اخباربازار سرمایهتاپ

بورس ایران فقط ۲ ماه در سال پر رونق است

کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس ایران طاقت فرسا شده به طوریکه از ۱۲ ماه سال ۱۰ ماه ریزشی و نزولی است و تنها ۲ ماه سال پررونق است.

به گزارش عصر خدمات،مهدی روزبهانی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه کلیت بورس در روز سه شنبه منفی بود و تمام صنایع بورسی شاهد ریزش گسترده سهام بودند، گفت: چرا بورس به چنین روز و حالی افتاده؟ آقای عشقی، رئیس سازمان بورس اگر در این شرایط توان کنترل و مدیریت این بازار را ندارید، چرا استعفا نمی‌دهد.

این کارشناس با اشاره به اینکه در این بازار هر روز به یک بهانه‌ای منفی می‌خوریم، گفت: یک روز نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، یک روز شایعه توقف بورس کالا، یک روز قیمت گذاری دستوری، یک روز کاهش قیمت دلار، یک روز تنش‌های سیاسی منطقه، یک روز عوارض و مالیات‌های غیر منطقی، یک روز اظهار نظر بیجا و غیر کارشناسانه مسؤولان و… سایه این بهانه‌ها روی سر بورس سنگینی می‌کند.

به گفته روزبهانی، آقای رئیس جمهور و تیم اقتصادی ایشان که در آغاز روی کار آمدن اولویت اول خود را مردم و بازار سرمایه اعلام کردند، اکنون برای تأمین کسری بودجه خود با گرفتن انواع و اقسام مالیات و گران کردن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و … دست روی سود شرکت‌های بورسی گذاشته‌اند و صنایع بورسی را یکی پس از دیگری در تیر رأس خود قرار داده‌اند.

روزبهانی اضافه کرد: به نظر می‌رسد رئیس سازمان بورس قادر به کنترل و مدیریت بازار سهام نیست و به همین دلیل سهامداران خواهان استعفای آقای عشقی هستند. جای مدیران متخصص، کاربلد و نترس در بورس خالی است، متأسفانه طی ماه‌های اخیر مدیران بورسی ثابت کرده‌اند که در حد و اندازه مدیریت این بازار نیستند و جسارت و تخصص کافی را جهت اداره امور ندارند و حداقل کار مثبتی که می‌توانند انجام دهند این است که با یک استعفا و خداحافظی رسمی سهامداران خرد را خوشحال کنند.

به گفته روزبهانی، کشوری که پر از منابع و ثروتمند است چرا در زمستان گاز ندارد که صنایع را با خاموشی مواجه می‌سازد و در تابستان برق ندارد که کارخانه‌های تولید سیمان خاموش شوند؟.بازی بورس «مار و پله» ای است که هر لحظه سهامدار باید منتظر نیش خوردن و بازگشت به نقطه صفر که نه، فرو رفتن در ضرر باشد.

این کارشناس افزود: کدام یک از بازارهای موازی (مسکن، خودرو، دلار و ارز، طلا و…) به این میزان ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک متعدد دارند که بازار سرمایه دارد؟،در کل سال، سر جمع بازار ما ۲ ماه کمی رونق می‌گیرد و سهامداران خُرد باید ۱۰ ماه پس از آن با منفی‌های فرسایشی و طاقت فرسا تاوان همان ۲ ماه را بدهند!

وی در پایان گفت: زمانی بود که از فعالان بورسی می‌شنیدیم که هیچ بازاری پتانسیل بازار بورس را ندارد؛ البته همان زمانی که اوضاع بورس بهتر بود و هنوز می‌شد روی این بازار حساب کرد؛ ولی به جرأت می‌توان گفت در حال حاضر بورس، اسفبارترین و بی صاحب‌ترین بازار مالی ایران است.

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا