خودرومعرفی خودرو داخلی

معرفی انواع خانواده تارا محصولی از ایران خودرو

در دوران برجام قرار بود که خودرو پژو ۳۰۱ توسط ایران خودرو تولید شود تا سبد محصولات این شرکت رنگ و لعاب تازه‌ای به خود بگیرد. ولی با بازگشت تحریم‌ها این اتفاق رخ نداد و پژو از ایران رفت.

به گزارش عصر خدمات،در این بین ایران خودرو تصمیم گرفت تا محصولی جدید را بر پایه همان پژو ۳۰۱ به بازار عرضه کند. تارا محصولی بود که با پیشرانه EC5 یا همان TU5 پلاس به بازار عرضه شد تا بتواند نظرات را به سمت خود جلب کند. در ادامه با ما باشید تا به معرفی انواع خانواده تارا محصولی از ایران خودرو بپردازیم.

معرفی انواع تیپ های تارا

تارا بر اساس پلت فرم PF1 گروه PSA طراحی شده است. این خودرو در چهار تیپ V1، V2، V3 و V4 تولید می‌شود که تفاوت‌هایی در زمینه گیربکس، رینگ، گرافیک چراغ‌ها، امکانات و قیمت دارند. در ادامه به معرفی کلی هر تیپ می‌پردازیم:

تارا   V1: این تیپ دارای گیربکس دنده‌ای ۵ سرعته و رینگ فولادی ۱۵ اینچی است. جلوپنجره آن خطی و شبکه‌ای است و کاسه چراغ عقب ندارد. این تیپ از نظر گرافیک ساده‌ترین تیپ تارا است و امکاناتی مانند سنسور پایش باد تایرها، نمایشگر لمسی، سنسور پارک عقب و دو کیسه هوا را دارد.

تارا  V2: این تیپ دارای گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته و رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی است. جلوپنجره آن شبکه‌ای و کاسه چراغ عقب ندارد. این تیپ از نظر گرافیک مشابه تیپ V1 است اما امکانات بیشتری مانند سانروف، دوربین عقب، چهار کیسه هوا، صندلی راننده برقی، غربیلک فرمان چرمی، سنسور نور و باران، زیر آرنجی جلو و عقب و دکمه‌های شیشه بالابر روی درها را دارد.

تارا  V3: این تیپ دارای گیربکس دنده‌ای ۶ سرعته و رینگ فولادی ۱۵ اینچی است. جلوپنجره آن خطی و کاسه چراغ عقب دارد. این تیپ از نظر گرافیک جدیدترین تیپ تارا است و امکاناتی مانند سانروف، سنسور پایش باد تایرها، نمایشگر لمسی، سنسور پارک عقب، دو کیسه هوا، صندلی راننده برقی، سنسور نور و باران، زیر آرنجی جلو و عقب و آنتن کوسه‌ای را دارد.

تارا  V4: این تیپ دارای گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته و رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی است. جلوپنجره آن شبکه‌ای و کاسه چراغ عقب دارد. این تیپ از نظر گرافیک مشابه تیپ V3 است اما امکانات بیشتری مانند چهار کیسه هوا، صندلی شاگرد برقی، گرمکن صندلی‌های جلو، غربیلک فرمان چرمی، شیشه‌های دودی عقب و سامانه کنترل پایداری الکتریکی را دارد.

معرفی نمای جلویی تارا

این خودرو دارای چراغ‌های اصلی با چیدمان روشنایی روز، مه شکن‌های جلو و عقب، سپر جلو با خطوط شکسته و جلوپنجره با حالت دوشاخه در پایین است. طراحی نمای جلویی اتومبیل تارا به آن جلوه‌ای اسپرت و هجومی می‌دهد. جلو پنجره تیپ V1 و V3 خطی در نظر گرفته شده و طراحی دو تیپ دیگر به صورت شبکه‌ای است. همچنین گرافیک داخلی کاسه چراغ‌ها در تیپ V1 و V2 قدیمی و در دو تیپ دیگر جدید است.

معرفی نمای کناری تارا

نمای کناری تارا ایران خودرو بر پایه پژو ۳۰۱ ساخته شده است. این خودرو دارای طول ۴.۴۴ متر، عرض ۱.۷۴ متر و ارتفاع ۱.۴۶ متر است. فاصله محورها ۲.۶۵ متر و ظرفیت صندوق عقب ۵۰۷ لیتر است. نمای کناری تارا با خطوط نرم و مدرن طراحی شده است. رینگ‌های آلومینیومی ۱۶ اینچی، آینه‌های جانبی با چراغ‌های راهنما، درب‌های بدون قاب و دستگیره‌های کرومی از جمله ویژگی‌های نمای کناری تارا هستند. البته در تیپ‌های V1 و V3 رینگ‌های ۱۵ اینچی و فولادی هستند.

معرفی نمای عقبی تارا

در نمای عقبی تارا چراغ‌های به یکدیگر پیوسته را می‌بینیم که با ترند روز طراحی‌ خودروها دیگر همخوانی دارد. گرافیک داخلی چراغ‌ها در تیپ‌های دیگر متفاوت است و شکل گرافیک داخلی مثلثی را می‌توانید در تارا اتوماتیک ببینید. پلاک اتومبیل بر روی سپر قرار می‌گیرد. زیر سپر یک دیفیوزر قرار دارد که در آن یک جایی برای اگزوز تعبیه شده است.

معرفی طراحی داخل کابین تارا

طراحی داشبورد این اتومبیل شبیه به پژو ۳۰۱ صورت گرفته است. در میانه این داشبورد می‌توانید نمایشگر و کانال‌های سیستم تهویه را مشاهده کنید. برخی از ویژگی‌های کابین به شرح زیر است:

  • فرمان برقی با کلیدهای کنترلی روی فرمان و حالت دوشاخه در پایین
  • سیستم مالتی مدیا با نمایشگر لمسی و قابلیت اشتراک‌گذاری صفحه تلفن همراه
  • سیستم تهویه برقی و اتوماتیک
  • صندلی‌های برقی جلو با تریم پارچه‌ای جدید
  • تریم مشکی و کرومی در درها و داشبورد
  • سانروف، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، استارت دکمه‌ای، سنسور نور و باران، سنسور پارک و دوربین عقب (فقط در نسخه اتوماتیک)
  • چهار کیسه هوای ایمنی (فقط در نسخه اتوماتیک)
  • آینه‌های جانبی برقی تاشونده راهنمادار هم‌رنگ بدنه (فقط در نسخه اتوماتیک)

معرفی کلاستر تارا

کلاستر تارا یک داشبورد ترکیبی آنالوگ و دیجیتالی است که نشانگر سرعت، دور موتور، سطح سوخت، دمای موتور، مسافت طی شده و ساعت را به راننده نشان می‌دهد. همچنین این بخش دارای نور پس‌زمینه LED است که در شب بهتر دیده می‌شود. کلاستر تارا همچنین دارای یک صفحه نمایش رنگی ۳.۵ اینچی است که اطلاعات مربوط به سیستم‌های مختلف خودرو مانند سیستم ترمز، سیستم ایمنی، سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی و سیستم ناوبری را نمایش می‌دهد. کلاستر تارا یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد خودرو تارا است که باعث می‌شود راننده با خودرو ارتباط بهتری برقرار کند.

معرفی کنسول بین دو صندلی جلو تارا

این کنسول شامل یک جای موبایل، یک گرمکن صندلی، یک دکمه سانروف، یک دکمه شیشه بالابرها و یک دکمه ترمز دستی الکترونیکی است. این کنسول با توجه به نیازهای راننده و سرنشین طراحی شده و به راحتی قابل دسترسی است.

بررسی پیشرانه تارا

پیشرانه تارا نسخه بهینه‌سازی شده همان پیشرانه TU5 قدیمی پژو است که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور دارد. این پیشرانه از فناوری‌هایی مانند زمان بندی متغیر سوپاپ‌های ورودی و پمپ روغن متغایر بهره می‌برد و استاندارد آلایندگی یورو ۵ را رعایت می‌کند. این پیشرانه با گیربکس‌های ۵ سرعته دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک هماهنگ شده است. پیشرانه تارا در مقایسه با محصولات داخلی وضعیت خوبی از نظر بازدهی و مصرف سوخت دارد.

بررسی گیربکس تارا

گیربکس‌های به کار فته در خودرو تارا دو نوع دستی و اتوماتیک هستند. گیربکس دستی ۵ سرعته است و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته است. گیربکس اتوماتیک تارا توسط کمپانی چینی DAE ساخته شده است و دارای قابلیت تیپ ترونیک، حالت اسپرت و برفی است. گیربکس دستی تارا همان گیربکس پژو ۳۰۱ است که در ایران تولید می‌شود. گیربکس‌های تارا از نظر عملکرد و کیفیت بهتر از گیربکس‌های قدیمی ایران‌خودرو هستند و مصرف سوخت کمتری دارند.

بررسی سیستم ایمنی تارا

تارا یکی از جدیدترین و ایمن‌ترین خودروهای ایران‌خودرو است که از تکنولوژی کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) بهره می‌برد. این سیستم با کنترل فشار ترمز بر روی چرخ‌ها، جلوگیری از اسلاید شدن خودرو در شرایط نامساعد راه و هنگام تغییر جهت ناگهانی انجام می‌دهد. این سیستم به‌ویژه در مواردی که راننده باید از مانورهای ناگهانی استفاده کند، مانند اجتناب از تصادف یا رانش بر روی سطوح لغزنده، مفید است.

علاوه بر ESC تارا از سیستم‌های ایمنی دیگری نیز پشتیبانی می‌شود، مانند:

  • استاندارد حفاظت از عابران پیاده، که با کاهش خطر آسیب به عابران پیاده در صورت برخورد با خودرو، ایمنی عمومی را افزایش می‌دهد.
  • ورقه‌های دوفازی با استحکام بالا، که با افزایش مقاومت بدنه خودرو در برابر ضربه، ایمنی سرنشینان را تضمین می‌کنند.
  • کیسه‌های هوا، که در صورت برخورد، باز شده و جلوی آسیب به سر و بدن سرنشینان را می‌گیرند.
  • سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، که با جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها در هنگام ترمز، کنترل خودرو را حفظ می‌کند.
  • سیستم توزیع نیروی ترمز الکترونیکی (EBD)، که با توزیع بهینه فشار ترمز بر روی چرخ‌ها، کارایی ترمز را افزایش می‌دهد.

بررسی حداکثر سرعت، شتاب و مصرف سوخت اتومبیل تارا

  • حداکثر سرعت: ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت
  • شتاب صفر تا ۱۰۰: ۹.۵ ثانیه (نسخه دنده‌ای) و ۱۲.۵ ثانیه (نسخه اتوماتیک)
  • مصرف سوخت ترکیبی: ۷ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر

ویژگی‌ها

تارا V1

تارا V2

تارا V3

تارا V4

پیشرانه

TU5 پلاس

TU5 پلاس

TU5 پلاس

TU5 پلاس

قدرت (اسب بخار)

۱۱۳

۱۱۳

۱۱۳

۱۱۳

گشتاور (نیوتن متر)

۱۴۴

۱۴۴

۱۴۴

۱۴۴

جعبه دنده

۵ سرعته دستی

۶ سرعته اتوماتیک

۶ سرعته دستی

۶ سرعته اتوماتیک

فرمان کمکی برقی

دارد

دارد

دارد

دارد

ترمز دیسکی جلو و عقب

دارد

دارد

دارد

دارد

رینگ

۱۵ اینچی فولادی

۱۶ اینچی آلومینیومی

۱۵ اینچی فولادی

۱۶ اینچی آلومینیومی

گرافیک جلو پنجره

خطی

شبکه ای

خطی

شبکه ای

گرافیک جدید کاسه چراغ عقب

ندارد

ندارد

دارد

دارد

سانروف

ندارد

دارد

دارد

دارد

سنسور پایش باد تایرها

دارد

دارد

دارد

دارد

نمایشگر لمسی

دارد

دارد

دارد

دارد

سنسور پارک عقب

دارد

دارد

دارد

دارد

دوربین عقب

ندارد

دارد

دارد

دارد

تعداد کیسه هوا

۲

۴

۲

۴

صندلی راننده

دستی

کفی دستی / پشتی و تنظیم ارتفاع برقی

دستی

برقی

صندلی شاگرد

دستی

کفی دستی / پشتی برقی

دستی

برقی

گرمکن صندلی های جلو

ندارد

ندارد

ندارد

دارد

تریم صندلی

پارچه ای

چرم و پارچه

پارچه ای

چرم و پارچه

غربیلک فرمان چرمی

ندارد

دارد

ندارد

دارد

سنسور نور

ندارد

دارد

دارد

دارد

سنسور باران

ندارد

دارد

دارد

دارد

زیر آرنجی جلو

ندارد

دارد

دارد

دارد

زیر آرنجی عقب

ندارد

دارد

دارد

دارد

دکمه های شیشه بالابر

کنسول مرکزی

کنسول مرکزی

روی درها

روی درها

شیشه های دودی عقب

ندارد

دارد

دارد

دارد

آنتن کوسه ای

ندارد

ندارد

دارد

دارد

سامانه کنترل پایداری الکتریکی

دارد

دارد

دارد

دارد

سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی

دارد

دارد

دارد

دارد

آینه های تاشو برقی

ندارد

دارد

دارد

دارد

استارت دکمه ای

ندارد

دارد

دارد

دارد

آبگیر کرمی شیشه ها

ندارد

دارد

دارد

دارد

دستگیره کرمی

ندارد

دارد

دارد

دارد

سنسور حرکتی پا برای بازشو درِ صندوق

ندارد

ندارد

ندارد

دارد

چراغ خوشامدگویی زیر درهای جلو

ندارد

ندارد

دارد

دارد

کروز کنترل و محدودکننده سرعت

دارد

دارد

دارد

دارد

 

نویسنده: نادر شاه نشین

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا