خودرومقایسه خودرو

هایما S7 صفر کیلومتر بخریم یا کوپا T210 کار کرده؟

 

شاسی بلندهای چینی بازار ما را فرا گرفته‌اند، به شکلی که می توانید تنوع آن‌ها در کیفیت و قیمت را به خوبی ببینید. هایما S7 یکی از شاسی بلندهای موجود در بازار ماست که توسط ایران خودرو عرضه شده و توانسته‌ طی مدت حضورش، نظر خریداران را به خود جلب کند. در مقابل کوپا T210 محصول شرکت زوتی است که به وسیله شرکت جدیدی به نام ریگان در بازار ایران عرضه شد. حال خریداران می‌توانند مدل‌های کار کرده این خودرو را در بازار تهیه کنند. در آن طرف هم ایران خودرو همچنان هایما اس ۷ صفر کیلومتر را تولید می‌کند. از همین رو تصمیم گرفتیم یک مقایسه بین مدل صفر اس۷ و کوپا تی ۲۱۰ کار کرده انجام دهیم.

مقایسه ظاهری هایما اس ۷ و کوپا تی ۲۱۰

ظاهر کوپا یک سر و گردن از اس ۷ بالاتر است. کوپا با طراحی جذاب خود ما را یاد خودروهای سطح اول دنیا می‌اندازد. البته طراحی کوپا شبیه به فولکس واگن تیگوان است و در نمای جلویی این خودرو می‌توانید شباهت را ببینید. جلو پنجره باریک با خطوط افقی که ادامه خطوط به صورت یک سایه در چراغ‌ها هم دیده می‌شود. چراغ‌هایی کشیده که نمای اسپرت و خشن به اتومبیل داده است. البته گفتنی است که طراحی کوپا اصلا عضلانی نیست و خطوط طراحی در این خودرو خیلی نرم در نظر گرفته شده است. در نمای جلویی S7 می‌توانید چراغ‌های کشیده به همراه جلو پنجره مشبک این خودرو را ببینید. بر روی جلو پنجره مشبک خطوط عمودی قرار گرفته‌اند که نمای جلویی اتومبیل را به طور کامل تحت تأثیر خود قرار داده‌اند.

در نمای بغل اس ۷ می‌توانید فرم یک خودروی عضلانی را ببینید که با رینگ‌های ۱۰ پر همراه شده است. نمای جلویی خودرو و یا عقب آن خیلی کشیده نیست و سعی شده فرم آن استاندارد طراحی شود. در نمای بغل کوپا ریگان دقیقا سیمای یک شاسی بلند اسپرت به چشم می‌خورد. خطوط و منحنی‌های اضافه‌ای در نمای بغل دیده نمی‌شود و خودرو خیلی ساده طراحی شده است. رینگ‌های کوپا هم آلومینیومی بوده و تأثیر زیادی در جذاب‌تر شدن جلوه خودرو از نمای بغل دارد. نمای عقبی اس ۷ یک چراغ دو تکه قرار دارد که بیننده را به یاد چراغ‌های بی‌ ام و می‌اندازد. پلاک خودرو بر روی درب صندوق عقب قرار می‌گیرد و در پایین‌ترین بخش خودرو هم دیفیوزر قرار گرفته که بر روی آن دو اگزوز فیک طراحی شده است.

در نمای عقب کوپا می‌توانید طراحی بهتری را مشاهده کنید. طراحی این بخش هم به سبک خودروهای آلمانی صورت گرفته و از جذابیت بالایی برخوردار است. همچنین طراحی به شکلی است که نشان دهنده یک خودروی اسپرت باشد. چراغ‌های این خودرو شبیه به آئودی طراحی شده اما به صوت دو تکه است. همچنین پلاک خودرو بر روی درب صندوق عقب نصب می‌شود. در پایین خودرو یک دیفیوزر قرار گرفته است که بر روی آن جایی برای اگزوزها تعبیه شده است. نمای داخلی هر دو خودرو مدرن طراحی شده است اما نمای داخل کابین کوپا ریگان به مراتب بهتر و مدرن‌تر است.

در مدل‌های جدید هایما S7 نمای داخل کابین تک رنگ در نظر گرفته شده است. همچنین داشبورد این خودرو دارای یک نمایشگر است که زیر آن پنلی برای مدیریت سیستم تهویه و سایر بخش‌ها در نظر گرفته شده است. کانال کولرها در کنار نمایشگر واقع شده‌اند. فرمان این خودرو دور چرم به همراه دکمه‌های کنترلی طراحی شده تا هم کاربردی و هم زیبا باشد. نمای داخلی کوپا ریگان به مراتب جدیدتر و جذاب‌تر است. تریم داخلی آن دو رنگ در نظر گفته شده است و نمایشگر عریض روی داشبورد آن با کلاستر پشت فرمان کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. همچنین یک کنسول در سمت راست راننده قرار گرفته که به داشبورد متصل شده است. فرمان این خودرو هم با دور چرم و دکمه‌های کنترلی همراه شده است.

مقایسه ابعاد و اندازه کوپا ریگان T210 و هایما S7

ابعاد این دو خودرو خیلی با یکدیگر فاصله‌ای ندارد و می‌توان آن‌ها را در یک رده حساب کرد. طول، عرض و ارتفاع اس ۷ به ترتیب ۴۵۳۰ در ۱۸۳۰ در ۱۷۳۰ میلی‌متر    است. همچنین فاصله دو محور جلو و عقب این خودرو از یکدیگر هم ۲۶۱۹ میلی‌متر است. ایران میزان برای کوپا ریگان به ترتیب در طول، عرض و ارتفاع چیزی معادل ۴۶۵۴ در ۱۸۹۳ در ۱۶۹۶ میلی‌متر است. فاصله دو محور این اتومبیل هم ۲۸۰۸ میلی‌متر در نظر گرفته شده است. هر دو خودرو برای ۵ سرنشین ظرفیت دارند. البته هایما S7 مدل ۷ نفره هم دارد. حجم صندوق عقب هایما اس ۷ چیزی حدود ۴۰۰ لیتر و حجم صندوق عقب ۳۳۴ لیتر است. مخزن سوخت اس ۷ چیزی معادل ۶۱ لیتر و مخزن سوخت کوپا ریگان هم ۶۰ لیتر است. رینگ‌های کوپا ریگان ۱۸ اینچ و رینگ‌های اس ۷ هم ۱۷ اینچ است. هر دو خودرو از تایرهایی با قطر ۲۳۵ میلی‌متر استفاده می‌کنند.

مقایسه فنی هایما اس ۷ و کوپا ریگان تی ۲۱۰

شاید در بخش قبلی کوپا ریگان بهتر عمل کرده بود اما در این بخش اس ۷ توانسته گوی سبقت را از رقیب خود برباید. هایما S7 از یک موتور ۱.۸ لیتر ۱۶ سوپاپ با ۴ سیلندر استفاده می‌کند که می‌تواند ۱۷۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. این موتور توربوشارژ می‌تواند گشتاوری معادل ۲۳۰ نیوتن‌متر در ۴۳۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. پیشرانه استفاده شده در کوپا هم دارای ۴ سیلندر به همراه ۱۶ سوپاپ است که می‌تواند قدرتی معادل ۱۵۶ اسب بخار در ۵۱۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. این موتور توربوشارژ دارای ۱.۵ لیتر حجم است که می‌تواند ۲۱۰ نیوتن‌متر در ۲۱۰۰ دور در دقیقه گشتاور را تولید کند. موتور هر دو خودرو خطی هستند.

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر هایما S7 چیزی حدود ۱۰.۵ ثانیه و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر کوپا ریگان هم ۹.۲ ثانیه است. حداکثر سرعت اس ۷ چیزی معادل ۱۷۰ کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت کوپا ریگان هم ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی اس ۷ چیزی معادل ۹.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر      و ایران میزان برای کوپا ریگان ۸.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. هر دو اتومبیل برای انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها از یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک استفاده می‌کنند. هر دو خودرو دیفرانسیل جلو هستند. ترمزهای جلو و عقب هر دو خودرو دیسکی است و از سیستم ترمز ضد قفل ABS استفاده می‌کنند.

مقایسه آپشن ها و امکانات کوپا ریگان تی ۲۱۰ و هایما اس ۷

آپشن‌های این دو خودرو در حد متوسط است. طوری که نمی‌توان آن‌ها را عالی دانست اما خوب سطح پایینی هم ندارند. هر دو خودرو از امکانات ایمنی مانند کیسه‌های هوا بهره‌مند شده‌اند. همچنین هر دو خودرو برای سطح رفاه بیشتر از سیستم استارت و ورود و خروج بدون کلید استفاده کرده‌اند.

نویسنده: نادر شاه‌ نشین

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا