اخبارتاپخودرو

TF21 جایگزین ٢٠۶ می شود/ رشد ۳۰ برابری قمیت مواد اولیه طی ۱۰ سال

مدیرعامل ساپکو گفت: از خودروی ٢٠۶ اقتصادی تر یعنی کاهش قیمت تمام شده و بیس خودروی اقتصادی TF21 است که جایگزین ٢٠۶ می شود و استانداردهای روز را پاس می کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری عصر خدمات، عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو در نشست خبری این شرکت در خصوص قیمت تمام شده محصولات بیان کرد: قیمت تمام شده محصولات به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه افزایش یافته، اما در مسیر کاهش ارزبری تلاش های بسیاری شده است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر حدود ۵۵۶ تامین کننده با ساپکو کار می کنند و این در حالی است که بیش از ٢ هزار تولیدکننده کد فنی تولید دارند. امروز ساپکو تامین کننده حدود٣٠ محصول در سبد ایران خودرو است.

مدیر عامل ساپکو با اشاره به اینکه در دی ماه گذشته ایران خودرو بیش از ٩٠ هزار خودرو ناقص در کف داشت گفت: با تلاشی که در ساپکو انجام شد و البته با یاری تامین کنندگان، امروز در حال صفر کردن خودروهای کف در سایت های سراسر کشور هستیم.

پیرمحمدی تصریح کرد: مباحث کیفی در اولویت های برنامه همکاری با قطعه سازان است، به خصوص قطعاتی که در سیستم خدمات پس از فروش دچار مشکل هستند کاملا آنالیز می شوند و با زنجیره تامین در این خصوص مباحث اصلاحی و کیفی در دستور کار قرار گرفته است.

وی در توضیح خودروهای اقتصادی اظهار کرد: بهترین خودروی اقتصادی در حال حاضر خودروی ٢٠۶ است و تا به حال با واردات خودرو هیچ مخالفتی نداشته ایم. زیرا قیمت تمام شده ای که ما داریم کاملا رقابتی است و می تواند استانداردهای تدوین شده را پاس کند.

مدیرعامل ساپکو ادامه داد: خودروی ٢٠۶ استاندارد عابر پیاده ندارد و رقیبان چینی هم اصلا این استاندارد را ندارند و این خودرو‌ ایمن و اقتصادی است. از خودروی ٢٠۶ اقتصادی تر یعنی کاهش قیمت تمام شده و بیس خودروی اقتصادی TF21 است که جایگزین ٢٠۶ می شود و استانداردهای روز را پاس می کند.

پیرمحمدی با اشاره به بحران قطعات الکترونیکی در جهان گفت: ما در صنعت قطعات الکترونیکی عقب هستیم و اگر بین چین و تایوان بحرانی به وجود بیاید همه صنایع در جهان دچار مشکلات بسیاری می شوند زیرا این دو کشور تامین کنندگان بزرگ قطعات الکترونیکی هستند. ضمن این که تحریم ها کار ما را سخت تر می کند.

وی در توضیح رشد اقتصادی کشور بیان کرد : رشد اقتصادی حاصل اشتغال است و تعداد شاغلین وقتی در یک کشور بیشتر است رشد اقتصادی نیز افزایش میابد. اما از اشتغال مهمتر بهره وری است. فرق ما با کشورهای همسایه چیست؟ فرق ما در اقتصاد تولید است و آنها تولید ندارند. فرق ما با کشور توسعه یافته ای چون آلمان در چیست؟ هر دو تولید داریم اما بهره وری در آن کشور بالاست. امروز گوشی های تلفن همراه ساخت آلمان دست کم ۵٠٠ دلار است که می شود ۵ بشکه نفت ما. تولید در آن کشور محصول محور است اما ما خام فروشی می کنیم. به این ترتیب این محصول نهایی همچون خودرو است که ارزش دارد.

مدیرعامل ساپکو تصریح کرد: تا زمانی که در کشور از محصول نهایی حمایت نشود و خام فروشی در اولویت باشد همین می شود. مثلا مواد اولیه با قیمت جهانی در بورس عرضه می شود به جای این که با قیمت مناسب و آسان به دست تولیدکننده برسد تا محصول نهایی با هزینه کم تر تولید شود و قیمت پایین تر. گاهی قیمت مواد اولیه در بورس حتی از قیمت جهانی هم بالاتر است.

پیرمحمدی به تحول کیفیت در ایران خودرو و لمس آن توسط مردم اشاره توضیح داد :برنامه های کیفی کاملا در جریان است اما تا برای مردم ملموس شود قدری طول می کشد. باید مردم در این خصوص قضاوت کنند. ما بر اساس شاخص های موسسات غیر دولتی همچون ISQI صحبت می کنیم که مبنای کیفی برای ما هستند.

وی در خصوص آمارهای کیفی بعد از تصادف بهبهان نیز گفت: بعضی از خودروهایی که در این تصادف بودند بعد از بررسی ها مشخص شد شتاب منفی به اندازه کافی به ایربگ وارد نشده بود و البته بعضی هم اینطور نبود. در حادثه بهبهان یک موسسه بی طرف بررسی کرد خودروها را و گزارش ها را هم به مراجع مربوطه داد.

مدیرعامل ساپکو افزود: در خصوص گرید بندی کیفی سازندگان قطعات از قبلا گرید D هم داشتیم که این گرید حذف شده است و بقیه هم از نظر کیفی به سمت گرید A باید حرکت کنند.

پیرمحمدی در توضیح ارزش افزوده افزایش تولید نیز گفت: در شهریور سال ٩٠ پژو ٢٠۶ تیپ ٢ حدود ١٣ میلیون و ٧٠٠ هزارتومان قیمت داشت که به صورت اقساطی هم به فروش می رسید. در این دوران قیمت دلار ١١٠٠ تومان بوده است. اما در شهریور سال قبل نرخ دلار ٢۶ هزار توان بوده است. ورق فولادی در این دوران کیلویی ۵٠٠ تا ٧٠٠ بوده است و در سال ١۴٠٠ قیمت ورق فولادی ٣٠ برابر شده است. قیمت فلزاتی که ما در خودرو مصرف می کنیم معادل با بورس فلزات لندن است. قیمت تمام شده خودرو قطعا با این روند بالا می رود و حالا تصور کنید قیمت هم دستوری باشد.

وی تصریح کرد: تنها رینگ الومینیومی در هر خودرو که ۴ عدد است حدود ۴۴ کیلوگرم آلومینیوم نیاز دارد که کیلویی ٨۵ هزار تومان است که می شود ٣ میلیون ٧۴٠ هزار تومان که با هزینه های فرایند ساخت می شود حدود ۵ میلیون تومان که با ۵ حلقه لاستیک می شود حدود ٨ میلیون ۵٠٠ هزار تومان. ما مجبور شدیم این رینگ را به دلیل قیمت بالا حذف کنیم. تاثیر قیمت مواد اولیه در تولید خودرو حدود ٧٠ درصد است و آنالیز قیمت رینگ مشتی نشانه خروار است.

مدیرعامل ساپکو تاکید کرد: در سال ١۴٠٠ قیمت تمام شده پژو ٢٠۶ تیپ ٢ بدون ارزش افزوده و سود ١۶٩ میلیون تومان بوده است که ١٢ برابر سال ٩٠ است و در بازار این خودرو ٢۴٠ میلیون تومان قیمت داشت که ١٩ برابر سال ٩٠ بود. قیمت دستوری باعث شده بابت هر خودرو ٢٠۶ تیپ ٢ دست کم ۴۵ میلیون تومان ضرر کنیم. اگر اجازه می دادند با قیمت واقعی خودرو را بفروشیم باعث افزایش تولید، عرضه، کاهش قیمت میشد و نه ما ضرر می کردیم و نه مشتریان.

پیرمحمدی‌ یادآور شد : کدام صنعت را می توان سراغ گرفت که نهاده های تولید آن ٣٠ برابر شده است اما محصول نهایی ١٢ برابر که آن را نیز نداده اند. این در حالی است که همین خودرو ٢٠۶ تیپ ٢ نسبت به سال ٩٠ ارتقاع ایمنی،امکانات و … داشته است.

وی با اشاره به خودروهای وارداتی اقتصادی نیز گفت: ساده ترین خودرویی که می توان با استانداردهای صنعت خودرو وارد کشور کرد دست کم ٨ هزار دلار قیمت دارد و با محاسبات هزینه های حمل، گمرکی و خدمات پس از فروش و شماره گذاری، بیمه و ٩ درصد ارزش افزوده بیش از ٣٠٠ میلیون تومان قیمت دارد آن هم یک خودروی اقتصادی!

مدیر عامل ساپکو تاکید کرد: بنگاه اقتصادی که ضرر می دهد یا بهره وری و مدیریت ندارد یا با قیمت تکلیفی تولید می کند. کدام نقش بیشتری دارد؟ من هم مدیریت را قبول دارم هم قیمت های دستوری را اما نقش قیمت های دستوری در این ضرر بسیار بیشتر است. اگر ما تولید را رها کنیم بیش از ۶٠ صنعت دیگر هم از تولید باز می ماندند. مشتری اصلی فولاد، آلومینیوم و …. خودروسازی است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا