مقایسه سایپا شاهین با ایران خودرو تارا
قرار بر این بود که ایران خودرو پژو ۳۰۱ را روی خط مونتاژ خود ببرد که تحریمها چنین اجازهای را ندارد. اما خوب این شرکت هم در یک اقدام از پلتفرم و پیشرانه پژو ۳۰۱ استفاده کرده تا خودرویی به نام تارا متولد شود.
به گزارش عصر خدمات،هر چند که نسبت به این اتومبیل انتقاداتی هست اما موتور آن از سایر موتورهای موجود در بازار ما بهروزتر است. در آن سمت هم سایپا سعی کرد تا همین پیشرانه را بروی محصول شاهین خود نصب کند اما این اتفاق به موقع نیفتاد و سایپا شاهین را با موتور M15 به همراه یک توربوشارژ روانه بازار کرد. حال برای آگاهی بیشتر خریداران تصمیم گرفتیم تا به مقایسه سایپا شاهین و ایران خودرو تارا بپردازیم.
مقایسه طراحی ظاهری سایپا شاهین با ایران خودرو تارا
طراحی سایپا شاهین: تلفیقی از نوآوری و انتقاد
سایپا شاهین به عنوان یکی از محصولات جدید خودروسازی داخلی، تلاش کرده تا با طراحی متفاوت خود، نظر مشتریان ایرانی را جلب کند. اما این طراحی، همواره با واکنشهای مثبت و منفی همراه بوده است. در ادامه به بررسی جزئیات طراحی داخلی و بیرونی این خودرو میپردازیم:
طراحی بیرونی
- الهام از پرنده شاهین: طراحی بیرونی شاهین، همانطور که از نامش پیداست، ادعا میکند از پرنده شاهین الهام گرفته شده است. خطوط تیز، جلوپنجره بزرگ و چراغهای کشیده، سعی در القای حس قدرت و اسپرت بودن دارند.
- شباهت به خودروهای دیگر: اما برخی منتقدان، شباهتهای زیادی بین طراحی شاهین و خودروهای دیگر مانند بیوک اکسل و کیا کادنزا پیدا کردهاند. این شباهتها، سوالاتی را درباره اصالت طراحی این خودرو ایجاد کرده است.
- نمای روبرو: نمای روبرو با جلوپنجره بزرگ و چراغهای کشیده، اسپرتترین بخش خودرو محسوب میشود.
- نمای جانبی: خطوط تیز و حجمدهی عضلانی، به خودرو ظاهری دینامیک بخشیده است.
- نمای عقب: طراحی عقب خودرو، نسبت به قسمتهای دیگر سادهتر است و چراغهای عقب، ظاهری متداول دارند.
طراحی داخلی
- داشبورد مدرن: داشبورد شاهین، نسبت به محصولات قبلی سایپا، طراحی مدرنتری دارد. استفاده از خطوط منحنی و ترکیب رنگهای متفاوت، به کابین حس جوانپسند بودن میدهد.
- صفحه نمایش لمسی: وجود یک صفحه نمایش لمسی بزرگ در مرکز داشبورد، امکان دسترسی به امکانات مختلف خودرو را فراهم میکند.
- کیفیت متریال: کیفیت متریال استفاده شده در داخل کابین، نسبت به محصولات قبلی سایپا بهبود یافته است. اما همچنان با استانداردهای جهانی فاصله دارد.
- فضای داخلی جادار: شاهین، فضای داخلی جاداری دارد و سرنشینان در ردیف عقب نیز از فضای کافی برخوردار هستند.
- طراحی کنسول وسط: طراحی کنسول وسط، کمی پیچیده به نظر میرسد و ممکن است در ابتدا برای برخی رانندگان گیجکننده باشد.
ایران خودرو تارا، به عنوان یکی دیگر از محصولات داخلی، تلاش کرده است تا با طراحی متفاوت خود، جایگاهی در بازار خودروهای داخلی پیدا کند. طراحی تارا، ترکیبی از عناصر سنتی و مدرن است که سعی دارد هویت ایرانی را در خود جای دهد.
طراحی بیرونی
- الهام از معماری سنتی: طراحان تارا، ادعا کردهاند که از معماری سنتی ایران، به ویژه یوزپلنگ ایرانی و برخی نمادهای معماری اسلامی، الهام گرفتهاند. این الهامگیری در طراحی جلوپنجره، چراغها و خطوط بدنه قابل مشاهده است.
- نمای روبرو: نمای روبرو با جلوپنجره بزرگ و چراغهای کشیده، ظاهری جسور و اسپرت به خودرو بخشیده است.
- نمای جانبی: خطوط جانبی خودرو، ساده و روان هستند و به خودرو ظاهری کلاسیکتر میدهند. در این نما تا حدودی فرم خودرو فستبک به نظر میرسد.
- نمای عقب: نمای عقب خودرو، با چراغهای پیوسته و اسپویلر کوچک، ظاهری مدرن دارد.
- شباهت به پژو ۳۰۱: با وجود تلاش برای ایجاد طراحی متفاوت، تارا شباهتهای زیادی به پژو ۳۰۱ دارد که پلتفرم آن را به اشتراک میگذارند.
طراحی داخلی
- داشبورد ساده: داشبورد تارا، طراحی ساده و خطوطی مستقیم دارد. این طراحی، در مقایسه با برخی خودروهای خارجی، کمی قدیمی به نظر میرسد.
- صفحه نمایش لمسی: وجود یک صفحه نمایش لمسی در مرکز داشبورد، امکان دسترسی به امکانات مختلف خودرو را فراهم میکند.
- کیفیت متریال: کیفیت متریال استفاده شده در داخل کابین، نسبت به محصولات قبلی ایران خودرو بهبود یافته است. اما همچنان با استانداردهای جهانی فاصله دارد.
- فضای داخلی جادار: تارا، فضای داخلی جاداری دارد و سرنشینان در ردیف عقب نیز از فضای کافی برخوردار هستند.
نقاط قوت طراحی
- طراحی جسور و متفاوت: طراحی بیرونی تارا، به خصوص نمای روبرو، ظاهری جسور و متفاوت دارد.
- امکانات رفاهی مناسب: وجود امکانات رفاهی مانند صفحه نمایش لمسی، دوربین عقب و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، از نقاط قوت این خودرو است.
- فضای داخلی جادار: فضای داخلی جادار، یکی دیگر از مزایای تارا است.
نقاط ضعف طراحی
- شباهت به پژو ۳۰۱: شباهت طراحی به پژو ۳۰۱، یکی از بزرگترین انتقادات به تارا است.
- طراحی داخلی ساده: طراحی داخلی، نسبت به برخی خودروهای خارجی، ساده و قدیمی به نظر میرسد.
- کیفیت متریال: کیفیت متریال استفاده شده، هنوز با استانداردهای جهانی فاصله دارد.
مقایسه مشخصات فنی سایپا شاهین و ایران خودرو تارا
سایپا شاهین به عنوان یکی از خودروهای جدید بازار ایران، با پیشرانهای توربوشارژ عرضه شده که توانسته است توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کند. در این بخش، به بررسی دقیق پیشرانه و سایر مشخصات فنی این خودرو میپردازیم.
پیشرانه
- نوع پیشرانه: M15T
- حجم موتور: ۱۴۹۷ سیسی
- نوع سوخت: بنزین
- تعداد سیلندر: ۴ سیلندر خطی
- تعداد سوپاپ: ۸ سوپاپ
- تنفس: توربوشارژ
- قدرت: ۱۱۰ اسب بخار در ۵۰۰۰ دور در دقیقه
- گشتاور: ۱۶۵ نیوتن متر در ۲۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه
ویژگیهای برجسته پیشرانه:
- توربوشارژ: استفاده از توربوشارژ باعث شده تا این پیشرانه نسبت به حجم خود، قدرت و گشتاور بیشتری تولید کند و شتاب اولیه خودرو را بهبود بخشد.
- مصرف سوخت مناسب: با توجه به حجم موتور و قدرت تولید شده، مصرف سوخت شاهین در حالت ترکیبی حدود ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است که رقمی قابل قبول به حساب میآید.
- پایداری دور موتور: پیشرانه M15T، پایداری دور موتور خوبی دارد و در دورهای پایین نیز گشتاور کافی را ارائه میدهد.
- هزینههای نگهداری: به دلیل استفاده از قطعات داخلی و تولید انبوه، هزینههای نگهداری و تعمیرات این پیشرانه نسبت به برخی خودروهای خارجی کمتر است.
مشخصات فنی کلی
- نوع خودرو: سدان
- محور محرک: دیفرانسیل جلو
- جعبه دنده: ۵ دنده دستی
- سیستم تعلیق جلو: مکفرسون
- سیستم تعلیق عقب: محور پیچشی
- ترمز جلو: دیسکی
- ترمز عقب: کاسهای
- سیستم فرمان: برقی
- حجم باک: ۵۰ لیتر
- وزن خالص: حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم
نقاط قوت فنی
- شتاب اولیه خوب: به لطف توربوشارژ، شاهین شتاب اولیه خوبی دارد و در ترافیک شهری عملکرد مناسبی از خود نشان میدهد.
- مصرف سوخت مناسب: مصرف سوخت ترکیبی ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، رقمی قابل قبول برای یک خودروی سدان است.
- پایداری مناسب: شاهین در سرعتهای بالا پایداری خوبی دارد و رانندگی با آن احساس امنیت را به راننده منتقل میکند.
نقاط ضعف فنی
- جعبه دنده دستی: وجود تنها جعبه دنده دستی، ممکن است برای برخی از خریداران محدودیت ایجاد کند.
- کیفیت ساخت: برخی از قطعات استفاده شده در شاهین، کیفیت ساخت پایینی دارند که ممکن است در درازمدت باعث ایجاد مشکل شود.
- کمبود آپشنها: در برخی از تیپها، امکانات رفاهی و ایمنی کافی وجود ندارد.
سایپا شاهین با پیشرانه توربوشارژ خود، توانسته است خودرویی با شتاب خوب و مصرف سوخت مناسب را روانه بازار کند. اما این خودرو همچنان با برخی مشکلات مانند کیفیت ساخت و کمبود آپشنها دست و پنجه نرم میکند. به طور کلی، شاهین برای افرادی که به دنبال خودرویی با قیمت مناسب و شتاب خوب هستند، میتواند گزینه مناسبی باشد.
تارا یکی از خودروهای داخلی است که بر پایه پلتفرم پژو ۳۰۱ طراحی شده است. این خودرو در ایران با استقبال نسبتا خوبی روبرو شده است. بیایید نگاهی دقیقتر به موتور و مشخصات فنی آن بیندازیم.
پیشرانه تارا
- TU5 پلاس: قلب تپنده تارا عمدتاً موتور TU5 پلاس است که یک موتور آشنا برای بسیاری از خودروهای داخلی محسوب میشود. این موتور ۱.۶ لیتری، چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپه است.
- قدرت و گشتاور: TU5 پلاس در تارا قادر به تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور است. این اعداد برای یک خودروی خانوادگی در کلاس تارا، قابل قبول ارزیابی میشود.
گیربکس: تارا با دو نوع گیربکس عرضه میشود:
- گیربکس دستی ۵ سرعته: این گیربکس برای آن دسته از رانندگانی که به کنترل کامل خودرو علاقهمند هستند، مناسب است.
- گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته: این گیربکس راحتی بیشتری را برای راننده فراهم میکند و برای استفاده روزمره در شهر مناسبتر است.
مشخصات فنی کلی تارا
- محور محرک: دیفرانسیل جلو
- حجم باک: ۵۰ لیتر
- شتاب صفر تا صد: بسته به نوع گیربکس، بین ۱۲.۵ تا ۱۳ ثانیه متغیر است.
- سرعت حداکثر: حدود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
- مصرف سوخت: مصرف سوخت ترکیبی تارا حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
نقاط قوت موتور TU5 پلاس در تارا
- دوام و پایداری: موتور TU5 پلاس به دلیل استفاده گسترده در خودروهای داخلی، از نظر دوام و پایداری شناخته شده است.
- هزینه نگهداری پایین: قطعات این موتور به راحتی یافت میشوند و هزینه تعمیر و نگهداری آن نسبتاً پایین است.
نقاط ضعف موتور TU5 پلاس در تارا
- تکنولوژی قدیمی: این موتور به نسبت موتورهای مدرن امروزی، از تکنولوژی قدیمیتری بهره میبرد و در زمینه مصرف سوخت و آلایندگی، عملکرد چندان مطلوبی ندارد.
- کمبود قدرت در دورهای پایین: در دورهای پایین، موتور TU5 پلاس چندان پرشتاب نیست و ممکن است در سربالاییها کمی احساس ضعف شود.
بازار خرید و فروش سایپا شاهین و ایران خودرو تارا
سایپا شاهین نتوانسته در بازار خرید و فروش موفق عمل کند و خریداران نسبت به آن علاقهای نشان ندادهاند. دلیل عمده این اتفاق هم پیشرانه این خودرو است که با وجود توربوشارژ نتوانسته خوب عمل کند. همچنین گران بودن لوازم یدیکی این اتومبیل از سایر دلایل استقبال کم از این خودرو در بازار است. در آن طرف تارا محصولی از ایران خودرو که قرار بود جایگزین پژو ۳۰۱ باشد انتظارات را از خود بالا برد و به همین دلیل بعد عرضه در بازار با انتقاداتی مواجه شد. اما با این وجود بازار خرید و فروش نسبتا خوبی دارد و اوضاع به مراتب از شاهین با موتور M15 بهتر است.
نویسنده: نادر شاه نشین