
مزدا CX-30
مزدا CX-30 دومین مدل از نسل جدید خودروهای مزدا است. این شاسیبلند جمعوجور تجربه مالکیت مزدا را در قالبی جدید ارائه میدهد؛ ترکیبی از طراحی بینظیر «کودو» با زیباییشناسی ژاپنی، طراحی داخلی انسانمحور و لذت رانندگی Jinba Ittai که کیفیتی بیسابقه را به ارمغان میآورد.

با طول ۴۳۹۵ میلیمتر، عرض ۱۷۹۵ میلیمتر، ارتفاع ۱۵۴۰ میلیمتر و فاصله بین دو محور ۲۶۵۵ میلیمتر، مزدا CX-30 در بخشی جدید از بازار برای این برند قرار میگیرد. این خودرو میان CX-3 کوچکتر و CX-5 پرفروش جای میگیرد و نیاز مشتریانی را برآورده میکند که به دنبال ترکیب ابعاد جمعوجور و شهری CX-3 با فضای داخلی و کاربری CX-5 هستند.

مزدا CX-30 با بهرهگیری از طراحی تکاملیافته «کودو» که الهامگرفته از زیبایی سنتی ژاپن است، سطحی جدید از سادگی و ظرافت را ارائه میدهد؛ سطوحی بسیار تمیز، پویا و زیبا که یادآور آثار هنری مینیمالیستی ژاپنی است.
طراحی خارجی
با شعار طراحی «صاف و جسور»، ظاهر مزدا CX-30 ترکیبی از زیبایی روان یک کوپه و جسارت و پایداری یک SUV است. بدنه پایینی با فلاپهای پلاستیکی مشکی جلوهای کوپهمانند و در عین حال پایدار به خودرو میدهد. خطوط نرم شانهای از گلگیر جلو تا چرخ عقب کشیده شدهاند و حس سرعت و سرزندگی را القا میکنند.

چراغهای جلو و عقب دارای طراحی استوانهای خاص با فناوری LED هستند که جلوهای متمایز به خودرو بخشیدهاند. چراغهای راهنما با جلوهای پالسمانند روشن میشوند که از ویژگیهای طراحی جدید مزدا است. رنگهای بدنه متنوعی مانند Soul Red Crystal، Machine Grey و Polymetal Grey برای این مدل ارائه شدهاند.
طراحی داخلی
کابین مزدا CX-30 بر اساس فلسفه انسانمحور مزدا طراحی شده و از معماری سنتی ژاپن (مفهوم «ما» یا فضای خالی) الهام گرفته است. کابین شامل فضایی جمعوجور برای راننده و فضای باز و روشن برای سرنشینان است. داشبورد دارای پوشش دوبل و طرح بال مانند است که از پشت فرمان تا تودری سمت سرنشین کشیده شده و با دوختی ظریف تزئین شده است.

کنسول میانی بزرگ و خوشساخت است و شامل دستهدنده، محل قرارگیری لیوان و کنترلکننده مرکزی میباشد. مواد بهکار رفته در تریم داخلی با فناوری «دو لایه» دارای بافت فلزی زیر لایه شفاف هستند که جلوهای گرانقیمت و با کیفیت به فضا میبخشند.

این خودرو در دو ترکیب رنگ داخلی تیره و شیک – قهوهای تیره یا آبی تیره – قابل سفارش است. چرم مشکی یا سفید با آستر قهوهای یا تریم پارچهای خاکستری/مشکی از دیگر انتخابهاست.
ابعاد و فضای بار
مزدا CX-30 دارای طول کلی ۴۳۹۵ میلیمتر، عرض ۱۷۹۵ میلیمتر، ارتفاع ۱۵۴۰ میلیمتر و فاصله محوری ۲۶۵۵ میلیمتر است. ظرفیت صندوق عقب ۴۳۰ لیتر است که فضای کافی برای یک کالسکه استاندارد نوزاد و یک چمدان دستی را بهطور همزمان فراهم میکند.
عرض دهانه صندوق ۱۰۲۰ میلیمتر و ارتفاع لبه بارگیری ۷۳۱ میلیمتر است. درب صندوق با یک دکمه و بهصورت برقی باز و بسته میشود.

ورود و خروج آسان
رعایت فاصله مناسب بین صندلیها، ارتفاع پایین نشیمنگاه صندلیها و طراحی هوشمندانه ستون B و فرم صندلیها باعث شده حتی سرنشینان تنومند نیز به راحتی سوار یا پیاده شوند.

موقعیت رانندگی
فرمان تلسکوپی قابلیت تنظیم ۷۰ میلیمتری دارد و صندلی راننده نیز دارای قابلیت تنظیم زاویه نشیمنگاه است. محل قرارگیری دستهدنده در موقعیت بالاتر و نزدیکتر به فرمان طراحی شده تا تغییر وضعیت دنده راحتتر انجام شود. بازوی میانی کنسول نیز بلندتر شده تا راحتی بیشتری فراهم شود.

رابط انسان و ماشین (HMI)
نمایشگر مرکزی ۸.۸ اینچی جدید همراه با رابط کاربری سادهتر و فرمانپذیر از طریق کنترلر مرکزی ارائه میشود. فونتها و گرافیکها نیز هماهنگ و زیبا طراحی شدهاند تا تجربه کاربری ساده و بدون حواسپرتی فراهم شود. سیستم MZD Connect از Apple CarPlay و Android Auto پشتیبانی میکند.
دید و میدان دید راننده
زاویه و ضخامت ستون A برای کاهش نقاط کور بهینهسازی شدهاند. ستون C باریک نیز دید عقب را هنگام پارک یا تغییر لاین بهبود میبخشد. نمایشگر جلو (HUD) نیز اطلاعات مهم را در میدان دید راننده نمایش میدهد.
سیستم صوتی
بلندگوهای بیس در گوشههای کابین نصب شدهاند تا صداهای بم بهتر منتقل شوند. توییترها و بلندگوهای میدرنج در نزدیکی گوش سرنشینان قرار دارند تا کیفیت و وضوح صدا افزایش یابد. سیستم صوتی استاندارد ۸ بلندگو دارد، اما نسخه پیشرفته با ۱۲ بلندگو از برند Bose ارائه میشود.
دینامیک رانندگی
مزدا CX-30 با بهرهگیری از معماری جدید Skyactiv-Vehicle و سیستم i-Activ AWD و G-Vectoring Control Plus، لذت رانندگی «جینبا-ایتای» را به سطحی جدید رسانده است.
سیستمهای تعلیق مکفرسون در جلو و تیر پیچشی در عقب نیز بازطراحی شدهاند تا انتقال نیروی روان و بدون تأخیر فراهم شود.

قوای محرکه
در اروپا، پیشرانههای Skyactiv-G بنزینی با سیستم هیبرید خفیف M-Hybrid و پیشرانه دیزل Skyactiv-D با استاندارد آلایندگی Euro 6d-TEMP عرضه میشود. فناوری SPCCI نیز در موتورهای بنزینی برای ترکیب قدرت بنزینی و پاسخگویی دیزلی به کار رفته است.
سیستم AWD با تشخیص بار عمودی چهار چرخ و کنترل توزیع گشتاور بین محورهای جلو و عقب، چسبندگی و پایداری بهینهای را فراهم میسازد. این سیستم بهگونهای طراحی شده که اتلاف مکانیکی کاهش یافته و مصرف سوخت بهبود یابد.
GVC Plus
GVC Plus با استفاده از ترمزهای چرخهای بیرونی هنگام بازگرداندن فرمان به موقعیت مستقیم، به پایداری خودرو هنگام مانورهای اضطراری، تغییر لاین در سرعت بالا و رانندگی در جادههای لغزنده کمک میکند.

سکوت و کاهش نویز (NVH)
مزدا با مطالعات انسانشناسانه، سه فاکتور مهم نویز – شدت، تغییرات تن صدا در زمان، و جهت صدا – را هدف قرار داده و با استفاده از عایقبندی دوبل کف خودرو، حذف سوراخهای اضافی در کفپوش و مواد جاذب صدا در سقف و کف، محیطی آرام و با کیفیت برای سرنشینان فراهم کرده است.
ایمنی
فلسفه ایمنی پیشگیرانه مزدا در تمام جنبههای طراحی CX-30 قابل مشاهده است؛ از موقعیت رانندگی و چیدمان پدالها تا ایمنی فعال و غیرفعال. سیستم Driver Monitoring با دوربین مادونقرمز، وضعیت خوابآلودگی یا بیتوجهی راننده را شناسایی کرده و در صورت نیاز هشدار میدهد.
سیستمهای ایمنی i-Activsense نظیر هشدار ترافیک عرضی جلو (FCTA) و پشتیبانی از ترافیک و کروز (CTS) نیز در این خودرو موجودند. بدنه از فولاد بسیار مقاوم ساخته شده و ایربگ زانویی برای راننده در همه نسخهها بهصورت استاندارد عرضه میشود. طراحی سپر و کاپوت برای کاهش آسیب به عابران پیاده بهینه شده است.

جدول مشخصات فنی Mazda CX-30
| مشخصات | جزئیات |
|---|---|
| کلاس بدنه | کراساوور جمعوجور (Compact SUV) |
| پلتفرم | Skyactiv-Vehicle Architecture |
| موتور بنزینی | 2.0L / 2.5L Skyactiv-G / Skyactiv-X (SPCCI) |
| قدرت (حداکثر) | از 150 تا 186 اسب بخار (بسته به نسخه) |
| گشتاور | 213 تا 240 نیوتنمتر |
| شتاب 0 تا 100 | حدود 8.2 تا 9.0 ثانیه |
| گیربکس | 6 سرعته اتوماتیک Skyactiv-Drive یا دستی |
| سیستم محرک | دیفرانسیل جلو یا چهارچرخ محرک i-Activ AWD |
| استاندارد آلایندگی | Euro 6d (در اروپا) |
| نوع هیبرید | Mild Hybrid (با باتری 24 ولت) |
| مصرف سوخت ترکیبی | 6.4 – 7.4 لیتر در 100 کیلومتر |
| ابعاد بدنه | طول: 4395mm / عرض: 1795mm / ارتفاع: 1540mm |
| فاصله محوری | 2655mm |
| حجم صندوق بار | 430 لیتر |
| سیستم تعلیق جلو/عقب | مکفرسون / تیر پیچشی |
| رینگها | 16 تا 18 اینچ آلومینیومی |
| نمایشگر مرکزی | 8.8 اینچ (غیر لمسی) |
| سیستم صوتی | 8 بلندگو استاندارد / 12 بلندگو Bose® سفارشی |
| امکانات ایمنی | i-Activsense + سیستم Driver Monitoring، کروز کنترل هوشمند، هشدار تصادف جلو، هشدار خروج از خط، نوربالای خودکار، ترمز اضطراری خودکار |
| ایربگها | 7 عدد (از جمله ایربگ زانویی راننده) |
| کشور تولید | ژاپن، مکزیک، تایلند و برخی نسخهها در چین |
بررسی و معرفی کامل رقبا
Mazda CX-30 در کلاس کراساوورهای جمعوجور پریمیوم، با رقبای مهمی رقابت میکند. در ادامه، مهمترین رقبای این خودرو بررسی شدهاند:
1. Hyundai Kona (هیوندای کُنا)
| ویژگی | توضیح |
|---|---|
| موتور | 2.0L یا 1.6L توربو (با نسخه N-Line) |
| قدرت | 147 تا 195 اسب بخار |
| امکانات | سیستم اطلاعات و سرگرمی لمسی، کروز کنترل تطبیقی، هدآپ دیسپلی، نسخه تمامبرقی (Kona EV) |
| مزایا | طراحی مدرن، نسخههای متعدد، قیمت رقابتی |
| معایب | فضای صندوق کمتر، سواری کمی خشکتر |
. Toyota C-HR
| ویژگی | توضیح |
|---|---|
| موتور | 1.2L توربو یا هیبرید 1.8L (در برخی بازارها) |
| قدرت | 122 تا 184 اسب بخار |
| امکانات | ایمنی بالا، مصرف سوخت پایین، طراحی منحصربهفرد |
| مزایا | برند معتبر، مصرف بهینه، عملکرد ایمنی بالا |
| معایب | فضای عقب کم، دید عقب ضعیف، طراحی کابین قدیمیتر |
. Volkswagen T-Roc
| ویژگی | توضیح |
|---|---|
| موتور | 1.0، 1.5 و 2.0 لیتری توربو (TSI) |
| قدرت | 115 تا 190 اسب بخار |
| مزایا | فرمانپذیری دقیق، طراحی مینیمال اروپایی |
| معایب | قیمت بالا در نسخههای فول، آپشنهای سفارشی زیاد و گران |
. Kia Seltos
| ویژگی | توضیح |
|---|---|
| موتور | 1.6L توربو یا 2.0L تنفس طبیعی |
| قدرت | 147 تا 175 اسب بخار |
| مزایا | طراحی اسپرت، فضای داخلی جادار، قیمت مناسب |
| معایب | کیفیت متریال پایینتر از مزدا، هندلینگ معمولی |
. Subaru Crosstrek (XV)
| ویژگی | توضیح |
|---|---|
| موتور | 2.0L یا 2.5L چهار سیلندر تنفس طبیعی |
| قدرت | 152 تا 182 اسب بخار |
| ویژگی خاص | AWD دائمی، قابلیت آفرود ملایم |
| معایب | طراحی داخلی ساده، موتور ضعیفتر نسبت به رقبا |
جمعبندی
بررسی مزدا CX-30 خودرویی است که دقیقاً بین سبک شهری CX-3 و فضای کاربردی CX-5 قرار میگیرد. ترکیبی از طراحی هنری، کیفیت مونتاژ بالا، هندلینگ عالی و کابین لوکس، آن را به گزینهای مناسب برای کسانی تبدیل کرده که تجربه رانندگی و طراحی را در کنار هم میخواهند.
اگر تمرکز شما بر کیفیت رانندگی، سکوت کابین، و طراحی لوکس ژاپنی باشد، CX-30 یکی از بهترین انتخابها در کلاس خود است. اما اگر گزینههایی مانند پیشرانه الکتریکی، فضای بیشتر یا قیمت اقتصادیتر مدنظرتان است، برخی رقبا نیز انتخابهای بهصرفهتری خواهند بود.




