پیکاپ کره ای سانگ یانگ خان با خودروسازی ایلیا به بازار خواهد آمد
معرفی سانگ یانگ خان
طی روزهای اخیر خبر حضور یک پیکاپ کرهای در بازار ما شنیده میشود که نظرات را به خود جلب کرده است. این پیکاپ محصول شرکت KG Mobility است، شرکتی که نام آن در گذشته سانگ یانگ بوده و ما محصولات زیادی از آن را در بازار خود داشتهایم.
به گزارش عصر خدمات،حال صنایع خودروسازی ایلیا تصمیم گرفته تا این پیکاپ را به بازار ما بیاورد. خبرها حاکی از آن است که قرار شده خان در ایران مونتاژ شود که اگر اینطور باشد خبر خوبی است. حضور این محصول میتواند یک دست بودن بازار پیکاپها که همگی محصولات چینی است را دست خوش تغییر کند.
طراحی ظاهری پیکاپ KG Mobility خان
طراحی این خودرو هم مانند خیلی از پیکاپهای دیگر خشن و عضلانی صورت گرفته تا نشانگر ذات آفرودی آن باشد. استفاده از خطوط تند و تیز در کنار منحنیهای نرم باعث شده تا کشیدگی در بخشهای مختلف این خودرو به خوبی دیده شود.
طراحی بیرونی پیکاپ سانگ یانگ خان
نمای جلویی پیکاپ سانگ یانگ خان بسیار شبیه به رکستون G4 است. این خودرو دارای چراغهای LED، گریل بزرگ و مشبک، لوگویی که به لاتین نوشته خان، بامپر عقب و جلو با رنگ متفاوت از بدنه، و گلگیرهای بزرگ و برجسته است. نمای کناری پیکاپ سانگ یانگ خان بسیار زیبا و جذاب است. این خودرو دارای خطوط منحنی و اسپرت، رینگهای آلومینیومی ۱۸ اینچی، آینههای برقی و گرمایشی، سانروف، و درب باریکه با قفل برقی است. این پیکاپ از لحاظ ابعاد ۵۱۵۰ میلیمتر طول، ۱۹۵۰ میلیمتر عرض، و ۱۸۴۰ میلیمتر ارتفاع دارد. فاصله بین دو محور آن ۳۱۰۰ میلیمتر و ظرفیت بار آن ۱ تن است. نمای عقبی پیکاپ سانگ یانگ خان دارای چراغهای LED، بامپر عقب با رنگ متفاوت از بدنه، لوگوی KG Mobility، و درب باریکه با قفل برقی است. این پیکاپ از لحاظ طراحی عقبی بسیار شبیه به رکستون G4 است.
طراحی داخل کابین پیکاپ سانگ یانگ خان
طراحی داخل کابین پیکاپ سانگ یانگ خان نسبتا ساده اما زیبا و راحت است. این خودرو دارای صندلیهای چرمی، داشبورد مدرن، نمایشگر ایستاده، پنل دیجیتال برای تنظیمات تهویه مطبوع، کی لس استارتر، سانروف، و دوربین ۳۶۰ درجه است. رنگبندی داخل کابین با رنگ بدنه هماهنگ است و از جنسهای با کیفیت استفاده شده است.
کنسول بین دو صندلی جلو پیکاپ سانگ یانگ خان یک طراحی مدرن و کاربردی دارد. این کنسول شامل بخشهای زیر است:
- صفحه نمایش لمسی ۸ اینچی که به سیستم تصویری و صوتی، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم ناوبری و دیگر امکانات رفاهی خودرو دسترسی دارد.
- دستگیره کنترل گیربکس اتوماتیک که با روکش چرمی و نشانگر LED زیبا طراحی شده است.
- فضای نگهداری زیر دستگیره کنترل گیربکس که میتواند گوشی موبایل، کلید خودرو و سایر وسایل کوچک را جای دهد.
- قسمت کنترل دمای صندلیهای جلو که با دکمههای لمسی و نشانگر LED کار میکند.
- قسمت کنترل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک که با دکمههای فیزیکی و نشانگر LED کار میکند.
- فضای نگهداری با درب کشویی که میتواند نوشیدنی، خوراکی و سایر وسایل را جای دهد.
- قسمت کنترل سیستم انتقال قدرت چهار چرخ محرک که با دکمههای فیزیکی و نشانگر LED کار میکند.
- قسمت کنترل سانروف و چراغهای خودرو که با دکمههای فیزیکی و نشانگر LED کار میکند.
- یک فرمان چهار پره با روکش چرمی و دکمههای کنترل صوتی، بلوتوث، کروز کنترل و تلفن همراه.
- یک نمایشگر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی که اطلاعات مربوط به سرعت، دما، سوخت، سیستم چهار چرخ محرک، سیستم تعلیق، سیستم ترمز و دیگر امکانات را به صورت رنگی و واضح نشان میدهد.
- یک نمایشگر هدآپ ۱۰ اینچی که اطلاعات مهم را بر روی شیشه جلوی خودرو پروژه میکند. این اطلاعات شامل سرعت، سیستم ناوبری، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم تشخیص خط و دیگر امکانات هوشمند است.
بررسی مشخصات فنی KG Mobility خان
موتور KG Mobility خان یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ است که قدرت ۲۲۲ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر را تولید میکند. این موتور با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته آیسین همکاری دارد و میتواند به سیستم انتقال قدرت چهار چرخ محرک مجهز شود. این موتور با استاندارد آلایندگی یورو ۶ سازگار است و مصرف سوخت آن در شرایط مختلف بین ۸.۵ تا ۱۰.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. پلتفرم برقی این خودرو ساخت شرکت بورگ وارنر آمریکا است.
بررسی گیربکس و دیفرانسیل سانگ یانگ خان
گیربکس سانگ یانگ خان یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک است که توسط شرکت آیسین ژاپن یکی از شرکتهای تابعه تویوتا ساخته شده است. این گیربکس قابلیت انتقال توان از موتور ۲ لیتری توربوشارژ خودرو به چهار چرخ محرک را دارد. این گیربکس با استفاده از سیستم های کنترل الکترونیکی، بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش آلایندگی را ارائه می دهد.
این خودرو دو دیفرانسیل و چهار چرخ محرک است. دیفرانسیل سانگ یانگ خان دارای چندین حالت عملکردی است که بسته به شرایط رانندگی قابل انتخاب هستند. این حالت ها عبارتند از:
- ۲H : در این حالت، تنها دو چرخ جلوی خودرو محرک هستند و مناسب برای رانندگی روی جاده های صاف و خشک است.
- ۴H : در این حالت، هر چهار چرخ خودرو محرک هستند و مناسب برای رانندگی روی جاده های نامنظم و برفی است.
- ۴L : در این حالت، هر چهار چرخ خودرو محرک هستند ولی با نسبت دنده پایین تر. این حالت مناسب برای رانندگی روی زمین های شیب دار و لغزنده است.
- N : در این حالت، هیچ چرخی محرک نیست و خودرو در حالت آزاد است.
این خودرو از قفل دیفرانسیل الکترونیکی (EDL) بهره میبرد. EDL باعث میشود که چرخی که لغزش دارد متوقف شود و گشتاور را به چرخ دیگر منتقل کند. این کار باعث میشود که خودرو از گیر کردن در گل، شن، برف یا یخ جلوگیری کند. EDL همچنین به خودرو کمک میکند تا در شیبهای شدید بهتر بالا برود یا پایین بیاید.
بررسی سیستم تعلیق سانگ یانگ خان
سیستم تعلیق سانگ یانگ خان از نوع نیمهفعال است که به راننده امکان انتخاب بین حالتهای مختلف رانندگی را میدهد. این سیستم با کمک سنسورها و پردازشگر مرکزی، سفتی و نرمی کمک فنرها را بر اساس شرایط جاده و سبک رانندگی تنظیم میکند. این سیستم از کمک فنرهای هیدروپنوماتیک استفاده میکند که میزان فعالیت و نحوه کارکرد آنها توسط یک پردازشگر مرکزی کنترل خواهد شد. این سیستم تعلیق باعث افزایش راحتی و ایمنی سواری میشود و همچنین به بهبود هندلینگ و پایداری خودرو کمک میکند. سیستم تعلیق سانگ یانگ خان یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این پیکاپ کرهای است که از رقبای خود متمایز میشود.
بررسی سیستم ایمنی سانگ یانگ خان
سیستم ایمنی سانگ یانگ خان شامل چندین ویژگی و تجهیزات مدرن است که به حفظ جان و سلامت راننده و سرنشینان کمک می کند. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
سیستمهای کمک راننده (ADAS): این سیستم ها با استفاده از سنسور ها، دوربین ها و رادار ها، محیط اطراف خودرو را شناسایی می کنند و در صورت لزوم به راننده هشدار می دهند یا اقداماتی را انجام می دهند. برخی از این سیستم ها عبارتند از:
- سیستم هشدار برخورد از جلو (FCW): این سیستم با تشخیص فاصله و سرعت خودروی جلویی، در صورت احتمال برخورد، به راننده هشدار صوتی و نوری می دهد.
- سیستم ترمز اضطراری خودمختار (AEB): این سیستم در ادامه سیستم FCW، در صورت عدم واکنش راننده، به صورت خودکار ترمز می کند تا برخورد را جلوگیری کند یا شدت آن را کاهش دهد.
- سیستم هشدار خروج از خطوط جاده (LDW): این سیستم با تشخیص خطوط جاده، در صورتی که راننده بدون اشاره گر، از خط خود خارج شود، به راننده هشدار می دهد.
- سیستم حفظ اتومبیل بین خطوط (LKA): این سیستم در ادامه سیستم LDW، در صورتی که راننده بدون اشاره گر، از خط خود خارج شود، به صورت خودکار فرمان را تنظیم می کند تا خودرو را در خط خود نگه دارد.
- سیستم تشخیص علایم جاده (TSR): این سیستم با تشخیص علایم جاده مانند سرعت مجاز، ممنوع تردد، توقف و …، آن ها را روی صفحه نمایش می آورد و در صورت لزوم به راننده هشدار می دهد.
- سیستم نور بالای اتوماتیک (HBA): این سیستم با تشخیص نور محیط و خودروهای روبرو، به صورت خودکار نور بالا و پایین را تغییر می دهد تا دید راننده را بهبود بخشد و از کور شدن راننده های روبرو جلوگیری کند.
سیستم های کنترل پویایی خودرو (VDC): این سیستم ها با استفاده از سنسور ها، میزان چرخش چرخ ها، سرعت، شتاب و زاویه فرمان را اندازه گیری می کنند و در صورت لزوم به تنظیم توان موتور و ترمز هر چرخ می پردازند تا پایداری و کنترل خودرو را افزایش دهند. برخی از این سیستم ها عبارتند از:
- سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC): این سیستم با تشخیص حالات لغزش، انحراف و برگشت خودرو، به صورت خودکار ترمز هر چرخ را تنظیم می کند تا خودرو را به مسیر اصلی بازگرداند.
- سیستم کنترل تراکشن (TCS): این سیستم با تشخیص حالات چرخش بیش از حد چرخ ها، به صورت خودکار توان موتور را کاهش می دهد تا چرخ ها دوباره تراکشن خود را پیدا کنند.
- سیستم کمک راه اندازی در شیب (HSA): این سیستم با تشخیص شیب جاده، در صورتی که راننده پاش را از ترمز بردارد، به صورت موقت ترمز را نگه می دارد تا راننده بتواند به راحتی حرکت کند.
- سیستم کنترل سرعت در پایین آمدن از شیب (HDC): این سیستم با تشخیص شیب جاده، در صورتی که راننده دنده چهار چرخ محرک را به حالت ۴L ببرد، به صورت خودکار سرعت خودرو را در حد مطلوب نگه می دارد.
سیستم های حفاظتی پسیو: این سیستم ها در صورت وقوع برخورد، به کاهش آسیب های جسمی راننده و سرنشینان می پردازند. برخی از این سیستم ها عبارتند از:
- کیسه های هوا (Airbag): این سیستم شامل ۶ کیسه هوا در جلو، کنار و پرده ای خودرو است که در صورت برخورد، به صورت خودکار باز می شوند و جلوی ضربه به سر و بدن راننده و سرنشینان را می گیرند.
- سیستم های تثبیت کمربند ایمنی (SBR): این سیستم شامل یک سنسور در صندلی راننده و یک سنسور در کمربند ایمنی است که در صورتی که راننده کمربند ایمنی خود را بسته نباشد، به راننده هشدار می دهد و همچنین در صورت برخورد، کمربند ایمنی را محکم می کند تا جلوی حرکت راننده و سرنشینان را بگیرد.
نام خودرو |
|
نوع موتور |
۲ لیتری توربوشارژ |
توان موتور |
۲۲۲ اسب بخار |
گشتاور موتور |
۳۵۰ نیوتن متر |
نوع گیربکس |
۶ دنده اتوماتیک آیسین |
نوع سیستم انتقال قدرت |
چهار چرخ محرک |
طول |
۵۴۰۵ میلی متر |
عرض |
۱۹۵۰ میلی متر |
ارتفاع |
۱۸۴۰ میلی متر |
سانروف |
دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه |
دارد |
تهویه مطبوع اتوماتیک |
دارد |
صندلیهای چرمی |
دارد |
سیستم صوتی و تصویری پیشرفته |
دارد |
رینگهای آلومینیومی |
دارد |
نویسنده: نادر شاه نشین