مقایسه موتور سیکلت اس وای ام فیدل مدل III و موتورسیکلت طرح آیروکس مدل NVX170
اس وای ام فیدل III یک اسکوتر جذاب و همه کاره است که با طراحی زیبا، عملکرد قابل قبول و قیمت مناسب، میتواند انتخاب خوبی برای افرادی باشد که به دنبال یک اسکوتر کلاسیک با امکانات مدرن هستند.
به گزارش عصر خدمات، در آن طرف هم موتورسیکلت طرح آیروکس NVX170 یکی از گزینههای محبوب در بازار موتورسیکلتهای اسپورت است که با طراحی اسپرت و مشخصات فنی قابل قبول، نظر بسیاری از موتورسواران را به خود جلب کرده است. هرچند که این موتور سیکلت ساخت ژاپن نیست اما تفاوت قیمت آن با نمونه اصلی و کیفیت مناسب باعث محبوبیت آن شده است. در ادامه این مقاله میخواهیم به مقایسه موتور سیکلت اس وای ام فیدل مدل III و موتورسیکلت طرح آیروکس مدل NVX170 بپردازیم.
مقایسه طراحی ظاهری موتور سیکلت اس وای ام فیدل مدل III و موتورسیکلت طرح آیروکس مدل NVX170
فیدل III یک اسکوتر با طراحی کلاسیک و الهام گرفته از مدلهای قدیمی، به خصوص وسپا است. اما در عین حال، جزئیاتی مدرن و بهروز به آن اضافه شده که ظاهری جذاب و امروزی به آن بخشیده است. بدنه گرد و نرم، چراغهای گرد و فلاپهای جانبی، همگی یادآور اسکوترهای کلاسیک ایتالیایی هستند. استفاده از چراغهای LED، پنل کیلومتر دیجیتال و برخی جزئیات کرومی، به فیدل III ظاهری مدرن و بهروز داده است. این اسکوتر در رنگهای متنوعی عرضه میشود که به شما امکان میدهد متناسب با سلیقه خود، رنگ مورد علاقهتان را انتخاب کنید.
چراغ اصلی بزرگ و گرد، با طراحی کلاسیک، بخش عمدهای از نمای جلو را به خود اختصاص داده است. فلاپهای جانبی با طراحی منحنی و هماهنگ با بدنه، به فیدل III ظاهری اسپرتتر بخشیدهاند. چراغهای راهنما در دو طرف فلاپهای جانبی قرار گرفتهاند و به صورت ترکیبی با نوارهای LED، زیبایی ظاهری موتورسیکلت را دوچندان کردهاند. لوگوی SYM به صورت برجسته در قسمت میانی فلاپهای جانبی قرار گرفته است. خطوط بدنه به صورت نرم و روان طراحی شدهاند و به فیدل III ظاهری یکپارچه و هماهنگ بخشیدهاند. زین تکنفره با طراحی ارگونومیک، راحتی سرنشین را تضمین میکند.
چرخها با طراحی کلاسیک و رینگهای آلومینیومی، به فیدل III ظاهری اسپرتتر بخشیدهاند. گلگیرهای جلو و عقب با طراحی ساده و هماهنگ با بدنه، از اسپری شدن آب و گل به سمت راننده جلوگیری میکنند. چراغهای عقب با طراحی گرد و کوچک، به فیدل III ظاهری دوستداشتنی بخشیدهاند. نشانگرهای راهنما در دو طرف چراغ عقب قرار گرفتهاند. حفاظ زین به صورت یکپارچه با بدنه طراحی شده است. آینههای جانبی با طراحی کلاسیک، دید مناسبی را برای راننده فراهم میکنند. دستگیرهها با روکش نرم، راحتی راننده را در طول مسیر افزایش میدهند. کفپا با طراحی ارگونومیک، فضای کافی برای قرارگیری پاهای راننده را فراهم میکند.
موتورسیکلت طرح آیروکس NVX170 با طراحی اسپرت و مدرن خود، توجه بسیاری از علاقهمندان به موتورسیکلت را به خود جلب کرده است. خطوط تیز و منحنیهای نرم بدنه، ظاهری اسپرت و جوانپسند به این موتورسیکلت بخشیده است. جلو پنجره بزرگ و برجسته، به موتورسیکلت ظاهری خشن و قدرتمند بخشیده است. چراغهای جلو LED با طراحی خاص، علاوه بر روشنایی مناسب، به زیبایی ظاهری موتورسیکلت افزودهاند. فلاپهای جانبی در دو طرف بدنه، علاوه بر بهبود آیرودینامیک، به زیبایی ظاهری موتورسیکلت کمک کردهاند. زنجیر محافظ، علاوه بر محافظت از زنجیر، به زیبایی قسمت عقب موتورسیکلت افزوده است.
فریم موتورسیکلت از جنس فولاد با طراحی مستحکم و سبک ساخته شده است. باک بنزین با طراحی اسپرت و حجم مناسب، به راحتی در قسمت میانی موتورسیکلت قرار گرفته است. زین موتورسیکلت با طراحی ارگونومیک، راحتی راکب و سرنشین را فراهم میکند. دستگیرهها با روکش نرم و طراحی ارگونومیک، کنترل راحت موتورسیکلت را امکانپذیر میسازند. آینههای جانبی با طراحی اسپرت و دید مناسب، به راننده کمک میکنند تا محیط اطراف خود را به خوبی مشاهده کند. رینگهای آلومینیومی با طراحی اسپرت، به زیبایی ظاهری موتورسیکلت افزودهاند. موتورسیکلت طرح آیروکس NVX170 در رنگبندیهای متنوعی عرضه میشود که شامل رنگهای تند و اسپرت مانند قرمز، آبی، مشکی و سفید است. این تنوع رنگبندی، به مشتریان امکان انتخاب رنگ مورد علاقه خود را میدهد.
مقایسه انجین موتور سیکلت اس وای ام فیدل مدل III و موتورسیکلت طرح آیروکس مدل NVX170
موتور فیدل III از یک پیشرانه تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنک با حجم ۱۶۹ سیسی بهره میبرد. این موتور توانایی تولید ۱۱.۸ اسب بخار قدرت در دور موتور ۷۵۰۰ دور در دقیقه و ۱۲ نیوتنمتر گشتاور در دور موتور ۵۵۰۰ دور در دقیقه را دارد. سیستم سوخت رسانی این موتور سیکلت هم انژکتوری است. انجین موتور سیکلت اس وای ام فیدل مدل III 4 سوپاپ است و سیستم جرقه زنی آن الکترونیکی (استارتی) است.
عملکرد موتور:
- شتاب اولیه: شتاب اولیه فیدل III مناسب بوده و برای استفاده شهری و تردد در ترافیک شهری کافی است.
- سرعت نهایی: سرعت نهایی این موتور حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است که برای استفاده شهری و مسافرتهای کوتاهمدت مناسب است.
- مصرف سوخت: مصرف سوخت فیدل III بسیار بهینه بوده و در حدود ۲.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که یکی از نقاط قوت این موتورسیکلت محسوب میشود.
- لرزش: لرزش موتور در دورهای پایین قابل توجه است، اما با افزایش دور موتور کاهش مییابد.
- صدا: صدای موتور در دورهای پایین ملایم و در دورهای بالا کمی بلند است.
مزایای موتور:
- مصرف سوخت بسیار پایین: یکی از مهمترین مزایای این موتور، مصرف سوخت فوقالعاده پایین آن است که هزینههای نگهداری را کاهش میدهد.
- قدرت مناسب برای استفاده شهری: قدرت موتور برای استفاده شهری و تردد در ترافیک کافی بوده و شتاب اولیه مناسبی دارد.
- نگهداری آسان: موتور هوا خنک بوده و نیاز به مراقبت خاصی ندارد.
- دوام و طول عمر بالا: موتورهای تک سیلندر به طور کلی دوام و طول عمر بالایی دارند.
موتور فیدل III یک موتور ساده، بادوام و کممصرف است که برای استفاده شهری و مسافرتهای کوتاهمدت بسیار مناسب است. اگر به دنبال یک موتورسیکلت اقتصادی با مصرف سوخت پایین هستید، فیدل III میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد. با این حال، اگر به دنبال شتاب بالا و سرعت زیاد هستید، باید به سراغ موتورسیکلتهای قدرتمندتری بروید.
موتورسیکلت طرح آیروکس NVX170 با انجین ۱۷۰ سیسی خود، عملکردی قابل قبول را ارائه میدهد. این انجین دارای حجمی معادل ۱۷۰ سیسی است که میتواند قدرتی معادل ۸.۵ اسب بخار را تولید کند. همچنین گشتاور انجین موتورسیکلت طرح آیروکس مدل NVX170 هم چیزی حدود ۸.۵ نیوتونمتر است. پیشرانه این موتور سیکلت دارای تک سیلندر و ۴ زمانه است. این انجین همچنین از ۴ سوپاپ بهره میبرد و به وسیله هوا خنک میشود.
عملکرد انجین
- شتاب اولیه: شتاب اولیه این موتورسیکلت مناسب بوده و برای استفاده شهری و مسیرهای کوتاه بسیار مناسب است.
- سرعت حداکثر: سرعت حداکثر این موتورسیکلت در حدود ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است که برای یک موتورسیکلت شهری کافی است.
- مصرف سوخت: مصرف سوخت این موتورسیکلت در حد قابل قبولی بوده و نسبت به حجم موتور، مصرف سوخت اقتصادی دارد.
- لرزش: در دورهای بالا، موتور این مدل ممکن است لرزشهایی داشته باشد که برای برخی افراد آزاردهنده باشد.
مزایای انجین
- مصرف سوخت اقتصادی: یکی از مزایای مهم این انجین، مصرف سوخت اقتصادی آن است که هزینههای نگهداری را کاهش میدهد.
- نگهداری آسان: این انجین به دلیل ساختار ساده، نگهداری آسانی دارد.
- قدرت مناسب برای استفاده شهری: قدرت این انجین برای استفاده در شهر و مسیرهای کوتاه بسیار مناسب است.
معایب انجین
- قدرت کم در سرعتهای بالا: در سرعتهای بالا، قدرت این انجین ممکن است کمی کم باشد.
- لرزش در دورهای بالا: لرزش موتور در دورهای بالا، یکی از معایب این انجین است.
- عدم وجود سیستم خنککننده مایع: نبود سیستم خنککننده مایع، ممکن است در شرایط آب و هوایی گرم باعث افزایش دمای موتور شود.
مقایسه گیربکس و دنده موتور سیکلت اس وای ام فیدل مدل III و موتورسیکلت طرح آیروکس مدل NVX170
فیدل III به عنوان یک اسکوتر شهری، از سیستم انتقال قدرت پیوسته یا CVT (Continuously Variable Transmission) استفاده میکند. این سیستم به جای دندههای ثابت، از یک مجموعه پولی و تسمه متغیر استفاده میکند که به طور مداوم نسبت دنده را تغییر میدهد تا بهترین عملکرد را در هر سرعت و شتابی ارائه دهد. اما نکته جالب این است که موتورسیکلت طرح آیروکس مدل NVX170 هم از گیربکس CVT برای انتقال قدرت از موتور به چرخها استفاده میکند.
مزایای گیربکس CVT
- سادگی استفاده: CVT نیازی به تعویض دنده توسط راننده ندارد و به صورت خودکار نسبت دنده را تنظیم میکند.
- شتاب نرم و یکنواخت: CVT شتابی نرم و یکنواخت را فراهم میکند و تغییرات دنده به صورت ناگهانی احساس نمیشود.
- کاهش لرزش: CVT به کاهش لرزش و ارتعاشات موتور کمک میکند و سواری نرمتری را ارائه میدهد.
- کاهش استهلاک: CVT به دلیل نداشتن قطعات متحرک زیاد، دوام و طول عمر بیشتری دارد.
محدودیتهای سیستم CVT
- شتاب در سرعتهای بالا: CVT در سرعتهای بالا شتاب چندانی ندارد و برای رسیدن به سرعتهای بالا به زمان بیشتری نیاز دارد.
- احساس عدم کنترل: برخی از رانندگان احساس میکنند که کنترل کمتری روی موتور دارند، زیرا نمیتوانند دندهها را به صورت دستی تعویض کنند.
سیستم CVT در فیدل III یک انتخاب مناسب برای استفاده شهری است. این سیستم رانندگی را آسانتر کرده و مصرف سوخت را کاهش میدهد. اگر به دنبال یک موتورسیکلت برای استفاده روزمره و تردد در شهر هستید، فیدل III با سیستم CVT میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد.
نویسنده: نادر شاه نشین