خودرومقایسه خودرو

مقایسه برلیانس H320 با برلیانس H230

مقایسه برلیانس H320 با برلیانس H230

طراحی جذاب خودروهای چینی بیشتر از هر چیز دیگری در این خودروها جلب توجه می‌کند. شاید در بدو ورود این خودروها حرفی برای گفتن نداشتند اما با گذشت زمان طراحی آن‌ها جذاب‌تر شد و توانست نظر خریداران را به خود جلب کند. هرچند که پیشرفت این خودروها از نظر فنی هم قابل تحسین است اما همچنان برای رسیدن به سطح مورد کمی فاصله دارد. در این مقایسه تصمیم داریم دو خودروی هم خانواده برلیانسH230  و برلیانس H320  که به وسیله پارس خودرو به بازار عرضه شده‌اند را با یکدیگر مقایسه کنیم. خودروهایی که ظاهر متفاوت و جذاب آن‌ها نظر خیلی‌ها را به خود جلب کرد.

مقایسه ظاهری برلیانس H230 و برلیانس H320

اچ ۲۳۰ سدان و اچ ۳۲۰ یک هاچبک، این اولین تفاوت ظاهری در این دو خودرو است. در نمای جلویی H230 چراغ‌هایی کشیده با زاویه‌های تند و تیز را می‌بینید. موضوعی که در H320  دقیقا خلافش دیده می‌شود. در چراغ‌های جلویی این خودرو زاویه‌ها به صورت منحنی‌های نرم طراحی شده است. جلو پنجره اچ ۲۳۰ به شکل لبی خندان و به صورت مشبک طراحی شده است. این طراحی در اچ ۳۲۰ به صورت ذوزنقه‌ای و با خطوط افقی شکل گرفته است. در پایین‌ترین بخش اتومبیل هم چراغ‌های نورافکن و مه‌شکن خودرو قرار گرفته است. نمای جلویی هیچ کدام از دو خودرو خشن نیست و طراحان در H320  سعی کرده‌اند نمایی ساده و اسپرت به این خودرو بدهند.

در نمای بغل اچ ۳۲۰ سیمای یک هاچبک کشیده و اسپرت را می‌بینید که به زیبایی طراحی شده است. در مقابل نمای  H230 را داریم که طراحی ظاهری آن ساده صورت گرفته است. در قسمت عقب این خودرو در نمای بغل بریده بودن فرم صندوق عقب که چیزی شبیه به زانتیا است را می‌توانید مشاهده کنید. H320 رینگ‌هایی فولادی و اچ ۲۳۰ رینگ‌هایی آلومینیومی دارد. بخاطر همینم هست که نمای بغل H230  کمی جذاب‌تر است. در نمای عقب H230 چراغ‌های بزرگ آن خودنمایی می‌کند. پلاک اتومبیل بر روی درب صندوق عقب قرار می‌گیرد. همچنین در پایین‌ترین بخش این خودرو یک دیفیوزر دیده می‌شود که در آن جایی برای اگزوز طراحی نشده است‌

نمای عقب اچ ۳۲۰ کمی جذاب‌تر از رقیب خود طراحی شده است. در این خودرو هم پلاک اتومبیل بر روی درب صندوق عقب نصب می‌شود و کاملا در دید است. در کنار این چراغ‌های بزرگ و عریض خودرو هم خودنمایی می‌کند. چراغ‌هایی که بر خلاف چراغ جلو دارای زاویه‌های تیز هستند. در پایین اتومبیل یک دیفیوزر نصب شده است که در آن جایی برای اگزوز در نظر گرفته نشده است. بهتر بود که در این دو خودرو اگزوز در دیفیوزر تعبیه می‌شد. طراحی برلیانس H320 به شدت ما را به یاد BMW X1 می‌اندازد، حتی طراحی رینگ‌های بغل هم چنین چیزی را در خود دارند و مجموعه طراحی را تکمیل کرده‌اند.

داشبورد برلیانس اچ ۳۲۰ به صورت دو رنگ طراحی شده تا جذابیت ظاهری آن را افزایش دهد. بخش بالایی تیره و بخش بالایی کرم رنگ است که با روکش‌های صندلی همخوانی دارد. بر روی داشبورد سیستم تهیویه و پیچ‌های ولوم آن قرار دارند. همچنین سیستم صوتی بر روی پنل داشبورد دیده می‌شود. فرمان این خودرو ساده و بدون دکمه‌های کنترلی طراحی شده است. داشبورد اچ ۲۳۰ هم به صورت دو رنگ طراحی شده است با این تفاوت که رنگ متفاوت در میانه داشبورد قرار دارد. رنگ‌های استفاده شده در کابین تیره و نقره‌ای هستند. داشبورد دارای پنل دکمه‌ها و سیستم تهویه است. همچنین نمایشگر ساعت در میانه داشبورد قرار دارد. فرمان این خودرو هم بدون در نظر گرفتن دکمه‌های کنترلی طراحی شده است. روکش صندلی‌ها تیره بوده و با طراحی داخلی همخوانی دارد.

مقایسه ابعاد و اندازه برلیانس H320 و برلیانس H230

ابعاد و اندازه این دو خودرو فاصله تقریبا زیادی با یکدیگر دارد. طول، عرض و ارتفاع برلیانس H320 به ترتیب ۴۳۹۰ در ۱۷۰۳ در ۱۴۸۲ میلی‌متر است. همچنین فاصله دو محور این خودرو از یکدیگر هم ۲۵۷۰ میلی‌متر است. طول، عرض و ارتفاع برلیانس H230 هم به ترتیب ۴۲۱۰ در ۱۷۵۸ در ۱۴۶۰ میلی‌متر است. فاصله دو محور جلو و عقب این خودرو از یکدیگر هم ۲۵۸۰ میلی‌متر است. هر دو خودرو برای ۵ سرنشین ظرفیت دارند. ظرفیت صندوق عقب برلیانس H230 چیزی حدود ۴۷۰ لیتر و ظرفیت صندوق عقب برلیانس H320 هم چیزی حدود ۳۴۶ لیتر است. باک بنزین اچ ۲۳۰ چیزی معادل ۴۲ لیتر و باک بنزین اچ ۳۲۰ هم ۵۵ لیتر است. رینگ‌های هر دو خودرو ۱۵ اینچی هستند. تایرهای H320 185 میلی‌متر و تایرهای H230 هم ۱۹۵ میلی‌متر عرض دارند. وزن اچ ۲۳۰ چیزی معادل ۱۱۹۴ کیلوگرم و وزن اچ ۳۲۰ هم ۱۲۲۵ کیلوگرم است.

مقایسه فنی برلیانس H230 و برلیانس H320

هر دو خودرو از یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ که به صورت خطی کار می‌کند استفاده می‌کنند. موتور H230 حجمی معادل ۱.۵ لیتر دارد. همچنین این موتور می‌تواند قدرتی معادل ۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه  را تولید کند. گشتاور این پیشرانه ۱۳۸ نیوتن‌متر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه است. H320 هم از یک پیشرانه با حجم ۱۶۵۰ سی‌سی بهره می‌برد. این پیشرانه می‌تواند قدرتی معادل ۱۱۴ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. همچنین این موتور توان تولید گشتاوری معادل ۱۵۴ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را دارد. شتاب صفر تا ۱۰۰ اچ ۲۳۰ چیزی معادل ۱۱.۶ ثانیه است. این میزان برای اچ ۳۲۰ چیزی حدود ۱۳.۱ ثانیه است.

حداکثر سرعت هر دو خودرو ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است. هر دو اتومبیل برای انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها از یک گیربکس ۵ دنده دستی استفاده می‌کنند. هر دو خودرو دیفرانسیل جلو هستند. میانگین مصرف سوخت هر دو خودرو چیزی حدود ۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که نشان از برابر بودن آن‌ها با یکدیگر دارد. فرمان هر دو خودرو برقی است است که رانندگی با این اتومبیل‌ها را راحت‌تر می‌کند. همچنین ترمزهای جلوی هر دو خودرو دیسکی خنک شونده هستند. ترمز عقب اچ ۲۳۰ کاسه‌ای و ترمزهای عقب اچ ۳۲۰ هم دیسکی است.

مقایسه آپشن و امکانات برلیانس اچ ۲۳۰ و برلیانس اچ ۳۲۰

در بخش ایمنی هر دو خودرو از سیستم ترمز ضد قفل ABS     و کیسه‌های هوا بهره می‌برند. هر دو اتومبیل از ایموبلایزر و کامپیوتر سفری استفاده می‌کنند. در مجموع این دو خودرو از امکانات ویژه و خاصی بهره‌مند نیستند و از نظر امکانات رفاهی در سطح پایینی قرار دارند.

 

نویسنده: نادر شاه نشین

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا