
نشست تخصصی تامین مالی در صنعت قطعه سازی با حضور مدیران شرکتهای قطعه سازی، اعضا و مدیران انجمن قطعه سازان، کارشناسان صنعت خودرو و فعالان اقتصادی برگزار و راهکارهای استفاده از بازار سرمایه برای عبور از بحران نقدینگی و حفظ پایداری تولید خودرو بررسی شد.
به گزارش عصر خدمات، فعالان این حوزه بر نقش کلیدی ابزارهای نوین مالی و همکاری مستمر زنجیره تأمین در جلوگیری از توقف تولید و توسعه صنعت خودرو تاکید کردند.
نشست تخصصی ارائه راهکارهای تامین مالی در صنعت قطعه سازی، به همت شرکت کرمان موتور، کادک و گروه مالی کارآمد در سالن همایشهای رایزن برگزار شد. در این نشست مدیران و فعالان این حوزه به بررسی وضعیت موجود در صنعت خودرو و صنایع وابسته، چالشها و ظرفیتهای تامین مالی، بازار سهام، خدمات کارگزاری کارآمد و وضعیت زیان دهی خودروسازی و قطعه سازی پرداختند.
تأمین نقدینگی اصلیترین چالش قطعه سازان
علی بهرامی مدیر عامل شرکت طراحی و مهندسی قطعات کرمان خودرو (کادک)، با اشاره به اهمیت زنجیره تأمین در صنعت خودرو و سه اصل بنیادین همگرایی و ادغام میان بازیگران زنجیره، ارتباط مؤثر و سازنده بر پایه استراتژی تجاری و پایداری تأمین مالی در این حوزه اظهار کرد: در حال حاضر، تأمین نقدینگی یکی از اصلیترین چالشهای قطعه سازان کشور به شمار میآید.
وی گفت: در حال حاضر، کادک با ۲۳۰ شرکت قطعه سازی قرارداد همکاری دارد؛ از این میان ۱۹۷ شرکت به صورت فعال تأمین قطعه انجام میدهند و مابقی نیز در قالب قراردادهای پروژهای فعالیت دارند.
بهرامی با اشاره به نقش ابزارهای مالی در پایداری زنجیره تأمین تصریح کرد: برای کمک به قطعه سازان از ابزار خرید دین استفاده کردیم که به عنوان ابزاری مؤثر در تأمین نقدینگی، به تثبیت جریان مالی زنجیره کمک کرد.
در سال ۱۴۰۳ با وجود مشکلات متعدد اقتصادی، مالی و بانکی، زنجیره تأمین همراهی چشمگیری داشت و اجازه نداد خط تولید کرمان موتور حتی یک ساعت متوقف شود. باور ما این است که اگر خودروساز آسیب ببیند، کل زنجیره تأمین نیز متضرر خواهد شد.






