تاپخودرویادداشت ها

جایگزینی محصولات جدید در جاده مخصوص/ ایران خودرو خراسان میزبان خودروهای جدید

انتقال مدیریت ایران خودرو به بخش خصوصی طی ماه های اخیر با حواشی بسیاری همراه بوده است. هر چند این حواشی از چشم رسانه ها به دور نماند، اما گاهی پرداختن به حواشی موجود در فضای رسانه باعث شد متن اصلی از صفحات جا بماند. متنی که در واقع همان حقیقت اصلی همه صنایع در جهان است.

بدون شک خصوصی سازی تنها نسخه باقی مانده برای صنایع کشور از جمله خودروسازری است. زیرا اینسری خودروسازان دولتی نسبت به تحول در مهندسی و تولید باعث شده طی چند دهه اخیر پلتفرم هایی در خطوط تولید باقی بمانند که حتی تامین کنندگان اصلی آن ها دیگر قطعات این پلتفرم ها را در سطح جهان تولید نمی کنند!
به طور مثال ایران خودرو که خصوصی سازی آن در حوزه مدیریت نماد بزرگ ترین خصوصی سازی صنعتی در کشور است، سال هاست که پلتفرم های قدیمی را به تولید می رساند. این در شرایطی است که مدیران جدید این شرکت از همان اولین روزهای تصدی پست مدیریت آبی پوشان جاده مخصوص همواره بر تغییر در سبد محصولات تاکید کرده اند و البته اخباری که طی روزهای اخیر در رسانه ها منتشر شده نیز نشان از این تغییرات در سبد محصولات دارد.
همانطور که در بالا اشاره شد، اگر نگاهی عمیق تر به ماجرا داشته باشیم، باید از حواشی گذر کنیم و به عمق برسیم. عمق امروز در مورد ایران خودرو همان نام هایی هستند که به عنوان شریکان تجاری جدید از آنها نام برده می شود. شریکان تجاری که از نظر فناوری و سبد محصولات نسبت به شریکان تجاری قبلی ایران خودرو حرف های بیشتری برای گفتن دارند.
به طور مثال از جمله اخباری که این روزها از این خودروساز شنیده می شود، مربوط به رسیدن هایما به پایان راه تولید است. خودروهایی که البته مشتریان را طی سال های تولید از آنها راضی بودند و در صورت امکان تامین بیشتر حتی می توانستند با تیراژ بالاتر هم به تولید برسند. در واقع هایما حدود 20 درصد از سبد محصولات ایران خودرو را طی سال های اخیر به خود اختصاص داده بود و حالا شنیده شده که قرار است با خطوط مونتاژ خداحافظی کند.
شنیده شده مدیران جدید ایران خودرو که دست بر قضا در مذاکره با برندهای مختلف بسیار هم سریع عمل می کنند، قصد دارند محصولاتی از شریکان تجاری جدید را راهی کیلومتر 14 جاده مخصوص و سایت های دیگر این شرکت در استان های دیگر کنند. گریت وال، هاوال، هونگچی و چند برند دیگر که البته سابقه همکاری با بهمن موتور را نیز در کارنامه دارند، از جمله کاندید های حضور برای مونتاژ محصولات در ایران خودرو به حساب می آیند.
نکته جالب توجه در این بین انتقاد بعضی از غیر متخصصین نسبت به توقف تولید هایما در ایران خودرو خراسان است! این انتقادهای در شرایطی انجام می شود که هایما از نظر ارزش برند، دانش فنی، سبد محصولات و کیفیت بین خودروسازان چینی در رده ای پایین تر از نام هایی قرار دارد که برای حضور در ایران خودرو شنیده می شوند.
ضمن این که هایما در حال رسیدن به 10 سالگی در خطوط تولید ایران خودرو خراسان است و بدون شک وقت آن شده که این خودرو با محصولات به روز تر جایگزین شود. البته این همه ماجرا نیست، زیرا تیم مدیریت جدید ایران خودرو گویا فکرهایی هم برای جایگزینی خودروهای پر تیراژی چون خانواده پژو و رانا کرده است. به شکلی که طی یک روند مشخص این خودروها کم کم از خط تولید خارج می شوند.
البته برای جایگزینی خودروهایی با این تیراژ و قیمت که در حقیقت بخش مهم تولید خودرو و قطعات در کشور را شامل می شوند، قطعا مدیران خصوصی ساز ایران خودرو نگاهی عمومی خواهند داشت و جایگزینی این محصولات با روندی مشخص انجام می شود نه به یک باره. زیرا همین موضوع می تواند بازار خودرو را با بی نظمی همراه کند.
شنیده ها حاکی از آن است که ایران خودرویی ها با دو برند چینی در حال مذاکره هستند تا به صورت مشترک یک پلتفرم اقتصادی را در ایران خودرو به تولید برسانند. از طرفی اخبار دیگری نیز وجود دارد که نشان از تمرکز مرکز تحقیقات ایران خودرو روی یک پروژه اقتصادی هاچ بک دارد که قرار است با استفاده از دانش فنی و امکانات شریکان چینی به روز رسانی شود.
به هر حال از هر زاویه ای که به این موضوعات بنگریم، واقعیت این است که باید حواشی را کنار گذاشت و دید که مدیران جدید ایران خودرو در متن ( حوزه محصول) چه خواهند کرد؟ آیا قرار است تولید در این خودروساز کاهش یافته و محصولات نسبتا گران تر و پر سود تر وارد چرخه مونتاژ شوند و یا قرار است سبد محصول با تعاریف کنونی و تنها با جایگزینی محصولات به روز باقی بماند؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا