معرفی چری آریزو ۶ و فونیکس آریزو 6 پرو سدان های مدیران خودرو
بازار ما پر شده از خودروهای چینی که اکثر آنها هم کراس اوور هستند. مدیران خودرو در کنار کراس اوورهای خود تعدادی سدان را هم به بازار معرفی کرده که چری آریزو 6 یکی از آنها است. در کنار چری برند دیگری هم موجود است که محصولات لوکس این شرکت را عرضه میکند.
به گزارش عصر خدمات،فونیکس آریزو 6 که نسخه فیس لیفت شده این اتومبیل با تغییرات ظاهری و کمی هم تغییرات امکاناتی در دسترس خریداران است. این در حالی است که مشخصات فنی این خودروها یکی است. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به معرفی چری آریزو ۶ و فونیکس آریزو 6 پرو سدان های مدیران خودرو بپردازیم.
معرفی طراحی ظاهری چری آریزو ۶ و فونیکس آریزو 6 پرو
زبان طراحی این دو خودرو و به خصوص آریزو 6 همان زبان طراحی شرکت چری در آریزو 5 است. یک سدان با طراحی عضلانی که نمایی اسپرت دارد. طراحی این خودرو بسیار جذاب و دوست داشتنی است و میتواند نظر علاقهمندان به اتومبیلهای سدان را به خود جلب کند.
معرفی نمای جلویی چری آریزو ۶ و فونیکس آریزو 6 پرو
نمای جلویی آن شامل یک جلوپنجره مشبک با لوگوی چری، چراغهای روزانه LED، چراغهای مهشکن و گریل هوایی در سپر است. طراحی جلویی آریزو ۶ ساده و مدرن است و به خوبی با بدنه هماهنگ شده است. فونیکس آریزو 6 پرو در نمای جلویی دارای یک جلوپنجره بزرگتر از نوع پلاستیک پیانویی که تا روی سپر را نیز پوشانده است، طراحی جلویی فونیکس آریزو 6 پرو اسپرتتر و خشنتر از آریزو ۶ است که باعث شده جوان پسندتر از قبل شود.
معرفی نمای کناری چری آریزو ۶ و فونیکس آریزو 6 پرو
در نمای کناری این دو خودرو تفاوت زیادی نمیبینید. بخش جلویی و عقبی خودرو در این نما به خوبی هماهنگ است و ظاهری اسپرت را به معرض نمایش میگذارد. همچنین در این نما میتوانید رینگهای اسپرت هر دو خودرو را ببینید که طراحی آن با زبان طراحی خودرو هماهنگ است و باعث شزیباتر شده اتومبیل شده است. همچنین آینههای بغل این دو خودرو که به صورت دورنگ هستند. یک بخش به رنگ بدنه و بخش دیگر مشکی رنگ است. خطوط طراحی در بخش شیشههای این خودرو کمی تند و تیز است که باعث جذابیت این خودرو در این نما شده است.
معرفی نمای عقبی چری آریزو ۶ و فونیکس آریزو 6 پرو
نمای پشت این دو مدل، دارای خطوط جذابی روی بدنه است که جایگاهی مناسب برای پلاک فراهم میکند. چراغهای عقب حالا با نواری باریک، به یکدیگر متصل شدهاند و طراحی مجدد شدهاند. سر اگزوزهای دوگانه و دیفیوزر اسپرت در پایین سپر هم به جذابیت بیشتر در نمای عقب فونیکس آریزو 6 پرو کمک کردهاند و ظاهری عضلانیتر به این خودرو بخشیدهاند. تفاوت این دو خودرو در نمای عقب به شرح زیر است:
- چراغهای عقب فونیکس آریزو 6 پرو طراحی مجدد شدهاند و با نواری باریک به یکدیگر متصل شدهاند. چراغهای عقب چری آریزو ۶ از این نوار استفاده نمیکنند و شکل مستطیلی دارند.
- سر اگزوزهای دوگانه و دیفیوزر اسپرت در پایین سپر فونیکس آریزو 6 پرو ظاهری عضلانیتر به این خودرو بخشیدهاند. چری آریزو ۶ از این قطعات استفاده نمیکند و سر اگزوزهای تکی دارد.
- قالب درب صندوق عقب فونیکس آریزو 6 پرو به طور کامل تغییر کرده و خطوط جذابی روی بدنه دارد. قالب درب صندوق عقب چری آریزو ۶ سادهتر است و خطوط کمتری دارد.
معرفی نمای داخل کابین چری آریزو ۶ و فونیکس آریزو 6 پرو
شباهتها: هر دو مدل از صندلیهای چرمی، داشبورد دیجیتال، مانیتور لمسی مرکزی، فرمان چرمی با قابلیت تنظیم ارتفاع و عمق، سیستم صوتی با ۶ بلندگو، سنسور باران، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، رادار تصادف عقب، شارژر وایرلس و نورپردازی داخلی ۶۴ رنگ بهره میبرند.
تفاوتها: فونیکس آریزو 6 پرو نسبت به چری آریزو ۶ از موارد زیر برخوردار است:
- تریم قرمز رنگ در چرم صندلیها و داشبورد که ظاهری اسپرتتر به کابین میدهد.
- فرمان D کات که طراحی جدید و مدرنتری دارد.
- مانیتور لمسی بزرگتر با اندازه ۱۰.۲۵ اینچ که نمایشگر بهتری برای سیستم مالتیمدیا است.
- پنل سیستم تهویه مطبوع فیزیکی که دسترسی آسانتری را برای راننده فراهم میکند.
- جالیوانی کنار دسته دنده که کارکردی راحتتری نسبت به پشت دسته دنده دارد.
- چراغ بدرقه و تنظیم برقی ارتفاع نور که امکانات رفاهی اضافی هستند.
معرفی کلاستر چری آریزو ۶ و فونیکس آریزو 6 پرو
کلاستر چری آریزو ۶ و فونیکس آریزو 6 پرو، یک سیستم نمایشگر دیجیتال است که اطلاعات مربوط به سرعت، دور موتور، سوخت، دما و سیستمهای رفاهی و ایمنی را به راننده نشان میدهد. این کلاستر با اندازه ۷ اینچ، قابلیت تغییر رنگ و حالت نمایش را دارد و با مانیتور لمسی مرکزی هماهنگی دارد. کلاستر چری آریزو ۶ و فونیکس آریزو 6 پرو، یکی از ویژگیهای مشترک این دو مدل است که نشاندهنده تکنولوژی پیشرفته و طراحی مدرن آنها است.
معرفی کنسول بین دو صندلی جلو چری آریزو ۶ و فونیکس آریزو 6 پرو
- کنسول بین دو صندلی جلو فونیکس آریزو 6 پرو، طراحی نامتقارن دارد و اهرم تعویض دنده الکترونیکی است. کنسول بین دو صندلی جلو چری آریزو ۶، طراحی متقارن دارد و اهرم تعویض دنده مکانیکی است.
- کنسول بین دو صندلی جلو فونیکس آریزو 6 پرو، جالیوانیهایی را که قبلا در قسمت پایینی اهرم دنده قرار داشت، به کنار اهرم دنده منتقل کرده است. کنسول بین دو صندلی جلو چری آریزو ۶، جالیوانیهایی را در قسمت پایینی اهرم دنده نگه داشته است.
- کنسول بین دو صندلی جلو فونیکس آریزو 6 پرو، دارای تریم قرمز رنگ در چرم صندلیها و کنسول میانی است که ظاهری اسپرتتر به کابین میدهد. کنسول بین دو صندلی جلو چری آریزو ۶، دارای تریم سیاه رنگ در چرم صندلیها و کنسول میانی است.
بررسی مشخصات فنی چری آریزو ۶ و فونیکس آریزو 6 پرو
موتور چری آریزو ۶ و فونیکس آریزو 6 پرو، یکی از ویژگیهای مشترک این دو مدل است. این موتور یک چهارسیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژر با کد SQRE4T15 است که از فناوریهای AVL اتریش بهره میبرد. این موتور توان ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر را در ۱۷۵۰ دور در دقیقه ارائه میدهد. این موتور با یک گیربکس CVT ۹ سرعته هماهنگ شده است که عملکرد بهتری نسبت به نسلهای قبلی گیربکسهای CVT چری دارد. این موتور قادر است آریزو ۶ و فونیکس آریزو 6 پرو را از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در ۹.۹ ثانیه شتاب دهد. این موتور همچنین دارای استاندارد انتشار گازهای گلخانهای ۶ است و مصرف سوخت آن در شهری ۷.۲ و در برون شهری ۵.۲ لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر است.
بررسی گیربکس و دیفرانسیل چری آریزو ۶ و فونیکس آریزو 6 پرو
گیربکس و دیفرانسیل چری آریزو ۶ و فونیکس آریزو 6 پرو، از نظر فنی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. هر دو مدل از یک گیربکس CVT ۹ سرعته استفاده میکنند که عملکرد بهتری نسبت به نسلهای قبلی گیربکسهای CVT چری دارد. این گیربکس قابلیت تغییر حالت رانندگی را دارد. دیفرانسیل این دو مدل، یک دیفرانسیل معمولی است که توانایی توزیع برابر نیرو بین چرخهای جلو را دارد. این دیفرانسیل با گیربکس CVT هماهنگی دارد و به بهبود کارایی سوخت و کاهش صدای موتور کمک میکند.
بررسی سیستم تعلیق چری آریزو ۶ و فونیکس آریزو 6 پرو
سیستم تعلیق چری آریزو ۶ و فونیکس آریزو 6 پرو، از نظر فنی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. هر دو مدل از یک سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و یک سیستم تعلیق تورشن بیم در محور عقب استفاده میکنند. این سیستم تعلیق باعث میشود که در ردیف جلو سواری نرمی را تجربه کنید اما در ردیف دوم سواری نسبتا خشکی را تجربه کنید. بهتر بود که در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده میشد که عملکرد بهتری در جذب ناهمواریها و کیفیت سواری دارد.
بررسی سیستم ایمنی چری آریزو ۶ و فونیکس آریزو 6 پرو
- ایربگ برای راننده، سرنشین جلو، جانبی و پردهای
- ترمزهای چهارچرخ دیسکی با سیستمهای کمکی ترمز و پایداری شامل ABS, EBD, ESP, TCS, HAC, EBA, BA123
- ترمز پارک برقی بهمراه اتوهلد
- رادارهای نقطه کور، تغییر لاین، تصادف جلو و عقب
- سنسورهای پارک، باران و فشار باد تایر
- سیستم خوابآلودگی راننده
- سیستم ضد سرقت الکترونیکی (ایموبلایزر)
- کمربندهای ایمنی سه نقطهای پیشکشنده برای چهار صندلی
- پشتسری فعال
فونیکس آریزو 6 پرو علاوه بر این موارد، دارای رادار تابلوخوان و ترمز اضطراری هوشمند است که از ویژگیهای ایمنی اضافی این مدل محسوب میشوند.
مشخصات خودرو |
چری آریزو ۶ |
فونیکس آریزو 6 پرو |
پیشرانه |
۴ سیلندر توربوشارژ ۱.۵ لیتری |
۴ سیلندر توربوشارژ ۱.۵ لیتری |
قدرت |
۱۴۷ اسب بخار |
۱۴۷ اسب بخار |
گشتاور |
۲۱۰ نیوتن متر |
۲۱۰ نیوتن متر |
گیربکس |
CVT ۹ سرعته |
CVT ۹ سرعته |
شتاب |
۱۰.۵ ثانیه |
۱۰.۵ ثانیه |
سرعت |
۲۱۰ کیلومتر بر ساعت |
۲۱۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت |
۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
۶.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
طول |
۴۷۱۰ میلی متر |
۴۷۱۰ میلی متر |
عرض |
۱۸۲۵ میلی متر |
۱۸۲۵ میلی متر |
ارتفاع |
۱۴۹۰ میلی متر |
۱۴۹۰ میلی متر |
فاصله محوری |
۲۶۷۰ میلی متر |
۲۶۷۰ میلی متر |
وزن |
۱367 کیلوگرم |
۱358 کیلوگرم |
حجم باک |
55 لیتر |
۴۸ لیتر |
چرخ |
۲۰۵/۵۰R۱۷ |
۲۰۵/۵۰R۱۷ |
کروز کنترل |
دارد |
دارد |
کروز کنترل هوشمند |
ندارد |
دارد |
کنترل ایستایی در سربالایی |
دارد |
دارد |
کنترل سرعت در سرازیری |
دارد |
دارد |
کنترل کشش |
دارد |
دارد |
کنترل پایداری |
دارد |
دارد |
اتو پارک |
ندارد |
دارد |
حالت رانندگی |
۲ حالته (اکو – اسپرت) |
۲ حالته (اکو – اسپرت) |
سنسور جلو |
دارد |
دارد |
سنسور عقب |
دارد |
دارد |
سنسور باران |
دارد |
دارد |
سنسور فشار باد تایر |
دارد |
دارد |
سنسور خوابآلودگی راننده |
دارد |
دارد |
رادار نقطه کور |
دارد |
دارد |
رادار تغییرلاین |
دارد |
دارد |
رادار تصادف جلو |
دارد |
دارد |
رادار تصادف عقب |
دارد |
دارد |
رادار تابلوخوان |
ندارد |
دارد |
ترمز ضدقفل |
دارد |
دارد |
ترمز با نیروی کمکی |
دارد |
دارد |
ترمز پارک برقی |
دارد |
دارد |
ترمز اضطراری هوشمند |
ندارد |
دارد |
ترمز اتوهلد |
دارد |
دارد |
دیلایت |
دارد |
دارد |
اتولایت |
دارد |
دارد |
نوربالا اتومات |
دارد |
دارد |
ارتفاع نور اتومات |
دارد |
دارد |
چراغ مهشکن جلو |
دارد |
دارد |
چراغ مهشکن عقب |
دارد |
دارد |
چراغ چرخشی |
دارد |
دارد |
چراغ شور |
دارد |
دارد |
چراغ جلو |
LED |
LED |
نیروی کمکی برقی |
دارد |
دارد |
دکمههای کنترلی |
دارد |
دارد |
حساس به سرعت |
دارد |
دارد |
پدل شیفتر |
دارد |
دارد |
گرمکن فرمان |
دارد |
دارد |
فرمان دیکات |
ندارد |
دارد |
سیستم صوتی |
۶ اسپیکر با ساب ووفر |
۶ اسپیکر با ساب ووفر |
مانیتور |
۱۰.۲۵ اینچی |
۱۰.۲۵ اینچی |
نویگیشن |
دارد |
دارد |
هدآپ |
دارد |
دارد |
دوربین عقب |
دارد |
دارد |
دوربین جانبی |
دارد |
دارد |
دوربین ۳۶۰ |
دارد |
دارد |
دوربین شب |
ندارد |
دارد |
پشتیبانی |
Bluetooth – MirrorLink |
Bluetooth – MirrorLink |
صفحه کیلومتر |
۱۰.۲۵ اینچی دیجیتال |
۱۰.۲۵ اینچی دیجیتال |
مجموع ایربگها |
۶ ایربگ |
۶ ایربگ |
ایربگ زانویی راننده |
ندارد |
ندارد |
ایربگ زانویی سرنشین جلو |
ندارد |
ندارد |
نویسنده: نادر شاه نشین