اخبار اقتصادیخودرو

محبوبیت از دست نرفته/ نسخه جدید هایما S7 ایران خودرو در راه است

محصولات برند هایما حدود ۱۰ سال است که توسط ایران خودرو به بازار ایران عرضه شده و در مدل های گوناگون در سبد محصولات ایران خودرو جای گرفته است.

به گزارش عصر خدمات، هایما ۷ اس در جایگاه کراس اور میان قامت این خودرو ساز توانسته بیش از ده سال روی خط تولید باشد و همچنان از خودروهای محبوب بازار به حساب می آید. ایران خودرو در آخرین تصمیمات خود قصد دارد نسخه ای جدید از این خودرو را که تغییراتی داشته با پسوند “PRO” روانه بازار کند. در این گزارش با این خودرو بیشتر آشنا می شویم.
برند مطرح هایما حدود ۱۱ سال قبل با ایران خودرو بزرگترین خودروساز خاورمیانه طی توافقاتی وارد بازار ایران شد و در کارخانه بینالود خراسان روی خطو تولید رفت. هایما ۷ اس در سال ۱۳۹۴ با نسخه ۲ لیتری تنفس طبیعی به بازار ایران عرضه شد و سپس با کاهش ۲۰۰ سی سی از حجم موتور در نسخه ۱.۸ لیتری توربو شاژر به تولید رسید. مسیر عرضه، هایما با وقفه زمانی کوتاه به دلیل اعمال تحریم ها دچار چالش هایی شد، اما به ایران خودرو توانست این چالش ها را برطرف کند و این خودرو دوباره به خط تولید برگشت و با نام هایما ۷ اس پلاس مجدد فروش آن از سر گرفته شد. ایران خودرو توانسته تا به امروز در بازار ایران به صورت پیوسته ۵۹.۱۹۲ دستگاه هایما را به خیابان ها بفرستد و این نشان از مقبولیت و محبوب بودن این خودرو بی حاشیه دارد. این خودرو در بازار خودرو های دسته دوم هم طرفداران خاص خودش را دارد که این موضوع به دلیل خدمات پس از فرو مناسب و البته کیفیت ساخت بالای هایما است. ضمن این که به دلیل اختلاف قیمتی ۳۵۰ میلیونی تومانی بین بازار و درب کارخانه هایما از جمله خودروهایی است که برای سرمایه گذاری هم می تواند گزینه ارزشمندی باشد.
ایران خودرو در پی بهبود و کاهش میزان مصرف سوخت سبد محصولات خود، هایما S7 را دست خوش تغییرات در پیشرانه کرده است. این تغییرات شامل کاهش حجم موتور از ۱.۸ به ۱.۵ لیتر است که با بهره بردن از موتور اتوربو شارژر و تجهیز موتور جدید به سیستم پاشش مستقیم سوخت (T-GDI) توان آن افزایش یافته است و این در شرایطی اتفاق افتاده که مصرف سوخت نموداری کاهشی دارد.
البته موتور جدید در بخش آلایندگی نیز بهبود یافته است و در پی بالا بردن سطح کیفی بیشتر این خودرو هایما S7 PRO در حقیقت یک سرو گردن بالاتر از برادران بزرگ تر از خود قرار می گیرد. ضمن این که گیربکس که هم در این کراس اور میان قامت با سابقه تغییر کرده است و به دلیل کالیبراسیون مناسب با موتور توانسته شتاب بیشترو مصرف سوخت کمتر را به مالک هدیه کند.
این پیشرانه قادر به تولید ۱۷۵اسب بخار و همچنین ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور است. این موتور که از محصولات کمپانی شناخته شده چانگان به حساب می آید، از جمله موتورهای کم استهلاک موجود در محصولات چینی است زیرا به طور کلی چانگان در توسعه موتور های خود ضمن استفاده از فناوری های به روز همواره سعی کرده در نهایت محصولی بی دردسر تولید کند که کمترین حساسیت را به سوخت و … داشته باشد.
از جمله فناورهای دیگر این موتور باید به سیستم AIR TO WATER اشاره کنیم که با خنک کردن هوای ورودی به موتور توسط رادیاتوری که در آن آب خنک در جیان است، باعث کاهش لگ توربو و تاخیر پدال گاز یا توربو شارژر می شود. این فناوری در واقع باعث افزایش راندمان حجمی موتور شده و در نهایت ضمن کاهش مصرف سوخت کشش موتور را نیز افزایش می دهد.
گیربکس این خودرو از نوع اتوماتیک یا (AT) 6 سرعته است که که سادگی در عملکرد و طراحی آن در گذشته نیز باعث شده بود از جمله کم استهلاک ترین و بی دردسر ترین گیربکس های موجود در کراس اورهای بازار ایران باشد. در این ورژن از هایما نیز نیرو به محور جلو منتقل می شود و راننده باداشتن امکان اتوهلد و فناوری های به روز این گیربکس رانندگی یک نواختی را تجربه خواهد کرد.
اگر بخواهید این نسخه را از نمونه های قبلی اس ۷ تشخیص دهید، باید بدانید هایما ۷ اس پرو تغییرات ظاهری در بیرون ندارد و فقط کالیپر های ترمز به رنگ قرمز تغییر پیدا کرده اند و نوشته پرو و GDI در پشت خودرو درج شده است. در داخل کابین تو دوزی تغییر کرده و ترکیب جیر و چرم نصب شده است. صندلی سرنشین جلو هم همانند صندلی راننده برقی شده ا و امکان ترمز پارک برقی هم در این کراس اور وجود دارد.
در پایان باید به چند نکته حائزه اهمیت اشاره کرد که ایران خودرو در عرصه خدمات پس از فروش در جای جای کشور دارای نمایندگی است و این موضوع در انتخاب خودرو بسیار اهمیت دارد. زیرا در دسترس بودن قطعات یدکی و خدمات پس از فروش امروزه در بازار خودروی جهانی هم حتی یککی از مهمترین شاخص های برای خریداری یک محصول به شمار می رود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا