مقایسه موتور سیکلت اس وای ام فیدل مدل III و موتورسیکلت طرح کلیک مدل ۱۷۰
فیدل III یکی از مدلهای محبوب موتورسیکلتهای اسکوتر در بازار ایران است که توسط شرکت اس وای ام (SYM) تولید میشود. این موتورسیکلت با طراحی جذاب و کلاسیک خود، توانسته نظر بسیاری از علاقهمندان به موتورسیکلت را به خود جلب کند.
به گزارش عصر خدمات،در آن طرف هم موتورسیکلت طرح کلیک مدل ۱۷۰ یکی از محبوبترین و پرطرفدارترین مدلهای اسکوتر در بازار ایران است. این موتورسیکلت با طراحی اسپرت و جذاب، مشخصات فنی قابل قبول و قیمت مناسب، توانسته است نظر بسیاری از علاقهمندان به موتورسیکلت را به خود جلب کند. در این مقاله تصمیم داریم به مقایسه موتور سیکلت اس وای ام فیدل مدل III و موتورسیکلت طرح کلیک مدل ۱۷۰ بپردازیم.
مقایسه طراحی ظاهری موتور سیکلت اس وای ام فیدل مدل III و موتورسیکلت طرح کلیک مدل ۱۷۰
فیدل III با طراحی کلاسیک و الهام گرفته از اسکوترهای ایتالیایی، به ویژه وسپا، توانسته جایگاه ویژهای در میان علاقهمندان به موتورسیکلتهای کلاسیک پیدا کند. بیایید نگاهی دقیقتر به جزئیات طراحی این موتورسیکلت بیندازیم.
بدنه و خطوط کلی
- خطوط نرم و گرد: فیدل III با خطوط نرم و گرد خود، ظاهری کلاسیک و جذاب دارد. این خطوط در کنار هم، هارمونی زیبایی را ایجاد کرده و به موتورسیکلت ظاهری یکپارچه میبخشند.
- سپر جلو: سپر جلو با طراحی منحنی و چراغهای گرد، به فیدل III ظاهری دوستداشتنی و قدیمیتر میدهد.
- پنلهای بدنه: پنلهای بدنه با جنس پلاستیکی باکیفیت، به راحتی تمیز میشوند و در برابر ضربه مقاومت خوبی دارند.
- زین دو نفره: زین دو نفره با روکش نرم و راحت، به همراه تکیهگاه پشتی برای سرنشین عقب، راحتی سواری را افزایش میدهد.
- کف پا: کف پاهای بزرگ و جادار، فضای کافی برای قرار دادن پاها را فراهم کرده و به راحتی راننده کمک میکند.
چراغها و نورپردازی
- چراغهای جلو و عقب: چراغهای جلو و عقب گرد و کلاسیک، علاوه بر تامین نور کافی، به زیبایی ظاهری موتورسیکلت نیز افزودهاند.
- چراغهای راهنما: چراغهای راهنما کوچک و جمعوجور، در قسمت جلویی و کناری بدنه قرار گرفتهاند.
- چراغهای ترمز: چراغهای ترمز روشنایی خوبی دارند و به سایرین هشدار میدهند.
رینگها و لاستیکها
- رینگهای آلومینیومی: رینگهای آلومینیومی سبک و مقاوم، ظاهری اسپرت به موتورسیکلت میدهند.
- لاستیکهای باکیفیت: لاستیکهای باکیفیت، چسبندگی خوبی به سطح جاده داشته و ایمنی سواری را افزایش میدهند.
سایر جزئیات
- آینههای بغل: آینههای بغل با طراحی ساده و کاربردی، دید کافی به راننده میدهند.
- دستگیرههای فرمان: دستگیرههای فرمان نرم و راحت، به راننده احساس راحتی میدهند.
- پنل کیلومترشمار: پنل کیلومترشمار ساده و خوانا، اطلاعات ضروری مانند سرعت، میزان سوخت و مسافت پیموده شده را نمایش میدهد.
موتورسیکلت طرح کلیک مدل ۱۷۰ با الهام از طراحی اسپرت و جذاب مدلهای هوندا واریو، به یکی از پرطرفدارترین اسکوترهای بازار ایران تبدیل شده است. طراحی این موتورسیکلت به گونهای است که ترکیبی از زیبایی، عملکرد و راحتی را به ارمغان میآورد.
عناصر کلیدی در طراحی کلیک ۱۷۰
- خطوط تیز و اسپرت: خطوط تیز و زاویهدار بدنه به این موتورسیکلت ظاهری مدرن و پویا بخشیده است.
- چراغهای جلوی کشیده: چراغهای جلوی کشیده و باریک، علاوه بر زیبایی، دید بهتری را در شب فراهم میکنند.
- بدنه عضلانی: بدنه عضلانی و حجیم، حس قدرت و استحکام را به بیننده منتقل میکند.
- رینگهای آلومینیومی: رینگهای آلومینیومی سبک و مقاوم، به ظاهر اسپرت موتورسیکلت افزودهاند.
- تنوع رنگ: کلیک ۱۷۰ در رنگهای متنوعی تولید میشود که به شما امکان میدهد متناسب با سلیقه خود، رنگ مورد علاقهتان را انتخاب کنید.
تأثیر طراحی بر عملکرد
- آیرودینامیک: طراحی آیرودینامیک بدنه، باعث کاهش مقاومت هوا و افزایش سرعت و پایداری موتورسیکلت در سرعتهای بالا میشود.
- مانورپذیری: ابعاد جمع و جور و وزن سبک کلیک ۱۷۰، مانورپذیری بالایی را در ترافیک شهری فراهم میکند.
- راحتی راننده: طراحی ارگونومیک زین و دستهها، باعث میشود راننده در مسافتهای طولانی احساس خستگی کمتری کند.
نکات مثبت و منفی طراحی
- ظاهر جذاب و اسپرت
- طراحی کاربردی و راحت
- افزایش اعتماد به نفس راننده
- طراحی ممکن است برای برخی افراد بیش از حد ساده و بدون جزئیات باشد.
- برخی از قطعات پلاستیکی ممکن است در برابر ضربه مقاوم نباشند.
مقایسه مشخصات فنی موتور سیکلت اس وای ام فیدل مدل III و موتورسیکلت طرح کلیک مدل ۱۷۰
فیدل III به موتور تک سیلندر، چهار زمانه و هواخنک مجهز شده است که حجم آن ۱۶۹ سی سی است. این موتور توانایی تولید ۱۱.۸ اسب بخار قدرت در دور موتور ۷۵۰۰ دور در دقیقه و ۱۲ نیوتنمتر گشتاور در دور موتور ۵۵۰۰ دور در دقیقه را دارد.
ویژگیهای کلیدی موتور
- تک سیلندر: طراحی تک سیلندر موتور باعث شده تا حجم و وزن آن کاهش یابد و در نتیجه موتور سبکتر و چابکتر شود.
- چهار زمانه: این نوع موتور عملکرد روانتر و آلایندگی کمتری نسبت به موتورهای دو زمانه دارد.
- هواخنک: سیستم خنککنندگی هواخنک، موتور را از گرم شدن بیش از حد محافظت میکند و به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارد.
- قدرت و گشتاور مناسب: قدرت و گشتاور تولیدی موتور برای استفاده شهری و مسافتهای کوتاه و متوسط کاملا کافی است.
- مصرف سوخت اقتصادی: موتور فیدل III مصرف سوخت بسیار اقتصادی دارد و با هر لیتر بنزین مسافت قابل توجهی را طی میکند.
عملکرد موتور در عمل
- شتابگیری: شتابگیری اولیه موتور فیدل III مناسب است و برای حرکت در ترافیک شهری و سبقت گرفتن کافی است.
- سرعت حداکثر: سرعت حداکثری موتور به حدود ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت میرسد که برای استفاده شهری مناسب است.
- لرزش: به دلیل تک سیلندر بودن موتور، لرزشهایی در دور موتورهای پایین احساس میشود که در سرعتهای بالاتر کاهش مییابد.
- صدا: صدای موتور فیدل III نرم و ملایم است و آزاردهنده نیست.
مزایای موتور
- مصرف سوخت پایین: یکی از مهمترین مزایای موتور فیدل III مصرف سوخت بسیار پایین آن است که هزینههای نگهداری را کاهش میدهد.
- نگهداری آسان: موتور هواخنک به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارد و قطعات یدکی آن به راحتی قابل دسترس هستند.
- قدرت کافی برای استفاده شهری: قدرت و گشتاور موتور برای استفاده روزمره در شهر و انجام کارهای روزمره کاملا کافی است.
معایب موتور
- قدرت کم در مقایسه با موتورهای بزرگتر: قدرت موتور فیدل III در مقایسه با موتورهای بزرگتر کمتر است و برای سفرهای برونشهری طولانی مدت ممکن است مناسب نباشد.
- لرزش در دورهای پایین: لرزش موتور در دورهای پایین ممکن است برای برخی افراد آزاردهنده باشد.
موتور فیدل III با توجه به قیمت و مشخصات فنی، یک موتور مناسب برای استفاده شهری است. مصرف سوخت پایین، نگهداری آسان و طراحی ساده از جمله مزایای این موتور هستند. اگر به دنبال یک موتورسیکلت برای استفاده روزمره و مسافتهای کوتاه هستید، فیدل III میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد.
موتورسیکلت طرح کلیک مدل ۱۷۰ به دلیل طراحی جذاب و قیمت مناسبش، یکی از محبوبترین اسکوترهای بازار ایران است. در ساخت این موتور سیکلت از یک انجین تک سیلندر به همراه ۴ زمانه استفاده شده است. انجین موتورسیکلت طرح کلیک مدل ۱۷۰ برای خنک کردن خود از هوا استفاده میکند. حجم موتور این محصول هم ۱۷۰ سیسی است که میتواند حدودا ۹.۷ اسب بخار قدرت را تولید کند و به حداکثر سرعت ۹۵ کیلومتر بر ساعت برسد.
بررسی دقیق اجزای موتور
- سیلندر و پیستون: موتور کلیک ۱۷۰ از یک سیلندر تک استفاده میکند که به دلیل سادگی ساخت و نگهداری، محبوبیت بالایی دارد. پیستون این موتور نیز از آلیاژ سبک و مقاوم ساخته شده است تا وزن کلی موتور را کاهش دهد.
- سیستم سوپاپ: سیستم سوپاپ SOHC (Single Overhead Camshaft) در این موتور استفاده شده است که به معنای وجود یک میلسوپاپ در بالای سیلندر است. این سیستم عملکرد ساده و قابل اعتمادی دارد.
- سیستم خنککاری: موتور کلیک ۱۷۰ از سیستم خنککاری هوا استفاده میکند که هزینههای تولید و نگهداری را کاهش میدهد. البته این سیستم در مقایسه با سیستم خنککاری مایع، کارایی کمتری در خنک کردن موتور دارد.
- سیستم سوخت رسانی: سیستم سوخت رسانی انژکتوری این موتور، باعث میشود مخلوط سوخت و هوا به صورت دقیق و یکنواخت به داخل سیلندر تزریق شود. این امر باعث بهبود عملکرد موتور و کاهش مصرف سوخت میشود.
- گیربکس CVT: گیربکس CVT (Continuously Variable Transmission) به صورت اتوماتیک نسبت دنده را تغییر میدهد و رانندگی با موتورسیکلت را بسیار آسان میکند.
- سیستم تعلیق: کمک فنر مونوشاک در عقب، سواری نرم و راحتی را فراهم میکند.
مزایای موتور کلیک ۱۷۰
- مصرف سوخت پایین: سیستم سوخت رسانی انژکتوری و حجم موتور مناسب، باعث شده است کلیک ۱۷۰ مصرف سوخت پایینی داشته باشد.
- نگهداری آسان: سادگی طراحی موتور، باعث میشود تعمیر و نگهداری آن آسان و کمهزینه باشد.
- عملکرد قابل قبول: موتور کلیک ۱۷۰ شتاب و قدرت مناسبی برای استفاده در شهر دارد.
معایب موتور کلیک ۱۷۰
- قدرت محدود: با توجه به حجم موتور، قدرت این موتورسیکلت برای رانندگی در جادههای خارج از شهر یا حمل بار سنگین کافی نیست.
- گرم شدن موتور: در شرایط ترافیک سنگین یا هوای گرم، موتور کلیک ۱۷۰ ممکن است بیش از حد گرم شود.
- لرزش در دورهای پایین: برخی از کاربران از لرزش موتور در دورهای پایین شکایت دارند.
موتور کلیک ۱۷۰ یک موتور ساده، قابل اعتماد و کممصرف است که برای استفاده در شهر بسیار مناسب است. اگر به دنبال یک موتورسیکلت با شتاب بالا و قدرت زیاد هستید، این موتورسیکلت گزینه مناسبی برای شما نیست. اما اگر به دنبال یک موتورسیکلت شهری، اقتصادی و راحت هستید، کلیک ۱۷۰ میتواند انتخاب خوبی باشد.
هر دو موتور سیکلت از گیربکس اتوماتیک CVT بهره میبرند.
نویسنده: نادر شاه نشین