اخبارموتورسیکلت

معرفی موتور سیکلت هوندا CB1300

هوندا ثابت کرده است که در تولید موتور سیکلت یک سر و گردن از رقبای غیر ژاپنی خود در آسیا بالاتر است. این شرکت محصولات متنوع خود را در سبک‌های مختلف روانه بازار کرده است که می‌تواند نظرات را به سمت خود جلب کند.

به گزارش عصر خدمات،  سری سی بی یکی از سری‌هیا بی‌نظیر هوندا است که از پیشه خوبی برخوردار است. یکی از محصولات این سری ۱۳۰۰ است که بسیار پر زیبا و در طرفدار است. از همین رو تصمیم گرفتیم تا به معرفی موتور سیکلت هوندا CB1300 بپردازیم.

معرفی ظاهری موتور سیکلت هوندا CB1300

این موتور سیکلت در سبک نیکد است و در ساخت آن از فلاپ استفاده نشده است. طراحی جذاب و اسپرت این خودرو می‌تواند نظر همه قشرها از جمله جوانان را به سمت خود جلب کند. در مجموع طراحی این موتور سیکلت با استفاده از منحنی‌های نرم شکل گرفته که باعث شده ظاهر هوندا CB1300 عضلانی شود.

معرفی نمای جلویی موتور سیکلت هوندا CB1300

این موتور سیکلت یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین موتورهای خیابانی یا  naked  است که دارای طراحی کلاسیک و زیبا است. نمای جلویی این موتور سیکلت شامل موارد زیر است:

  • چراغ جلو: این چراغ گرد و بزرگ است که باعث می‌شود نوردهی خوبی داشته باشد و همچنین ظاهر کلاسیک و قدیمی را به موتور سیکلت می‌دهد. این چراغ دارای یک فلاپ کوچک در بالای آن است که می‌تواند نور را به سمت پایین هدایت کند و از خیرگی رانندگان مقابل جلوگیری کند.
  • کمک فنر جلو: در این نما یک کمک فنر دوشاخه دیده می‌شود که علاوه بر کاربردی که دارد از طراحی بسیار خوبی هم برخوردار شده تا نمای جلویی جذاب شود.
  • گلگیر جلویی: بین دو شاخته کمک فنر و روی چرخ جلو یک گلگیر قرار دارد که طراحی آن به صورت کلاسیک انجام شده تا بتواند کارایی مناسب را داشته باشد.
  • آینه‌های روی فرمان: روی دو طرف فرمان آینه‌ها قرار گرفته است که برای دید پشت سر راننده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معرفی نمای کناری موتور سیکلت هوندا CB1300

هوندا CB1300 یک موتور سیکلت با طراحی کلاسیک و خیابانی است که از نمای کناری می‌توانید جزئیات زیبا و جذاب آن را مشاهده کنید. این موتور سیکلت دارای یک بدنه‌ی فلزی با خطوط منحنی و رنگ‌های متنوع است که باعث می‌شود ظاهری شیک و مدرن داشته باشد. این موتور سیکلت همچنین دارای یک صندلی راحت و گسترده است که باعث می‌شود راننده و سرنشین به راحتی بتوانند بر روی آن نشینند و از سواری لذت ببرند. همچنین دارای قسمت‌های مهمی است که باعث می‌شوند عملکرد و راحتی بالا و امنیت راننده را افزایش دهند. چرخ‌های این موتور سیکلت از جنس آلومینیوم هستند و دارای الگوی ۵ پره هستند. این چرخ‌ها دارای لاستیک‌های رادیالی با ابعاد مناسب هستند که باعث می‌شوند گریپ خوبی روی زمین داشته باشند و همچنین زیبایی ظاهری موتور سیکلت را افزایش دهند.

معرفی نمای پشتی موتور سیکلت هوندا CB1300

  • چراغ عقب: این موتور سیکلت دارای یک چراغ عقب ال ای دی است که درون یک دمای موتورسیکلت طراحی شده است. این چراغ عقب باعث می‌شود نوردهی خوبی داشته باشد و همچنین ظاهری مدرن و اسپرت را به موتور سیکلت می‌دهد.
  • پلاک: این موتور سیکلت دارای یک پلاک در قسمت پایین صندلی است که باعث می‌شود شماره ثبت موتور سیکلت قابل مشاهده باشد. این پلاک دارای یک چراغ کوچک در بالای آن است که باعث می‌شود در شب نیز پلاک روشن باشد.
  • گلگیر عقب: این بخش برخلاف بخش جلویی به صورت اسپرت طراحی شده که به موتور سیکلت نمایی خشن داده است.

معرفی کلاستر موتور سیکلت هوندا CB1300

  • آمپر: این موتور سیکلت دارای دو آمپر است که در کنار چراغ جلو قرار دارند. این آمپرها نمایان و کاملاً مکانیکی هستند و نشان‌دهنده‌ی سرعت، دور موتور، سوخت و دمای موتور هستند. این آمپرها با طراحی ساده و کاربردی خود، زیبایی و کلاسیک بودن موتور سیکلت را افزایش می‌دهند.
  • کلید: این موتور سیکلت دارای یک کلید استارت الکتریکی است که در سمت راست آمپر قرار دارد. این کلید باعث می‌شود راه‌اندازی موتور سیکلت راحت‌تر و سریع‌تر باشد. همچنین این موتور سیکلت دارای بخش کیلس است که در سمت چپ آمپر قرار دارد. این کلید باعث می‌شود بتوانید موتور سیکلت را قفل کنید و از سرقت آن جلوگیری نمایید.

معرفی دکمه های روی فرمان موتور سیکلت هوندا CB1300

  • دستگیره گاز: این دستگیره در سمت راست فرمان قرار دارد و با چرخاندن آن به سمت خود، گاز موتور سیکلت را افزایش می‌دهد. این دکمه باعث می‌شود بتوانید سرعت موتور سیکلت را افزایش دهید و در حالت‌های مختلف رانندگی تنظیم کنید.
  • دکمه کلاکس: این دکمه در سمت راست فرمان قرار دارد و با فشار دادن آن، صدای بوق موتور سیکلت را پخش می‌کند. این دکمه باعث می‌شود بتوانید با سایر رانندگان و عابران ارتباط برقرار کنید و از وجود خود اطلاع دهید.
  • دکمه چراغ‌ها: این دکمه در سمت چپ فرمان قرار دارد و با چرخاندن آن به سمت بالا یا پایین، چراغ‌های جلو یا عقب موتور سیکلت را روشن یا خاموش می‌کند. این دکمه باعث می‌شود بتوانید در شرایط نوری مختلف، دید خود را بهبود بخشید و از وجود خود اطلاع دهید.
  • دکمه چراغ راهنما: این دکمه در سمت چپ فرمان قرار دارد و با چرخاندن آن به سمت راست یا چپ، سیگنال‌های جلو یا عقب موتور سیکلت را روشن می‌کند. این دکمه باعث می‌شود بتوانید با سایر رانندگان و عابران ارتباط برقرار کنید و از جهت خود اطلاع دهید.
  • دکمه کیلومتر شمارنده: این دکمه در سمت چپ فرمان قرار دارد و با فشار دادن آن، کیلومتر شمارنده موتور سیکلت را تغییر می‌دهد. این دکمه باعث می‌شود بتوانید از میزان مسافت طی شده، میانگین مصرف سوخت و سرعت خود اطلاع پیدا کنید.

بررسی مشخصات فنی موتور سیکلت هوندا CB1300

  • انجین موتور سیکلت هوندا CB1300 یک انجین چهار سیلندر خطی به حجم دقیق ۱۲۸۴ سی سی است که دارای دو میل سوپاپ و ۱۶ سوپاپ دارد. این انجین با سیستم خنک‌کننده مایع و سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری کار می‌کند.
  • این انجین می‌تواند حداکثر ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۱۷ نیوتن متر گشتاور را در ۷۵۰۰ و ۶۰۰۰ دور در دقیقه تولید کند. این انجین با یک گیربکس پنج سرعته دستی و به کمک زنجیر به چرخ عقب انتقال قدرت می‌دهد.
  • این انجین مصرف سوخت نسبتاً پایینی دارد و می‌تواند با یک لیتر بنزین حدود ۱۷ کیلومتر را طی کند. حجم مخزن سوخت این موتور سیکلت ۲۱ لیتر است و با یک پر کردن می‌تواند حدود ۳۵۰ کیلومتر را بدون توقف برود.

بررسی شاسی و سیستم تعلیق موتور سیکلت هوندا CB1300

  • شاسی: شاسی این موتور سیکلت از جنس فولاد است و به رنگ سیاه رنگ شده است. این شاسی دارای یک قاب دوبل کرادل است که باعث می‌شود ساختار محکم و مقاومی داشته باشد. شاسی این موتور سیکلت همچنین دارای یک فریم میانی است که باعث می‌شود تعادل و پایداری بیشتری را در حین رانندگی داشته باشد .
  • تعلیق: تعلیق این موتور سیکلت از نوع تلسکوپی جلو و شوک فشاری عقب است که قابلیت تنظیم را دارند. این تعلیق‌ها باعث می‌شوند که موتور سیکلت بتواند به راحتی از موانع و ناهمواری‌های راه عبور کند و همچنین راحتی و امنیت راننده را افزایش دهند .

بررسی ترمزهای موتور سیکلت هوندا CB1300

 ترمز این موتور سیکلت از نوع دیسکی است که در هر دو چرخ جلو و عقب قرار دارند. این ترمزها دارای کالیپرهای چند پیستونی هستند که باعث می‌شوند قدرت ترمزگیری بالا و پاسخگویی خوبی داشته باشند. همچنین این موتور سیکلت دارای سیستم ضد قفل ترمز ABS است که باعث می‌شود در شرایط لغزنده و ناهموار، کنترل بیشتری بر روی موتور سیکلت داشته باشید.

بررسی گیربکس موتور سیکلت هوندا CB1300

  • گیربکس موتور سیکلت هوندا CB1300 یک گیربکس پنج سرعته دستی است که با کلاچ دستی کنترل می‌شود. این گیربکس باعث می‌شود بتوانید با تغییر دنده‌ها، سرعت و شتاب موتور سیکلت را تنظیم کنید و در حالت‌های مختلف رانندگی عملکرد بهینه‌ای داشته باشید.
  • گیربکس موتور سیکلت هوندا CB1300 دارای یک سیستم ترمز موتور (engine brake) است که باعث می‌شود در هنگام کاهش سرعت، موتور سیکلت کمتر لغزش کند و کنترل بیشتری بر روی آن داشته باشید. این سیستم با کمک اگزوز چهار خروجی کار می‌کند و صدای موتور سیکلت را نیز تغییر می‌دهد.
  • گیربکس موتور سیکلت هوندا CB1300 با زنجیر به چرخ عقب انتقال قدرت می‌دهد. این زنجیر دارای یک سیستم تنظیم کشش است که باعث می‌شود زنجیر همیشه در حالت مناسب باشد و عمر آن را افزایش دهد.

بررسی شتاب و حداکثر سرعت موتور سیکلت هوندا CB1300

  • این موتور سیکلت می‌تواند از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در ۳.۵ ثانیه شتاب بگیرد. این شتاب باعث می‌شود بتوانید در رانندگی‌های شهری و برون شهری عملکرد بهینه‌ای داشته باشید.
  • حداکثر سرعت موتور سیکلت هوندا CB1300 بستگی به نوع مدل و سال تولید آن دارد. برخی از مدل‌های قدیمی این موتور سیکلت به دلیل الزامات قانونی ژاپن، حداکثر سرعت آنها به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. اما برخی از مدل‌های جدیدتر این موتور سیکلت می‌توانند حداکثر سرعتی بین ۲۰۰ تا ۲۳۰ کیلومتر بر ساعت را داشته باشند. این سرعت باعث می‌شود بتوانید در رانندگی‌های بلند مدت و مسابقه‌ای عملکرد قوی و رقابتی داشته باشید.

 

نام موتور سیکلت

هوندا CB1300

تعداد و آرایش سیلندر/ سوپاپ

۴ سیلندر خطی/ ۱۶ سوپاپ

حجم موتور (سی سی)

۱۲۸۴

قدرت (اسب بخار/ دور در دقیقه)

۱۱۴/ ۷۵۰۰

گشتاور (نیوتن متر/ دور در دقیقه)

۱۱۷/ ۶۰۰۰

گیربکس

۵ سرعته دستی

نوع کلاچ

دستی

طول/ عرض/ ارتفاع (میلیمتر)

۲۲۲۰/ ۷۹۰/ ۱۱۲۰

کمترین فاصله از سطح زمین (میلیمتر)

۱۳۰

فاصله دو محور (میلیمتر)

۱۴۳۰

سوخت

بنزینی

حجم مخزن سوخت (لیتر)

۲۱

سیستم سوخت رسانی

انژکتوری

وزن (کیلوگرم)

۲۴۹

استارت

الکتریکی

خنک کننده

مایع

تعلیق جلو

شاخه تلسکوپی

تعلیق عقب

هیدرولیک دوبل

ترمز جلو

دیسکی دوبل

ترمز عقب

دیسکی

لاستیک جلو

۱۳۰/۷۰-۱۷

لاستیک عقب

۱۹۰/۶۰-۱۷

نوع و جنس رینگ

اسپرت آلومینیومی

 

نویسنده: نادر شاه نشین

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا