مقایسه سورن پلاس با دنا
ایران خودرو سالهاست که بزرگترین تولید کننده خودرو در ایران است. شرکتی که تأسیس آن به سال ۱۳۴۱ بر میگردد، البته در آن روزها نام شرکت ایران ناسیونال بود.
به گزارش عصر خدمات، ایران خودرو در سال ۱۳۸۱ خودرو سمند را با نام خودرو ملی روانه بازار کرد که پلتفرم آن همان پلتفرم پژو ۴۰۵ بود. اما ایران خودرو در سال ۱۳۸۵ بود که یک فیس لیفت از سمند با نام سورن را معرفی کرد. ایران خودرو در ادامه تولید محصولات خود بر روی همان پلتفرم قبلی دنا را در سال ۱۳۹۷ به بازار معرفی کرد که با محصولات قبلی خود تفاوتهای بسیاری داشت. حال سورن و دنا ۲ خودرویی هستند که همچنان در مدلهای مختلف توسط ایران خودرو تولید میشوند و از طرفداران بسیاری هم برخوردارند. از همین رو تصمیم گرفتیم تا به مقایسه سورن پلاس با دنا بپردازیم.
مقایسه طراحی ظاهری سورن پلاس با دنا
سورن پلاس به عنوان یکی از خودروهای داخلی، طراحی نسبتا کلاسیک و سادهای دارد که ترکیبی از ویژگیهای خودروهای سدان خانوادگی و اسپرت است. در ادامه به بررسی جزئیات ظاهری این خودرو میپردازیم:
نمای جلو
- جلوپنجره: جلوپنجره سورن پلاس طراحی سادهای دارد و با خطوط افقی کرومی تزیین شده است. چراغهای جلو نیز طراحی سادهای دارند و از نوع هالوژنی یا زنون هستند.
- سپر جلو: سپر جلو سورن پلاس طراحی سادهای دارد و با خطوط برجستهای تزئین شده است. مه شکنها در دو طرف سپر قرار دارند.
- کاپوت: کاپوت سورن پلاس دارای خطوط برجستهای است که به خودرو ظاهری اسپرتتر بخشیده است.
نمای جانبی
- خطوط بدنه: خطوط بدنه سورن پلاس ساده و روان هستند و به خودرو ظاهری کشیده و اسپرت بخشیدهاند.
- آینههای جانبی: آینههای جانبی سورن پلاس طراحی سادهای دارند و با بدنه خودرو همرنگ هستند.
- رینگها: رینگهای سورن پلاس بسته به مدل و تیپ خودرو متفاوت هستند و میتوانند آلیاژی یا فولادی باشند.
نمای عقب
- چراغهای عقب: چراغهای عقب سورن پلاس طراحی سادهای دارند و از نوع هالوژنی هستند.
- سپر عقب: سپر عقب سورن پلاس طراحی سادهای دارد و با خطوط برجستهای تزئین شده است.
- شیشه عقب: شیشه عقب سورن پلاس دارای زاویه شیبدار است که به خودرو ظاهری اسپرتتر بخشیده است.
کابین سورن پلاس طراحی نسبتاً ساده و کلاسیکی دارد که در عین حال سعی شده کمی جوانپسندانهتر از نسلهای قبلی مانند سمند باشد. در ادامه به بررسی جزئیات داخلی این خودرو میپردازیم:
- داشبورد: داشبورد سورن پلاس طراحی سادهای دارد و با استفاده از پلاستیکهای سخت ساخته شده است. برخی قسمتها با روکشهای طرح چوب یا فیبر کربن تزئین شدهاند تا به کابین ظاهری زیباتری بدهد.
- فرمان: فرمان سورن پلاس طراحی اسپرتتری نسبت به مدلهای قبلی دارد و با روکش چرمی پوشیده شده است. روی فرمان دکمههای کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل قرار دارد.
- صندلیها: صندلیهای سورن پلاس طراحی ارگونومیکی دارند و با روکش پارچهای یا چرم مصنوعی پوشیده شدهاند. صندلی راننده قابلیت تنظیم در چند جهت را دارد.
- کنسول مرکزی: کنسول مرکزی سورن پلاس طراحی سادهای دارد و شامل یک نمایشگر کوچک، دکمههای کنترل سیستم تهویه مطبوع و سایر تجهیزات میشود.
- صفحه نمایش: سورن پلاس به یک نمایشگر کوچک لمسی مجهز شده است که برای کنترل سیستم صوتی و سایر امکانات خودرو استفاده میشود.
- سیستم صوتی: سیستم صوتی سورن پلاس شامل رادیو، پخشکننده CD و چند بلندگو است.
- تهویه مطبوع: سورن پلاس به سیستم تهویه مطبوع دستی مجهز شده است.
- امکانات رفاهی: بسته به مدل و تیپ خودرو، سورن پلاس ممکن است به امکانات رفاهی دیگری مانند سنسور پارک، کروز کنترل، آینههای جانبی برقی و… مجهز باشد.
دنا با هدف ارتقای سطح کیفی خودروهای داخلی و پاسخگویی به نیازهای مشتریان ایرانی طراحی شده است. در طراحی این خودرو، تلاش شده تا ترکیبی از خطوط مدرن و کلاسیک ایجاد شود که هم با سلیقهی مشتریان ایرانی همخوانی داشته باشد و هم هویت بصری منحصر به فردی را برای برند ایران خودرو به ارمغان آورد.
نمای بیرونی:
- نمای جلو: جلوپنجره شش ضلعی دنا با الهام از طراحی برخی خودروهای اسپرت، به خودرو ظاهری پویا و اسپرت بخشیده است. چراغهای جلو با طراحی کشیده و خطوط تیز، به جذابیت نمای جلو افزودهاند. کاپوت با خطوط برجسته، حس قدرت و استحکام را به خودرو منتقل میکند.
- نمای جانبی: خطوط جانبی دنا، خودرو را کشیدهتر و اسپرتتر نشان میدهند. دستگیرههای در مخفی و آینههای جانبی با طراحی آیرودینامیک، به بهبود ضریب آیرودینامیکی خودرو کمک کردهاند. رینگهای آلومینیومی با طراحی اسپرت، به جذابیت نمای جانبی افزودهاند.
- نمای عقب: چراغهای عقب دنا با طراحی سه بعدی و خطوط افقی، به خودرو ظاهری پهنتر و باثباتتر بخشیدهاند. سپر عقب با دیفیوزر و خروجی اگزوز کرومی، به خودرو ظاهری اسپرتتر داده است.
نمای داخلی:
- داشبورد: داشبورد دنا با طراحی ارگونومیک و استفاده از مواد با کیفیت، فضایی دلنشین برای راننده و سرنشینان فراهم کرده است. صفحه نمایش لمسی، سیستم صوتی پیشرفته و فرمان چندکاره، از جمله امکانات رفاهی موجود در داشبورد دنا هستند.
- صندلیها: صندلیهای دنا با روکش پارچهای یا چرم مصنوعی، از راحتی و پشتیبانی خوبی برخوردار هستند. صندلی راننده دارای تنظیمات برقی است و صندلیهای عقب نیز فضای کافی برای سرنشینان را فراهم میکنند.
- فضای داخلی: فضای داخلی دنا نسبت به نسلهای قبلی سمند، بهبود یافته است. استفاده از مواد با کیفیتتر و طراحی دقیقتر، به افزایش کیفیت کلی فضای داخلی کمک کرده است.
نقاط قوت طراحی دنا:
- طراحی مدرن و اسپرت: دنا با طراحی مدرن و اسپرت خود، توانسته است نظر بسیاری از جوانان را به خود جلب کند.
- هویت بصری قوی: دنا با طراحی منحصر به فرد خود، هویت بصری قوی را برای برند ایران خودرو ایجاد کرده است.
- فضای داخلی جادار: دنا با فضای داخلی جادار خود، برای خانوادهها مناسب است.
نقاط ضعف طراحی دنا:
- شباهت به برخی خودروهای خارجی: برخی از المانهای طراحی دنا، شباهتهایی به برخی خودروهای خارجی دارد که ممکن است برای برخی از مشتریان جذاب نباشد.
- طراحی داخلی ساده: طراحی داخلی دنا نسبت به برخی رقبا، سادهتر و کمتر لوکس است.
مقایسه مشخصات فنی سورن پلاس با دنا
سورن پلاس یکی از خودروهای داخلی است که در سالهای اخیر با تغییراتی نسبت به مدلهای قبلی خود به بازار عرضه شده است. این خودرو از نظر فنی و امکانات رفاهی پیشرفتهایی داشته است. سورن پلاس از یک موتور EF7 با حجم ۱۶۴۵ سیسی استفاده میککند که دارای ۴ سیلندر خطی است. این پیشرانه همچنین دارای ۱۶ سوپاپ است که میتواند قدرتی بین ۱۱۳ تا ۱۱۵ اسب بخار را تولید کند. همچنین گشتاور تولید شده توسط این پیشرانه ۱۵۹ نیوتونمتر است. برای این خودرو از یک گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده میشود. همچنین سیستم انتقال قدرت در سورن پلاس توسط دیفرانسیل جلو صورت میگیرد. سیستم تعلیق جل سورن پلاس مکفرسون و سیستم تعلیق عقب هم میله پیچشی است. ترمزهای جلو دیسکی و ترمزهای عقب کاسهای هستند. مصرف سوخت ترکیبی سورن پلاس حدود ۷ تا ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (متغیر با سبک رانندگی و شرایط جاده) است. در مدلهای جدید سورن پلاس از موتور بهینه شده XU7P بهره برده میشود که همان موتور ۴ سیلندر ۱۷۶۱ سیسی معروف سمند است. این موتور بهینه شده و میتواند قدرتی معادل ۹۸ اسب بخار را تولید کند.
ابعاد و وزن
- طول: حدود ۴.۵ متر
- عرض: حدود ۱.۷ متر
- ارتفاع: حدود ۱.۴۵ متر
- وزن: حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم
ایمنی
- کیسه هوا: معمولاً دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
- سیستمهای ایمنی: ABS (سیستم ضد قفل ترمز)، EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز)، سنسور پارک، کروز کنترل (در برخی مدلها)
دنا، یکی از خودروهای محبوب تولید داخل ایران، با طراحی ظاهری جذاب و مشخصات فنی قابل قبول توانسته است جایگاه ویژهای در بازار خودرو ایران پیدا کند. در این بخش، به بررسی جامع مشخصات فنی این خودرو میپردازیم:
پیشرانه:
- نوع موتور: معمولاً از موتور EF7 استفاده میشود که یک موتور بنزینی چهار سیلندر خطی با حجم ۱۶۴۶ سی سی است.
- قدرت: بسته به تیپ خودرو، قدرت موتور بین ۱۱۳ تا ۱۱۵ اسب بخار متغیر است.
- گشتاور: گشتاور موتور نیز در حدود ۱۵۵ نیوتن متر است.
- سوخت: بنزین
- استاندارد آلایندگی: معمولاً مطابق با استانداردهای یورو ۵ است.
گیربکس:
- نوع گیربکس: معمولاً از گیربکس دستی ۵ سرعته استفاده میشود. برخی تیپها نیز به گیربکس اتوماتیک مجهز هستند.
سیستم تعلیق:
- جلو: مک فرسون
- عقب: محور پیچشی
ترمز:
- جلو: دیسکی
- عقب: کاسهای
فرمان:
- نوع فرمان: هیدرولیک یا برقی (بسته به تیپ)
ابعاد و وزن:
- طول: حدود ۴۵۵۹ میلیمتر
- عرض: حدود ۱۷۲۰ میلیمتر
- ارتفاع: حدود ۱۴۶۰ میلیمتر
- فاصله محوری: حدود ۲۶۷۱ میلیمتر
- وزن: حدود ۱۲۵۸ کیلوگرم
امکانات رفاهی و ایمنی:
- امکانات رفاهی: سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی، نمایشگر لمسی، بلوتوث، USB، فرمان چندکاره، صندلیهای برقی، گرمکن صندلی، کروز کنترل، سنسور پارک، دوربین عقب و… (بسته به تیپ)
- امکانات ایمنی: سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ایموبیلایزر، سیستم هشدار دهنده سرقت و…
بازار خرید و فروش سورن پلاس و دنا
هر دو خودرو از اتومبیلهای پر تیراژ ایران خودرو هستند و تقریبا مشخصات فنی یکسانی دارند. اما خوب طراحی متفاوت و همچنین آپشنهای متفاوت باعث شده تا خریداران در این بخش سلیقهای عمل کنند. هر دو خودرو از بازار خوبی برای خرید و فروش برخودارند و خدمات پس از فروش آنها از جمله تعمیرات و لوازم یدکی در بازار موجود است. در بخش طراحی دنا بهتر عمل کرده است اما در بخش فضای دخلی سورن کمی بهتر است و برای افراد با فیزیک بدنی درشت سورن پلاس یک گزینه مناسبتر به شمار میرود.
نویسنده: نادر شاه نشین