معرفی فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس (PHEV) ماشین پلاگین هیبرید مدیران خودرو
بازار خودروهای برقی و هیبریدی این روزها بسیار داغ است و شرکتهای زیادی اقدام به رونمایی از این قبیل خودروها کردهاند. مدیران یکی از این شرکتها است که چندی پیش اقدام به معرفی فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس (PHEV) کرد.
به گزارش عصر خدمات،این شاسی بلند لوکس چینی حالا دیگر علاوه بر موتور بنزینی یک موتور برقی هم دارد و میتواند یک خروجی قدرت بینظیر را در اختیار راننده قرار دهد. البته در کنار قدرت بالا و کاهش مصرف سوخت یک سری مزیتهای دیگری هم دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.
معرفی طراحی ظاهری فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس
طراحی ظاهری این خودرو شبیه به نمونه بنزینی آن است و تفاوت جزئی با آنها دارد. نمای کلی این خودرو اسپرت است و سیمای آن در بخش جلویی خشن و هجومی طراحی شده تا بتواند نظر علاقهمندان به شاسی بلندهای اسپرت را جلب کند.
معرفی نمای جلویی فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس
نمای جلویی این خودرو شبیه به نسخه پرو مکس است و دارای چراغهای LED، جلوپنجره با طراحی مدرن و لوگوی بزرگ فونیکس است. تنها تفاوت ظاهری این خودرو با نسخه پرو مکس، یک درگاه شارژ بر روی گلگیر جلو است که نشاندهنده پلاگین هیبریدی بودن آن است. جلو پنجره الماسی و بزرگ این خودرو در کنار چراغهای کشیده آن بسیار جلب توجه میکند.
معرفی نمای کناری فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس
نمای کناری فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس دارای خطوط زیبا و اسپرت است. این خودرو دارای آینههای برقی با چراغهای راهنما، رینگهای آلومینیومی 18 اینچی، روف ریل و شیشه سقف پانوراما است. این خودرو در رنگهای مختلفی عرضه میشود که از جمله آنها میتوان به سفید، مشکی، نقرهای، قرمز و آبی اشاره کرد. تناسب اندازه و ابعاد در بخشهای جلویی و عقبی خودرو به خوبی طراحی شده تا بتواند علاوه بر زیبایی کارایی هم داشته باشد. این هماهنگی در طراحی یکی از ویژگیهای مثبت در تیگو 8 پرو e پلاس است.
معرفی نمای عقبی فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس
نمای عقبی این خودرو با نسخه بنزینی آن یک تفاوت دارد که این تفاوت به خوبی قابل رؤیت است. دیفیوزر نسخه پلاگین هیبرید دارای یک بخش کرومی رنگ است و دو خروجی اگزوز چن ضلعی در دو طرف آن قرار دارد. نمای عقبی تیگو 8 پرو مکس از این مدل به مراتب اسپرتتر است. چراغهای عقب این اتومبیل شفاف است و گرافیک داخلی خودرو به خوبی دیده میشود. همچنین پلاک خودرو بر روی درب صندوق عقب نصب میشود. بین دو چراغ عقب نام خودرو نوشته شده است.
معرفی نمای داخل کابین فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس
نمای داخل کابین فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس بسیار شیک و مدرن است. این خودرو دارای صفحه نمایش لمسی 10.25 اینچی، سیستم صوتی سونی، سقف پانوراما، صندلیهای چرمی با گرمکن و سردکن، شیفتر پشت فرمان، کول باکس، شارژر وایرلس و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک سه منطقهای است. تنها تفاوت این خودرو با نسخه پرو مکس، شیفتر دنده با نورپردازی آبی و دکمههای حالت رانندگی EV و HEV است که نشاندهنده پلاگین هیبریدی بودن آن است.
معرفی کلاستر فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس
کلاستر فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس یک نمایشگر دیجیتال 12.3 اینچی است که اطلاعات مربوط به سرعت، دور موتور، میزان شارژ باتری، حالت رانندگی، سیستم ADAS و سایر اطلاعات مهم را به راننده نشان میدهد. کلاستر دارای چهار حالت نمایش مختلف است که با تغییر حالت رانندگی تغییر میکند. حالتهای نمایش عبارتند از: حالت اکو، حالت نرمال، حالت اسپرت و حالت تمام برقی. کلاستر با نمایشگر مالتی مدیا و سیستم صوتی سونی هماهنگی دارد و میتواند از طریق کلیدهای روی فرمان کنترل شود.
معرفی کنسول بین دو صندلی جلو فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس
کنسول بین دو صندلی جلو این خودرو دارای طراحی مدرن و امکانات رفاهی متنوعی است. برخی از این امکانات عبارتند از:
- شیفتر دنده با نورپردازی آبی رنگ که به پلاگین هیبریدی بودن خودرو اشاره دارد.
- دو کلید برای حالت رانندگی EV تمام برقی و HEV هیبریدی.
- شارژ بیسیم موبایل.
- گرمکن و سردکن صندلیهای جلو.
- گرمکن صندلیهای ردیف دوم.
- فضای ذخیرهسازی با درب.
- دو عدد جای لیوانی.
بررسی مشخصات فنی فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس
فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس یک خودروی پلاگین هیبریدی است که از ترکیب یک موتور بنزینی و دو موتور برقی قدرت میگیرد. موتور بنزینی این خودرو یک موتور ۵/۱ لیتری توربوشارژ با کد SQRE4T15C است که ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این موتور همان پیشرانهای است که در امویام X۵۵ پرو و تیگو ۷ پرو نیز به کار رفته است. موتورهای برقی این خودرو یکی با قدرت ۵۵ کیلووات و گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر و دیگری با قدرت ۷۰ کیلووات و گشتاور ۱۵۵ نیوتن متر هستند.
این موتورها بر روی محور جلوی خودرو قرار دارند و با یک جعبه دنده سه سرعته DHT هماهنگی میکنند. این خودرو میتواند در حالت تمام برقی تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد و حداکثر سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. مصرف سوخت این خودرو در حالت هیبریدی ۱.۵۵ لیتر در صد کیلومتر و در حالت تمام برقی ۱۵.۲ کیلووات ساعت در صد کیلومتر است. باتری این خودرو یک باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۱۳ کیلووات ساعت است که در زیر کف اتاق قرار دارد. این باتری میتواند با شارژرهای دیواری و قابل حمل شارژ شود.
بررسی گیربکس فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس
گیربکس فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس یک گیربکس سه سرعته DHT است که به معنی Dual Hybrid Transmission یا انتقال دوگانه هیبریدی است. این گیربکس برای خودروهای پلاگین هیبریدی طراحی شده است و دارای دو کلاچ الکترونیکی است که یکی برای موتور بنزینی و دیگری برای موتورهای برقی استفاده میشود. این گیربکس از طریق دو کلید EV و HEV در کنسول مرکزی قابل کنترل است. در حالت EV، خودرو تنها از موتورهای برقی استفاده میکند و در حالت HEV، موتور بنزینی و برقی به صورت همزمان یا به تناوب فعال میشوند.
بررسی دیفرانسیل فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس
فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس یک خودروی پلاگین هیبریدی است که دارای دیفرانسیل جلو میباشد. این خودرو از یک موتور بنزینی و دو موتور برقی استفاده میکند که بر روی محور جلوی خودرو قرار دارند.
بررسی سیستم تعلیق فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس
سیستم تعلیق فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس از نوع مکفرسون در جلو و مولتی لینک در عقب است. این سیستم تعلیق به خودرو قابلیت رانندگی راحت و پایدار را میدهد. این خودرو همچنین دارای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC) است که با کنترل کشش (TCS)، کمکی شروع حرکت در سربالایی (HHC)، کمکی پایین آمدن از سربالایی (HDC) و سیستم ترمز ضد قفل (ABS) همکاری میکند. این سیستمها باعث میشوند که خودرو در شرایط مختلف جاده و سرعت، کنترل بهتری داشته باشد.
بررسی سیستم ایمنی فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس
فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس یک خودروی پلاگین هیبریدی است که دارای سطح بالایی از ایمنی است. این خودرو به ۱۳ مورد از سیستم دستیار هوشمند راننده (ADAS) مجهز است که میتوانند با رصد محیط اطراف، به راننده در جلوگیری از تصادف یا کاهش خطرات آن کمک کنند. برخی از این سیستمها عبارتند از:
- سیستم هشدار برخورد از جلو (FCW) که در صورت ترمز ناگهانی خودروی جلویی، با صدا و نور هشدار میدهد.
- سیستم رادار نقطه کور (BSD) که با استفاده از سنسور رادار، نقطه کور خودرو را رصد میکند و با نور روشن شدن در آینههای جانبی، راننده را از حضور خودروهای دیگر در نقطه کور آگاه میسازد.
- سیستم هشدار ترافیک عقب (RCTA) که با شناسایی خودروهایی که از دو طرف خودرو عبور میکنند، در زمان پارک خارج شدن از خودرو یا عقب رانی، با صدا و نور هشدار میدهد.
- سیستم هشدار تغییر لاین (LDW) که با استفاده از دوربین، خطوط جاده را شناسایی میکند و در صورتی که راننده بدون استفاده از چراغ راهنمایی، از خطوط جاده خارج شود، با لرزش فرمان هشدار میدهد.
- سیستم کمکی ماندن در بین خطوط (LKA) که با استفاده از دوربین، خطوط جاده را شناسایی میکند و در صورتی که راننده بدون استفاده از چراغ راهنمایی، از خطوط جاده خارج شود، با تصحیح جهت فرمان، خودرو را به خطوط جاده باز میگرداند.
- کروز کنترل هوشمند و تطبیقپذیر (ACC) که با استفاده از رادار، فاصله و سرعت خودروی جلویی را اندازهگیری میکند و با تنظیم سرعت خودرو، فاصله ایمن را حفظ میکند.
این خودرو همچنین دارای ۶ کیسه هوای ایمنی، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع نیروی ترمز الکترونیکی (EBD)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC)، سیستم کنترل کشش (TCS)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HHC)، سیستم کمکی پایین آمدن از سربالایی (HDC)، سیستم هشدار دهنده باز بودن درب، سیستم ضد سرقت، سیستم هوشمند ورود بدون کلید و دکمه استارت و … است.
نام خودرو |
فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس (PHEV) |
کلاس بدنه |
کراساوور |
انتقال نیرو |
دیفرانسیل جلو |
نوع جعبه دنده |
DHT سه سرعته |
حداکثر توان |
۳۲۶ اسب بخار |
تنفس موتور |
پلاگین هیبریدی |
تعداد سیلندر |
۴ سیلندر |
حجم موتور |
۱۴۹۸ سیسی |
گشتاور |
۵۱۰ نیوتن متر |
حداکثر سرعت |
۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
شتاب صفر تا صد |
۶.۹ ثانیه |
مصرف سوخت |
۱.۵۵ لیتر در صد کیلومتر |
ظرفیت باتری |
۱۳ کیلووات ساعت |
طول |
۴۶۵۵ میلیمتر |
عرض |
۱۸۶۰ میلیمتر |
ارتفاع |
۱۷۴۶ میلیمتر |
نویسنده: نادر شاه نشین