اخبار اقتصادیخودروموتورسیکلت

خودروهای سایپا تا سال ۱۴۱۰پاک می شود/ تولید محصولات تجاری ۸۰ درصد افزایش ۸۰ درصدی می یابد/

مدیر عامل شرکت خودروسازی سایپا گفت: امسال سعی می کنیم که تمام خودروهایی که عرضه می کنیم دارای استانداردهای ۸۵ گانه باشد به همین دلیل قیمت تمام شده خودروها گران تر می شود زیرا بخشی از زیرساخت این خودروها اصلا در ایران وجود ندارد و لذا باید ۱۰۰ درصد قطعات خریداری شود.

به گزارش خبرنگار عصر خدمات، علی تیموری مدیر عامل شرکت خودروسازی سایپا روز گذشته در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای منطقه از جمله روسیه آرزو دارند که صنعت خودروی ایران را داشته باشند، گفت: با روسیه مذاکراتی انجام شده که برخی محصولاتمان را در خطوط تولید روسیه تولید کنیم.

مدیر عامل شرکت خودروسازی سایپا با بیان اینکه تمرکز ما امسال تحویل خودروها در زمانی به نسبت کمتر از پارسال است و برنامه ریزی ما برای تحویل خودرو زیر یکصد روز است، اظهار کرد: افزایش قیمت خودرو توسط شورای رقابت دارای مبنای تصمیم گیری و شروع خوبی بود ضمن اینکه سازمان حمایت آنالیز قیمت ها را ارایه و بسیاری از قیمت های پیشنهادی را تعدیل کرد.

تیموری در مورد افزایش قیمت های اخیر خودرو اظهار داشت: با توجه به شرایط حساس فعلی و تاکید بر موضوع مهار تورم ما از مبنای افزایش قیمت ها راضی هستیم ضمن اینکه از شورای رقابت و سازمان حمایت نیز تشکر می کنیم.

وی با بیان اینکه هر کشوری در صنعت خودرو موفق شده که قیمت گذاری دستوری ندارد، اظهار داشت: افزایش اخیر قیمت خودرو در مقطع کنونی را به فال نیک می گیریم زیرا این افزایش قیمت بعد چندین ماه اعمال شد.

*قیمت تمام شده درب گمرک اعلام شده چانگان حدود ۹۰۰ میلیون است

وی با اشاره به واردات دو مدل چانگان گفت: قیمت تمام شده درب گمرک اعلام شده چانگان حدود ۹۰۰ میلیون است که با توجه به سود ۱۷ درصدی در نظر گرفته شده و محاسبه تمام هزینه ها از جمله عوارض و ارزش افزوده و غیره، قیمت تمام شده آن بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون تومان نخواهد بود و این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار حدود دو میلیارد و پانصد میلیون تومان است.

مدیر عامل شرکت خودروسازی سایپا با بیان اینکه در هفته جاری رو نمایی از مدرن ترین خط تولید موتور را خواهیم داشت که این موتور بر روی دو خودرو نصب خواهد شد، گفت:این موتورها مجهز به تکنولوژی روز هستند و از ۱.۵ تا ۲.۵ سی سی حجم دارند. خط موتور جدید سایپا می تواند روزانه تا ۲هزار و ۴۰۰ موتور تولید کند.کارخانه کفش ملی را که در مالیکت سایپا قرار دارد و سال هاست بهره وری ندارد، به مدرن ترین خط تولید موتور در ایران تبدیل خواهیم کرد.

وی در این خصوص ادامه داد: این خط تولید موتور توانایی تولید بالایی دارد و حتی خودروسازان داخلی نیز می توانند از این ظرفیت برای تامین قوای محرکه خود استفاده کنند.

تیموری افزود: ما تصمیم داریم سایپا را به خودروساز سبز تبدیل کنیم. امروز ۴۰ درصد خودروها در شهری چون پکن خودروهای سبز هستند. از این رو دیگر پکن آلوده وجود ندارد و حتی چین وارد کننده بنزین در سال ۲۰۲۵ صادر کننده بزنین می شود. به همین دلیل سیاست های سایپا به سمت تولید خودروهای هیبریدی، تمام برقی و سبز خواهد بود. دهه ۱۴۰۰ باید دورانی باشد که مصرف سوخت و آلودگی هوا را کاهش بدهیم.

* شاهین پلاس در تیرماه و آریا در پایان سال تولید می شود

تیموری تصریح کرد: در سال جاری در تیرماه اطلس وارد بازار می شود، سهند در مردادماه، شاهین پلاس در تیرماه و آریا در پایان سال تولید می شوند. ضمنا خودروی اقتصادی پاژ را نیز داریم که امیدواریم در اسفند ماه نمونه اولیه را بسازیم. خودروی کادیلا در بهمن ماه می آید که بیشتر مخصوص بازار روسیه است. M44 یا سی اَلک هم در سایپا سیتروئن تولید می شود. اگر این خودروها به کیفیت مورد نظر نرسد اجازه تولید انها را نخواهیم داد.

وی در خصوص اینکه علاوه بر افزایش قیمت فعلی آیا در سال جاری مجدد افزایش قیمت خواهیم داشت، گفت: امسال سعی می کنیم که تمام خودروهایی که عرضه می کنیم دارای استانداردهای ۸۵ گانه باشد به همین دلیل قیمت تمام شده خودروها گران تر می شود زیرا بخشی از زیرساخت این خودروها اصلا در ایران وجود ندارد و لذا باید ۱۰۰ درصد قطعات خریداری شود.

مدیرعامل سایپا تصریح کرد: سعی داریم نقدینگی را که حاصل از درآمدهای مختلف است بیش از گذشته به سمت خودروهای تجاری سوق بدهیم. زیرا ما در سال گذشته در بخش خودروهای تجاری تا ۸۰ درصد رشد تولید داشته ایم. همچنین همه خودروهای تجاری را به سمت استفاه از سوخت CNG خواهیم برد که سوختی پاک تر است. کشور نباید یارانه سوخت پرداخت کند. بسیاری از خودروهای وارداتی بیش از ۹ لیتر مصرف سوخت دارند. باید به سمت استفاده از خدروها و سوخت های پاک حرکت کنیم. ما در همین راستا حتی اولین خط تولید موتورسیکلت برقی را هم راه اندازی می کنیم.

* تمام خودروهای تولید سایپا حدود ۲ تا ۴ هزار دلار ارزبری دارد

مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا بیان داشت: امسال وضع تولید محصول خوب خواهد بود اما باید بر روی موضوع کیفیت نیز تمرکز کرد تا تولیدات با کیفیتی را عرضه کنیم.

تیموری با بیان اینکه تمام خودروهای تولید سایپا حدود ۲ تا ۴ هزار دلار ارزبری دارد، گفت: ساینا و کوئیک در بندر به قیمت ۶۵۵۰ دلار فروخته می شود. ضمن اینکه با توجه به عدم دریافت تعرفه صادراتی و همچنین ۳ درصد جایزه صادراتی و معاف بودن این خودرو از سایر هزینه ها مثل ارزش افزوده و یا هزینه پلاک گذاری پولی که از صادرات یک خودرو مانند ساینا و کوئیک عاید خودروساز می شود حدود ۷ هزار و ۲۵۰ دلار است که این قیمت از قیمت های جدید نیز برای خودروساز بیشتر است و لذا خودروساز برای صادرات انگیزه پیدا می کند سریعا خط مونتاژ ونزوئلا و … را ایجاد کند.

وی با اشاره به فروش خودروهای تولید ایران بصورت قسطی در کشور عراق اظهار داشت: این موضوع ارتباطی به شرکت سایپا ندارد زیرا ما خودرو را با قیمتی بیش از قیمت داخلی به کشورهای دیگر می فروشیم و آنها هر طور که علاقمند باشند می توانند خودروهای خریداری شده از ما را به فروش برسانند.

مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا با بیان اینکه هزار خودرو به ونزوئلا فروخته شد و پول آن به صورت پالتی در سفارت ونزوئلا در ایران دریافت شد، تصریح کرد: به ونزوئلا اعلام کرده ایم که خط تولید در این کشور راه اندازی می کنیم اما از آنها خواسته ایم که به ما اختیار بدهند که خودرو را به شیوه خودمان بفروش برسانیم و در مقابل دلار دریافت کنیم. ساینا در ونزوئلا به قیمت ۱۴ هزار ۷۵۰ دلار آمریکا فروخته می شود.

تیموری با اشاره به اینکه امیدوار هستم که امسال سایپا زیان ده نباشد و همچنین با همکاری وزارت اقتصاد در صورت امکان مالیات بر تجدید دارایی پرداخت نکنیم تا زیان انباشته از محل دارایی ها صفر شود، یادآور شد: سال گذشته در ایران حدود ۵۰ همت پول توسط دلالان تولید شده است در حالی که این پول می توانست وارد تولید یا خودروسازی شود. ما تلاش می کنیم با افزایش تولید خودرو تورم بازار را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه تحقق تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال جاری ۱۰۰ درصد امکان پذیر است، اظهار داشت: بحران های ۱۴۰۰ تمام شد بطوری که در سال گذشته حدود ۴۸۰ هزار خودرو تولید و بیش از ۵۰۰ هزار دستگاه در سایپا تحویل داده شد و تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ صفر بود ضمن اینکه پیش بینی می شود در پایان فروردین ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش تولید داشته باشیم. همچنین در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو در کشور تولید و مونتاژ شد.

وی در خصوص واردات خودرو نیز گفت: ما سال قبل در شرایط سخت ارزی قول دادیم خودرو را وارد کنیم. الان هم خودروها یا وارد شده اند یا در حال حمل هستند. ضمن این که نقدینگی برای واردات نیز از منابع در جریان شرکت تامین نشده است. اولین خودروی هیبرید پلاگین را در ۶ ماهه دوم وارد خواهیم کرد. اولین خودروی تمام الکتریکال نیز در سال بعد وارد خواهد شد. در گام بعدی خودروهای جدیدی همچون آریا نیز به صورت پلاگین و سبز تولید می شود تا کمترین آلایندگی را داشته باشد.

*بورس کالا زیر ساخت عرضه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو را ندارد

مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا درباره عرضه خودرو در بورس کالا اظهار داشت: بورس کالا زیر ساخت عرضه یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو را ندارد بلکه برای کشف قیمت خودرو در حدود مثلا ۵ هزار دستگاه خودرو است. ضمن اینکه گستردگی سامانه های فروش سایپا، ایران خودرو و وزارت صمت که برای همه در سراسر کشور قابل دسترس است در بورس کالا وجود ندارد بنابراین وقتی وزیر صمت دستور عرضه خودرو را در بورس دادند ما استقبال کردیم ضمن اینکه الان هم علاقمندیم اما ساز و کار لازم برای عرضه خودرو را ندارد.

وی اظهار داشت: عرضه کالاهایی مانند فولاد و پتروشیمی در بورس کالا با خودرو متفاوت است زیرا خریدار این کالاها کارخانه ها هستند نه مردم و لذا عرضه آن کالاها در بورس کالا امکان پذیر است اما بورس زمینه عرضه خودرو را ندارد.

تیموری با بیان اینکه در سال جاری گروه خودروسازی سایپا ۳۵۰۰ نیرو جوان را جذب خواهد کرد، گفت: تحصیل کردگان رشته های مرتبط مانند برق، مکانیک، صنایع و پتروشیمی ها و … که علاقمند به همکاری با سایپا باشند را جذب خواهیم کرد.

*مدل خصوصی سازی شرکت ها باید منطقی باشد

مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا در پاسخ به سوالی در مورد خصوصی سازی سایپا گفت: ببینید همین الان هم سایپا سهامی عام است و می توان سهام آن را در بورس خرید و فروش کرد. اما مدل خصوصی سازی باید منطقی باشد. امروز کارشناس سایت بن رو ما را مثلا قیمت گذاری می کند ۲ هزار میلیارد تومان. اما اگر قرار باشد این کارخانه را بسازیم با کم تر از ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نمی توان این کار را کرد. پس ما تصمیم گرفتیم بن رویی که ۱۴ سال گرفتار بدهی بانکی بوده را روی پای خود بلند کنیم. به همین دلیل کل بدهی این شرکت را در اسفند گذشته پرداخت کرده ایم و امسال به لطف خدا یک محصول مونتاژی در بن رو در ۶ ماهه دوم سال همراه با یک وانت جدید تولید می شود که از سوخت CNG استفاده می کند. این ها به نام خود بن رو انجام می شود و گردش مالی آن هم در شرکت بن رو خواهد بود. ضمنا اگر بتوانیم بن رو را با یک شرکت خوب خارجی جونت ونچر کنیم حتما این کار را خواهیم کرد.

وی ادامه داد: ۱۲ سال است که شرکت سهام داری سایپا سهام سایپا را در اختیار دارد. این در حالی است که شرکت سرمایه گذاری سایپا خودش بورسی نیست. ما این شرکت را در حال بورسی کردن هستیم تا سهام تودلی هم تکلیفش روشن شود. پرسنلی که از طریق این شرکت سهام سایپا را دارند از این پس می توانند سهام خود را خرید و فروش کنند و این هم حق سهام داران است. حتی پارس خودرو هم در حال جوینت ونچر شدن با چانگان است و در فضای کارشناسی قرار دارد.

تیموری افزود: شاهین در سال ۱۴۰۰ کیفیت مناسبی نداشت، اما پروژه های افزایش کیفیت این خودرو در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ به سطح کیفی خوبی رسیده است. حتی در بسیاری از پروزه های کیفی مجبور به قالب سازی دوباره شدیم. موتور این خودرو از نظر کیفی تقویت شده است. در اردیبهشت هم شاهین اتوماتیک تولید انبوه می شود. ضمن این که در ۶ ماهه دوم شاهین پلاس می آید که در بخش های مختلفی از جمله موتور و … تغییر کرده است. ضمن این که خط تولید مدرن ترین خط موتور ایران نیز که موتور شاهین در این خط تولید می شود، روز دوشنبه افتتاح رسمی و رونمایی می شود. گیربکس این خودرو نیز ۶ سرعته اتوماتیک DAE است که قرار داد موتورهای جدید هم با همین شرکت بسته شده است.

تیموری در مورد استراتژی پارس خودرو نیز گفت: این شرکت خودش با برند زوتی مذاکره کرده، همکاری ها را آغاز کرده است، ۳۸۰ دستگاه خودرو را وارد کرده و به صورت مستقل به فروش می رساند. ضمن این که موضوع جوینت ونچر با چانگان نیز ادامه دارد. در حالی که قطعا یک خودروی لوکس نیز برای پارس خودرو خواهیم اورد تا این شرکت به جایگاه اصلی خود بازگردد.

مدیرعامل سایپا در خصوص خودروهای تجاری این گروه خودروسازی نیز گفت: من شخصه به بخش خودروهای تجاری علاقه مند هستم. از این رو بیش از ۵۰ درصد از وقتم را صرف خودروهای تجاری کرده ام در سال قبل. در خصوص زامیاد بلاخره سال گذشته این شرکت به سوددهی رسیده است و امسال نیز بهتر از سال قبل خواه بود. در حوزه زیرساختی هم بزرک ترین خط رنگ را در این شرکت راه اندازی می کنیم. همچنین فعالیت های اتوبوس سازی در زامیاد در حال انجام است.

*افزایش تولید ۸۰ درصدی خودروهای تجاری در گروه سایپا نیز بر عهده سایپا دیزل است

وی درباره سایپا دیزل نیز گفت: این شرکت یکی از قدیمی ترین تجاری سازان کشور است که عملکرد مثبتی نسبت به سال های گذشته داشته است. به طور کلی محصولات این شرکت جایگاه خوبی در بازار دارند. کشنده سری KX که توسط این شرکت تولید می شود، یکی از خوش نام های در بازار کشور است که استقبال خوبی هم از آن به عمل امده است. از طرفی گسترش محصولی که در گروه سایپا ادامه دارد، در این شرکت هم هست و به همین دلیل از سال گذشته سایپا دیزل محصولات جدیدی در رده های مختلف تجاری نیمه سنگین تا سنگین دارد که در سال جاری تولید می شوند. به طور مثال کشنده جدید سایپا دیزل یکی از قوی ترین ها در کشور به حساب می آید. این شرکت قبلا زیان ده بوده است و حالا شرایطی بسیار متفاوتی دارد. همکاری های این شرکت با شرکای تجاری رو به گسترش است و بخش مهمی وظیفه از افزایش تولید ۸۰ درصدی خودروهای تجاری در گروه سایپا نیز بر عهده این شرکت بوده است.

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا