اخبارتاپصنعت و تجارت

۹۵ درصد کسب‌وکارهای دیجیتال به‌صورت رسمی فعالیت می‌کنند

سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: بیش از ۹۵ درصد کسب‌وکارهای دیجیتال به شکل رسمی کار می‌کنند و ۵ درصد نیز به هر دلیلی در پلتفرم‌های خارجی فعال هستند.

به گزارش عصر خدمات، «امین کلاهدوزان» سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درباره حمایت این مرکز از کسب‌وکارهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال و مشارکت آن‌ها در آیین‌نامه تصویب شده هیئت وزیران در این‌ خصوص گفت: مرکز توسعه تجارت (تتا) عضو کمیته حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال است. البته به اعتقاد من مشکلات کسب‌وکارهای این حوزه صرفاً ارائه تسهیلات نیست.

وی افزود: یکی از مسائل جدی که باید در این مسیر مرتفع شود، بحث حمل‌ونقل (لجستیک) است. اگر کسب‌وکار دیجیتالی راه‌اندازی شود و کالا نیز به‌اندازه کافی موجود باشد؛ اما مسائل مربوط به حمل‌ونقل حل نشود، این مسائل باعث بروز مشکلات زیادی برای کسب‌وکارهای خواهد شد.

وی با بیان اینکه مدل‌های مختلف برای پرداخت از دیگر مسائل مهم کسب‌وکارهای دیجیتالی است، افزود: مسئله دیگر موضوع سرمایه‌های انسانی است، در سال‌های اخیر افرادی که در حوزه تجارت الکترونیکی فعال بوده‌اند تحلیل رفته‌اند. باید این مسئله مهم را بپذیریم و در فکر یافتن راه چاره برای آن باشیم.

کلاهدوزان تأکید کرد: قوانین و مقررات بعضاً دست‌وپا گیری در حوزه کسب‌وکارهای دیجیتالی وجود دارد که از رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند. زمانی که این مشکل برطرف شوند، بخش خصوصی می‌داند که چطور مشکلات دیگر خود را حل کند.

سرپرست مرکز تتا درباره اینکه محدودیت دسترسی به پلتفرم‌های خارجی تأثیری بر افزایش درخواست اینماد از سوی کسب‌وکارها داشته یا نه، گفت: کسب‌وکارها قبل از محدودیت‌های اخیر به ۲ دسته تقسیم می‌شدند. یک دسته کسب‌وکارهایی که به شکل رسمی کار می‌کردند و بخش عمده (بیش از ۹۵ درصد) گردش مالی اقتصاد تجارت الکترونیکی در این بخش است.

دسته دیگر نیز به هر دلیل ترجیح دادند به شکل رسمی کار نکنند و فعالیت‌شان از طریق اینستاگرام و واتس‌اپ باشد. آن‌ها همگی به سمت ایجاد وب‌سایت و درخواست اینماد نیامدند. باید این مسئله مهم را مدنظر قرار داد که نمی‌توان یک وب‌سایت را جایگزین اینستاگرام کرد، برای فعالیت این بخش باید پلتفرمی شبیه به اینستاگرام جایگزین آن شود که البته اکنون تعدادی پلتفرم فعال در این بخش داریم.

کلاهدوزان در خصوص همکاری این مرکز با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در جهت حمایت از کسب‌وکارهای دیجیتالی افزود: بر اساس توافقی که با وزارت ارتباطات انجام دادیم، کسب‌وکاری که در سکوی مورد تأیید وزارت ارتباطات فعال است و درگاه پرداخت مستقل دارد، به‌صورت اتوماتیک اینماد خود را دریافت می‌کند و نیاز نیست درگیر فرایند آن شود. در این فرایند سکو توسط وزارت ارتباطات تأیید می‌شود و ما بر اساس تفاهمی که داریم می‌پذیریم که این کسب‌وکار می‌تواند اینماد دریافت کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا