خودرومعرفی خودروهای روز دنیا

معرفی اپل موکا واداتی جدید

یکی دیگر از خودروهای آلمانی که احتمال ورود آن به بازار ما زیاد است اپل موکا نام دارد. این محصول یک کراس اوور کوپه اسپرت است که ابعاد و اندازه زیاد بزرگی ندارد اما طراحی بی‌نظیر آن می‌تواند نظر خریداران را به سمت خود جلب کند.

به گزارش عصر خدمات، شرکت اپل یکی از معتبرترین تولید کنندگان خودرو در اروپا است که محصولات آن در سرتاسر دنیا به خوبی شناخته شده است. هرچند که اتومبیل‌های ساخت این شرکت طی سال‌های گذشته و یا دورانی که واردات ممنوع نبود خیلی در بازار دیده نمی‌شود اما مطمئنا بعد از ورود این خودرو به بازار می‌توانید شاهد استقبال خوب از اپل موکا باشید.

معرفی طراحی ظاهری اپل موکا

زبان طراحی این خودرو هم مانند خیلی از اتومبیل‌های دیگر تولید شده در این شرکت از برند اپل پیروی می‌کند. طراحی ساده و اسپرتی که نمای خشنی را در اختیار بیننده قرار می‌دهد. استفاده از منحنی‌های نرم برای شکل دهی به ظاهر خودرو مهم‌ترین موضوعی است که می‌توانید در ظاهر این خودرو ببینید.

 معرفی نمای جلویی اپل موکا

اپل موکا یک خودروی کراس‌اور کوچک است که در سال ۲۰۲۳ با طرح جدیدی به بازار عرضه شد. نمای جلویی این خودرو دارای چراغ‌های LED درشت و زیبا با طرح Z است که حس تهاجمی و اسپرت را به آن می‌دهند. جلوپنجره نیز با قاب کروم و زه‌کشی میانی ارائه می‌شود که هماهنگ با نوار LED چراغ‌ها، چشم را به سمت لوگوی اوپل هدایت می‌کند. طراحی بخش جلویی این خودرو به صورت هجومی طراحی شده و این موضوع باعث جذابیت اتومبیل شده است.

معرفی نمای کناری اپل موکا

نمای کناری اپل موکا دارای خطوط زیبا و اسپرت است که باعث شده ظاهر خودرو در این نما عضلانی به نظر برسد. این خودرو از چرخ‌های ۱۸ اینچی با طرح ۵ پرچم استفاده می‌کند که با سپرهای جلو و عقب هماهنگ شده‌اند. درب‌های این خودرو از دستگیرهای ساده استفاده می‌کنند که به خوبی در طراحی خودرو جای گرفته‌اند. استفاده از سقف پانوراما و شیشه‌های تیره به زیبایی و راحتی سرنشینان کمک می‌کند.

معرفی نمای عقب اپل موکا

نمای عقب اپل موکا دارای طراحی جذاب و مدرن است که با نمای جلویی همخوانی دارد. این خودرو از چراغ‌های LED با طرح Z و زاویه‌های تیز استفاده می‌کند. بین دو چراغ عقب لوگوی اپل قرار دارد و زیر آن هم نام خودرو با حروف لاتین نوشته شده است. سپر عقب نیز با رنگ متفاوت از بدنه خودرو، حس اسپرت و پویا را به آن می‌بخشد. در زیر سپر این اتومبیل یک دیفیوزر بزرگ قرار گرفته که به اسپرت‌تر شدن نمای عقبی خودرو کمک می‌کند.

معرفی نمای داخل کابین اپل موکا

طراحی داخلی Opel Mokka با رویکرد مینیمالیستی و مدرن، با داشبورد ساده و کابین دیجیتال صورت گرفته است. داشبورد دارای یک صفحه نمایش لمسی یکپارچه با کلاستر است که عملکردهای مختلفی مانند ناوبری، سرگرمی و کنترل آب و هوا را در خود جای داده است. سیستم صوتی Bose در کابین دیده می‌شود که یک تجربه صوتی با کیفیت بالا را ارائه می‌دهد. روکش صندلی ها از جنس چرم است و قابلیت گرمایش و تنظیم برقی را دارند. فرمان نیز روکش چرمی و چند منظوره است که به راننده امکان دسترسی به بخش‌های کنترلی و تنظیمات مختلف را می‌دهد. فضای داخلی جادار و راحت برای چهار مسافر است، اما متأسفانه فضای جای پاهای صندلی‌های ردیف عقب اصلا مناسب نیست و کم به نظر می‌رسد. ظرفیت صندوق عقب ۳۵۰ لیتر است که با تا کردن صندلی‌های عقب می‌توان آن را افزایش داد.

معرفی کلاستر اپل موکا

صفحه نمایش پشت فرمان Opel Mokka یک نمایشگر دیجیتال ۱۲ اینچی است که بخشی از پنل کلی روی داشبورد خودرو محسوب می‌شود. نمایشگر پست فرمان و نمایشگر مرکزی به صورت یکپارچه به صورت منحنی ارائه شده تا راننده روی آن تسلط کافی داشته باشد. اطلاعات و تنظیمات مختلفی مانند سرعت، ناوبری، رسانه، تلفن، کمک رانندگی و وضعیت خودرو را برای راننده نمایش دهد. دسته ابزار را می‌توان برای نمایش حالت‌ها و نماهای مختلف، بسته به ترجیح راننده، سفارشی کرد. صفحه نمایش پشت فرمان همچنین دارای یک نمایشگر هدآپ است که اطلاعات کلیدی مانند سرعت، علائم راهنمایی و رانندگی و هشدار خروج از خط را بر روی شیشه جلو نشان می‌دهد.

معرفی کنسول بین دو صندلی جلو اپل موکا

کنسول بین دو صندلی جلو اوپل موکا طراحی شیک و مدرنی دارد که دارای صفحه نمایش لمسی مرکزی ۱۰ اینچی با قابلیت ناوبری و اتصال به گوشی هوشمند،  لیور دنده ۸ سرعته اتوماتیک با چرخش دیده می‌شود. بخش شارژ بی‌سیم برای دستگاه‌های دیجیتال و یک بخش جعبه مانند برای قرار دادن وسایل مختلف. این کنسول همچنین دارای دو جا لیوانی، یک پریز برق ۱۲ ولت و یک پورت USB است. این کنسول در رنگ مشکی با خطوط قرمز تکمیل شده است.

بررسی مشخصات فنی اپل موکا

موتور اپل موکا یک موتور بنزینی ۱.۲ لیتری ۳ سیلندر توربوشارژ است که ۹۶ کیلووات یا ۱۲۸ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. قدرت موتور به وسیله یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل می‌شود. این موتور از استاندارد آلایندگی یورو ۶ برخوردار است و دارای خروجی ۱۳۰ گرم CO2  بر کیلومتر مربع است. موتور به دلیل گشتاور مناسب صدای دل انگیز و عملکرد مناسب در موقعیت های رانندگی روزمره را در اختیار راننده می‌گذارد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۹.۲ ثانیه و حداکثر سرعت  ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. مصرف ترکیبی سوخت موتور ۵.۷  به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است، اما رانندگی در با شرایط و سوخت داخل ممکن است باعث شود که مصرف سوخت خودرو تا ۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر هم افزایش یابد.

بررسی گیربکس و دیفرانسیل اپل موکا

این خودرو دارای دو نوع گیربکس دستی ۶ سرعته و ۸ سرعته اتوماتیک است. در مدل دنده دستی قدرت از موتور به چرخ‌های جلو می‌رسد در حالی که در گیربکس دنده اتوماتیک قدرت هم می تواند به چرخ‌های جلو و هم به هر چهار چرخ برسد، البته پیش بینی می‌شود که در بازار ایران فقط مدل دیفرانسیل جلو را ببینیم. گیربکس اتوماتیک همچنین دارای چند حالت رانندگی است مانند نرمال اکو و اسپرت است که گزینه‌های بیشتری را در اختیار راننده می‌گذارد.  

اپل موکا دارای دیفرانسیل باز استاندارد در محور جلو است، به این معنی که قدرت به طور مساوی بین دو چرخ جلو توزیع می‌شود. با این حال، هنگامی که یک چرخ کشش را از دست می‌دهد ممکن است مشکلاتی در زمان رانندگی ایجاد کند ، زیرا چرخ دیگر قدرت بیشتری برای جبران دریافت نمی‌کند. گزینه تمام چرخ متحرک قدرت موتور را به محور عقب هم می‌رساند که می‌تواند توزیع نیرو بین دو چرخ عقب را بسته به شرایط جاده تغییر دهد. این کار باعث ثبات و هندلینگ وسیله نقلیه به خصوص در سطوح لغزنده می‌شود.

بررسی سیستم تعلیق اپل موکا

سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون مستقل است. یعنی هر چرخ دارای فنر و کمک فنر مخصوص به خود است که بر روی یک ساب فریم نصب شده است. ایسن سیستم اجازه می‌دهد تا چرخ ها به طور مستقل بالا و پایین حرکت کنند و ثبات و واکنش فرمان خودرو را بهبود بخشد. سیستم تعلیق عقب بسته به گزینه گیربکس یا از نوع پرتوی پیچشی نیمه مستقل یا مولتی لینک است. سیستم تعلیق پرتو پیچشی ساده تر و ارزان تر است. سیستم تعلیق پرتو پیچشی برای گزینه  گیربکس دستی با  دیفرانسیل جلو استفاده می شود. سیستم تعلیق مولتی لینک پیچیده تر و گران‌تر است، اما به این معنی است که هر چرخ دارای مجموعه ای از پیوندها و اتصالات خاص خود است که به آن اجازه می‌دهد در جهات مختلف حرکت کند. سیستم تعلیق چند پیوندی برای گزینه گیربکس اتوماتیک با دیفرانسیل جلو یا  تمام چرخ متحرک در دسترس است که گزینه احتمالی وارداتی همین است.

بررسی سیستم ایمنی اپل موکا

  • چراغ های جلو Eco-LED
  • ترمز ایمنی فعال و ترمز ایمنی فعال پیشرفته
  • مانیتورینگ نقاط کور و کمک موقعیت یابی خطوط
  • کروز کنترل تطبیقی با Stop&Go
  • سنسور پارک جلو و عقب با دوربین معکوس
  • هشدار خروج از خط و تشخیص علائم جاده
  • ایموبلایزر الکترونیکی و ESP
  • چند کیسه هوا و قلاب ISOFIX برای صندلی کودک

هرچند که این خودرو نتوانسته استاندارد ۵ ستاره ایمنی از مؤسسه ایمنی اروپا یورو انکپ را به دست آورد اما یکی از گزینه‌های ایمن است که نسبت به خیلی از خودروهای حال حاضر بازار ما عملکرد بهتری دارد.

بررسی فرمان اپل موکا

فرمان اپل موکا چند منظوره و دارای دکمه‌هایی برای ناوبری منو، کروز کنترل، رسانه، فرمان صوتی، تلفن و صدا است. همچنین دارای سیستم برقی است که حرکت‌های فرمان را با توجه به سرعت خودرو تنظیم می‌کند. فرمان قابل تنظیم با شیب و دارای سه پره با رنگ مشکی است. عملکرد فرمان ه طور کلی خوب است، زیرا بازخورد دقیقی را به راننده ارائه می‌دهد.

 

نام خودرو

اپل موکا

نوع سوخت

بنزین

تعداد سیلندر

۳

حجم موتور

۱.۲ لیتر

تنفس موتور

توربوشارژ

قدرت موتور

۱۲۸ اسب بخار یا ۹۶ کیلووات

گشتاور

۲۳۰ نیوتون متر

حداکثر سرعت

۲۰۲ کیلومتر در ساعت

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر

۹.۱ ثانیه

مصرف سوخت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر

۵.۷ لیتر

وزن

۱۲۷۹ کیلوگرم

فاصله بین دو محور جلو و عقب

۲۵۵.۷ سانتی‌متر

طول

۴۱۵.۱ سانتی‌متر

عرض

۱۷۹ سانتی‌متر

ارتفاع

۱۵۲.۳ سانتی‌متر

لاستیک های جلو – ابعاد رینگ

۲۱۵/۶۵ R17

لاستیک عقب – ابعاد رینگ

۲۱۵/۶۵ R17

گیربکس

۸ سرعته اتوماتیک

دیفرانسیل

جلو

 

نویسنده: نادر شاه نشین

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا