خدمات پس از فروش اولین شاخص خرید خودرو

موضوع خدمات پس از فروش طی دو سال گذشته که واردات خودرو به کشور آزاد شده است، از پر اهمیت ترین شاخص هایی شده که خریداران در انتخاب های خود لحاظ می کنند.
به گزارش عصر خدمات، به این معنی که خریداران به سراغ خودروهایی می روند که شبکه خدمات پس از فروش و البته تامین قطعات مناسبی داشته باشد. زیرا در صورت خرابی خودرو کسی دوست ندارد که برای تامین یک قطعا ماه ها خودروی او در تعمیرگاه و پارکینگ معتل بماند.
بین سال های 94 تا 96 که واردات خودرو به کشور آزاد بود و بسیاری از واردکنندگان در واقع نمایندگی های رسمی برندهای جهانی بودند، تقریبا در بحث خدمات پس از فروش مشکلات بزرگی وجود نداشت، اما پس از آن تامین قطعات خودروهای وارداتی یکی از دغدغه های مالکین شد. هر چند بعد از مدتی این مشکل در بازار قطعات به صورت غیر رسمی حل شد، اما هنوز هم خودروهایی همچون ولوو و چند برند دیگر با مشکلات دست و پنجه نرم یم کنند.
در بین خودروهای وارداتی به کشور در دهه 90برندهای ژاپنی و کره ای بیشترین سهم را داشتند و البته خدمات پس از فروش این خودروها نیز همواره بهتر از برندهای آلمانی و ایتالیایی بوده است. حتی خودروهای کره ای نسبت به ژاپنی ها در وضعیت بهتری قرار داشتند و تامین قطعات این خودروها ساده تر بود. حتی تعمیرات و عیب یابی این خودروها نیز راحت تر انجام شد.
در دور جدید واردات اما شرایط کمی متفوت است. زیرا به طور مثال خودروهای کیا دیگر آن محصولات نسبتا ساده قبلی نیستند و اغلب آنها به گیربکس ها پیشرفته و موتورهای مجهز به تکنولوژی توربو GDI مجهز شده اند. در واقع با ارتقاع سطح فناری در این خودروها، موضوع خدمات پس از فروش و تامین قطعات عیب یابی بسیار بیش از گذشته اهمیت دارد.
این تغییرات ساختاری و پلتفرمی محصولات وارداتی جدید باعث شده تقریبا در مورد خودروهای کیا و هیوندایی که تعمیرات ساده تری نسبت به دیگر رقیبان داشتند، موضوع دانش فنی بیش از گذشته اهمیت پیدا کند. به این ترتیب باید گفت دانش عیب یابی، تامین قطعات و کیفیت ارائه خدمات این خودروهای دیگر مقوله ساده ای نیست که تعمیرگاه های غیر رسمی بتوانند از پس آن برآیند.
در نتیجه مراجعه به تعمیرگاه مرکزی کیا ( کوشا خودرو)، تامین قطعات اصلی کیا و به طور کلی استفاده از خدمات پس از فروش کیا برای مالیکن امری ضروری است. زیرا اساسا دانش فنی عیب یابی و تعمیرات خودروهای جدید این برند که در گذشته ساده به دست می آیمد، در اختیار تعمیرگاه ها و مراکز خدماتی غیر رسمی نیست.
هر چند در میان واردکنندگان دور جدید واردات، هستند شرکت هایی که بدون داشتن ساختار درست و مناسبی در حوزه خدمات پس از فروش اقدام به واردات خودرو کرده اند، اما به طور مثال شرکت هایی چون کوشا خودرو با برخوداری از سابقه فعالیت طولانی در بخش واردات و البته شبکه خدمات پس از فروش مناسب تا به امروز توانسته اند از پس نیازهای مشتریان خود برآیند.
اما بعضی از واردکنندگان دیگر که حتی محصولات برندهای ژاپنی را وارد کشور می کنند، هنوز توان ارائه خدمات مناسب به این خودروها را ندارند. ضمن این که حتی در شبکه نسبتا کوچک خدمات پس از فروش خود، هنوز تکنیسین های آموزش دیده را در اختیار ندارند و به صورت سنتی با سعی و خطا اقدام به رائه خدمت به مشتریان می کنند که این موضوع خود هزینه های دریافت خدمات از شبکه را آفزایش داده و در دراز مدت به دلیل عدم دانش و تخصص کافی ممکن از آسیب های فنی را به خودروهای مصرف کنندگان وارد کند.
بعضی از این شرکت های واردکننده درست به دلیل عدم توانمندی در ارائه خدمات مناسب حتی به سراغ اجرای طرح های کیلنیک نوروزی هم نرفته اند! یعنی به رسم همیشه خودروسازان و واردکنندگان قبل از آغاز سال نو طرحی برای ارائه خدمات نوروزی که شامل وارد فنی و غیر فنی می شود را اجرا نمی کنند. از این رو به نظر می رسد اگر قصد خرید خودروهای وارداتی را دارید، بهتر است به سراغ محصولاتی بروید که واردکننده آن توان ارائه خدمات به این خودروها را نیز داشته باشد.
زیرا در غیر این صورت با بروز هر مشکل فنی علاوه بر دردسرهای عیب یابی و تامین قطعات یدکی، در نهایت از خریدتان پشیمان شده و باید خودرو را زیر قیمت و حتی با ضرر بالا به فروش برسانید. اعتماد به برند خودرو هر چند در درجه اول می تواند موجب انتخاب شود، اما بهترین خودروی جهان هم بدون قطعات یدکی و امکان تعمیر برای شما خاطرات تلخی به یادگار می گذارد.