مقایسه موتور سیکلت گلکسی مدل SF180 و موتورسیکلت طرح آیروکس مدل NVX170
موتورسیکلت گلکسی SF180، یک اسکوتر شهری با طراحی ساده و مینیمال است که در بازار ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است.
به گزارش عصر خدمات، این موتورسیکلت با قیمت مناسب و مشخصات فنی قابل قبول، گزینه مناسبی برای افرادی است که به دنبال یک وسیله نقلیه اقتصادی برای ترددهای شهری هستند. در آن طرف موتورسیکلت طرح آیروکس مدل NVX170، یک اسکوتر اسپورت با طراحی جذاب و مشخصات فنی قابل قبول است که در بازار ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است. این موتورسیکلت با الهام از مدل اصلی یاماها NVX 170 طراحی شده و به دلیل قیمت مناسبتر، گزینه جذابی برای بسیاری از موتورسواران محسوب میشود. از همین رو تصمیم گرفتیم تا به مقایسه موتور سیکلت گلکسی مدل SF180 و موتورسیکلت طرح آیروکس مدل NVX170 بپردازیم.
مقایسه طراحی ظاهری موتور سیکلت گلکسی مدل SF180 و موتورسیکلت طرح آیروکس مدل NVX170
طراحی گلکسی SF180 به صورت مینیمال و ساده انجام شده است. این طراحی به منظور ایجاد ظاهری مدرن و در عین حال کاربردی برای یک اسکوتر شهری انتخاب شده است. برخی از ویژگیهای بارز طراحی این موتورسیکلت عبارتند از:
- سادگی و مینیمالیسم: خطوط ساده و بدون پیچیدگی در طراحی بدنه، به SF180 ظاهری تمیز و مدرن بخشیده است.
- چراغ جلو: چراغ جلو با طراحی ساده و استفاده از نوارهای LED، به موتورسیکلت ظاهری امروزی و جذاب داده است.
- شیلد جلو: شیلد جلو به صورت یکپارچه با بدنه طراحی شده و از نظر ظاهری ساده و کاربردی است.
- رینگهای ۱۶ اینچی: استفاده از رینگهای ۱۶ اینچی به موتورسیکلت ظاهری بزرگتر و باثباتتر بخشیده است.
- فضای کافی برای پاها: فضای بین زین و کنسول برای قرار دادن پاها به اندازه کافی بزرگ است و برای اکثر افراد با قد متوسط و حتی قدهای بلند مناسب است.
هدف اصلی در طراحی SF180 ایجاد یک موتورسیکلت کاربردی و راحت برای استفاده در شهر بوده است. به همین دلیل، طراحی این موتورسیکلت بر روی سادگی، راحتی و کارایی تمرکز داشته است.
نقاط قوت طراحی SF180
- ظاهر مدرن و جذاب: طراحی ساده و مینیمال، به این موتورسیکلت ظاهری مدرن و جوانپسند بخشیده است.
- راحتی در استفاده: فضای کافی برای پاها و طراحی ارگونومیک زین، باعث راحتی بیشتر در هنگام رانندگی میشود.
- پایداری بالا: استفاده از رینگهای ۱۶ اینچی، به موتورسیکلت پایداری بیشتری در سرعتهای بالا بخشیده است.
نقاط ضعف طراحی (از دید برخی کاربران)
- سادگی بیش از حد: برخی از کاربران ممکن است طراحی ساده و مینیمال این موتورسیکلت را کمی خستهکننده بدانند.
- کمبود جزئیات: در مقایسه با برخی از رقبا، SF180 از نظر جزئیات طراحی کمی ضعیفتر است.
طراحی موتورسیکلت طرح آیروکس مدل NVX170، با الهام از مدل اصلی یاماها NVX 170، به گونهای صورت گرفته است که ترکیبی از اسپرت بودن و کارایی را ارائه دهد. برخی از ویژگیهای بارز طراحی این موتورسیکلت عبارتند از:
- خطوط تیز و زاویه دار: بدنه این موتورسیکلت پر از خطوط تیز و زاویه دار است که به آن ظاهری اسپرت و مدرن بخشیده است. این خطوط علاوه بر زیبایی، به آیرودینامیک بهتر موتورسیکلت نیز کمک میکنند.
- چراغهای LED: استفاده از چراغهای LED در جلو و عقب، علاوه بر افزایش روشنایی، ظاهری مدرن و جذاب به موتورسیکلت بخشیده است.
- فریم مستحکم: فریم این موتورسیکلت به گونهای طراحی شده است که هم استحکام لازم را داشته باشد و هم وزن آن به حداقل برسد.
- کاپوت جلوی عضلانی: کاپوت جلوی عضلانی، به موتورسیکلت ظاهری قدرتمند و با ابهت بخشیده است.
- زین راحت و ارگونومیک: زین این موتورسیکلت به گونهای طراحی شده است که حتی در مسافتهای طولانی، راحتی راننده و سرنشین را تامین کند.
- پنل کیلومتر شمار دیجیتال: پنل کیلومتر شمار دیجیتال، اطلاعات مورد نیاز راننده را به صورت واضح و خوانا نمایش میدهد.
چرا این طراحی محبوب است؟
- ظاهر اسپرت و جوان پسند: طراحی اسپرت و جذاب این موتورسیکلت، نظر بسیاری از جوانان و علاقهمندان به موتورسیکلت را به خود جلب کرده است.
- آیرودینامیک مناسب: طراحی آیرودینامیک این موتورسیکلت، به کاهش مقاومت هوا و افزایش پایداری در سرعتهای بالا کمک میکند.
- کارایی بالا: طراحی این موتورسیکلت به گونهای است که علاوه بر ظاهر زیبا، کارایی بالایی نیز داشته باشد.
مقایسه پیشرانه موتور سیکلت گلکسی مدل SF180 و موتورسیکلت طرح آیروکس مدل NVX170
انجین گلکسی SF180 یک موتور تک سیلندر، چهار زمانه و هواخنک با حجم ۱۷۹ سی سی است. این موتور برای استفاده در محیطهای شهری و مسافتهای کوتاه تا متوسط طراحی شده است. قدرت این موتور سیکلت ۸.۳ کیلووات در ۷۴۹۵ دور در دقیقه و همچنین گشتاور آن هم ۱۱.۶۱ نیوتن متر در ۶۰۱۱ دور در دقیقه است.
عملکرد کلی این موتور به شرح زیر است:
- شتاب اولیه خوب: موتور SF180 شتاب اولیه خوبی دارد و به راحتی میتواند در ترافیک شهری حرکت کند.
- مصرف سوخت اقتصادی: یکی از نقاط قوت این موتور، مصرف سوخت پایین آن است که برای استفاده روزمره بسیار مناسب است.
- لرزش متوسط: به دلیل تک سیلندر بودن، موتور SF180 در دورهای پایین و متوسط کمی لرزش دارد که البته این لرزش در سرعتهای بالاتر کاهش مییابد.
- قدرت کافی برای استفاده شهری: قدرت موتور SF180 برای استفاده در شهر و جادههای معمولی کافی است اما برای سرعتهای بالا و سبقتگیریهای طولانی مدت مناسب نیست.
- صدای موتور: صدای موتور SF180 نسبت به برخی از موتورسیکلتهای دیگر نرمتر و کمتر آزاردهنده است.
نکات مهم در مورد عملکرد انجین SF180
- سیستم سوخترسانی انژکتوری: استفاده از سیستم سوخترسانی انژکتوری باعث عملکرد بهتر موتور، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندگی میشود.
- خنکسازی هوا: خنکسازی موتور به صورت هواخنک انجام میشود که هزینههای نگهداری را کاهش میدهد.
- تکنولوژی Euro V: این موتور مطابق با استانداردهای آلایندگی Euro V طراحی شده است که نشاندهنده رعایت استانداردهای زیستمحیطی است.
انجین NVX170 که در موتورسیکلتهای طرح آیروکس مورد استفاده قرار میگیرد، معمولاً یک موتور تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنک است. این نوع انجین به دلیل ساختار ساده و هزینه تولید پایین، در بسیاری از موتورسیکلتهای شهری و اسپرت مورد استفاده قرار میگیرد.
مشخصات فنی کلی انجین NVX170
- حجم موتور: ۱۷۰ سیسی
- نوع موتور: تک سیلندر، چهار زمانه
- سیستم خنککاری: هوا خنک
- سوخت: بنزین
- سیستم سوخترسانی: کاربراتور یا انژکتور (بسته به مدل)
- سیستم جرقهزنی: الکترونیکی
عملکرد انجین NVX170
- قدرت و گشتاور: این انجین معمولاً قدرتی در حدود ۸.۵ اسب بخار و گشتاوری در حدود ۸.۵ نیوتن متر تولید میکند که برای استفاده شهری و مسافتهای کوتاه بسیار مناسب است.
- شتاب اولیه: شتاب اولیه این انجین خوب است و به راحتی میتوانید در ترافیک شهری حرکت کنید.
- مصرف سوخت: به طور کلی، مصرف سوخت این انجین اقتصادی است و هزینههای نگهداری را کاهش میدهد.
- لرزش: در برخی مدلها و در دورهای بالای موتور، ممکن است لرزشهایی احساس شود.
- صدای موتور: صدای موتور این مدلها معمولاً اسپرت و باکیفیت است، اما برخی مدلها ممکن است صدای کمی بلندتر داشته باشند.
مزایای انجین NVX170
- سادگی و هزینه نگهداری پایین: به دلیل ساختار ساده، هزینه نگهداری این انجین نسبت به انجینهای چند سیلندر کمتر است.
- مصرف سوخت اقتصادی: این انجین مصرف سوخت اقتصادی دارد که برای استفاده روزانه بسیار مناسب است.
- قدرت کافی برای استفاده شهری: قدرت این انجین برای استفاده در شهر و مسافتهای کوتاه کافی است.
مقایسه سیستم انتقال قدرت موتور سیکلت گلکسی مدل SF180 و موتورسیکلت طرح آیروکس مدل NVX170
در موتورسیکلتهای اسکوتر مانند گلکسی SF18 معمولا از گیربکس CVT (پیوسته متغیر) استفاده میشود. این نوع گیربکس به صورت اتوماتیک نسبت دنده را متناسب با سرعت و گشتاور مورد نیاز تنظیم میکند. موتورسیکلتهای طرح آیروکس مدل NVX170 به جای سیستم دندهای سنتی، از سیستم انتقال قدرت CVT (Continuous Variable Transmission) استفاده میکنند. هر دو دو موتور سیکلت از دنده اتوماتیک و CVT بهره میبرند.
مقایسه سواری و هندلینگ موتور سیکلت گلکسی مدل SF180 و موتورسیکلت طرح آیروکس مدل NVX170
گلکسی SF180 به عنوان یک اسکوتر شهری، معمولاً برای سواریهای درون شهری و مسافتهای کوتاه تا متوسط طراحی شده است. با توجه به مشخصات فنی و طراحی این موتورسیکلت، میتوانیم به طور کلی به موارد زیر در مورد سواری و هندلینگ آن اشاره کنیم:
سواری
- راحتی: به دلیل زین نرم و موقعیت نشستن راحت، سواری با SF180 معمولاً راحت و بدون خستگی است.
- شتاب: با توجه به حجم موتور ۱۸۰ سی سی، شتاب اولیه و میانی قابل قبولی را ارائه میدهد و برای استفاده روزمره در شهر کافی است.
- سرعت حداکثر: سرعت حداکثری SF180 برای یک اسکوتر شهری مناسب است و به شما امکان میدهد در ترافیک شهری به راحتی حرکت کنید.
- مصرف سوخت: معمولاً مصرف سوخت این مدل در مقایسه با موتورسیکلتهای بزرگتر، اقتصادیتر است.
- لرزش: به دلیل استفاده از موتور تک سیلندر، ممکن است در دورهای پایین و متوسط مقداری لرزش احساس شود.
هندلینگ
- پایداری: به دلیل طراحی بدنه و سیستم تعلیق، SF180 پایداری خوبی در سرعتهای پایین و متوسط دارد.
- مانورپذیری: به دلیل ابعاد جمع و جور و شعاع گردش کم، مانورپذیری بالایی در ترافیک شهری دارد.
- ترمز: سیستم ترمز دیسکی جلو و عقب معمولاً عملکرد خوبی داشته و توقف ایمن موتورسیکلت را تضمین میکند.
- تعلیق: سیستم تعلیق SF180 به گونهای طراحی شده است که راحتی سواری را در نظر گرفته و در عین حال پایداری موتورسیکلت را حفظ کند.
نکات قابل توجه
- وزن: وزن نسبتا سبک این موتورسیکلت، مانور دادن و پارک کردن آن را آسان میکند.
- ارتفاع زین: ارتفاع زین برای اکثر افراد با قد متوسط مناسب است.
- فضای زیر زین: فضای زیر زین برای قرار دادن وسایل کوچک مناسب است.
موتورسیکلت طرح آیروکس مدل NVX170، به دلیل طراحی اسپرت و استفاده از سیستم انتقال قدرت CVT، سواری و هندلینگ متمایزی را ارائه میدهد. در ادامه به بررسی دقیقتر این موارد میپردازیم:
سواری
- راحتی در رانندگی: سیستم CVT باعث میشود شتابگیری نرم و یکنواختی داشته باشید. همچنین، عدم نیاز به تعویض دنده، رانندگی در ترافیک و مسیرهای شهری را بسیار راحتتر میکند.
- پایداری در سرعت بالا: طراحی بدنه آیرودینامیک و سیستم تعلیق مناسب، پایداری موتورسیکلت را در سرعتهای بالا حفظ میکند.
- مصرف سوخت اقتصادی: با توجه به حجم موتور و سیستم CVT، مصرف سوخت این موتورسیکلت نسبتاً اقتصادی است.
- ویبره و لرزش کم: موتور NVX170 به دلیل طراحی و تعادل مناسب، لرزش و ویبره کمی دارد که تجربه سواری نرم و لذتبخشی را فراهم میکند.
هندلینگ
- چابکی و مانورپذیری بالا: وزن مناسب، مرکز ثقل پایین و هندلینگ دقیق، مانورپذیری بالایی را برای این موتورسیکلت فراهم کرده است.
- پایداری در پیچها: سیستم تعلیق مناسب و توزیع وزن متناسب، باعث پایداری موتورسیکلت در پیچها میشود و به شما اطمینان خاطر میدهد.
- راحت در ترافیک: ابعاد متوسط و چابکی بالا، این موتورسیکلت را برای تردد در ترافیک شهری بسیار مناسب کرده است.
نکات قابل توجه:
- ارتفاع زین: ارتفاع زین ممکن است برای افراد کوتاه قد کمی بلند باشد و نیاز به بررسی داشته باشد.
- سیستم ترمز: کیفیت سیستم ترمز و قدرت ترمزگیری، به مدل و برند موتورسیکلت بستگی دارد. بهتر است قبل از خرید، سیستم ترمز را به دقت بررسی کنید.
- فضای زیر زین: فضای زیر زین برای قرار دادن وسایل کوچک مناسب است، اما برای سفرهای طولانی ممکن است نیاز به باکس یا کیف اضافه داشته باشید.
نویسنده: نادر شاه نشین