خودرومقایسه خودرو

مقایسه هیوندای النترا و مزدا ۳ جدید

خودروهای زیادی در بازار هستند که مشخصات و قیمت آن‌ها نزدیک به یکدیگر است. از همین رو در زمان خرید اتومبیل خریداران را بر سر دو راهی می‌گذارند که کدام گزینه را انتخاب کنند. مزدا یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی در دنیا است که محصول مزدا ۳ مدل ۲۰۱۲ آن در ایران حضور دارد.

خودرویی با سابقه عالی که توانست نظر خریدارن را به خود جلب کند. در سوی دیگر هیوندای قرار دارد یک شرکت خودروساز کره‌ای که تنوع محصولات آن در بازار ایران بسیار بالا است. النترا یکی از محصولات پر طرفدار تولید هیوندای بود که تا مدل ۲۰۱۸ آن در بازار ایران موجود است. در این مقاله تصمیم داریم تا به مقایسه هیوندای النترا و مزدا ۳ جدید بپردازیم.

مقایسه ظاهری هیوندای النترا و مزدا ۳ جدید

در نمای جلویی مزدا۳ جدید چراغ‌های منحنی شکل و کشیده بسیار جلب توجه می‌کند. جلو پنجره با ظاهر مشبک خود در این خودرو بر روی سپر قرار گرفته و در بخش پایینی نمای جلویی دیده می‌شود. نورافکن‌ها و مه‌شکن هم در کناره‌های نمای جلویی قرار گرفته‌اند.

در نمای جلویی النترا هم چراغ‌ها با انحنای شکسته دیده می‌شوند که جلوه زیبا به آن‌ها داده است. جلو پنجره به صورت خطی طراحی شده و بر روی سپر قرار گرفته است. همچنین چراغ‌های مه‌شکن هم در بخش‌ پایینی سپر در دو طرف قرار گرفته‌اند تا کار راننده برای رانندگی در شرایط جوی بد راحت شود.

مقایسه هیوندای النترا و مزدا 3 جدید

در نمای بغل مزدا۳  انحنای جذاب پنجره‌ها و سقف دیده می‌شود که زیبایی آن نظرات را به خود جلب می‌کند. در کنار این، وجود رینگ‌های آلومینیومی هم بر این زیبایی ظاهری افزوده است. در نمای بغل النترا هم انحنای پنجره‌ها و سقف وجود دارد که علاوه بر زیبایی باعث شده فضای داخلی کابین و صندوق عقب بسیار جادار و مناسب باشد. رینگ‌های النترا بسیار زیبا و ظریف طراحی شده‌اند تا تبدیل به امضای کار هیوندای در نمای بغل النترا شود.

در نمای پشت مزدا۳ چراغ‌های دو تکه دیده می‌شود که بسیار عضلانی و حجیم طراحی شده‌اند. بخشی از چراغ بر روی درب صندوق عقب و بخش دیگر آن بر روی بدنه واقع شده است. لوگوی مزدا هم بر روی درب صندوق عقب قرار گرفته است. چراغ‌های عقب النترا هم دو تکه طراحی شده‌اند اما ظاهری باریک‌تر و ظریف‌تر از چراغ‌های مزدا۳ دارند. لوگوی هیوندای هم مانند مزدا۳ بر روی درب صندوق عقب قرار گرفته است. همچنین پلاک اتومبیل بر روی درب صندوق عقب نصب می‌شود.

در نمای داخلی طراحی فرمان هر دو خودرو به صورت ۳ پره صورت گرفته است و بر روی آن‌ها دکمه‌های کنترلی از جمله دکمه‌های مربوط به سیستم صوتی دیده می‌شود. ترمز دستی در هر دو خودرو بین صندلی راننده و شاگرد قرار گرفته است. انحنای خطوط طراحی در نمای داخلی النترا بیشتر دیده می‌شود. بر روی داشبورد مزدا۳ نمایشگری برای سیستم مدیا دیده نمی‌شود اما النترا یک نمایشگر بسیار کوچک را در نظر گرفته است.

مقایسه ابعاد و اندازه هیوندای النترا و مزدا ۳ جدید

بدنه هر دو خودرو سدان است و در یک کلاس قرار دارند. طول مزدا۳ ۴۵۸۰ میلی‌متر و عرض آن ۱۷۵۵ میلی‌متر است. ارتفاع این خودرو ۱۴۷۰ میلی‌متر و فاصله دو محور آن از یکدیگر ۲۶۴۰ میلی‌متر است. طول النترا ۴۵۶۹ میلی‌متر و عرض آن هم ۱۸۰۱میلی‌متر است. ارتفاع این خودرو هم ۱۴۵۰ میلی‌متر و فاصله دو  محور آن از یکدیگر هم ۲۷۰۰ میلی‌متر است. هر دو خودرو برای ظرفیتی معادل ۴ سرنشین طراحی شده‌اند. وزن مزدا ۳ ۱۲۶۰ کیلوگرم و وزن النترا هم ۱۳۵۰ کیلوگرم است که برای یک سدان کمی سنگین به نظر می‌رسد. قطر رینگ مزدا۳ ۱۶ اینچ و عرض تایر آن هم ۲۰۵ میلی‌متر است. قطر رینگ النترا ۱۷ اینچ و عرض تایر آن ۲۱۵ است. حجم باک مزدا۳ ۵۵ لیتر و حجم باک النترا ۵۰ لیتر است.

مقایسه مشخصات فنی هیوندای النترا و مزدا ۳ جدید

هر دو خودرو از یک موتور ۲ لیتر ۴ سیلندر تنفس طبیعی که دارای ۱۶ سوپاپ است استفاده کرده‌اند. اما مزدا۳ می‌تواند قدرتی معادل ۱۴۷ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۱۸۷ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. قدرت تولید شده توسط النترا ۱۵۲ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه است. همچنین این خودرو گشتاوری معادل ۱۷۹ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را دارد. دیگر وجه مشترک بین دو پیشرانه عمل‌کرد خطی آن‌ها است. زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در مزدا ۳ چیزی حدود ۹.۲ ثانیه و در هیوندای النترا چیزی حدود ۱۰.۴ ثانیه است. حداکثر سرعت مزدا۳ چیزی معادل ۲۱۰ کیلومتر در ساعت است. این مشخصه برای هیوندای النترا ۲۰۲ کیلومتر در ساعت است.

مقایسه هیوندای النترا و مزدا 3 جدید

میزان مصرف سوخت ترکیبی در مزدا۳ ۷.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. همچنین مصرف سوخت ترکیبی النترا هم ۷.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. جعبه دنده استفاده شده در هر ۲ اتومبیل اتوماتیک است اما گیربکس مزدا۳ ۵ دنده و گیربکس النترا ۶ دنده است. سیستم فرمان مزدا۳ الکتروهیدرولیکی و هیوندای النترا هم برقی است. هر دو خودرو از ستون فرمان تلسکوپی بهره‌مند شده‌اند که کار راننده را در زمان رانندگی بسیار ساده و راحت‌تر می‌کند. در هر دو خودرو سیستم تعلیق جلو مک فرسون و سیستم تعلیق عقب چند اتصالی است. سیستم ترمز جلو و عقب النترا به همراه سیستم ترمز عقب مزدا۳ دیسکی بوده اما سیستم ترمز جلوی مزدا۳ دیسکی خنک شونده است.

مدل خودرو مزدا ۳ نیو النترا
پیشرانه بنزین سوز-۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ بنزین سوز-۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
حجم موتور ۱۹۹۹ سی سی ۲۰۰۰ سی سی
حداکثر قدرت ۱۴۷.۴ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه ۱۵۲ اسب بخار در ۶۲۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور ۱۴۷.۴ اسب بخار در ۶۵۰۰ دور در دقیقه ۱۷۹ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه
گیربکس ۵ دنده اتوماتیک تیپ ترونیک ۶ دنده، انتقال قدرت اتوماتیک
مصرف سوخت (ترکیبی) ۷.۶ لیتر در  ۱۰۰ کیلومتر ۷.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
شتاب صفر تا ۱۰۰ ۹.۲ ثانیه ۱۰.۴ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت ۲۰۲ کیلومتر بر ساعت

مقایسه بین آپشن ها، امکانات رفاهی و ایمنی مزدا۳ جدید و هیوندای النترا

هر دو خودرو از سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD بهره‌مند شده‌اند اما سیستم کنترل ترکشن را فقط مزدا۳ دارد. کروز کنترل را هر دو خودرو دارند که می‌تواند مانند یک دستیار به راننده در مسیرهای طولانی کمک کند اما سیستم تشخیص نقاط کور را فقط هیوندای النترا دارد. سیستم کمکی پارک خودکار را هیوندای النترا و ایموبلایزر را هم فقط مزدا۳ دارد. امکان ورود و خروج بدون کلید به همراه استارت بدون کلید در هر دو خودرو وجود دارد اما نشان دهنده باد لاستیک‌ها فقط در النترا دیده می‌شود. موضوع مهم در ایمنی این دو خودرو وجود ۴ کیسه هوا در هر کدام از آن‌ها است.

.مقایسه هیوندای النترا و مزدا 3 جدید

تجهیزات مزدا ۳ نیو النترا
تجهیزات ایمنی و حفاظتی قفل مرکزی دارای ریموت کنترل، سیستم قفل دوبله، سیستم ضد سرقت و دزدگیر، کمربند ایمنی با قابلیت پیش کشنده دوربین پارک، سیستم ورود بدون کلید، سیستم کمکی پارک جلو و عقب، قابلیت نوع انتخاب رانندگی DMS
کیسه هوا ۶ عدد کیسه هوای ایمنی که شامل: ۲ عدد برای راننده و سرنشین,۲ عدد جانبی نصب شده برای سرنشینان جلو,۲ عدد پرده‌ای نصب شده برای سرنشینان جلو و عقب مجهز به ۷ کیسه هوای ایمنی (۲ عدد ایربگ جلو دو مرحله‌ای، راننده و سرنشین جلو، ۲ عدد ایربگ جانبی، ۲ عدد ایربگ پرده‌ای، ۱ عدد ایربگ زانویی راننده)
سیستم ترمز دیسکی، سیستم ضد قفل ABS به همراه EBD , EBA و DSC توزیع نیرو ترمز (EBD)، ترمز ضد قفل (ABS)، ترمز کمکی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، نگه‌دارنده ‌ی خودرو در شیب (HAC)، مدیریت هوشمند تعادل خودرو (ESC)، همراه‌با کنترل کشش (TCS)

چراغ روشنایی در روز و فعال شدن خودکار چراغ‌ها   امکانی است که فقط می‌توانید آن را در هیوندای النترا ببینید. تنظیم خودکار چراغ جلو هم فقط در مزدا۳ وجود دارد. سنسور پارک عقب و سنسور باران را هر دو اتومبیل دارند که علاوه بر ایمنی جزئی از امکانات رفاهی محسوب می‌شوند. کامپیوتر سفری و دماسنج در هر دو خودرو وجود دارد اما آینه الکتروکروماتیک         فقط در النترا وجود دارد. گرم‌کن آینه و سانروف را هر دو خودرو دارند اما دوربین دنده عقب را فقط النترا را دارد. قفل صندلی کودک       و گرم‌کنن صندلی‌های جلو در هر دو خودرو دیده می‌شود. سیستم تهویه‌ی خودکار و روکش‌ صندلی چرم را هر دو خودرو دارند. در هر دو خودرو ۶ اسپیکر برای سیستم صوتی در نظر گرفته شده است.

 

تجهیزات مزدا ۳ نیو النترا
چراغ چراغ Bi-Xenon به همراه قابلیت اتوماتیک روشن و خاموش شدن و مه شکن ، تنظیم کاملا اتوماتیک با افق، چرخش همزمان چراغ‌ها داخل پیچ به همراه شیشه شوی چراغ‌های جلو چراغ مخصوص روز، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ جلو زنون، دی لایت و اتولایت
سیستمهای مولتی مدیا کامپیوتر سفر به همراه نشان دادن اطلاعات ضروری و مصرف سوخت و مسافت پیموده شده، کیلومتر شمار اسپرت با قابلیت تنظیم شدت نور ، نمایشگر نشان دهنده دمای داخل و خارج خودرو، سیستم صوتی MP3 به همراه ورودی AUX و کنترل از روی فرمان، دارای ۶ بلند گو پورت‌های AUX, 3MP, CD, USB, Bluetooth، ۸ اسپیکر، تشخیص صدا، هندزفری، سیستم پخش اینفینیتی
صفحه نمایش ۵ اینچ
رینگ ها ۱۶ اینچ ۱۷ اینچ
آینه آینه‌های جانبی با قابلیت جمع شونده خودکار، به همراه چراغ راهنما بر روی آینه و گرمکن، آینه وسط با حسگر کاهش دهنده شدت نور آینه وسط الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی، آینه جانبی با تنظیم برقی
تهویه مطبوع سیستم تهویه مطبوع به همراه کنترل اتوماتیک و سیستم خروجی دوگانه هوا با قابلیت تنظیم در ۲ دمای متفاوت برای هر خروجی تهویه مطبوع دوگانه، دریچه تهویه عقب

 

 

 

صندلی جلو: سیستم تنظیم صندلی راننده در ۴ جهت برقی به همراه گرمکن صندلی‌های جلو و قابلیت تنظیم دما در ۵ دمای متفاوت ، پشت سری های جلو با قابلیت عکس العمل در برابر ضربه

 

عقب: دارای روکش چرمی و ۳ عدد پشت سری قابل تنظیم

تنظیم صندلی ها جلو برقی، سیستم خنک کننده صندلی‌ها جلو، تنظیم صندلی عقب به صورت دستی، صندلی عقب تاشو، صندلی چرم، ایزوفیکس صندلی عقب: صندلی‌های تاشوی عقب

 

 

 

شیشه شیشه بالابر برقی دربها و قابلیت برگشت اتوماتیک درب راننده شیشه بالابر آنتی‌ترپ، سانروف
سیستم های هشدار دهنده کروز کنترل، کامپیوتر سفر سنسور باران، سنسور جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه کور
سایر امکانات سنسور باران

نویسنده: نادر شاه‌نشین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا