غریب پور یا رحمانی؟ چه کسی وزیر صنعت دولت چهاردهم می شود؟
سرانجام پس از چند هفته رقابت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، روز گذشته دکتر مسعود پزشکیان توانست با کسب اکثریت آرا به عنوان چهاردهمین رئیس جمهور منتخب پس از انقلاب اسلامی انتخاب شود.
او که در گذشته بیشتر با تفکرات معتدل خود شناخته می شود، در جریان رقابت های انتخاباتی جریان اصلاح طلب را تمام قد پشت خود دید. به عقیده کارشناسان همین موضوع باعث شد با کسب آرا خاکستری بیشتر نسبت به رقیبان، در روزهای آینده کلید پاستور را از سرپرست ریاست جمهوری محمد مخبر تحویل بگیرد.
در ستاد انتخاباتی پزشکیان می توانستید افراد مختلفی به ویژه معاونین و وزرای دولت اصلاحات را ببینید و در بخش کمیته خودرو نیز مدیران سابق خودروسازی و قطعه سازی فعال بودند. از این رو گمانه زنی های بسیاری برای انتخاب وزیران به خصوص وزیر صنعت در دولت چهاردهم مطرح شده است. در این میان نام دو نفر بیش از دیگران برای رفتن به ساختمان خیابان سمیه ( وزارت صنعت) جلب توجه می کند.
اولی رضا رحمانی است. وزیری که در دولت دوم حسن روحانی که در سال ۱۳۹۷ یعنی دوران آغاز سخت ترین تحریم های اقتصادی تاریخ سکان هدایت وزارت صنعت را بر عهده گرفت. رحمانی را باید وزیری به حساب آورد که در سخت ترین دوران وارد به طبقه دهم ساختمان وزارت صنعت شد. روزهایی که صدها هزار تعهد بر جای مانده ناشی از پیش فروش خودرو توسط خودروسازان بخش خصوصی و دولتی همچون پتکی هر روز بر سر صنعت خودرو کوبیده می شد .
تامین کنندگان خارجی قطعات خودرو و شریکان تجاری خودروسازان ایران به دلیل وضع تحریم ها ایران را ترک کرده بودند و میزان نارضایتی از صنعت خودرو به اوج رسیده بود. تجمع خریداران خودرو مقابل خودروسازان، مجلس و وزارت صمت فشارها بر رحمانی را به اوج رسانده بود و به همین دلیل او بارها مجبور شد راهی بهارستان شود تا مورد پرسش رسمی و غیر رسمی نمایندگان قرار گیرد.
شاید بتوان گفت مهمترین شاخص در کارنامه وزارت صمت دوران رحمانی میزهای داخلی سازی قطعات خودرو و البته دیگر حوزه های زیرمجموعه این وزارت خانه باشد. میزهای داخلی سازی که با مشارکت خودروسازان و ارائه نیازهای آنها و حضور قطعه سازان و تولیدکنندگان همراه بود. میزهای داخلی سازی که سرانجام موجب شد بسیاری از قطعات با فناوری بالا در محصولات بر اساس اجبار تحریم ها داخلی سازی شوند تا تولید خودرو دوباره پس از چند ماه جان بگیرد.
رضا رحمانی بعد از حدود ۱۹ ماه به دلایل مختلف از جمله کشمکش های میان دولت و مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی برکنار شد. بعضی از کارشناسان در دوران برکناری او عقیده داشتند در صورت ادامه حضور او در وزارت صمت، رحمانی می توانست با توجه به برنامه های که در حال اجرا داشت، دست کم صنعت خودرو را به ساحل امن برساند. هر چند نام رحمانی را نیز باید در لیست مسئولینی قرار داد که نتوانستند قیمت گذاری دستوری را که بلای جان خودروسازان است، از چرخه قیمت خودرو حذف کنند.
رحمانی به صورت غیر مستقیم فعالیت های مختلفی در دوران انتخابات در پشتیبانی از مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخاب کشور داشته است. او آذری زبان است و به همین دلیل صنعتگران آذری زبان نیز روابط خوبی با رحمانی دارند. از طرفی وزیر سابق ارتباطات خوبی نیز با رئیس جمهور منتخب دارد و به همین دلیل رحمانی قطعا یکی از گزینه های مهم وزارت صمت در دولت مسعود پزشکیان خواهد بود.
به جز رضا رحمانی نام دیگری که ممکن است در لیست وزاری پیشنهادی دولت چهاردهم به بهارستان برود، خداداد غریب پور جهان آباد است. او سال ۱۳۴۹ در بویراحمد است. غریب پور نیز از نظر افکار به جریان اصلاح طلب نزدیک است و در دولت دوم حسن روحانی نیز رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو) بوده است.
خداداد غریب پور حتی درو دولت محمد خاتمی نیز در اوج جوانی بین سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴ به مدت ۸ سال فرمانداری بویراحمد را بر عهده داشته و در کارنامه او مدیرعاملی هلدینگ خارزمی بانک صادرات، مدیرعاملی شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی، مدیرعاملی شرکت توسعه کشت و صنعت و پتروشیمی شازند اراک نیز دیده می شود.
هر چند از نظر تجربه کف ترازو بین رحمانی و غریب پور به سمت رحمانی برای حضور در مقام وزیر صنعت سنگینی می کند، اما واقعیت اینجاست که غریب پور نیز طی دوران حضور خود در پست های مختلف توانسته تجارب بسیاری کسب کند. از طرفی معلوم نیست که رئیس جمهور چهاردهم بخواهد ترکیب وزرای خود را شبیه به تیم دولت حسن روحانی بچیند.
در نتیجه بعضی از نزدیکان به ستاد انتخاباتی و حلقه یک دکتر پزشکیان معتقد هستند حتی شانس غریب پور برای دریافت کلید طبقه دهم وزارت صنعت (اتاق وزیر) بیش از دیگران است. ضمن این که او در دوران فعالیت خود حواشی کمتری داشته و به این ترتیب شاید نمایندگان عمدتا اصولگرای بهارستان نشین نیز با روی گشاده تری از غریب پور استقبال کنند.
به هر حال فعالان صنعت خودرو با توجه به شعارها و تفکرات رئیس جمهور منتخب در دوران رقابت های انتخاباتی، احتمالا از رفتن مسعود پزشکیان به پاستور خرسند هستند. اما باید منتظر ماند و دید سرانجام چه کسی با کارنامه ای در دست راست به عنوان وزیر صنعت از بهارستان به سمیه می رود.
یادداشت: امید آورزمانی