گروه خودرو سازی بهمن اقدام به رونمایی از بهترین کشنده سال چین یعنی بایک X9 کرده است. کشندهای با ظاهر جذاب و دوست داشتنی که در همان نگاه اول نظرات را به سمت خود جلب میکند.
به گزارش عصر خدمات، ظاهر جذاب و طراحی خوب به علاوه عملکرد مناسب آن در کشور چین باعث شده تا بهمن دیزل اقدام به عرضه این محصول به بازار را کند. چینیها طی چند دهه اخیر پیشرفت بسیاری در تولید کشندههای سنگین کردهاند که این روزها نتیجه آن به خوبی دیده میشود.
بررسی ظاهری کشنده بایک X9
ظاهر خشن و عضلانی این کشنده اولین موضوعی است که نظر همگان را به خود جلب میکند. این کشنده ابعادی بزرگ دارد که البته دلیل این موضوع هم نوع کاربرد آن است. طراحی این اتومبیل ما را یاد طراحی کشندههای روز دنیا که در اروپا و آمریکا به تولید می رسد میاندازد. هرچند که اصلا قصد مقایسه بین یک محصول چینی و اروپایی را نداریم اما به هر حال در نگاه اول این موضوع جلب توجه میکند.
بررسی نمای جلویی کشنده بایک X9
نمای جلویی کشنده بایک X9 یکی از جذابترین و مدرنترین طراحیها در میان کامیونهای چینی است. این کشنده با الهام از فورد اف مکس طراحی شده و دارای چراغهای LED، جلو پنجره بزرگ و لوگوی بایک در مرکز آن است. بدنه کشنده X9 از جنس فولاد با کیفیت بالا ساخته شده و دارای رنگهای متنوعی است. شیشه جلوی کشنده X9 دارای سیستم گرمایشی و ضد بخار است و در آن از سنسور تشخیص آب و هوا استفاده شده است. بام کشنده X9 دارای آنتن، دوربین و چراغهای اضطراری است. این کشنده بدون دماغه است و جلوی آن کاملا صاف و تخت طراحی شده است.
بررسی نمای کناری کشنده بایک X9
نمای کناری کشنده بایک X9 یکی از مشخصات ظاهری این کشنده است که قدرت و زیبایی در آن به خوبی نمایان است. این کشنده دارای کابین جای خوابدار با طراحی مدرن و اسپرت است که از جنس فولاد با کیفیت بالا ساخته شده است. کابین کشنده X9 دارای پنجرههای بزرگ و شیشههای ضد بخار است که دید خوبی را برای راننده فراهم میکند. در کنار کابین، چراغهای LED، آینههای بزرگ و آنتن وجود دارد. در زیر کابین، یک موتور قوی و پرقدرت قرار گرفته که دقیقا زیر اتاق جای داده شده است و هیچ بیرون زدگی از بخش جلویی کشنده ندارد .در عقب کشنده، یک تریلر با طول ۱۳.۶ متر و ظرفیت ۴۰ تن نصب میشود که با سیستم تعلیق هوشمند و قابل تنظیم مجهز شده است.
بررسی نمای عقبی کشنده بایک X9
نمای عقبی کشنده بایک X9 نشان دهنده توانایی حمل بار سنگین و ایمنی بالا در شرایط مختلف است. تریلر کشنده X9 دارای چراغهای LED، سیستم ترمز EBS، سیستم ضد لغزش ASR و سیستم کنترل فشار باد تایرها است. این سیستمها باعث میشوند که کشنده X9 در مسیرهای پرپیچ و خم و شیبدار، کنترل و پایداری خوبی داشته باشد. همچنین تریلر کشنده X9 دارای یک سیستم اتصال هوشمند است که با استفاده از یک دوربین و یک صفحه نمایش، راننده را در هنگام اتصال تریلر به کشنده یاری میکند. البته این کشنده بدون بخش بار هم قابل استفاده است اما کاربردی ندارد.
بررسی نمای داخل کابین کشنده بایک X9
نمای داخل کابین کشنده بایک X9 نشانده مدرن بودن و راحتی راننده در این کشنده است. کابین کشنده X9 دارای فضای داخلی بزرگ که با استفاده از مواد با کیفیت و رنگهای زیبا طراحی شده است. داشبورد کشنده X9 دارای صفحه نمایش لمسی ۱۲.۳ اینچی است که به سیستم مالتی مدیا، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم ناوبری، سیستم تهویه مطبوع و سایر تنظیمات دسترسی دارد. فرمان کشنده X9 دارای دکمههای کنترل صوتی، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری هوشمند و سیستم هشدار خروج از خط است. صندلی راننده کشنده X9 دارای سیستم پنوماتیکی، سردکن و گرمکن، تنظیم ارتفاع و عمق و حافظه تنظیمات است. کابین کشنده X9 همچنین دارای یک فضای خوابیدن است که با یک تخت، یک کمد، یک یخچال مسافرتی و یک مایکروویو مجهز شده است.
بررسی کلاستر کشنده بایک X9
کلاستر کشنده بایک X9 یکی از بخشهای مهم داشبورد این کشنده است که اطلاعات مفید و ضروری را در مورد وضعیت موتور، سرعت، سوخت، دما و سایر پارامترهای مربوط به رانندگی به راننده نشان میدهد. کلاستر کشنده X9 دارای یک صفحه نمایش دیجیتال ۱۰ اینچی است که با رنگهای زیبا و شفاف طراحی شده است. این صفحه نمایش قابلیت تغییر حالت و نمایش اطلاعات مختلف را دارد. برخی از اطلاعاتی که کلاستر کشنده X9 نشان میدهد عبارتند از:
- سرعت فعلی و میانگین
- میزان سوخت باقیمانده و مسافت قابل طی با آن
- دمای موتور و سیالات
- فشار باد تایرها
- سطح شارژ باتری
- ساعت و تاریخ
- سیستم ناوبری و نقشه
- سیستم مالتی مدیا و پخش موسیقی
- سیستم هشدار و اعلان
- سیستم تنظیمات و تغییر حالت
کلاستر کشنده X9 همچنین دارای چندین نشانگر آنالوگ است که اطلاعاتی مانند تعداد دور موتور، میزان شارژ ریتاردر، میزان شارژ دینام و ولتاژ باتری را نشان میدهند.
بررسی مشخصات فنی کشنده بایک X9
پیشرانه کشنده بایک X9 یکی از قویترین و پیشرفتهترین موتورهای دیزلی است که توسط شرکت کامینز آمریکا طراحی و ساخته شده است. این موتور دارای ۶ سیلندر به شکل خطی است که حجم آن ۱۲.۹ لیتر و توان آن ۵۶۰ اسب بخار میباشد. این موتور میتواند گشتاوری بالغ بر ۲۶۰۰ نیوتنمتر را در دور موتور ۱۴۰۰ تا ۱۶۰۰ دور در دقیقه تولید کند. این موتور از تکنولوژی توربوشارژ و اینترکولر بهره میبرد که باعث افزایش قدرت و کاهش مصرف سوخت میشود. همچنین سیستم تزریق مستقیم با فشار بالا در این پیشرانه موجود است که باعث بهبود راندمان و کاهش آلایندگی میشود. این موتور با استاندارد آلایندگی یورو ۵ سازگار است و دارای سیستم عیب یابی الکترونیکی است. پیشرانه مذکور با گیربکس اتوماتیک ۱۲ سرعته ZF آلمان هماهنگ شده است که دارای سیستم تعویض دنده بر روی فرمان است. این گیربکس دارای سیستم ترمز موتور و ریتاردر هیدرولیکی ۵ مرحله است که باعث کاهش فشار بر روی ترمز عقب میشود.
بررسی گیربکس و دیفرانسیل کشنده بایک X9
گیربکس کشنده X9 اتوماتیک ۱۲ سرعته از نوع ZF ۱۶S۲۵۳۰ است که دارای سیستم تعویض دنده بر روی فرمان است. این گیربکس با موتور کامینز هماهنگ شده است و دارای سیستم ترمز موتور و ریتاردر هیدرولیکی ۵ مرحله است که باعث کاهش فشار بر روی ترمز عقب میشود. این گیربکس از کیفیت بالا و دوام بالا برخوردار است و میتواند با محیطهای مختلف سازگار باشد.
دیفرانسیل کشنده X9 یک دیفرانسیل از نوع محور عقب است که دارای سیستم قفل شدن خودکار است. این دیفرانسیل باعث میشود که نیروی موتور به طور مساوی بین چرخهای عقب تقسیم شود و در صورت لغزش یکی از چرخها، نیروی بیشتری به چرخ دیگر منتقل شود. این دیفرانسیل از کارایی بالا و عملکرد بهتر در مسیرهای ناهموار و شیبدار برخوردار است و میتواند عمر چرخها و ترمزها را افزایش دهد.
بررسی سیستم تعلیق کشنده بایک X9
- سیستم تعلیق جلو: این سیستم از نوع فنر تخت چند لایه پارابولیک است که مجهز به میل موجگیر و کمک فنر هیدرو تلسکوپی است. این سیستم باعث میشود که کشنده X9 در مسیرهای ناهموار و نامنظم، راحتی و پایداری بالایی داشته باشد.
- سیستم تعلیق عقب: این سیستم از نوع بادی با چهار بالشتک هوا است که دارای قابلیت تنظیم ارتفاع است. این سیستم باعث میشود که کشنده X9 در حالتهای مختلف بارگیری، تعادل و کارایی خوبی داشته باشد.
سیستم تعلیق کشنده بایک X9 یکی از مزیتهای این کشنده است که نشان دهنده توانایی حمل بار سنگین و ایمنی بالا در شرایط مختلف است.
بررسی سیستم ایمنی کشنده بایک X9
- ترمز هوشمند EBS : این سیستم با استفاده از سنسورهای الکترونیکی، فشار ترمز را به طور خودکار تنظیم میکند و باعث میشود که کشنده X9 در شرایط مختلف جاده، ترمز کردن مناسب و موثری داشته باشد.
- سیستم ضد لغزش ASR : این سیستم با کنترل سرعت چرخها، جلوگیری از لغزش چرخها در هنگام شتاب گرفتن یا ترمز کردن میکند و باعث میشود که کشنده X9 در مسیرهای لغزنده یا برفی، کنترل و پایداری بیشتری داشته باشد.
- ترمز اضطراری AEBS : این سیستم با استفاده از رادار و دوربین، فاصله کشنده X9 را با خودروهای جلویی یا مانعهای احتمالی اندازه گیری میکند و در صورت نیاز، ترمز را به طور خودکار فعال میکند و جلوگیری از برخورد یا کاهش شدت آن میکند.
- کروز کنترل تطبیقی: این سیستم با استفاده از رادار، سرعت و فاصله کشنده X9 را با خودروی جلویی هماهنگ میکند و باعث میشود که کشنده X9 در حالت کروز کنترل، به طور خودکار سرعت خود را افزایش یا کاهش دهد و فاصله ایمنی را حفظ کند.
- سیستم هشدار خروج از خط: این سیستم با استفاده از دوربین، خطوط راهنمای جاده را شناسایی میکند و در صورتی که کشنده X9 بدون استفاده از چراغ راهنما از خط خود خارج شود، به راننده هشدار میدهد و باعث میشود که کشنده X9 به خط خود برگردد.
- دوربین ۳۶۰ درجه: این سیستم با استفاده از چهار دوربین در جلو، عقب، راست و چپ کشنده X9، تصویری کامل از محیط اطراف کشنده X9 را به راننده نشان میدهد و باعث میشود که راننده در هنگام پارک کردن یا رانندگی در مسیرهای پر ترافیک یا محدود، دید بهتری داشته باشد.
اینها فقط بخشی از سیستمهای ایمنی کشنده بایک X9 هستند که نشان دهنده توجه ویژه شرکت بایک به ایمنی رانندگان و مسافران است.
نام خودرو |
|
پیشرانه |
موتور شش سیلندر کامینز ISG13E560 4 با حجم ۱۲.۹ لیتر و توان ۵۶۰ اسب بخار و گشتاور ۲۶۰۰ نیوتن متر |
گیربکس |
گیربکس اتوماتیک ۱۲ سرعته ZF 16S2530 با سیستم تعویض دنده بر روی فرمان و سیستم ترمز موتور و ریتاردر هیدرولیکی ۵ مرحله |
دیفرانسیل |
دیفرانسیل محور عقب با سیستم قفل شدن خودکار |
سیستم تعلیق |
سیستم تعلیق جلو از نوع فنر تخت چند لایه پارابولیک مجهز به میل موجگیر و کمک فنر هیدرو تلسکوپی و سیستم تعلیق عقب از نوع بادی با ۴ بالشتک هوا و سیستم تنظیم ارتفاع |
سیستم ایمنی |
ترمز هوشمند EBS، سیستم ضد لغزش ASR، ترمز اضطراری AEBS، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار خروج از خط، دوربین ۳۶۰ درجه |
سیستم رفاهی |
سیستم مالتی مدیا ۱۲.۳ اینچی، کولر درجا، یخچال مسافرتی، ترمز پارک برقی، شارژر وایرلس، سردکن و گرمکن صندلی راننده، صندلی پنوماتیکی راننده، کابین جای خوابدار، سنسور تشخیص آب و هوا |
ابعاد |
طول کل: ۶.۹۵ متر، عرض کل: ۲.۵۵ متر، ارتفاع کل: ۳.۸ متر، طول کابین: ۲.۳ متر، عرض کابین: ۲.۳ متر، ارتفاع کابین: ۲.۰۵ متر، طول تریلر: ۱۳.۶ متر، ظرفیت تریلر: ۴۰ تن |
نویسنده: نادر شاه نشین
Model | Brand | BEIJING | • Mandatory – Optional |
Model | X9 | ||
Type | Semi-trailer High Floor High Roof | ||
Basic Info. | Length (mm) | 6250 | • |
Width (mm) | 2548 | • | |
Height (mm) | 3950 | • | |
WB (mm) | 3800 | • | |
Front Wheel Track (mm) | 2100 | • | |
Rear Wheel Track (mm) | 1865 | • | |
Front Overhang (mm) | 1450 | • | |
Rear Overhang (mm) | 1000 | • | |
GVW (kg) | 18000 | • | |
GCW (kg) | 44000 | • | |
Max Gradeability (%) | 20% | • | |
Calculated Max. Speed (km/h) | 90 | • | |
Power | Engine Model | Cummis X13NS5-560/X13NS5-520 | • |
Emission | Euro V EEV | • | |
Transmission Brand | ZF Traxon | • | |
Transmission Model | ZF12TX2621TD | • | |
Retarder | • | ||
Fuel Tank Capacity (Liter) | 670+500L | • | |
Adblue Tank Capacity (Liter) | 65L | • | |
Exhaust Gas Proccessor (EGP) | • | ||
Type | 430 Pull Tyespe | • | |
Air Filter | • | ||
Brake Type | Air- Anchor Clearance Auto Adjustment | • | |
Front Brake Caliper | Disc | • | |
Rear Brake Caliper | Disc | • | |
Electrical Parking Brake (EPB) | • | ||
Chassis | Front Axle Max Load (kg) | 7000 | • |
Rear Axle Max Load (kg) | 13000 | • | |
Rear-axle Gear Ratio | 2.714/2.846/3.083 | • | |
Rear Suspention Type | Air Suspension?4-point Suspension? | • | |
Electrically Controlled Air Suspension (ECAS) | • | ||
Rim Size | 9-22.6 | • | |
Tyre Size | 315/70R22.5 | • | |
Chassis Dimensions | 940/850*225/286*80*?8+0? | • | |
E&E | Electrical System (v) | 24V | • |
Battery (V-AH) | 2*220AH | • | |
۲۲۰V Output | 1KW,220V | • | |
Central Lock | • | ||
EBI | • | ||
Anti-Lock Brake System (ABS) | • | ||
Electronic Brake Distribution (EBD) | • | ||
Anti Skidding Restraint (ASR) | • | ||
Hill Assist Start (HAS) | • | ||
Engine Brake | • | ||
Advanced Emergency Braking System (AEBS) | • | ||
Electronic Stability Control / Program (ESC / ESP) | • | ||
Forward Collision Warning (FCW) | • | ||
Lane Departure Warning System (LDWS) | • | ||
Mirror Type | Electrical Heating | • | |
Rain Sensor/ Auto Wiper | • | ||
Adaptive Cruise Control | • | ||
Right Turn Alarm | • | ||
Keyless Entry | • | ||
Door Not Closed Warning | • | ||
Driver Fatigue Monitoring / Warning | • | ||
Keyless Start | • | ||
Tyre Emergency Safety Device (TESD) | • | ||
Tyre Pressure Monitoring System (TPMS) | • | ||
Blind Spot Camera | • | ||
Around View Monitoring Camera | • | ||
Air Conditioning System Type | Auto Heating + Cooling | • | |
Park Cooler | – | ||
Park Heating | • | ||
Power Windows | • | ||
TBOX | Medium Version | • | |
Multimedia | • | ||
Refregrator | • | ||
Microwave | – | ||
Vehicle Body & Lighting | Auto Headlight | • | |
Adaptive Headlight | Blind Spot Filling at Turns | • | |
Light Delay Off | • | ||
Cab Model | W-LHH/LHH (Extended Long cab with high roof and high floor/Long cab with high roof and high floor) |
• | |
Driver Seat | Air-bag Seat with Ventilation&Heating Function | • | |
Seat Material | PU | • | |
Front Passenger Seat | Same as Driver Seat | • | |
Sunroof | Electrical Power | – | |
Cab Suspension | Four-point Air Suspension | • | |
Wireless Charging | • | ||
Instrument Display Screen | Full LCD | • | |
Language | Local Language | • | |
Others | Toolbox | 2 Side Toolboxes | • |
Wind Deflector | Fixed | • | |
Side Air Deflector | Fixed | • | |
Side Skirt | • | ||
Fifth Wheel | JOST 50# | • | |
Extreme Cold Weather Package | • | ||
Chassis Anti-corrosion Improvement | • | ||
ADR – ECE R105 | – |