شرکت اکسید یا همان اکستریم برند لوکس خودروهای چری است که حال با محصولات جدید خود نظر خیلیها را جلب کرده است.
به گزارش عصر خدمات، این خودرو ساز چینی با معرفی چند اتومبیل لوکس تواناییهای خود را به نمایش گذاشت. از همین رو شرکت مدیران خودرو تصمیم گرفت تا محصولات اکسید از جمله ماشین اکستریم VX را به بازار ما بیاورد.
معرفی ظاهری اکستریم VX
طراحی کلی این محصول خشن و اسپرت است. همین امر هم موجب جذابیت ظاهری این خودرو شده است. با وجود اینکه در طراحی آن از خطوط تند و تیز استفاده شده است اما برخلاف خیلی از کراس اووها چهرهای عضلانی ندارد. سادگی در طراحی این خودر موجب شده تا شاهد یک محصول عامه پسند باشیم.
معرفی نمای جلویی اکستریم VX
این خودرو دارای یک جلوپنجره بزرگ و ساده با خطوط افقی کرومی است که با چراغهای کشیده و خشن ترکیب شدهاند. این طراحی به خودرو حس خشن و مدرن میدهد. نام اکسید با رنگ نقرهای در میان دو چراغ نوسته شده است که نمایانگر شرکت تولید کننده آن است. همچنین در پایین دو طرف سپر میتوانید مهکشنها را مشاهده کنید. پلاک اتومبیل در پایین جلو پنجره نصب میشود.
معرفی نمای کناری اکستریم VX
این خودرو در فرم پنجرههای کناری به خودرو بی ام و X7 شباهت زیادی دارد. طراحان با رینگهای بزرگ و با استفاده از عناصر کرومی در لبه پنجرهها و پایین درها توانستند این بخش را بیش از پیش لوکس کنند. نمای کناری اکستریم VX تا حد زیادی به تیگو ۸ پرو شباهت دارد. کرومکاریهای متعدد در این نما احساس یک خودرو لوکس را به بیننده القا میکنند. هماهنگ بودن بخش حلو و عقبی خودرو از نمای بغل از ویژگیهای جذاب این اتومبیل است.
معرفی نمای پشتی اکستریم VX
نمای عقبی اکستریم VX یکی از جذابترین بخشهای این خودرو است. این نما با الهام از طراحی مدرن و شیک خودروهای مرسدس بنز طراحی شده است. اکستریم VX دارای چراغهای پیوسته و باریک LED است که از سمت چپ تا سمت راست صندوق عقب امتداد مییابند. این چراغها با رنگ قرمز و سفید، نمای عقب را زیبا و شناختپذیر میکنند. برآمدگیهای روی صندوق و بال انتهای سقف نیز، جذاب به نظر میرسند. اکستریم VX همچنین دارای دو لوله خروجی گاز است که در دیفیوزر عقب این خودرو جاسازی شدهاند و به خودرو حس اسپرت میدهند. کرومکاریهای متعدد در این نما احساس یک خودرو لوکس را به بیننده القا میکنند.
معرفی نمای داخلی اکستریم VX
این خودرو دارای یک کابین فوقالعاده مدرن و لوکس است که از نمایشگرهای بزرگ و رنگارنگ برای ارائه اطلاعات و کنترل ویژگیهای مختلف استفاده میکند. طراحی داخلی این خودرو با الهام از محصولات مرسدس بنز و میباخ انجام شده است. فرمان دوشاخه، صندلیهای چرمی، نورپردازی داخلی و جزئیات کرومی از جمله عناصری هستند که احساس لوکس بودن را در این خودرو تقویت میکنند.
معرفی داشبورد اکستریم VX
این داشبورد دارای یک نمایشگر بزرگ است که از سمت راننده شروع شده و تا سمت سرنشین جلو ادامه مییابد. این نمایشگر اطلاعات مربوط به صفحه پشت آمپر، سیستم سرگرمی، سیستم تهویه و سیستم ماساژ را نشان میدهد. فرمان این خودرو نیز دارای دکمههای لمسی است و شیفتر دنده هم به سمت راست فرمان منتقل شده است. این طراحی به این خودرو یک حس مدرن و لوکس میبخشد.
معرفی کنسول بین دو صندلی جلو اکستریم VX
• قسمت بالایی کنسول: این قسمت شامل دو فضای نگهداری با درب مغناطیسی است که میتوانند برای قرار دادن اشیاء کوچک مانند کلید، کیف پول، موبایل و … استفاده شود. همچنین در این قسمت یک دریچه خنککننده و گرمکننده وجود دارد که میتواند نوشیدنیها را در دمای مناسب نگه دارد. این دریچه با لمس کلیدی باز و بسته میشود و دارای نورپردازی LED است.
• قسمت میانی کنسول: این قسمت شامل یک صفحه لمسی است که کنترل برخی از تنظیمات خودرو را به عهده دارد. این صفحه لمسی میتواند اطلاعاتی مانند حالت رانندگی، سیستم تعلیق، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمک به پارک و … را نشان دهد. همچنین از این صفحه میتوان برای تغییر حالت صندلیهای جلو و عقب، سیستم ماساژ، سیستم گرمایش و سرمایش و سیستم حافظه استفاده کرد. این صفحه لمسی با طراحی ساده و روان، کاربری آسان و راحت را فراهم میکند.
• قسمت پایینی کنسول: این قسمت شامل یک فضای نگهداری باز است که میتواند برای قرار دادن اشیاء بزرگتر مانند کتاب، مجله، تبلت و … استفاده شوند. در این قسمت نیز چندین درگاه USB و بیسیم برای شارژ دستگاههای الکترونیکی وجود دارد. همچنین در این قسمت دو فنجاننگه و یک خاکستری قرار دارد که میتوانند برای نگهداری نوشیدنیها و سیگار استفاده شوند.
معرفی کلاستر اکستریم VX
این کلاستر شامل یک نمایشگر دیجیتال است که اطلاعات مربوط به صفحه پشت آمپر، سرعت، سوخت، دما، حالت رانندگی و … را به راننده نشان میدهد. این نمایشگر با کیفیت بالا و رنگهای زیبا، نمایشگری شفاف و خوانا است که با توجه به سلیقه راننده قابل تغییر است. این نمایشگر همچنین میتواند اطلاعات سیستم ناوبری و سیستم سرگرمی را نیز نمایش دهد. این کلاستر با طراحی ساده و مدرن، به این خودرو یک حس فوتوریستی میبخشد.
بررسی مشخصات فنی اکستریم VX
موتور اکستریم VX یکی از ویژگیهای برجسته این خودرو است که با قدرت و کارایی بالا، رانندگی لذت بخشی را فراهم میکند. این موتور یک موتور ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپه توربوشارژ با حجم ۱۹۹۸ سیسی است که میتواند حداکثر توان ۲۶۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر را تولید کند. این موتور از سیستم تزریق مستقیم سوخت و سیستم خنککننده موثر برخوردار است که باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش بازده انرژی میشود. مصرف سوخت این موتور در شرایط مختلف ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این موتور با یک جعبه دنده خودکار ۸ سرعته همراه است که انتقال نیرو را به چهار چرخ محرک انجام میدهد. این جعبه دنده دارای حالتهای مختلف رانندگی است که میتواند براساس شرایط جاده و سبک رانندگی تنظیم شود. این موتور میتواند اکستریم VX را تا سرعت ۱۹۵ کیلومتر در ساعت برساند. این موتور با رعایت استانداردهای ایمنی و زیست محیطی طراحی شده است و دارای گواهینامه یورو ۶ است.
بررسی سیستم ایمنی اکستریم VX
سیستم ایمنی اکستریم VX یکی از ویژگیهای مهم این خودرو است که با استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته، امنیت راننده و سرنشینان را افزایش میدهد. این خودرو دارای شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم توزیع نیروی ترمز، سیستم کمک به ترمز اضطراری، سیستم کمک به راهاندازی در شیب، سیستم کمک به پارک، سیستم ناوبری و سیستم نور بالای خودکار مجهز است. علاوه بر این، این خودرو از سیستم دستیار رانندگی خودکار سطح دوم بهره میبرد که با عبارت ADAS شناخته میشود. این سیستم شامل سیستم هشدار برخورد جلویی، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم هشدار کوری نقطه، سیستم هشدار تغییر خط، سیستم هشدار عبور عابر پیاده، سیستم هشدار خستگی راننده، سیستم هشدار تصادف عقبی، سیستم هشدار ترافیک عقبی و سیستم هشدار ترافیک جانبی است.
این سیستمها با استفاده از دوربینها، رادارها و سنسورهای مختلف، محیط اطراف خودرو را شناسایی میکنند و در صورت لزوم به راننده هشدار داده یا اقداماتی را انجام میدهند. برای مثال، سیستم هشدار برخورد جلویی میتواند در صورت نزدیک شدن خطرناک به خودروی جلویی، هشدار دهد و ترمز را فعال کند. سیستم هشدار خروج از خط میتواند در صورت خروج خودرو از خط بدون استفاده از چراغ راهنما، صدای هشدار دهد و فرمان را به سمت خط تنظیم کند. سیستم هشدار کوری نقطه میتواند در صورت وجود خودرویی در نقطه کور آینهها، چراغی روی آینه را روشن کند و در صورت تغییر خط، هشدار دهد. سیستم هشدار تغییر خط میتواند در صورت تغییر خط بدون استفاده از چراغ راهنما هشدار دهد و فرمان را به سمت خط اصلی تنظیم کند.
سیستم هشدار عبور عابر پیاده میتواند در صورت وجود عابر پیاده در مسیر خودرو، اخطار دهد و ترمز را فعال کند.سیستم هشدار خستگی راننده میتواند با تحلیل رفتار راننده، میزان خستگی او را تشخیص دهد و در صورت لزوم به او پیشنهاد استراحت دهد. سیستم هشدار تصادف عقبی میتواند در صورت نزدیک شدن خطرناک به خودروی پشتی، هشدار دهد و چراغهای اضطراری را روشن کند. سیستم هشدار ترافیک عقبی میتواند در صورت وجود خودرویی در ترافیک عقبی، هشدار دهد و ترمز را فعال کند. سیستم هشدار ترافیک جانبی میتواند در صورت وجود خودرویی در ترافیک جانبی، صدای هشدار دهد و فرمان را به سمت خلاف تنظیم کند. این سیستمها با هدف افزایش امنیت و کاهش خطرات رانندگی طراحی شدهاند و میتوانند در مواقع بحرانی به راننده کمک کنند. البته این سیستمها جایگزین توجه و مراقبت راننده نیستند و باید همیشه راننده مسئولیت رانندگی را به عهده داشته باشد.
نویسنده: نادر شاه نشین