نمایشگر   

IPS LCD

حداکثر نرخ نوسازی (Refresh Rate)

60 هرتز

رزولوشن

۶۴۰ در ۱۱۳۶ پیکسل

تراکم پیکسلی  

~۳۲۶ پیکسل در اینچ

نسبت نمایشگر به بدنه 

~۶۰.۸ درصد

 

بررسی تراشه های آیفون ۵ محصولی از اپل

محصولات اپل و به خصوص آیفون به کانفیگ بی‌نظیر خود معروف هستند. از همین رو کاربر در زمان کار کردن با گوشی هیچ لگ و کندی را احساس نمی‌کند. برنامه‌های سیستم عامل به خوبی اجرا می‌شود و کاربر می‌تواند از برنامه‌های گرافیکی مانند انواع بازی به راحتی استفاده کند. هرچند که این تراشه‌ها در حال حاضر دیگر منسوخ شده و دیگر در گوشی‌های رده بالا استفاده نمی‌شود اما در آن دوران و سال ۲۰۱۲ یک محصول بی‌نظیر بود که رقبا را به برای رونمایی از یک محصول بهتر به چالش کشید.

مدل تراشه      

Apple A6

فرآیند ساخت تراشه     

۳۲ نانومتر

تعداد هسته پردازنده    

۲ هسته

مشخصات هسته‌ها      

۱.۳ گیگاهرتز Swift

پردازنده گرافیکی       

PowerVR SGX 543MP3

سایر مشخصات تراشه 

پردازنده گرافیک ۳ هسته‌ای

 

بررسی حافظه و رم آیفون ۵ محصولی از اپل

رم آیفون ۵ به صورت ثابت و با ظرفیت ۱ گیگابایت ارائه شد که در آن دوران ظرفیت خوبی به شمار می‌رفت. اما در بخش حافظه داخلی همه چیز متفاوت است و اپل تنوع را در این بخش رعایت کرده است تا دست کاربران برای انتخاب باز باشد. در گوشی‌های برندهای دیگر میزان حافظه داخلی هر چقدر بیشتر باشد فضای برای کار بهتر است و سرعت بالاتر می‌رود اما قابلیت بی‌نظیر آیفون و کانفیگ آن باعث شده حتی در حافظه داخلی‌های پایین هم گوشی از سرعت و عمل‌کرد خوبی برخوردار باشد و هیچگونه لگ و کندی در آن مشاهده نشود.

ترکیب حافظه داخلی و رم      

۱۶ گیگابایت / ۱ گیگابایت رم

۳۲ گیگابایت / ۱ گیگابایت رم

۶۴ گیگابایت / ۱ گیگابایت رم

رم

۱ گیگابایت رم

حافظه داخلی   

۱۶ گیگابایت

۳۲ گیگابایت

۶۴ گیگابایت

درگاه کارت حافظه     

ندارد

 

بررسی دوربین آیفون ۵ محصولی از اپل

دوربین آیفون ۵ در دوران خود یک نمونه عالی بود که باعث شد اپل روی آن مانور تبلیغاتی خوبی را دهد. قابلیت فیلمبرداری ۱۰۸۰p باعث شد تا نظر همگان به آن جلب شود و آیفون ۵ را یک محصول متفاوت در بخش دوربین بدانند. کیفیت بالای عکسبرداری این گوشی که برای کابران قابل قبول بود از دیگر ویژگی‌های آن است. همچنین دوربین سلفی آن هم از کیفیت خوبی در دوران خود برخوردار بود و می‌توانست فیلم‌ها را با کیفیت ۷۲۰p ثبت کند. کیفیت عکس‌های سلفی هم نسبت به خیلی از رقبا بهتر بود و باعث شده بود تا آیفون ۵ به یک گوشی با دوربین با کیفیت تبدیل شود.

پیکربندی دوربین پشت

واید/استاندارد

دوربین اصلی – واید/استاندارد 

۸ مگاپیکسل

مشخصات دوربین اصلی – واید/استاندارد        

فوکوس خودکار

۳۳ میلی‌متری

f/2.4

حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ پشت     

۱۰۸۰p

رزولوشن و نرخ فریم ویدئو    

۱۰۸۰p@30fps

دوربین سلفی اصلی    

۱.۲ مگاپیکسل

مشخصات دوربین سلفی اصلی 

f/2.4

لنز استاندارد ۳۵ میلی‌متری

حداکثر رزولوشن فیلم‌برداری دوربین‌ سلفی     

۷۲۰p

رزولوشن و نرخ فریم ویدئو سلفی      

۷۲۰p@30fps

 

بررسی باتری و شارژ آیفون ۵ محصولی از اپل

در بخش باتری و شارژ هم اپل به خوبی توانست نظرات را به خود جلب کند. باتری خوب این گوشی باعث شد تا کاربران بتوانند مدت زمان زیادی را از گوشی استفاده کنند. البته بار دیگر باید به کانفیگ خوب این گوشی هم اشاره کرد که باعث شده دستگاه کم مصرف باشد. اپل از یک باتری لیتیوم پلیمری برای این گوشی استفاده کرده که ظرفیتی معادل ۱۴۴۰ میلی‌آمپر ساعت را هم دارد. کاربر نمی‌تواند باتری را تعویض کند و برای تعویض آن باید به تعمیرکار مراجعه کرد. این باتری در دوران خود یک انتخاب عالی از طرف اپل بود که بر روی آیفون ۵ کار گذاشته شد.

ظرفیت باتری  

۱۴۴۰ میلی‌آمپر ساعت

نوع باتری      

لیتیوم پلیمری

تعویض‌پذیری باتری   

غیر قابل تعویض توسط کاربر

درگاه اتصال   

Lightning USB 2.0

پشتیبانی از OTG       

ندارد

 

بررسی ارتباطات و سنسورها آیفون ۵ محصولی از اپل

وجود جک ۳.۵ میلی‌متری در آن دوران یک موضوع ضروری بود زیرا خیلی‌ها از هندزفری سیم‌دار استفاده می‌کردند. همچنین پشتیبانی از ارتباط ۴G در آن دوران بسیار عالی بود. انواع حسگرها هم در این گوشی مورد استفاده قرار گرفته‌اند که کاربری آن را راحت‌تر کرده است.

جک ۳.۵ میلی‌متری    

دارد

حسگرها        

شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورت، قطب‌نما

Wi-Fi 

Wi-Fi 4 (802.11n) a/b/g/n

توضیحات Wi-Fi       

دو بانده (Dual Band)

هات اسپات (Wi-Fi Hotspot)

بلوتوث

۴.۰

توضیحات بلوتوث      

پشتیبانی از A2DP

از نوع کم مصرف یا LE

فناوری‌ ارتباطی        

GSM / CDMA / HSPA / EVDO / LTE

مسیریابی و GPS       

GPS/A-GPS/GLONASS

 

نویسنده: نادر شاه نشین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا