خودرومقایسه خودرو

مقایسه سایپا شاهین با ایران خودرو دنا

سایپا و ایران خودرو دو شرکت بزرگ تولید کننده خودرو در ایران هستند. در گذشته تا به حال همیشه این دو شرکت رقیب یکدیگر بودند و خریداران محصولات آن‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کردند.

به گزارش عصر خدمات، متأسفانه طی سال‌های اخیر تنوع محصولات در این دو شرکت کمتر از سابق شده است و خریداران انتخاب‌های زیادی را در اختیار ندارند. با این وجود دوتا از بهترین محصولات این شرکت‌ها یعنی شاهین از سایپا و دنا از ایران خودرو در بین خریداران توانسته نظرات را به خود جلب کند. از همین رو در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به مقایسه سایپا شاهین با ایران خودرو دنا بپردازیم.

مقایسه طراحی ظاهری سایپا شاهین با ایران خودرو دنا

سایپا شاهین، با طراحی‌‌ای که سعی در تلفیق خطوط کلاسیک و المان‌های مدرن دارد، توانسته نظر بسیاری را به خود جلب کند. در ادامه، به بررسی جزئیات طراحی هر یک از نماهای بیرونی این خودرو می‌پردازیم:

نمای جلو

  • جلو پنجره: جلوپنجره شش ضلعی و کشیده شاهین، با الهام از طراحی خودروهای روز دنیا، حس پویایی و اسپرت بودن را به خودرو بخشیده است. نوار کرومی میانی جلوپنجره، به خودرو عریض‌تر جلوه داده و حس استحکام را تقویت می‌کند.
  • چراغ‌های جلو: چراغ‌های کشیده و باریک با طراحی تیز و برنده، به همراه تکنولوژی LED، به خودرو ظاهری مدرن و جذاب بخشیده‌اند. این چراغ‌ها، با جلوپنجره یکپارچه شده و هویت بصری خودرو را تقویت می‌کنند.
  • سپر جلو: سپر جلو با طراحی حجیم و اسپرت، به همراه ورودی‌های هوای بزرگ، به خودرو ظاهری قدرتمند بخشیده است. خطوط تیز و برجسته روی کاپوت نیز به این حس افزوده‌اند.

نمای جانبی

  • خطوط جانبی: خطوط جانبی شاهین، با ایجاد انحناهای ملایم و حجم‌دهی به بدنه، به خودرو ظاهری پویا و اسپرت بخشیده‌اند. خطوط شانه‌ای که از چراغ‌های جلو تا عقب خودرو امتداد یافته‌اند، به خودرو عضلانی‌تر جلوه می‌دهند.
  • نقطه کمر: نقطه کمر خودرو به گونه‌ای طراحی شده که حس حرکت و دینامیسم را به خودرو منتقل کند.
  • آینه‌های جانبی: آینه‌های جانبی با طراحی اسپرت و هماهنگ با خطوط بدنه، به بهبود دید راننده کمک کرده و به خودرو ظاهری مدرن‌تر بخشیده‌اند.
  • رینگ‌ها: رینگ‌های آلومینیومی چند پره، با طراحی اسپرت، به خودرو ظاهری جذاب‌تر و پویاتر بخشیده‌اند.

نمای عقب

  • چراغ‌های عقب: چراغ‌های عقب چند بخشی با طراحی مدرن و استفاده از تکنولوژی LED، به خودرو ظاهری جذاب و متمایز بخشیده‌اند.
  • سپر عقب: سپر عقب با طراحی ساده و هماهنگ با سایر قسمت‌های خودرو، به خودرو ظاهری یکپارچه بخشیده است.
  • سقف شیب‌دار: سقف شیب‌دار، به خودرو ظاهری کوپه‌ای بخشیده و حس اسپرت بودن آن را تقویت کرده است.

نمای داخلی سایپا شاهین تلاش کرده تا با ارائه یک طراحی نسبتا مدرن و کاربردی، از رقبا عقب نماند. با این حال، برخی انتقادات نیز به طراحی داخلی این خودرو وارد شده است.

ویژگی‌های برجسته طراحی داخلی شاهین:

  • داشبورد: داشبورد شاهین با خطوط ساده و استفاده از پلاستیک‌های سخت طراحی شده است. در مدل‌های فول آپشن، صفحه نمایش لمسی بزرگی در مرکز داشبورد قرار دارد که به سیستم اطلاعاتی سرگرمی متصل است.
  • فرمان: فرمان شاهین، طراحی ساده و چندکاره‌ای دارد و دکمه‌های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل روی آن قرار گرفته است.
  • صندلی‌ها: صندلی‌ها در مدل‌های مختلف شاهین، از نظر کیفیت و امکانات متفاوت هستند. در مدل‌های فول آپشن، صندلی‌های جلو دارای تنظیمات برقی و گرمکن هستند.
  • کنسول وسط: کنسول وسط، طراحی ساده‌ای دارد و محل قرارگیری اهرم دنده، دسته‌‌ای برای سرنشین جلو و محفظه‌های کوچک برای قرار دادن وسایل است.
  • پنل کیلومترشمار: پنل کیلومترشمار، طراحی نسبتا اسپرت و خوانایی خوبی دارد. در مدل‌های فول آپشن، یک صفحه نمایش کوچک در وسط پنل کیلومترشمار قرار دارد که اطلاعات مختلف خودرو را نمایش می‌دهد.

نمای کلی از خودرو دنا

دنا، یکی از خودروهای داخلی است که در سال‌های اخیر تغییراتی در طراحی ظاهری آن اعمال شده است. برای بررسی دقیق‌تر نمای مختلف این خودرو، می‌توانیم به قسمت‌های اصلی بدنه نگاهی بیندازیم:

نمای جلو

  • جلوپنجره: یکی از بارزترین تغییرات در دنا، طراحی جدید جلوپنجره است. این قسمت به خودرو ظاهری مدرن‌تر و اسپرت‌تر بخشیده است.
  • چراغ‌های جلو: چراغ‌های دنا نیز با طراحی جدیدتر و استفاده از لامپ‌های هالوژن یا LED، به روز شده‌اند.
  • سپر: سپر جلو دنا دارای خطوط تیز و برجسته‌ای است که به آن حالت اسپرت می‌دهد.

نمای جانبی

  • خطوط بدنه: خطوط بدنه دنا به صورت ساده و روان طراحی شده‌اند و به خودرو ظاهری کشیده و اسپرت می‌بخشند.
  • آینه‌های جانبی: آینه‌های جانبی دنا معمولا دارای چراغ راهنما و تنظیم برقی هستند.
  • رینگ‌ها: طرح رینگ‌ها در مدل‌های مختلف دنا متفاوت است و می‌تواند به صورت آلیاژی یا فولادی باشد.

نمای عقب

  • چراغ‌های عقب: چراغ‌های عقب دنا نیز با طراحی جدیدتر و استفاده از لامپ‌های LED، به روز شده‌اند.
  • سپر عقب: سپر عقب دنا دارای سنسور پارک و دوربین عقب در برخی مدل‌ها است.
  • لوگو: لوگوی ایران خودرو در قسمت عقب خودرو قرار دارد.

طراحی داخلی کابین دنا

طراحی داخلی کابین دنا، به طور کلی ساده و کاربردی است. با این حال، در مدل‌های مختلف دنا و به‌ویژه دنا پلاس، تغییراتی در طراحی داخلی ایجاد شده است که آن را نسبت به مدل‌های اولیه جذاب‌تر کرده است.

نکات کلیدی در مورد طراحی داخلی دنا

  • داشبورد: داشبورد دنا دارای طراحی نسبتا ساده‌ای است و از پلاستیک با کیفیت متوسط ساخته شده است. در مدل‌های جدیدتر، سعی شده است با استفاده از نوارهای تزئینی و طرح چوب، به داشبورد ظاهری زیباتری بخشیده شود.
  • صفحه نمایش: در مدل‌های جدیدتر دنا، از یک صفحه نمایش لمسی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی استفاده شده است. این صفحه نمایش به خودرو ظاهری مدرن‌تر بخشیده و امکان استفاده از قابلیت‌های مختلفی مانند مسیریابی، پخش موسیقی و اتصال تلفن همراه را فراهم می‌کند.
  • فرمان: فرمان دنا دارای طراحی ساده‌ای است و در برخی مدل‌ها، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل روی آن قرار دارد.
  • صندلی‌ها: صندلی‌های دنا دارای طراحی ارگونومیک و راحتی نسبتا خوبی هستند. در برخی مدل‌ها، صندلی‌ها با روکش چرمی عرضه می‌شوند.
  • فضای داخلی: فضای داخلی دنا برای سرنشینان جلو و عقب کافی است و فضای صندوق عقب نیز برای یک خودروی خانوادگی مناسب است.

مقایسه مشخصات فنی سایپا شاهین و ایران خودرو دنا

سایپا شاهین، به‌عنوان یکی از خودروهای داخلی با طراحی جدید، توانسته توجه بسیاری از علاقه‌مندان به خودرو را به خود جلب کند. موتور به کار رفته در سایپا شاهین همان موتور M15 سایپا است که نسخه توسعه یافته موتور M13 است که روی پراید نصب می‌شد. این موتور از ۴ سیلندر خطی به علاوه ۸ سوپاپ استفاده می‌کند. حجم این موتور ۱۴۹۷ سی‌سی است که می‌تواند قدرتی معادل ۸۷ اسب بخار را تولید کند. البته نسخه استفاده شده بر روی شاهین دارای توربوشارژ است و قدرت آن به ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور آن هم ۱۷۸ نیوتون‌متر می‌رسد. استاندارد آلایندگی این پیشرانه یورو ۵ است که با محیط زیست هم نسبتا سازگار است. این موتور با توجه به حجم کم خود، قدرت و گشتاور قابل قبولی را تولید می‌کند.

استفاده از توربوشارژر باعث شده تا این موتور در دورهای پایین گشتاور خوبی داشته باشد و شتاب اولیه خودرو را بهبود بخشد. در حال حاضر، شاهین تنها با گیربکس دستی ۵ سرعته عرضه می‌شود. گرچه این گیربکس عملکرد قابل قبولی دارد، اما برخی از خریداران به دنبال یک گیربکس اتوماتیک هستند. سیستم تعلیق شاهین ترکیبی از مک‌فرسون در جلو و تیر پیچشی در عقب است. این سیستم تعلیق، سواری نرم و راحتی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. سیستم ترمز شاهین، ترکیبی از دیسک در جلو و کاسه در عقب است. این سیستم ترمز، عملکرد ترمزگیری خوبی را ارائه می‌دهد.

سایر مشخصات فنی

  • طول: ۴۴۴۶ میلی‌متر
  • عرض: ۱۷۷۱ میلی‌متر
  • ارتفاع: ۱۴۹۰ میلی‌متر
  • فاصله محوری: ۲۶۵۰ میلی‌متر
  • وزن: ۱۲۷۰ کیلوگرم
  • حجم باک: ۵۰ لیتر
  • شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت: حدود ۱۳.۲ ثانیه
  • حداکثر سرعت: حدود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
  • مصرف سوخت ترکیبی: حدود ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

دنا یکی از خودروهای سدان داخلی است که توسط شرکت ایران خودرو تولید می‌شود. این خودرو در طول سال‌های تولید خود، تغییرات مختلفی در بخش موتور و مشخصات فنی تجربه کرده است. در ادامه، به بررسی کامل موتور و سایر مشخصات فنی دنا می‌پردازیم:

موتور دنا

موتور EF7: اکثر مدل‌های دنا از موتور EF7 استفاده می‌کنند. این موتور ۴ سیلندر خطی با حجم ۱۶۴۵ سی‌سی است که قادر به تولید قدرتی در حدود ۱۱۳ اسب بخار و گشتاوری حدود ۱۵۵ نیوتن متر است.

مشخصات فنی کلی دنا

  • نوع بدنه: سدان
  • محور محرک: دیفرانسیل جلو
  • جعبه دنده: معمولا ۵ دنده دستی، اما در برخی مدل‌ها جعبه دنده اتوماتیک نیز ارائه می‌شود.
  • سیستم تعلیق: جلو مستقل مک فرسون و عقب نیمه مستقل
  • سیستم ترمز: دیسکی در جلو و عقب
  • سیستم ایمنی: ABS، EBD، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، کمربندهای ایمنی سه نقطه ای، سیستم هشدار دهنده و… (تجهیزات ایمنی در مدل‌های مختلف متفاوت است)
  • امکانات رفاهی: سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی، سیستم کنترل سرعت، سنسور پارک، دوربین عقب، سانروف و… (تجهیزات رفاهی در مدل‌های مختلف متفاوت است)

مزایای موتور و مشخصات فنی دنا

  • مصرف سوخت مناسب: موتور EF7 به نسبت قدرتی که تولید می‌کند، مصرف سوخت مناسبی دارد.
  • دوام و پایداری: موتور EF7 به دلیل سادگی طراحی، دوام و پایداری بالایی دارد.
  • قیمت مناسب: نسبت به خودروهای هم‌رده خارجی، قیمت دنا مناسب‌تر است.

معایب موتور و مشخصات فنی دنا

  • قدرت کم در برخی مدل‌ها: مدل‌های معمولی دنا با موتور EF7، قدرت چندان بالایی ندارند.
  • شتاب پایین: شتاب اولیه دنا به خصوص در سربالایی‌ها، چندان خوب نیست.
  • تجهیزات ایمنی و رفاهی محدود در برخی مدل‌ها: برخی مدل‌های دنا به تجهیزات ایمنی و رفاهی کافی مجهز نیستند.

بازار خرید و فروش سایپا شاهین و دنا ایران خودرو

بازار این دو خودرو کمی با یکدیگر متفاوت است. دنا از همان ابتدای تولید هم از بازار نسبتا خوبی برخودار بود و خریداران بخاطر مشخصات فنی نسبتا مطلوب از آن استقبال می‌کردند. اما شاهین با این پیشرانه نتوانست نظر خریداران را به خود جلب کند  و بازار خرید و فروش آن نسبت به دنا ضعیف‌تر است. از همین رو سایپا به دنبال یک موتور جدید تنفس طبیعی رفته تا در نسخه جدید با نام شاهین پلاس آن را عرضه کند.

نویسنده: نادر شاه نشین

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا