خودرومعرفی خودرو داخلی

تفاوت ساندرو با ساندرو استپ وی

شرکت فرانسوی رنو یک سری از محصولات اقتصادی خود را در کشور رومانی و با برند داچیا تولید می‌کند. هرچند که این خودروها در خیلی از کشورها با همان برند رنو هم تولید می‌شود. تندر ال‌۹۰ با نام رسمی لوگان و ساندور از جمله این خودروها هستند که توسط شرکت‌های خودروسازی داخل کشور به تولید رسیدند.

رنو ساندرو در ۲ مدل معمولی و استپ‌‌وی به تولید رسید که از طرفداران بسیاری هم برخوردار است. اما لازم به ذکر است که یک سری تفاوت بین مدل معمولی ساندرو و استپ‌وی وجود دارد که باعث می‌شود این دو خودرو با یکدیگر متفاوت باشند. در ادامه به توضیح کامل ساندرو با ساندرو استپ‌ وی خواهیم پرداخت.

رنو ساندرو استپ وی

تفاوت ظاهری ساندرو با ساندرو استپ وی

طراحی ظاهری ساندرو و ساندرو استپ وی با یکدیگر فرق زیادی ندارد اما یک سری تفاوت‌ها باعث شده تا در همان نگاه اول متوجه یک سری اختلافات ظاهری شوید.

ابعاد این دو خودرو با یکدیگر متفاوت است. طول ساندرو ۴۰۲۰ میلی‌متر و استپ‌وی هم ۴۰۲۰ میلی‌متر است. اما عرض ساندرو ۱۷۴۶ میلی‌متر و عرض ساندرو استپ‌وی ۱۷۵۳ میلی‌متر است. ارتفاع ساندرو ۱۵۳۴ میلی‌متر و ارتفاع استپ‌وی ۱۵۶۴ میلی‌متر است. فاصله بین دو محور هر دو اتومبیل یکسان بوده و ۲۵۸۸ میلی‌متر است.

شرکت سازنده اعلام کرده که ارتفاع استپ‌وی با توجه به بازار بین ۲۰ تا ۳۰ میلی‌متر با مدل معمولی آن متفاوت است. اما این اختلاف را پارس خودرو ۵۰ میلی‌متر عنوان کرده است.

از دیگر تفاوت‌های ظاهری ساندرو و استپ‌وی سپر آن‌ها است. سپرهای استپ‌وی کمی بزرگ‌تر و با رنگ متفاوتی از بدنه کار گذاشته می‌شود. همچنین گلگیرها در استپ‌وی جداگانه و به رنگ متفاوت است.

کاسه چراغ‌های استپ‌وی مشکی و ساندرو سفید است. سیاه شدن کاسه چراغ‌ها باعث شده ظاهر خودرو اسپرت و زیبا شود. در نسخه استپ‌وی می‌توانید فلاپ‌های نقره‌ای رنگ را زیر سپر جلو و عقب ببینید.

همچنین پا رکابی و دستگیره‌های نقره‌ای موجود در مدل استپ‌وی باعث شده تا تفاوت‌هایی بین ساندرو معمولی و استپ‌وی وجود داشته باشد. در مدل استپ‌وی می‌توانید قاب آینه و باربند را هم مشاهده کنید که این بخش دوم برای حمل بار در مسافرت‌ها بسیار کاربردی است.

در کنار همه این‌ها بر روی درب راننده کلمه Step Way   نوشته شده است که می‌توان این مدل را به سادگی از مدل معمولی تشخیص داد. در مجموع ظاهر استپ‌وی به مراتب اسپرت‌تر از ساندرو معمولی شده و این تغییرات باعث شده ظاهر ساندرو استپ‌وی برای خریداران جذاب‌تر باشد.

اما در نمای داخلی هیچ تفاوتی بین ساندرو معمولی با ساندرو استپ‌وی دیده نمی‌شود. تنها تفاوت در این بخش مربوط به بوق اتومبیل است که در استپ وی بر روی فرمان و در ساندرو معمولی در کنار فرمان قرار دارد.

رنو ساندرو استپ وی

موضوع دیگری که باعث ایجاد تفاوت بین ساندرو معمولی و ساندرو استپ‌وی شده است وزن آن‌ها است. ساندرو معمولی وزنی معادل ۱۱۴۶ کیلوگرم و ساندرو استپ‌وی هم وزنی معادل ۱۱۹۵ کیلوگرم را دارد.

تفاوت فنی ساندرو با ساندرو استپ وی

موتور به کار رفته در ساندرو و ساندرو استپ‌وی یکسان است و هر دو از موتور K4M بهره می‌برند. این موتور همانی است که بر روی تندر ال ۹۰ نصب شده است. یک موتور ۱.۶ لیتری با ۴ سیلندر که دارای ۱۶ سوپاپ است و می‌تواند قدرتی معادل ۱۰۵ اسب بخار را در ۵۷۵۰ دور در دقیقه تولید کند. همچنین این موتور می‌تواند گشتاوری معادل ۱۴۰ نیوتون‌متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه را تولید کند. برای انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها یک گیربکس دستی ۵ سرعته دستی در نظر گرفته شده است. البته این دو خودرو در مدل‌های گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته هم تولید می‌شوند.

یکی از معدود تغییراتی که در ساندرو استپ‌وی نسبت به ساندرو معمولی می‌توانید ببینید هیدرولیکی شدن کلاچ سیمی است. هیدرولیکی شدن کلاچ استپ‌وی عمل‌کرد بهتری را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

البته این تغییر برای مدل دنده دستی است. همچنین موتور استپ‌وی بهینه شده و فاصله زمانی تغییر دنده‌ها در آن کمتر شده که همین موضوع باعث شده تا شتاب استپ‌وی کمی بیشتر شود. تغییرات دیگری هم در کمک فنرهای استپ‌وی نسبت به ساندرو معمولی داده شده است که باعث شده عمل‌کرد آن بهبود پیدا کند.

رنو ساندرو استپ وی

مصرف سوخت این دو خودرو هم به یکدیگر بسیار نزدیک است به شکلی که در ساندرو معمولی دنده دستی مصرف سوخت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۷ لیتر و در مدل دنده اتوماتیک ۸ لیتر است. این مصرف برای استپ‌وی در مدل دنده دستی ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و ۸ لیتر برای دنده اتوماتیک است.

تفاوت در امکانات ساندرو معمولی با ساندرو استپ وی

نسل اول ساندرو استپ‌وی توانست ۳ ستاره ایمنی برای بزرگسالان و ۴ ستاره ایمنی برای کودکان را از EURONCAP دریافت کند. البته نسل جدید این خودرو که در بازار ایران نیست توانسته استاندارد ۴ ستاره را کسب کند. هرچند که همین نسل قدیمی هم با توجه به زمانی که در بازار عرضه شده است نسبت به سایر خودروها ایمنی بهتری دارد. در مجموع ساندرو ایمنی خوبی دارد و قابل اعتماد است. وجود کیسه‌های هوا برای سرنشینان جلو و همچنین ترمزهای ضد قفل از جمله ویژگی‌های ایمنی این اتومبیل است.

تقریبا می‌توان گفت که امکانات ساندرو معمولی و ساندرو استپ‌وی تقریبا یکی است. سیستم صوتی این دو خودرو مجهبز به پورت USB است و از کیفیت پخش یکسانی برخودار است. همچنین هر دو اتومبیل به سیستم کامپیوتری مجهز هستند.  پنجره‌های جلو و عقب هر دو خودرو به همراه آینه‌های جانبی برقی است.

رنو ساندرو استپ وی

سیستم تهویه دستی است و خبری از سیستم اتوماتیک در هیچ کدام نیست. ترمزهای جلو دیسکی و ترمزهای عقب هم کاسه‌ای است. فرمان هر دو خودرو هیدرولیک است و خبری از فرمان برقی نیست. همچنین صندوق عقب هر دو خودرو یک اندازه یعنی ۳۲۰ لیتر است.

 

مشخصات رنو ساندرو – دستی رنو ساندرو – اتوماتیک
حجم موتور (سی‌سی) ۱۵۹۸ ۱۵۹۸
تعداد سیلندر ۴ ۴
تعداد مجموع سوپاپ ۱۶ ۱۶
حداکثر قدرت خروجی ۱۰۵ ۱۰۵
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۱۷۵ ۱۷۰
شتاب صفر تا صد (به ثانیه) ۱۰.۵ ۱۱.۵
نوع جعبه دنده ۵ سرعته دستی ۴ سرعته اتوماتیک
حجم باک (لیتر) ۵۰ ۵۰
مصرف سوخت سیکل ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) ۶.۷ ۸.۳
طول (میلی‌متر) ۴۰۲۰ ۴۰۲۰
عرض (میلی‌متر) ۱۷۴۶ ۱۷۴۶
ارتفاع (میلی‌متر) ۱۵۳۴ ۱۵۳۴
وزن خالص (کیلوگرم) ۱۱۰۵ ۱۱۴۶
استاندارد آلایندگی یورو ۴ یورو ۴
تایر (اینچ) ۱۵ ۱۵

رنو ساندرو استپ وی

مصرف سوخت و استانداردهای رنو ساندرو استپ وی

  • مصرف سوخت داخل شهر ۹.۱ لیتر در هر صد کیلومتر
  • مصرف سوخت خارج از شهر ۵.۵ لیتر در هر صد کیلومتر
  • مصرف سوخت ترکیبی ۸.۳ لیتر در هر صد کیلومتر
  • حجم باک ۵۰ لیتر
  • استاندارد آلایندگی یورو ۴
  • استاندارد امنیت Euroncap ۴
  • میزان تولید CO۲ ۱۵۸ گرم در هر کیلومتر

تفاوت قیمت ساندور و ساندرو استپ وی

اما موضوع مهم تفاوت قیمت این دو خودرو است. با وجود تفاوت‌هایی که نام برده شد قطعا یک اختلاف قیمت بین این دو خودرو وجود خواهد داشت که در هنگام خرید متوجه آن خواهید شد.

ساندرو استپ‌وی چیزی حدود ۱۵ الی ۱۷ درصد گران‌تر از ساندرو معمولی است. البت توجه داشته باشید که این اختلاف قیمت زمانی که هر دو خودرو را از نزدیک ببینید منطقی به نظر می‌رسد و ساندرو استپ‌وی نظر شما را جلب خواهد کرد.

نکات مثبت رنو ساندرو استپ وی

  • سواری نرم در هر دو خودرو
  • فشار بار و اتاق جادار با توجه به کلاس بدنه
  • دوام فنی مناسب
  • فروانی نسبی قطعات یدکی فنی
  • هندلینگ قابل قبول نسخه معمولی
  • کیفیت مونتاژ خوب

نکات منفی رنو ساندرو استپ وی

  • ظاهر به شدت خسته کننده در ساندرو معمولی
  • افزایش قیمت غیر معقول استپ وی با توجه به تغییرات اندک
  • امکانات رفاهی کم
  • صندلی‌های غیر ارگونومیک
  • خنک کاری سطح متوسط کولر
  • هندلینگ ضعیف نسخه استپ وی
  • مصرف سوخت نسبتاً بالا نسبت به مشخصات پیشرانه و گیربکس
  • طراحی بد داشبورد

رنو ساندرو استپ وی

سخن آخر

تفاوت عمده‌ای در آپشن‌ها و امکانات ساندرو معمولی و استپ‌وی نیست. همچنین تفاوت خاصی هم بین موتور و مشخصات فنی این دو خودرو دیده نمی‌شود.

اما در بخش ظاهری و ابعاد تفاوت‌های این دو خودرو به چشم می‌آید و شما می‌توانید تفاوت موجود را به خوبی ببنید.

نویسنده : نادر شاه نشین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا