اخبارخودرو

تست آفرود پیکاپ G9 بهمن موتور/ وقتی چینی ها قد علم می کنند

پیکاپ G9 از زمان معرفی توسط بهمن موتور در نمایشگاه خودروی اصفهان، همواره مورد توجه علاقه مندان بوده و حتی در رسانه های مختلف با دیگر پیکاپ های بازار کشور مقایسه شده است.

به گزارش عصر خدمات، این در حالی است که این خودرو هنوز به صورت رسمی به تولید انبوه نرسیده است و احتمالا در ابتدای تابستان وارد این مرحله می شود. با همکاری بهمن موتور موفق شدیم یک دستگاه از نمونه های وارداتی این خودرو را در یکی از مناطق کوهستانی تهران مورد تست و بررسی قرار دهیم. آنچه می خوانید حاصل حدود ۴ ساعت تست آفرود این خودرو است.
پیکاپ G9 در نمایشگاه خودروی اصفهان در سال گذشته معرفی شد. البته این خودرو از نظر ظاهری آنقدر جذاب بود که بهمن موتور تقریبا برنامه خاصی هم برای رونمایی از آن ترتیب نداد. فقط حضور این خودرو در غرفه بهمن کافی بود تا همه جذب آن شوند. شاید یکی از مهمترین دلایل این موضوع وامداری ظاهری G9 به یکی از اسطورهای پیکاپ های فول سایز جهان یعنی Dodge RAM باشد.

این پیکاپ در حقیقت محصولی از کمپانی ZX Auto چین است که از اواخر دهه ۴۰ میلادی سابقه فعالیت صنعتی دارد. صنعت خودرو چین که در سال های اخیر پله های رشد را بسیار سریع طی می کند، چند سالی هست که اماده حضور جدی در بازار امریکا می شود. از این رو ZX Auto هم از سال ۲۰۱۸ به صورت جدی در بازار امریکای جنوبی و کشورهایی چون آرژانتین و اکوادور حضور دارد. از این رو پیکاپ G9 که به نام Granlion هم شناخته می شود، از پرچم داران چینی ها در بازار آمریکای جنوبی به شمار می رود. جالب است بدانید، بسیاری از تست های فنی پیکاپ G9 در اکوادور، بولیوی و شیلی انجام شده است.

طراحی ظاهری
از نظر طراحی ظاهری پیکاپ G9 را باید پیشروترین پیکاپ در بازار کشور به حساب آورد. زیرا بسیاری از پیکاپ های دیگر همچون KMC T8 و حتی فوتون تونلند اتوماتیک جدید ایران خودرو دیزل وامدار طراحی تویوتا هایلوکس هستند. از این رو شباهت هایی با هم دارند که تمایزی در طراحی برای آنها ایجاد نمی کند. البته آمیکو آسنا هم بی شباهت به فورد سری F نیست. اما این خودرو نیز از نظر ظاهری سنتی مانده و طراح آن کمی قدیمی شده است. از نظر ابعاد پیکاپ G9 را باید یک خودروی بزرگ به حساب بیاوریم. زیرا طول آن ۵۳۹۳ میلی متر است و عرض آن هم به ۲۰۴۵ میلی متر می رسد.

این در حالی است که فوتون تونلند G7 که رقیب مستقیم این خودرو است، طولی معادل ۵۳۴۰ میلی متر دارد و عرض این محصول ایران خودرو دیزل نیز ۱۹۴۰ میلی متر است. حتی فاصله محوری پیکاپ G9 هم ۳۲۳۰ میلی متر است که چند سانتی از فاصله محوری فوتون تونلند (۳۱۱۰ میلی متر) بیشتر است. هر چند پیکاپ های دیگری هم به زودی وارد بازار کشور می شوند که از جمله انها می توان به مدل تاگا از صنایع خودروسازی پادرا اشاره کرد، اما در شرایط فعلی پیکاپ G9 بعد از آمیکو آسنا توربو اتوماتیک با طول ۵۵۶۰ میلی متر بزرگ ترین پیکاپ موجود در کشور است.
اما چرا پیکاپ G9 به این اندازه از زمان معرفی مورد توجه قرار گرفته است؟ پاسخ این سوال را وقتی متوجه می شوید که این خودرو را از نزدیک ببینید و برانید. محصول جدید بهمن از نظر طراحی و المان های کلی پیکاپ های امروزی نه تنها نمره قبولی که نمره ممتاز می گیرد. زیرا شاکله کلی این خودرو شما را به یاد پیکاپ های دوج و فورد می اندازد. آن هم نه با یک کپی کاری ناموزون، بلکه با یک کپی کاری خوش خط! طوری که بیننده را به خود جذب می کند، حتی اگر محصول قوی و حسی دیترویت نباشد.

در نمای جلو چراغ های بسیار بزرگ جلوپنجره حجیم و سپری که زوایای گرد و عظیم دارد جلب توجه می کنند. ارتفاع مجموع نمای جلو بسیار بلند است. طوری که اگر با قد متوسط رو به روی خورو بایستید، درب پوش موتور به زیر گردن می رسد. حجم پردازی و عضله سازی در این قسمت بسیار ماهرانه بوده است و طراحی طوری انجام شده که حتی گلگیرها نیز در خدمت نمایش دهنده درب موتور باشند!
از نمای کناری پیکاپ G9 کاملا یک سبک آمریکایی دارد. به خصوص این موضوع وقتی بیشتر جلوه می کند که نگاهی به محفظه چراغ ها در گلگیر بیندازید. اگر شاسی بلندهای دو دیفرانسیل آمریکایی همچون شورولت بلیزر و یا روج رم را خوب نگاه کرده باشید، خواهید دید لاستیک ها به نظر کوچک هستند. این در حالی است که رینگ و لاستیک سایز بزرگی دارد که در فضای بزرگ گلگیرها کوچک به نظر می رسند. موضوعی که دقیقا در مورد پیکاپ G9 هم صدق می کند. زیرا سایز رینگ های آلومینیومی این خودرو ۱۷ اینچ و لاستیک های آن ۲۸۵ میلی متر است که دیواره ای ۷۰ میلی متری دارد.

در نمای کناری پیکاپ G9 یک آبشوش روی گلگیر جلو وجود دارد که در حقیقت قطعه ای پلاستیکی است که به پشت گلگیر راه ندارد. به همین دلیل نه زیباست و نه کاربردی. در نمای عقب نیز طرح ها همان مدل کلاسیک عمودی است و از نظر گرافیکی هم تقریبا شبیه اغلب پیکاپ های دیگر است. کناره های سپر ها فضایی برای قرار دادن پا و بالا رفتن از قیمت بار وجود دارد که دست کم در نمونه مورد آزمایش کیفیت مناسبی نداشت. کف بخش بار هم به صورت استاندارد کاور شده است.
فضای داخلی
درون کابین دقیقا استانداردهای یک پیکاپ را دارد. به شکلی که اگر وارد کابین پیکاپ G9 شوید و ندانید که روی صندلی یک پیکاپ نشسته اید، باز هم می توانید حدس بزنید که این خودرو در کدام کلاس قرار دارد. در نقاط مختلف کابین فضاهای عمیقی برای قرار دادن وسایل مختلف وجود دارد. دید به اطراف بسیار خوب است و صنلی ها واقعا کیفیت خوبی دارند. ضمن این که در مسیرهای آفرود صندلی ها بدن را بسیار خوب نگه می دارند. از جمله نکات جالب پشت فرمان پیکاپ G9 این که در نمای جلو انتهای درب پوش موتور به سبک دوج رم از لبه شیشه بالاتر است و یک حس قدرتمندی را به سرنشینان القاء می کند.

متریال به کار رفته در کابین نسبت به دیگر پیکاپ ها واقعا کیفیت بهتری دارد. ضمن این که اگر با دست به قطعات فشار وارد کنید، صدای کمتری ناشی از تلورانس ها و مونتاژ به گوش می رسد. حالت سه بعدی طراحی رودری ها و بالای داشبورد با جنس نسبتا نرمی که دارد همراه دوخت روشن جذابیت های کابین را دوچندان می کند. واقعیت این جاست که پیکاپ های امروزی دیگر قرار نیست تنها خودرویی برای ماجراجویی و حمل بار باشند. از این رو امکانات، آپشن ها و طراحی لوکس تری دارند که همراه با سایز بزرگ کابین حتی بخش از بازار SUV ها را نیز تسخیر کرده اند.
صندلی های عقب فضای نشیمن پهن و نرمی دارند. جالب است بدانید به سبک خودروهای لوکس کف صندلی پیکاپ G9 کمی بزرگ تر است و تا زیر زانوها را در بر می گیرد. به دلیل فاصله محوری زیاد کابین هم در بزرگ است و در نتیجه فضای پای سرنشینان عقب هم قابل توجه است.

جزئیات طراحی در قطعات کابین حتی روی بخشی از قاب پلاستیکی دستگیره درب هم قابل رویت است. هر چند این قاب پلاستیکی کیفیت متوسطی دارد. کلاستر یا نمایشگر دیجیتالی پشت فرمان اطلاعات بسیاری را در اختیار شما می گذارد. نمایشگر دمای آب و میزان سوخت در دو طرف قرار دارند و یک نکته منفی این که اگر میزان سوخت موجود از نیمه کم تر باشد، نور بسیار کمی در این بخش وجود دارد و به این ترتیب آنقدرها واضح دیده نمی شود.
این کلاستر و نمایشگر بزرگ وسط داشبورد اطلاعات بسیاری در اختیار شما می گذارند که نمایش وضعیت میزان باد هر چرخ به صورت مجزا یکی از آنهاست. اگر بخواهیم یکی به یک این اطلاعات را مورد بررسی قرار دهیم، این نوشتار شاید یک مثنوی کامل شود! از این رو تنها به امکانات این خودرو اشاره می کنیم و به سراغ نکات تست فنی می رویم.
ترمز پارک ( دستی ) برقی ( EPB )، سیستم کمکی ترمز ( BA+EBD)، سیستم ضد قفل ترمز (ABS) / سیستم کنترل پایداری خودرو (ESC)، سیستم کنترل کشش / سیستم کنترل لغزش ( TCS/ASR)، سیستم کنترل خودرو در سربالایی (HAC)، سیستم کنترل خودرو در سراشیبی (HDC)، سیستم هشدار اضطراری (ESS)، سیستم پیشرفته هشدار حرکت بین خطوط با قابلیت فعال/ غیر فعال (LDW)، سیستم اتوماتیک هشدار تصادف از جلو(FCW) و سیستم کنترل خودرو در مقابل وارونه شدن (RMI) بخشی از تجهیزات ایمنی و حرکتی این خودرو هستند.

ضمن این که کیسه هوای جانبی سرنشینان جلو (مجموع ۴ کیسه هوا)، دوربین ۳۶۰ درجه، اخطار پیشگیری از تصادف، دسته دنده الکتریکی، فرمان کمکی برقی دوربین ثبت وقایع، جلو آمپر دیجیتال، گرمکن صندلی های جلو، اتوهلد، شارژر بی سیم تلفن همراه، نورپردازی کابین، سنسور نور، آینه وسط حساس به نور اتوماتیک، تنظیم حالت رانندگی، کول باکس، صندلی برقی شاگرد و سنسور هم باید به لیست بلندبالای پاراگراف قبلی اضافه شود.
مشخصات فنی
پیکاپ G9 به یک موتور٢ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر مجهز است که بر اساس موتورهای میتسوبیشی توسط گریت وال چین ساخته می شود. از این رو می توانید لوگو گریت وال روی سرسیلندر موتور ببینید. این موتور در بعضی از منابع تا٢٢٠ اسب بخار نیرو تولید می کند. اما با استناد به سایت بهمن موتور باید قدرت آن را ١٩٧ اسب و گشتاور آن را ٣۶٠ نیوتن متر بیان کنیم. قدرت موتور در حالی که رقیبان پیکاپ G9 تا بیش از ٢٢٠ اسب بخار نیرو دارند، شاید آنقدرها چشم گیر نباشد، اما گشتاور٣۶٠ نیوتن متری در خور توجه است.
سیستم فنر بندی در جلو شامل کمک فنر و طبق های دوبل است. ولی تفاوت اصلی پیکاپ G9 با رقیبان را باید در محورعقب این خودرو پیدا کرد که به جای فنرهای مرسوم شمش یا تخت از اکسل ثابت و ۵ مندل یا لینک به همراه فنر لول ستفاده شده است. به این ترتیب پیکاپ G9 در عبور از تنگه ها و مسیرهایی که اختلاف سطح دارد، کورس بیشتری درسیستم تعلیق داشته و به راحتی اصطلاحا سه لنگ نمی شود.

از طرفی در صورتی که این حالت برای خودرو به وجود بیاید، قفل دیفرانسیل ساخت EATON اتوماتیک به کمک خودرو آمده و می توانید به مسیر ادامه دهید. البته همه اینها را باید در کنار گیربکس ٨ سرعته اتوماتیک سری HP کمپانی ZF قرار دهید که در طول تست آفرود عملکردی بدون اشکال داشت. این گیربکس که مشتریانی از کمپانی های فولکس واگن، ب ام و، نیسان و میستوبیشی نیز دارد، برای تبدیل شدن به یک گیربکس مناسب خودروی دودیفرانسیل از یک Transfer Case یا کمک گیربکس ساخت BorgWarner بهره می برد. البته فوتون تونلند اتوماتیک رقیب مستقیم پیکاپ G9 هم از همین گیربکس استفاده می کند، اما با این تفاوت که فوتون دارای دیفرانسیل مرکزی الکترونیکی است تا قدرت را به صورت متغییر بین دو محور تقسیم کند.

تست فنی
نگارنده همیشه اعتقاد دارد مشخصات فنی خودروها در کاتالوگ باید در میدان عمل بروز کند نه روی کاغذ گلاسه باکیفیت. پس در روزی که یک مرسدس بنز یونیماگ و نیسان پیکاپ نیز ما را یاری می کردند، پیکاپ G9 را راهی شیب های بلند و تند و تنگه های خاکی کردیم. سیستم فنر بندی انعطاف پذیری بالایی دارد، اما جالب این که درشیب های عرضی هم اتاق خودرو به طرفین شانه نمی دهد و این باعث می شود در انتخاب مسیر جسور تر عمل کنید.

به رغم این که شاسی پیکاپ G9 سلب است و مثل شاسی پیکاپ های آمریکایی حالت پیچشی ندارد، فنرهای لول عقب وکورس بازی محور جلو کارتان را راه می اندازد. به عبارتی باید گفت؛ شاسی این خودرو که بر اساس ایسوزو دی مکس طراحی شده و الگو برداری از شورولت کلورادو است، نیروهای وارده را طوری در خود جذب می کند که حس اعتماد بالایی پشت فرمان دارید.
برای تبدیل حالت تک دیفرانسیل به حالت دو دیفرانسیل سبک باید ابتدا توقف کنید و شیفتر برقی گیربکس ٨ سرعته را درحالت N یا خلاص قرار دهید. سپس با چرخاندن اهرم گرد روی کنسول میانی حالات مختلف را انتخاب کنید. در ابتدا یونیماگ که توسط یکی از باتجربه ترین رانندگان آفرود و طبیعت گردی کشور رانده می شد، از شیبی بلند شاید حدود ٣٠٠متر بالا رفت. نوبت پیکاپ G9 رسید و با انتخاب حالت دودیفرانسیل سبک این مسیر که در ١٠٠ متری شیب بیشتری هم می گرفت به راحتی و تنها با دور موتور ٢٣٠٠ طی شد! همین مسیر را نیسان پیکاپ با کمک سنگین و ۴۰۰۰ دور طی کرد.

ترکیب شاسی مناسب، فنربندی خوب، قفل دیفرانسیل دقیق و البته کالیبراسیون خوب موتور و گیربکس باعث شد، اصلا برای بالا رفتن از هیچ تپه و شیبی به کمک سنگین گیربکس احتیاج پیدا نکنیم. باور این نکته که یک پیکاپ ساخت چین شانه به شانه با یونیماگ و نیسان آن هم با موتور ٢ لیتری حرکت می کند، هنوز هم سخت است. نکته دیگر این که سیستم ESP در شرایط مختلف رانندگی آفرود مزاحم کار راننده نمی شود، اما وقتی آن را خاموش می کنید، آزادی عمل بیشتری دارید. پشت فرمان پیکاپ G9 حس خوبی توام با قدرت دارید. این اتفاق نظر همه دوستانی بود که در این تست حضور داشتند.
اما تنها چیزی که حس منفی به راننده منتقل می کرد، صدای جیرجیر مندل های سیستم تعلیق عقب بود که به نظر می رسد به دلیل مستهلک شدن بوش ها اتفاق می افتاد. هر چند خودرویی که در اختیار ما قرار داشت یک نمونه مختص تست بود و این موضوع عجیب هم به نظر نمی رسید. از نکات مثبت این خودرو باید به عملکرد گیربکس بدون گرم کردن و البته عدم تعویض دنده در حالت تیپ ترونیک بود. به این ترتیب در شیب های تند منفی به خصوص زمانی که خودرو حامل بار است، می توانید به جای ترمز کردن از ترمز موتوری استفاده کنید.  

یک نکته منفی دیگر در مورد پیکاپ G9 این که زاویه ورود جلو آنقدرها مناسب نیست، زیرا در زیر سپر لیپ ( همچون لیپ زیر سپر پژو ٢٠٧) نصب شده است که احتمال برخورد آن با زمین بسیار زیاد است. البته این قطعه را می توان به راحتی باز کرد. اگر بخواهید از رینگ و لاستیک بزرگتری در این خودرو استفاده کنید، در محور عقب مشکلی نخواهید داشت. اما در جلو احتمالا رینگ و لاستیک بزرگ تر (بیش از یک سایز) به شول گیر داخل گلگیرها برخورد می کند که شاید بهتر باشد، سازنده همین حالا این قسمت را بازطراحی کند.
ضرایب دنده و برنامه ریزی ECU به گونه ایی است که کمترینLag یا تاخیر را در دورگیری موتور حس می کنید. زیرا توربوشارژ از حدود دور ١٨٠٠ در مدار تزریق هوا قرار دارد و موتور به سرعت به این دور می رسد. ولی بدون شک شاهکار سازنده پیکاپ G9 گیربکس ٨ سرعته ZF آن است که نمی توان ازآن اشکالی گرفت. یکی دیگر از نکات منفی این خودرو شاید عدم برخورداری از محافظ باک در کف و شکل رام زیر گیربکس باشد که نیازمند پوشش بیشتر این قسمت است. هر چند شاید سازنده در زمان تولید انبوه این نکات را مد نظر قرار دهد.

یک نکته جالب در مورد پیکاپ G9 عدم تغییر حالت اتاق نسبت به شاسی در شرایطی است که خودرو سه لنگ می شود. در این حالت که اصطلاحا می گویند بدنه خودرو Roll می کند، درب های عقب و طرفین بدون تغییر زاویه محوری باز و بسته می شوند و این یعنی اتاق و شاسی خودرو پایداری خوبی نسبت به هم دارند. جالب تر آن که گلگیرهای جلو از نوعی پلاستیک مقاوم وسبک ساخته شده اند که MDF نام دارد.
به طور کلی در مورد عملکرد آفرود پیکاپ G9 باید گفت؛ این خودرو با توجه به داشته های فنی خود به ویژه گیربکس و سیستم تعلیق ۵ لینک محور عقب، یک انتخاب مناسب خواهد بود. خودرویی که هر چند عملکرد شهری آن را نتوانستیم بررسی کنیم، اما به نظر می رسد با توجه به امکانات و آپشن هایی که دارد، می تواند جای یک SUV را برای شما پر کند. کسی چه می داند، شاید بهمن موتور روزی با استفاده از این پلتفرم یک SUV با برند خود طراحی و تولید کرد.

نویسنده: امید آورزمانی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا