تاپخودرومقایسه خودرو

مقایسه پژو پارس با برلیانس H230

مقایسه پژو پارس با برلیانس H230

سدان‌ها بیشتر خودروهای موجود در خیابان‌های ما هستند. همین امر هم نشان دهنده توجه زیاد خریداران و تولید کنندگان به این خودروها است. پژو پارس محصولی از ایران خودرو است که بیش از دو دهه قبل به بازار عرضه شد. هرچند که از نظر فنی این خودرو چند بار تغییر کرد اما در اصل و اساس اتومبیل تغییر زیادی دیده نمی‌شود. در آن طرف هم یک سدان چینی به نام برلیانس H230 را داریم که توسط پارس خودرو به بازار عرضه شد. هر چند که بین این دو خودرو اختلاف قیمتی وجود دارد اما می‌توان یک مقایسه کارآمد برای خریداران بین آن‌ها انجام داد.

مقایسه ظاهری پژو پارس با برلیانس H230

پژو پارس دقیقا اصالت طراحی پژو را دارد، طوری که با دیدن آن یاد و خاطره طراحی اتومبیل‌های دهه ۱۹۹۰ میلادی این شرکت برای شما زنده می‌شود. یک سدان شیک و با شخصیت که ظاهر آن نظر اکثریت خریداران را به خود جلب کرده است. در آن سو هم برلیانس H230 را داریم که طراحی آن به زیبایی پژو پارس نیست اما با تفاوت آن با طراحی سایر خودروها باعث شده تا نظرات به آن جلب شود. در نمای جلویی پارس چراغ‌های کشیده و چشم گربه‌ای آن را می‌بینید که نمایی خشن به اتومبیل داده است. جلو پنجره در این اتومبیل باریک و کوچک است.

نمای جلویی برلیانس H230 هم با یک جلو پنجره ذوزنقه‌ای و چراغ‌های کشیده که بخش داخلی آن با قطر زیاد و بخش خارجی آن با قطر کم در نظر گرفته شده است خود نمایی می کند. یک توازن در طراحی نمای جلویی برلیانس H230 دیده می‌شود. در نمای بغل پژو پارس سیمای یک خودروی زیبا و جذاب را می‌بینید که هم در بخش عقب و هم در بخش جلویی به خوبی طراحی شده است. خطوط و منحنی‌ها در این خودرو به بهترین شکل به کار رفتند. در نمای بغل برلیانس H230 بریدگی بخش عقب خودرو به چشم می‌آید. این بریدگی چیزی شبیه به خودروی زانتیا است. در نمای جلویی هم بخش مربوط به قرار گرفتن موتور بزرگ نیست اما کابین خودرو بزرگ و جادار به نظر می‌رسد.

رینگ‌های هر دو خودرو به طور عموم فولادی هستند اما در بعضی مدل‌ها رینگ آلومینیومی هم دیده می‌شود. در نمای پشت پژو پارس چراغ‌های ساده این خودرو دیده می‌شود که فرمی مستطیل شکل دارد. البته یکی از زاویه‌های این چراغ منحنی شکل است که ظاهر کلی چراغ را از فرم مستطیل کمی دور کرده است. پلاک این خودرو روی دب صندوق عقب قرار می‌گیرد. در نمای عقب برلیانس H230 چراغ‌های بزرگ و عریض این خودرو دیده می‌شود که بخش زیادی از آن رو به قیمت بیرونی بدنه اتومبیل است. همچنین در این خودرو هم پلاک بر روی درب صندوق عقب قرار می‌گیرد. در بخش پایینی این خودرو یک دیفیوزر قرار گرفته است که در آن جایی برای قرار گیری اگزوز در نظر گرفته نشده است.

طراحی داخلی پژو پارس در طول زمان تغییر کرده است و طی چند سال اخیر با یک داشبورد جدید عرضه شده است. تریم داخلی سه رنگ کرم، تیره و قهوه‌ای است، که البته بخش بیشتر را کرم تشکیل می‌دهد. و رنگ قهوه‌ای مانند یک نوار از بالا تا پایین پنل میانی داشبورد را تشکیل داده است. روی پنل داشبورد می‌توانید سیستم صوتی و همچنین پیچ‌های ولوم سیستم تهویه قرار گرفته است. فرمان این مدل‌ها دور چرم بوده و برای سهولت کار راننده بر روی آن دکمه‌های کنترلی هم قرار گرفته است. داشبورد داخلی برلیانس H230 هم دو رنگ طراحی شده است. رنگ‌های تیره و نقره‌ای این دو رنگ تشکیل دهنده هستند. فرمان این خودرو ساده است و خبری از دکمه‌های کنترلی بر روی آن نیست. داشبورد آن هم دارای یک سری دکمه برای مدیریت بخش‌های مختلف و پیچ ولوم تهویه است.

مقایسه ابعاد و اندازه برلیانس H230 و پژو پارس

طول، عرض و ارتفاع پژو پارس به ترتیب ۴۴۹۸ در ۱۷۰۴ در ۱۴۱۰ میلی‌متر         است. فاصله دو محور جلو و عقب این خودرو از یکدیگر ۲۶۶۹ میلی‌متر در نظر گرفته شده است. در آن طرف هم طول، عرض و ارتفاع برلیانس H230 چیزی معادل ۴۳۹۰ در ۱۷۰۳ در ۱۴۸۲ میلی‌متر است. همچنین فاصله دو محور آن از یکدیگر هم ۲۵۷۰ میلی‌متر است. هر دو خودرو برای ۵ نفر سرنشین ظرفیت دارند. ظرفیت صندوق عقب هر دو خودرو ۴۷۰ لیتر است. وزن پژو پارس ۱۱۶۵ کیلوگرم و وزن برلیانس H230 هم ۱۱۹۴ کیلوگرم است. باک بنزین پژو پارس ۶۶ لیتر و باک بنزین برلیانس H230 هم ۴۲ لیتر است. پژو پارس از رینگ‌های ۱۴ اینچی و برلیانس H230 هم از رینگ‌های ۱۵ اینچی استفاده می‌کنند. قطر تایر هر دو اتومبیل ۱۸۵ میلی‌متر است.

مقایسه فنی پژو پارس و برلیانس H230

پژو پارس از موتور قدیمی XU7 استفاده می‌کند که حجمی معادل ۱۷۶۱ سی‌سی دارد. این موتور ۴ سیلندر دارای ۸ سوپاپ است که به صورت خطی طراحی شده است. این پیشرانه تنفس طبیعی می‌تواند ۱۰۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. همچنین این پیشرانه تنفس طبیعی می‌تواند ۱۵۳ نیوتن‌متر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه گشتاور را تولید کند. در طرف مقابل برلیانس H230 را داریم که بر روی آن یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجم ۱۴۹۸ سی‌سی قرار گرفته است. این موتور خطی می‌تواند ۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. همچنین این پیشرانع تنفس طبیعی می تواند ۱۳۸ نیوتن‌متر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه گشتاور را تولید کند.

حداکثر سرعت پژو پارس ۱۸۵ کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت برلیانس H230 هم ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر پژو پارس ۱۱ ثانیه و این میزان برای برلیانس H230 هم ۱۱.۶ ثانیه است.  هر دو خودرو از گیبرکس ۵ دنده دستی برای انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها استفاده می‌کند. هر دو خودرو دیفرانسیل جلو هستند. فرمان پژو پارس هیدرولیک و فرمان اچ ۲۳۰ هم برقی است. ترمزهای جلوی هر دو خودرو دیسکی خنک شونده و ترمزهای عقب هم کاسه‌ای هستند.

مقایسه امکانات و آپشن های برلیانس اچ ۲۳۰ و پژو پارس

هر دو خودرو از امکانات خاصی برخوردار نیستند. اما به هر حال هر دو خودرو از کیسه‌ها هوا برای امنیت سرنشینان و سیستم ترمز ضد قفل ABS برای ایمنی بیشتر اتومبیل استفاده می‌کنند. هر دو خودرو از سیست مالتی مدیا و اتصال بی‌سیم بهره‌مند هستند.

نویسنده: نادر شاه نشین

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا