چری هم پیکاپ به بازار معرفی کرد
شرکت چری که محصولات آن از سالهای پیش توسط مدیران خودرو به بازار عرضه شده است از یک محصول جدید رونمایی کرده است.
به گزارش عصر خدمات، چری هم مانند شرکتهای بزرگ دیگر حاضر در بازار خودروسازی اقدام به تولید پیکاپ کرده است که البته همچنان اطلاعات دقیقی از امکانات و مشخصات آن نیست. بازار پیکاپها به خصوص برای افرادی که به آفرود علاقه دارند بسیار گرم است. هرچند که قابلیت و کاربرد پیکاپها با یکدیگر متفاوت است اما ظاهر خشن و عضلانی در اکثر پیکاپها دیده میشود. همانطور که خیلی از محصولات چری توسط مدیران خودرو به بازار ما عرضه شده است پیش بینی میشود که این پیکاپ جدید هم توسط این شرکت به بازار ما بیاید.
معرفی طراحی پیکاپ چری
این محصول یک پیکاپ میدسایز است و در دسته پیکاپهایی مانند هایلوکس قرار میگیرد. اما خوب واضح است که این اتومبیل قیمت کمتری خواهد داشت. سبک طراحی این خودرو از همان زبان طراحی برند چری پیروی میکند. استفاده از خطوط تند و تیز در کنار منحنیهای نرم که نمای کلی خودرو را خشن و اسپرت کرده است.
معرفی نمای جلویی پیکاپ چری
این خودرو دارای طراحی جذاب و مدرنی است که الهام گرفته از مدلهای SUV چری مانند تیگو ۸ پرو است. نمای جلویی پیکاپ چری شامل چراغهای LED، گریل کرومی، لوگوی چری و گلگیرهای بزرگ است. این خودرو همچنین دارای سپرهای جلو و عقب مقاوم و رینگهای آلومینیومی ۱۸ اینچی است. جلو پنجره مشبک و الماسی شکل این خودرو به خوبی در نمای جلویی خودنمایی میکند و دقیقا به سبک سایر محصولات چری طراحی شده تا امضای کار این شرکت در پیکاپ تازه عرضه شده باشد.
معرفی نمای کناری پیکاپ چری
نمای کناری پیکاپ چری یک طراحی ساده و بدون تزئینات اضافی دارد. خطوط افقی بدنه طول خودرو را در بر گرفته است و زههای پلاستیکی مشکی رنگ در پایین درها فرمی عضلانی به اتومبیل میدهند. رینگهای آلومینیومی ۱۸ اینچی نیز با ابعاد خودرو هماهنگی دارند. طراحی بخشهای جلویی و عقبی خودرو در نمای کناری با یکدیگر هماهنگ است و از جذابیت بالایی برخودار است. فرم کلی ماشین در این نما بسیار عالی و سرحال است که موجب جذابیت ظاهری این پیکاپ نسبت به سایر رقبای موجود در بازار ما شده است.
معرفی نمای عقبی پیکاپ چری
نمای عقبی پیکاپ چری یک طراحی مدرن و شیک دارد که با چراغهای LED، سپرهای مقاوم و لوگوی بزرگ چری توجه را به خود جلب میکند. نمای عقبی این خودرو مانند نمای کناری آن حسی مانند پیکاپهای آمریکایی میدهد. طراحی عضلانی و پر حجم در بخشهای دیگر در این نما کمتر به چشم میخورد و طراحی نمای عقب به صورت ساده شکل گرفته است. چراغهای عقب عمودی با فرمی مثلثی و گرافیک داخلی خطی نماینده طراحی عضلانی و خشن این خودرو در بخش عقب است. پلاک بر روی سپر نصب میشود و در دو طرف سپر هم چراغهای قرار گرفته است.
معرفی نمای داخلی پیکاپ چری
طراحی داخل کابین چری هم مانند سایر محصولات این شرکت و به خصوص خودروهای تیگو طراحی شده است اما کمی سادهتر این طراحی شکل گرفته است. در این خودرو میتوانید کلاستر و نمایشگر مرکزی را به صورت یکپارچه ببینید که مانند خیلی از محصولات چری یا حتی چینی طراحی شده است. همچنین فرمان این خودرو به همراه دور چرم و دکمههای کنترلی طراحی شده تا هم کاربردی باشد و از زیبایی ظاهری بهره ببرد. بر روی داشبورد خودرو بخش یا دکمه خاصی نیست و طراحی آن بسیار ساده صورت گرفته است. تریم داخلی خودرو سعی شده دو رنگ باشد، یعنی یک رنگ مشکی به همراه خطوط قرمز، فرمی که ما در ایکس ۳۳ کراس دنده دستی هم شاهد آن بودیم.
معرفی کلاستر پیکاپ چری
کلاستر این خودرو از یک نمایشگر دیحیتالی شکل گرفته شده است و که سرعت و دور موتور را به صورت دیجیتالی یا عقربهای دیجیتالی نشان میدهد. استفاده از مودهای مختلف رانندگی باعث میشود که نمایش آمپرها و مشخصات درون کلاستر تغییر کند. این تغییرات با توجه به شرایط مود مانند اکو، نرمال و یا آفرود است. همچنین نمایشگر و کلاستر پیکاپ چری قابلیت نشان دادن نقشه را هم دارد که راننده بدون نگرانی از پرت شدن هواس میتواند آن را جلوی خود ببیند.
معرفی کنسول بین دو صندلی جلو پیکاپ چری
کنسول بین دو صندلی این خودرو بسیار بزرگ طراحی شده به شکلی که دست راست راننده به راحتی روی آن قرار میگرد. اما بر روی این کنسول یک سری بخشها مانند لیور دنده قرار دارد. همچنین بر روی این بخش میتوانید ترمز پارک برقی و سایر دکمههای کنترلی خودرو را هم ببینید. زیر آرنج خودرو یک باکس قرار دارد که برای قرار دادن وسایل به کار میرود. وجود دوتا کاپ هولدر هم در طراحی این روزهای همه خودروها دیده میشود که پیکاپ چری این بخش را دارد.
بررسی مشخصات فنی پیکاپ چری
بخش فنی این خودرو کمی پیچیده است و ممکن است با مشخصات متفاوتی به بازار عرضه شود. برای این خودرو موتورهای تنفس طبیعی، توربوشارژ و همچنین هیبریدی در نظر گرفته شده است که هر کدام مشخصات و قدرت متفاوتی دارند. البته پیش بینی میشود که یک مدل از آن به بازار ما بیاید که دارای موتور بنزینی توربوشارژ است اما امکان حضور پلاگین هیبریدی آن مانند تیگو ۸ پرو e پلاس هم است. همچنین گیربکسهای به کار رفته در این خودرو هم مانند پیشرانههای آن از تنوع بالایی برخودار است اما پیش بینی میشود چری از گیربکسهای هفت دنده دو کلاچه برای آنها استفاده کند.
بررسی دیفرانسیل پیکاپ چری
همچنین در بخش دیفرانسیل هم بستگی به نوع کاربری این خودرو دارد. در صورتی که کاربرد آن شهری باشد از یک دیفرانسیل در بخش جلو یا عقب آن استفاده میشود اما در صورتی که کاربری این خودور روستایی و آفرود باشد باید از دو دیفرانسیل برای چرخاندن هر ۴ چرخ این خودرو استفاده شود تا بتواند کارایی لازم را داشته باشد. با توجه به کاربریهای پیکاپ استفاده از دو دیفرانسیل برای این خودرو احتمال زیادی دارد.
بررسی سیستم تعلیق پیکاپ چری
پیش بینی میشود که چری از سیستم تعلیق تعلیق وابسته استفاده کند که در آن دو چرخ قرار گرفته بر روی یک محور به صورت وابسته به هم عمل میکنند. این سیستم تعلیق دارای فنر شمش است که از تعداد زیادی ورق فلزی به هم پیوسته تشکیل شده و قابلیت تحمل وزن بالا را دارد. این سیستم تعلیق مناسب برای خودروهای سنگین و آفرودی است که نیاز به قدرت و پایداری دارند. هرچند که برای اینکه قابلیت خودرو افزایش پیدا کند ممکن است چری دست به اقداماتی از جمله به کار بردن سیستم تعلیق مستقل در خودرو بزند. هرچند که همان تعلیق وابسته هم نمونههای خوبی دارد. به عنوان مثال، پیکاپ جک T8 از سیستم تعلیق فنر شمش در محور عقب و سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو استفاده میکند. سیستم تعلیق مک فرسون یک نوع سیستم تعلیق مستقل است که در آن هر چرخ به طور مستقل بر اساس شرایط سطح حرکت خودرو میتواند تغییر کند. این سیستم تعلیق کیفیت خوب رانندگی و زاویه بهینه Camber را ارائه میدهد.
بررسی سیستم فرمان پیکاپ چری
به احتمال زیاد سیستم فرمان پیکاپ چری از نوع برقی باشد که در آن یک موتور الکتریکی کمک میکند تا راننده با کمترین نیروی ممکن فرمان را بچرخاند. این سیستم فرمان دارای مزایایی مانند کاهش مصرف سوخت، افزایش ایمنی، تنظیم سختی فرمان بر اساس سرعت و حالت خودرو و کاهش سر و صدا و وزن است. خیلی از خودروهای موجود در بازار از سیستم فرمان برقی EPS (Electric Power Steering) استفاده میکند که با استفاده از یک سنسور گشتاور، نیروی اعمال شده توسط راننده را اندازهگیری میکند و با توجه به سرعت خودرو، میزان کمک موتور الکتریکی را تنظیم میکند. این سیستم فرمان باعث میشود که راننده در سرعتهای پایین با راحتی بتواند فرمان را بچرخاند و در سرعتهای بالا احساس پایداری و کنترل بیشتری داشته باشد.
بررسی سیستم ایمنی پیکاپ چری
همچنان اطلاعات کافی در مورد سیستم ایمنی پیکاپ چری در دسترس نیست اما با توجه به محصولات قبلی این شرکت و همچنین نیازهای اساسی یک پیکاپ پیش بینی میشود که این خودرو حداثل امکانات ایمنی زیر را داشته باشد:
- سیستم ترمز ضد لغزش (ABS) که با جلوگیری از قفل شدن چرخها در هنگام ترمز، کنترل خودرو را حفظ میکند.
- سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) که با توزیع مناسب نیروی ترمز بین چرخهای جلو و عقب، پایداری خودرو را افزایش میدهد.
- سیستم کنترل پایداری (ESC) که با اعمال نیروی ترمز به چرخهای مورد نیاز و کاهش قدرت موتور، خودرو را از از دست رفتن کنترل جلوگیری میکند.
- سیستم ترمز کمکی (Brake Assistance System) که با شناسایی وضعیت اضطراری و افزایش فشار ترمز، زمان و مسافت توقف خودرو را کاهش میدهد.
- سیستم هشدار برخورد از جلو (Front Collision Warning) که با استفاده از رادار و دوربین، فاصله و سرعت خودرو با مانع جلویی را اندازهگیری و در صورت خطر، هشدار صوتی و نوری میدهد.
- سیستم کنترل حرکت در بین خطوط (Lane Keeping Assist) که با تشخیص خطوط راهنمای جاده، خودرو را از خارج شدن از خط مسیر جلوگیری میکند.
پیکاپ چری از ساختار بدنهای با قابلیت جذب انرژی بالا برخوردار است که باعث میشود در صورت تصادف، شدت ضربه به مسافرین کمتر منتقل شود. همچنین این خودرو دارای چند کیسه هوا در جلو و عقب است که در صورت برخورد، به سرعت باز شده و جان مسافرین را محافظت میکنند. کمربند ایمنی نیز یکی از مهمترین سیستمهای ایمنی غیرفعال است که با محدود کردن حرکت بدن مسافرین، از برخورد آنها با قطعات داخلی خودرو جلوگیری میکند.
نویسنده: نادر شاه نشین