اخبار اقتصادیخودرو

رونمایی از تیگو ۸ پرو e پلاس از برند فونیکس

طی مراسمی در شب گذشته تیگو ۸ پرو e پلاس یا همان فونیکس تیگو ۸ پرو پلاگین هیبریدی PHEV به عنوان نخستین کراس اوور پلاگین هیبرید مونتاژی در ایران رونمایی شد.

فونیکس به عنوان بازوی لاکچری و تکنولوژیکی مدیران خودرو از دو سال پیش تا به امروز سعی کرده محصولاتی با تکنولوژی روز و فراتر از خودروهای رایج موجود در بازار را عرضه کند و توانسته جای خود را در ذهن مشتری به عنوان یک برند لوکس تثبیت کند. رویکرد جدید این شرکت عرضه خودروهایی دوستدار محیط زیست بوده تا بلکه بتواند کمکی به حفظ محیط زیست و کاهش آلایندگی در کلانشهرها کرده باشد. حاصل این رویکرد خودروی فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس یا همان تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید PHEV بوده که شب گذشته طی مراسمی رونمایی شد.

طراحی تیگو ۸ پرو e پلاس

فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس طراحی ظاهری مشابهی با تیگو ۸ پرو مکس در نمای جلو و عقب دارد. یعنی قالب جلوپنجره مشابه با این خودرو طراحی شده و تم چراغ ها نیز با نسخه پرو مکس مشابه است. اما دیفیوزر نصب شده در سپر و خروجی های اگزوز مشابه با تیگو ۸ پرو هستند. البته که نباید گول این خروجی های اگزوز را بخورید، چراکه این تنها تیگو ۸ بوده که خروجی های اگزوز آن جنبه نمایشی دارند و واقعی نیستند. اگر کمی بیشتر به این خودرو دقت کنید یک تفاوت ظاهری دیگر آشکار می کرد و آن وجود دو درب باک روی بدنه است.

در واقع تیگو ۸ پرو e پلاس دارای یک درب برای باک بنزین و یک درب برای پورت شارژ باتری های موتور برقی روی گلگیر جلوست. اگر کمی بنشینید و به زیر خودرو نگاه کنید، پک باتری نصب شده در زیر اتاق و بین صندلی های ردیف اول و و دوم را مشاهده می کنید که چند سانتی متری فاصله کف این خودرو از سطح زمین را کاهش داده است. به دلیل جانمای پک باتری، نحوه جانمایی مسیر خروجی اگزوز نیز تغییر کرده و از نمای جانبی که فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس نگاه می کنید لوله های اگزوز مشخص هستند که این برای یک خودروی لوکس و پریمیوم چندان جالب نیست.

طراحی کابین تیگو ۸ پرو پلاگین هیبریدی PHEV

مدیران خودرو در حال حاضر نسخه لو آپشن و پایه تیگو ۸ پرو e پلاس را به نمایش گذاشته که البته قصد عرضه آن را ندارد. در واقع هدف این خودرو عرضه نسخه فول بوده که تریم کابین و سطح امکانات آن مشابه با تیگو ۸ پرو مکس IE یکسان است. نسخه ای که اکنون رونمایی شده کابین با تریم مشکی یک دست دارد، اما نسخه ای که قرار است عرضه شود تریم کابین آن مشابه با تیگو ۸ پرو و پرو مکس خواهد بود.

یکی از تفاوت های کابین تیگو ۸ پرو e پلاس با نسخه های پرو و پرو مکس به شیفتر دنده مربوط می شود. با وجود اینکه شکل و شمایل شیفتر دنده مشابه با نسخه پرو مکس طراحی شده، اما در قسمت جلوی آن یک نورپردازی آبی رنگ لوزی شکل اجرا شده که به پلاگین هیبریدی بودن این خودرو اشاره کرد. جدا از این موارد در کنسول وسط دو کلید برای مد رانندگی EV تمام برقی و همچنین HEV یعنی هیبریدی تعریف شده است. گرافیک نمایشگر پشت فرمان نیز با هدف نشان دادن میزان شارژ باتری های موتور برقی و دیگر اطلاعات مورد نیاز خودروهای پلاگین هیبریدی از قبیل میزان پیمایش با شارژ موجود و … تغییر کرده است. نمایشگر مالتی مدیا هم تغییراتی در زمینه اپلیکیشن ها و کنترلرها داشته است.

مشخصات فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس

تیگو ۸ پرو e پلاس پلاگین هیبریدی دارای یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور در کنار دو موتور برقی با قدرت ۵۵ کیلووات و ۱۶۰ نیوتن متر و ۷۰ کیلووات و ۱۵۵ نیوتن متر است. این سیستم پلاگین هیبریدی در بهترین حالت و در زمانی که شارژ باتری این خودرو فول باشد قادر به تولید ۳۲۶ اسب بخار قدرت و ۵۱۰ نیوتن متر گشتاور بوده که به سادگی لقب قدرتمندترین عضو خانواده تیگو ۸ را به خود اختصاص می دهد.

وظیفه تامین انرژی موتورهای برقی بر عهده یک پک باتری ۱۹.۲۷ کیلووات ساعتی قرار دارد که با توجه به ساختار الکتریکی ۳۵۰ ولتی این خودرو قادر است طی ۳۰ تا ۴۰ دقیقه اتصال به شارژر سریع پر شود. در صورت اتصال به شارژر خانگی سطح یک نیز حدود سه تا چهار ساعت با توجه به دمای هوا زمان نیاز است تا باتری فونیکس تیگو ۸ پرو پلاگین هیبریدی PHEV فول شارژ شود. این خودرو در حالتی که باتری ها فول شارژ باشند قادر است مسافتی معادل ۷۵ کیلومتر را در حالت تمام برقی و بدون نیاز به موتور بنزینی طی کند. در حالتی هم که باک بنزین ۴۵ لیتری و باتری ها فول شارژ باشند این خودرو می تواند مسافتی معادل ۹۵۰ کیلومتر را طی کند.

مصرف بنزین تیگو ۸ پرو e پلاس در بهترین حالت چیزی معادل ۱.۵۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و در حالتی که موتور بنزینی فعالیت کند مصرف سوخت این خودرو ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. متاسفانه در این خودرو خبری از سیستم انتقال قدرت چهار چرخ محرک نیست و نیروی هر سه موتور به چرخ های جلو منتقل می شوند.

جهت یادآوری بیان می کنیم که پیشتر در چین ملاقاتی کوتاه با یک دستگاه تیگ ۸ پرو e پلاس داشتیم که این خودرو نسخه چهار چرخ محرک بود که قدرت تولیدی آن ۳۳۸ کیلوات یعنی فراتر از ۴۰۰ اسب بخار بود و شتاب صفر تا ۱۰۰ را در کمتر از ۵ ثانیه پر می کرد. اما این نسخه قادر است طبق کاتالوگ طی ۷.۶ ثانیه از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

این خودرو به گیربکس DHT سه سرعته مجهز شده که با تمام گیربکس های اتوماتیکی که پیشتر تجربه کرده اید متفاوت است. عملا حس تعویض دنده را تجربه نمی کنید. این گیربکس سه ورودی دارد که شامل یک موتور بنزینی و دو موتور برقیست و نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کند.

امکانات ایمنی و رفاهی فونیکس تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید PHEV

امکانات ایمنی تیگو ۸ پرو پلاگین هیبریدی PHEV شامل شش کیسه ایمنی هوا، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، اتوهلد، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو، کنترل کشش، کمکی شروع حرکت در سربالایی، کنترل خودرو در سرازیری، هشدار خروج از خط، تابلو خوان مسیر، کمکی حفظ خودرو بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو، هشدار ترافیک در عقب، رادار نقطه کور، دوربین دید ۳۶۰ درجه، سیستم ترمز اضطراری خودکار، کمکی رانندگی در ترافیک، قابلیت رانندگی نیمه خودران سطح ۲ پلاس، چرخش خودکار چراغ ها به هنگام چرخاندن فرمان، سنسور نور، سنسور باران، هشدار خستگی راننده پس از رانندگی طولانی و … است.

امکانات رفاهی فونیکس تیگو ۸ پرو e پلاس هم شامل دو نمایشگر ۱۲.۳ اینچی دیجیتالی روی داشبورد، فرمان برقی با کلیدهای کنترلی، شیفترهای دنده پشت فرمان، نورپردازی داخل کابین، صندلی برقی راننده و سرنشین جلو، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، گرمکن فرمان، گرمکن صندلی های ردیف دوم، سانروف پانورامیک، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله با سه خروجی، درب برقی صندوق عقب با سنسور کلید، سیستم صوتی قدرتمند سونی، شیفتر دنده برقی، شیفتر دنده پشت فرمان، شارژر بدون سیم تلفن همراه، کول باکس، قابلیت حرکت ریلی صندلی های ردیف دوم با قابلیت تنظیم زاویه پشتی و … است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا