معرفی موتور سیکلت یاماها ایکس مکس ۲۵۰ (YAMAHA XMAX 250)
موتور سیکلتهای سبک اسکوتر طرفداران زیادی در بین موتور سواران شهری دارند و فروش این سبک موتورها در بازارهای جهانی بسیار بالا است.
به گزارش عصر خدمات،یاماها موتور سیکلت ساز بزرگ ژاپنی در این سبک موتور سیکلت هم محصولات بینظیری دارد. یکی از این محصولات عالی یاماها ایکس مکس ۲۵۰ است که با قدرت بالای خود میتواند نظر خریداران را به سمت خود جلب کند.
معرفی ظاهری موتور سیکلت یاماها ایکس مکس ۲۵۰
این موتور سیکلت در سبک اسکوتر است و نمای ظاهری اسپرتی دارد. طراحی کلی این محصول عضلانی است و میتواند نظر نسل جوان را به سمت خود جلب کند.
معرفی نمای جلویی موتور سیکلت یاماها ایکس مکس ۲۵۰
نمای جلویی موتور سیکلت یاماها ایکس مکس ۲۵۰ یک طراحی خشن و جذاب دارد که الهام گرفته از خانواده سری MAX یاماها است. این موتور سیکلت دارای چراغهای LED شکل داده شده به حرف V است که نقش بندی حرف X را در جلوی موتور ایجاد میکنند. همچنین دارای بادشکن قابل تنظیم و فلاپ های جانبی با خطوط و زوایای تند است که ظاهر اسپرت و قابل قبولی برای آن به ارمغان آوردهاند.
معرفی نمای کناری موتور سیکلت یاماها ایکس مکس ۲۵۰
این موتور سیکلت دارای خطوط زیبا و متحرکی است که به آن حس اسپرت و پویا بخشیدهاند. چراغهای جلو و عقب از نوع LED هستند که با طراحی پیوسته و جذابی ارائه شدهاند. فلاپهای جانبی نیز با خطوط شکسته و متعدد زیبایی خاصی به موتور سیکلت میبخشند. در کنارههای موتور سیکلت نیز آینههای برقی با چراغهای راهنمایی وجود دارند. موتور سیکلت بر روی تایرهای ۱۵ اینچی قرار گرفته است که با طراحی زیبایی از جنس آلومینیوم هستند. صندلی موتور سیکلت دارای طراحی راحت و ارگونومیک است که از چرم نرم و با کیفیت ساخته شده است. صندلی عقب نیز دارای دستگیرههای ایمنی است که راحتی سرنشین را افزایش میدهند. موتور سیکلت یاماها ایکس مکس ۲۵۰ یک اسکوتر شهری با طراحی زیبا و مدرن است که میتواند گزینهای مناسب برای کسانی باشد که به دنبال یک موتور سیکلت با قدرت و راحتی هستند.
معرفی نمای عقبی موتور سیکلت یاماها ایکس مکس ۲۵۰
این موتور سیکلت دارای نمای عقبی زیبا و خشنی است که با طراحی جلو هماهنگی دارد. این موتور سیکلت از چراغهای LED در عقب بهره میبرد که با طراحی پیوسته و جذابی ارائه شدهاند. چراغهای عقب دارای قسمتهای متفاوتی برای نشان دادن راهنمایی، ترمز و عقب روشن هستند. در بالای چراغهای عقب نیز یک چراغ مثلثی وجود دارد که در صورت ترمز زدن راننده، به طور خودکار روشن میشود. در زیر چراغهای عقب نیز یک پلاک نورانی وجود دارد که شماره پلاک موتور سیکلت را نشان میدهد. در زیر صندلی عقب نیز یک فضای ذخیرهسازی وجود دارد که میتواند یک کلاه ایمنی یا چند وسیله دیگر را در خود جای دهد. در پایین عقب نیز یک گلگیر پلاستیکی وجود دارد که از آلودگی و خرابی موتور سیکلت در برابر آب و گل محافظت میکند. موتور سیکلت یاماها ایکس مکس ۲۵۰ دارای نمای عقبی زیبا و خشنی است که با طراحی جلو هماهنگی دارد.
معرفی کلاستر موتور سیکلت یاماها ایکس مکس ۲۵۰
کلاستر موتور سیکلت یاماها ایکس مکس ۲۵۰ یک صفحه نمایش LCD است که اطلاعات مهمی را در مورد وضعیت موتور سیکلت به راننده نشان میدهد. این کلاستر شامل موارد زیر است:
- سرعتسنج: نشاندهنده سرعت حرکت موتور سیکلت به کیلومتر بر ساعت است.
- کیلومتر شمار: نشاندهنده مسافت طی شده توسط موتور سیکلت به کیلومتر است. این کیلومتر شمار دارای دو حالت کلی و روزانه است که میتوان با دکمه MODE بین آنها تغییر داد.
- سوختسنج: نشاندهنده میزان سوخت باقیمانده در باک موتور سیکلت است. این سوختسنج دارای چهار نشانگر است که هر کدام نشاندهنده یک چهارم حجم باک است. هنگامی که یک نشانگر روشن باشد، به معنی این است که حدود ۳.۲۵ لیتر سوخت در باک موجود است.
- ساعت: نشاندهنده زمان فعلی به ساعت و دقیقه است. این ساعت را میتوان با دکمه SET تنظیم کرد.
- دماسنج: نشاندهنده دمای مایع خنککننده موتور سیکلت به درجه سانتیگراد است. این دماسنج دارای دو نشانگر قرمز و آبی است که نشاندهنده حالتهای مختلف دمای موتور هستند. نشانگر آبی به معنی این است که موتور سرد است و نیاز به گرم شدن دارد. نشانگر قرمز به معنی این است که موتور داغ است و نیاز به خنک شدن دارد.
- چراغهای نشانگر: شامل چراغهای نشانگر جهت، ترمز، روشنایی، انژکتور، ABS و استارت بدون کلید هستند. این چراغها با روشن یا خاموش شدن یا چشمک زدن وضعیت مختلف موتور سیکلت را نشان میدهند.
معرفی دکمه های روی فرمان موتور سیکلت یاماها ایکس مکس ۲۵۰
دسته فرمان سمت راست
- دکمه استارت: دکمهای است که با فشار دادن آن، موتور سیکلت روشن میشود. این دکمه دارای نماد یک صاعقه است.
- دکمه خاموش کن: دکمهای است که با فشار دادن آن، موتور سیکلت خاموش میشود. این دکمه دارای نماد یک مربع قرمز است.
- دکمه TCS: دکمهای است که با فشار دادن آن، سیستم ضد لغزش و سر خوردن موتور سیکلت را فعال یا غیرفعال میکند. این دکمه دارای نماد یک چرخ با یک خط مورب است.
- دکمه کروز کنترل: دکمهای است که با فشار دادن آن، سیستم کروز کنترل موتور سیکلت را فعال یا غیرفعال میکند. این دکمه دارای نماد یک سرعت سنج با یک دایره است.
- دکمه تنظیم کروز کنترل: دکمهای است که با فشار دادن آن، سرعت کروز کنترل موتور سیکلت را افزایش یا کاهش میدهد. این دکمه دارای نماد یک علامت منفی و یک علامت مثبت است.
- دکمه ترمز جلو: دکمهای است که با فشار دادن آن، ترمز دیسکی چرخ جلو موتور سیکلت را فعال میکند. این دکمه دارای نماد یک دایره با یک خط مورب است.
دسته فرمان سمت چپ
- دکمه کلید: دکمهای است که با چرخاندن آن، میتوان موتور سیکلت را قفل یا باز کرد. این دکمه دارای نماد یک کلید است.
- دکمه راهنمایی: دکمهای است که با فشار دادن آن، چراغهای راهنمایی موتور سیکلت را روشن یا خاموش میکند. این دکمه دارای نماد یک پیکان است.
- دکمه کلاکسون: دکمهای است که با فشار دادن آن، صدای کلاکسون موتور سیکلت را پخش میکند. این دکمه دارای نماد یک بلندگو است.
- دکمه نوربالا: دکمهای است که با فشار دادن آن، نوربالا موتور سیکلت را روشن یا خاموش میکند. این دکمه دارای نماد یک چراغ است.
- دکمه ترمز عقب: دکمهای است که با فشار دادن آن، ترمز دیسکی چرخ عقب موتور سیکلت را فعال میکند. این دکمه دارای نماد یک دایره با یک خط مورب است.
بررسی مشخصات فنی موتور سیکلت یاماها ایکس مکس ۲۵۰
- سیلندر: تک سیلندر
- جعبه دنده: اتوماتیک
- حجم موتور: ۲۴۹ سی سی
- نوع موتور: چهارزمانه، مایع خنک، با سیستم تحریک سوپاپ SOHC
- حداکثر توان: ۱۶.۸ کیلووات در ۷۰۰۰ دور بر دقیقه
- حداکثر گشتاور: ۲۴.۳ نیوتن متر در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه
- حداکثر سرعت: ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت
- مصرف سوخت: ۳.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
- حجم مخزن سوخت: ۱۳ لیتر
بررسی انژکتور موتور سیکلت یاماها ایکس مکس ۲۵۰
انژکتور یک قطعه مهم در سیستم سوخت رسانی موتورسیکلت است که مقدار دقیق سوخت را به محفظه احتراق می رساند. انژکتور یاماها ایکس مکس ۲۵۰ از نوع الکترونیکی است و با استفاده از سنسورهای مختلف، مقدار بهینه سوخت را بر اساس شرایط موتور و رانندگی تنظیم میکند. انژکتور یاماها ایکس مکس ۲۵۰ بخشی از سیستم BlueCore است که مجهز به رادیاتور آب خنک است. این سیستم در استفاده از تمام قدرت و افزایش کارایی بسیار موثر است. این انجین می تواند در مجموع ۲۷.۶ اسب بخار قدرت در ۷۲۵۰ دور بر دقیقه برسد.
بررسی گیربکس موتور سیکلت یاماها ایکس مکس ۲۵۰
گیربکس موتور سیکلت یاماها ایکس مکس ۲۵۰ یک گیربکس اتوماتیک V-Belt است که قدرت و گشتاور انجین را به چرخ عقب منتقل میکند. این گیربکس بدون نیاز به تعویض دنده توسط راننده، سرعت و شتاب موتور سیکلت را تنظیم میکند. این گیربکس با استفاده از دو پولی متغیر قطر، نسبت دنده را بر اساس شرایط رانندگی تغییر میدهد. گیربکس نام برده شده به موتور سیکلت امکان میدهد که با کارایی بالا و صرفهجویی در مصرف سوخت، حرکت کند.
بررسی سیستم ترمز موتور سیکلت یاماها ایکس مکس ۲۵۰
سیستم ترمز موتور سیکلت یاماها ایکس مکس ۲۵۰ از نوع دیسکی با سیستم ABS است. این سیستم ترمز باعث می شود که موتور سیکلت در شرایط خطرناک و لغزنده، کنترل بهتری داشته باشد و احتمال برخورد و سقوط را کاهش دهد. سیستم ترمز دیسکی دارای قطعاتی مانند دیسک، کالیپر، لنت و لوله هیدرولیک است که با هم کار می کنند تا موتور سیکلت را کند کنند. سیستم ABS نیز با استفاده از سنسورهایی که سرعت چرخها را اندازه گیری میکنند، جلوی قفل شدن چرخها را میگیرد و باعث میشود که ترمز به صورت پالسی عمل کند.
نام موتور سیکلت |
یاماها ایکس مکس ۲۵۰ |
حجم انجین |
۲۵۰ سیسی |
نوع انجین |
تک سیلندر-چهارزمانه با سیستم تحریک سوپاپ SOHC |
سیستم خنک کننده |
آب خنک |
گیربکس |
اتوماتیک V-Belt |
ترمز جلو/عقب |
دیسکیABS |
فاصله محورهای دو چرخ |
۱۵۴۰ میلیمتر |
طول*عرض*ارتفاع |
۱۳۸۵*۷۹۰*۲۱۶۰ میلیمتر |
ظرفیت باک |
۱۳ لیتر |
وزن |
۱۷۶ کیلوگرم |
تعلیق جلو |
چنگال تلسکوپی |
تعلیق عقب |
شوک دوقلو قابل تنظیم |
تایر جلو |
۷۰/۱۲۰- ۱۵ اینچ |
تایر عقب |
۷۰/۱۴۰- ۱۴ اینچ |
تیوبلس |
بله |
حداکثر توان |
۲۶.۷ اسب بخار |
حداکثر گشتاور |
۲۴.۳ نیوتن متر در ۵۵۰۰ دور در دقیقه |
مصرف سوخت |
۳.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
کیلومترشمار |
تلفیقی دیجیتال/آنالوگ |
نویسنده: نادر شاه نشین