خودرومقایسه خودرو

مقایسه کی ‌ام‌ سی ایکس 5  کرمان موتور و ام ‌وی ‌ام ایکس 55 پرو مدیران خودرو (KMC X5 & MVM X55 Pro)

بازار خرید و فروش کراس اوورها در همه جای دنیا داغ است. بازار داخلی ما هم که از گذشته تا به امروز طرفداران زیادی را در بخش شاسی بلندهای تو شهری داشته است. از همین رو شرکت‌های مونتاژ و وارد کننده بر روی این مدل خودروها تمرکز زیادی داشته‌اند.

به گزارش عصر خدمات،کرمان موتور که در گذشته با جک اس 5 توانسته بود بخش مهمی از بازار کراس اوورها را در دهه 90 خورشیدی به خود اختصاص دهد حالا یک شاسی بلند جدید بر اساس همان پلتفرم را به بازار عرضه کرده است. کی ام سی ایکس 5 محصول جدید کرمان موتور با یک سواری نرم و بی‌نظیر است.

در آن طرف شرکت مدیران خودرو که طی یک دهه اخیر تلاش‌های زیادی برای معرفی خودروهای چینی و به خصوص شرکت چری در بازار ما داشته است هم ام وی ام ایکس 55 پرو را به بازار معرفی کرده است. یک خودرو با موتور نسبتا قوی و شتاب خوب که نظر خریداران را به خود جلب کرده است. هرچند که این اتومبیل سال قبل بخاطر ویدئو جدا شدن اکسل‌ها در هنگام رانندگی خبرساز شد اما بعد از فراخوان مدیران خودرو احساس می‌شود که مشکلات مربوط به این بخش تا حدود زیادی رفع شده است.

مقایسه طراحی KMC X5  و  MVM X55 Pro

کی ام سی ایکس 5 فرمی شبیه به همان جک اس 5 دارد. هرچند که در نمای جلویی و عقبی شاهد تغییرات زیادی هستیم اما در نمای جانبی به خوبی مشخص است که این اتومبیل بدنه‌ای شبیه به همان جک اس 5 دارد. در نمای جلویی کی ام سی ایکس 5 جلوپنجره بزرگ با طرح کهکشانی (جواهری) که ظاهری جسورانه و مدرن به آن بخشیده است را می‌بینیم. این جلوپنجره با خطوط کرومی احاطه شده که به زیبایی آن افزوده است. در آن طرف ام وی ام ایکس 55 پرو جلوپنجره بزرگ با طرح ماتریسی که ظاهری متفاوت و خاص به آن بخشیده است دیده می‌شود. این جلوپنجره با نوارهای کرومی باریک تزئین شده است. نمای جلویی ایکس 5 خشن و به روز است اما نمای جلویی ایکس 55 پرو اسپرت‌تر است.

در ایکس5 چراغ‌های جلو باریک و کشیده با طراحی تهاجمی که با جلوپنجره هماهنگی خوبی دارند. چراغ‌های روشنایی روز (DRL) نیز به صورت خطی در بالای چراغ‌های اصلی قرار گرفته‌اند. این سبک طراحی چراغ‌ها ترند روز خودروهای چینی است. در آن طرف چراغ‌های ایکس 55 پرو بزرگ‌تر و یکوارچه است و با استفاده از منحنی‌های نرم طراحی شده است. همچنین سپر جلو ایکس 5 با طراحی اسپرت و خطوط شکسته ظاهری مدرن به خودرو داده است و ورودی‌های هوا در طرفین سپر نیز به خنک شدن موتور کمک می‌کنند. در ایکس 55 پرو سپرها ساده‌تر طراحی شده‌اند.

نمای جانبی ایکس 5 هماهنگی خوبی با بخش جلویی و عقبی خودرو دارد اما ایکس 55 پرو نمای جانبی بسیار منعطف و اسپرتی دارد که می‌تواند نظر علاقه‌مندان به کراس اوورهای اسپرت را به خود جلب کند. رینگ‌های اسپرت در هر دو خودرو به خوبی دیده می‌شود که نمای جانبی را جوان‌پسند‌تر کرده است. در ایکس 55 پرو کالیپرهای ترمز قرمز رنگ طراحی شده که باعث می‌شود نمای اسپرت خودرو تکمیل‌تر شود. این ویژگی در ایکس 5 دیده نمی‌شود.

در نمای عقبی ایکس 5 چراغ‌های باریک که به یکدیگر متصل هستند دیده می‌شود. این سبک طراحی جدید است که در خیلی از خودروهای دیگر هم دیده می‌شود. هرچند که خیلی‌ها به این طراحی علاقه دارند اما تعدد زیاد خودروهایی که از این سبک استفاده کرده‌اند باعث شده تا چشم‌های مخاطبین از نوع طراحی خسته شود. همچنین یک دیفیوزر با دو اگزوز فیک هم در بخش پایینی خودرو دیده می‌شود که به اسپرت‌تر شدن این بخش کمک زیادی کرده است. چراغ‌های ایکس 55 پرو بر خلاف ایکس 5 یکپارچه نیست و با یک طراحی بیضی شکل و گرافیگ داخلی جذاب باعث شده تا با گذشت چند سال از عرضه خودرو همچنان جذاب باشد. در این خودرو هم دو اگزوز فیک بر روی دیفیوزر قرار گرفته است. هیچ کدام از دو خودرو در طراحی عقب خود از اگزوز واقعی استفاده نکرده‌اند. در ایکس 5 پلاک خودرو بر روی دیفیوزر نصب می‌شود اما در ایکس 55 پرو پلاک بر روی درب صندوق عقب قرار می‌گیرد.

مقایسه فنی کی ام سی ایکس 5 کرمان موتور و ام وی ام ایکس 55 پرو مدیران خودرو

هر دو خودرو دارای یک موتور 1.5 لیتر توربوشارژ با 16 سوپاپ و 4 سیلندر هستند. ترکیب تکراری خودروهای چینی که یک جورایی موجب خستگی خریداران شده است. البته گفتنی است که قدرت و گشتاور این دو موتور با وجود داشتن یک سری مشترکات یکسان نیست.

کی ام سی X5:

  • نوع موتور: 1.5 لیتری توربوشارژ
  • حداکثر قدرت: 171 اسب بخار
  • حداکثر گشتاور: 280 نیوتن متر
  • نوع گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT)

ام وی ام X55 پرو:

  • نوع موتور: 1.5 لیتری توربوشارژ
  • حداکثر قدرت: 156 اسب بخار
  • حداکثر گشتاور: 230 نیوتن متر
  • نوع گیربکس: CVT با 9 دنده مصنوعی

همانطور که مشاهده می‌کنید، کی ام سی X5 از نظر قدرت و گشتاور، برتری قابل توجهی نسبت به ام وی ام X55 پرو دارد. این اختلاف در قدرت و گشتاور، به طور مستقیم بر عملکرد خودرو تأثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که X5 شتاب و کشش بهتری داشته باشد. هرچند که رانندگی با ایکس 55 پرو هم بسیار جذاب است، زیرا که ابعاد آن نسبت به ایکس 5 کوچکتر است و از آیرودینامیک خوبی برخوردار است.

مقایسه نوع گیربکس:

نوع گیربکس نیز در عملکرد خودرو نقش مهمی ایفا می‌کند. کی ام سی X5 از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) استفاده می‌کند که تعویض دنده‌های سریع‌تر و دقیق‌تری را ارائه می‌دهد و به بهبود عملکرد خودرو کمک می‌کند. در مقابل، ام وی ام X55 پرو از گیربکس CVT استفاده می‌کند که تعویض دنده‌های نرم‌تر و پیوسته‌تری دارد، اما ممکن است در شتاب‌گیری‌های ناگهانی و رانندگی اسپرت، عملکردی به خوبی گیربکس DCT نداشته باشد. البته گیربکس CVT به دلیل ساختار ساده‌تر، معمولاً استهلاک کمتری دارد و در ترافیک‌های شهری رانندگی راحت‌تری را فراهم می‌کند.

مقایسه عملکرد:

با توجه به مشخصات فنی ذکر شده، می‌توان انتظار داشت که کی ام سی X5 در موارد زیر عملکرد بهتری نسبت به ام وی ام X55 پرو داشته باشد. شتاب اولیه و ثانویه X5 به دلیل قدرت و گشتاور بیشتر، بهتر از رقیب خود یعنی ایکس 55 پرو است. همچنین شتاب‌گیری بهتر ایکس 5 باعث شده تا سواری چالاک‌تری نسبت به رقیب خود داشته باشد. هر دو خودرو کشش بسیار خوبی در سربالایی‌ها دارند و می‌توانند بدون دردسر از پر شیب‌ترین سربالایی‌ها در ایران عبور کنند. X5 به راحتی می‌تواند در سربالایی‌ها حرکت کند و نیاز به تعویض دنده کمتری دارد. هرچند که ایکس 55 پرو از گیربکس CVT استفاده می‌کند و تعویض دنده ندارد اما وضعیت ایکس 5 در این مقایسه بهتر است. X5 به دلیل گیربکس DCT و قدرت بیشتر، برای رانندگی اسپرت مناسب‌تر است. زیرا راننده به راحتی تعویض دنده‌ها را متوجه می‌شود و کنترل بیشتری بر روی سرعت و موتور دارد.

گیربکس CVT معمولاً باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود و این یعنی ایکس 55 پرو مصرف سوخت کمتری نسبت به ایکس 5 دارد. همچنین گیربکس CVT رانندگی نرم و روانی را در ترافیک‌های شهری ارائه می‌دهد که این هم مزیتی دیگر از ایکس 55 پرو در برابر ایکس 5 است. گیربکس CVT به دلیل ساختار ساده‌تر، معمولاً استهلاک کمتری نسبت به DCT دارد.

مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی کی ام سی ایکس 5 و ام وی ام ایکس 55 پرو

این مقایسه به شما می‌تواند در انتخاب خودروی مناسب‌تر با توجه به نیازها و اولویت‌هایتان کمک کند. در ادامه به بررسی این امکانات در هر دو خودرو می‌پردازیم:

امکانات رفاهی کی ام سی X5:

  • سیستم اطلاعات و سرگرمی: صفحه نمایش لمسی بزرگ (احتمالاً ۱۰.۲۵ اینچی یا بیشتر)، سیستم ناوبری، اتصال بلوتوث، پورت USB، سیستم صوتی با کیفیت.
  • امکانات رفاهی: سانروف پانوراما، صندلی‌های چرمی، صندلی برقی راننده (احتمالاً با حافظه)، گرمکن صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، کروز کنترل.
  • سایر امکانات: آینه‌های جانبی برقی با گرمکن، سنسور باران، سنسور نور، دوربین ۳۶۰ درجه.

ام وی ام X55 پرو:

  • سیستم اطلاعات و سرگرمی: صفحه نمایش لمسی (۱۰.۲۵ اینچی)، اتصال بلوتوث، پورت USB، سیستم صوتی با کیفیت.
  • امکانات رفاهی: سانروف، صندلی‌های چرمی، گرمکن صندلی‌های جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، کروز کنترل.
  • سایر امکانات: آینه‌های جانبی برقی، سنسور پارک عقب، دوربین عقب.

امکانات  ایمنی کی ام سی X5 :

  • سیستم‌های ترمز و پایداری: سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کمک حرکت در سربالایی (HHC)، سیستم کنترل سرعت در سرازیری (HDC).
  • ایربگ: ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای (احتمالاً ۶ ایربگ).
  • سایر امکانات ایمنی: سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، دوربین ۳۶۰ درجه.

ام وی ام X55 پرو:

  • سیستم‌های ترمز و پایداری: سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، سیستم کمک ترمز (BAS)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کمک حرکت در سربالایی (HHC).
  • ایربگ: ایربگ‌های جلو و جانبی (احتمالاً ۴ ایربگ).
  • سایر امکانات ایمنی: سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، دوربین عقب.

امکانات

کی ام سی X5

ام وی ام X55 پرو

امکانات رفاهی

 

 

صفحه نمایش لمسی

بزرگ (احتمالاً ۱۰.۲۵ اینچ یا بیشتر)

۱۰.۲۵ اینچ

سیستم ناوبری

دارد

ندارد (یا در نسخه‌های خاص)

اتصال بلوتوث

دارد

دارد

پورت USB

دارد

دارد

سیستم صوتی

با کیفیت

با کیفیت

سانروف

پانوراما

معمولی

صندلی‌های چرمی

دارد

دارد

صندلی برقی راننده

دارد (احتمالاً با حافظه)

ندارد (یا در نسخه‌های خاص)

گرمکن صندلی‌های جلو

دارد

دارد

تهویه مطبوع

اتوماتیک

اتوماتیک

ورود بدون کلید

دارد

دارد

استارت دکمه‌ای

دارد

دارد

کروز کنترل

دارد

دارد

آینه‌های جانبی برقی

دارد (با گرمکن)

دارد

سنسور باران

دارد

ندارد

سنسور نور

دارد

ندارد

دوربین ۳۶۰ درجه

دارد

دوربین عقب

امکانات ایمنی

 

 

سیستم ترمز ضد قفل (ABS)

دارد

دارد

توزیع الکترونیکی ترمز (EBD)

دارد

دارد

کنترل پایداری (ESP)

دارد

دارد

کنترل کشش (TCS)

دارد

دارد

کمک حرکت در سربالایی (HHC)

دارد

دارد

کنترل سرعت در سرازیری (HDC)

دارد

ندارد

ایربگ

جلو، جانبی و پرده‌ای (احتمالاً ۶ ایربگ)

جلو و جانبی (احتمالاً ۴ ایربگ)

پایش فشار باد تایر (TPMS)

دارد

دارد

 

نویسنده: نادر شاه نشین

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا