مقایسه خودرو

مقایسه فردا موتور تی5 (FMC T5) با دیگنیتی پرایم بهمن موتور

فردا موتور یکی از شرکت‌های تازه تأسیس است که اقدام به مونتاژ چند محصول چینی کرده است. این شرکت دو کراس اوور را به بازار ما آورده که یکی از آن‌ها T5 نام دارد.

به گزارش عصر خدمات ، این کراس اوور نسبتا میان اندازه دارای طراحی اسپرت و خشنی است که باعث می‌شود خیلی از خریداران به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. از طرفی دیگر دیگنیتی پرایم را داریم که توسط بهمن موتور به بازار عرضه شده است. طراحی این خودرو مانند محصولات BMW X4 به صورت کراس اوور کوپه صورت گرفته است. این سبک طراحی در بازار ما و بین خودروهای مونتاژی چینی زیاد نیست و توانسته نظرات خیلی‌ها را به خود جلب کند. از همین رو در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به مقایسه فردا موتور تی5 (FMC T5) با دیگنیتی پرایم بهمن موتور بپردازیم.

مقایسه طراحی ظاهری فردا موتور تی5 (FMC T5) با دیگنیتی پرایم بهمن موتور

هر دو خودرو در بازار ایران طرفداران خاص خود را دارند و هر کدام طراحی و ویژگی‌های منحصر به فردی را ارائه می‌دهند.  طراحی نمای جلو در FMC T5 به مراتب خشن‌تر و عضلانی‌تر از دیگنیتی است. جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های کشیده و تیز، به این خودرو ظاهری قدرتمند بخشیده است. خطوط برجسته و حجم‌های قوی در این قسمت، حس پویایی و اسپرت بودن را به بیننده منتقل می‌کند. طراحی نمای جلو در دیگنیتی پرایم مدرن‌تر و ظریف‌تر است. جلوپنجره کرومی و چراغ‌های باریک، به این خودرو ظاهری شیک و لوکس بخشیده است. خطوط نرم و منحنی‌های ملایم، به این قسمت از خودرو ظاهری اسپرت و جوان‌پسند داده است.

خطوط عضلانی و برجسته در نمای جانبی FMC T5، به این خودرو ظاهری قدرتمند و اسپرت بخشیده است. رینگ‌های آلیاژی بزرگ و گلگیرهای عضلانی، به این خودرو ظاهری خشن‌تر بخشیده است. طراحی نمای جانبی در دیگنیتی مدرن‌تر و روان‌تر است. خطوط نرم و منحنی‌های ملایم، به این خودرو ظاهری اسپرت و جوان‌پسند داده است. سقف شیب‌دار و شیشه‌های بزرگ ما را به یاد بی‌ام‌و ایکس4 می‌اندازد. طراحی نمای عقب در FMC با چراغ‌های بزرگ و تیز و سپر عضلانی که به این خودرو ظاهری قدرتمند بخشیده همراه شده است. طراحی نمای عقب در دیگنیتی مدرن و شیک است. چراغ‌های باریک و کشیده که به یکدیگر متصل هستند و سپر ساده، به این خودرو ظاهری لوکس بخشیده است. همچنین خروجی‌های اگزوز در نمای عقب موجب بالا رفتن جذابیت در این بخش شده‌اند.

داشبورد T5 از خطوط ساده و روان استفاده می‌کند و سعی شده تا دکمه‌های فیزیکی به حداقل برسد. این طراحی، ظاهری مرتب و خلوت به کابین بخشیده است. یک صفحه نمایش لمسی در مرکز داشبورد قرار دارد که وظیفه کنترل سیستم اطلاعات سرگرمی خودرو را بر عهده دارد. این صفحه نمایش به شما امکان دسترسی به قابلیت‌هایی مانند پخش موسیقی، ناوبری و تنظیمات خودرو را می‌دهد. کیفیت متریال استفاده شده در کابین T5 در مقایسه با برخی از رقبا متوسط ارزیابی می‌شود. برخی از قطعات پلاستیکی به کار رفته در کابین ممکن است حس چندان مرغوبی نداشته باشند. T5 فضای داخلی جاداری را برای سرنشینان جلو و عقب ارائه می‌دهد. همچنین، صندوق عقب این خودرو نیز حجم قابل قبولی دارد.

داشبورد دیگنیتی پرایم با استفاده از ترکیب چرم و پلاستیک باکیفیت ظاهری لوکس و اسپرت به خودرو بخشیده است. خطوط طراحی منحنی و روان، به همراه نمایشگر بزرگ لمسی، حس مدرنیته را به خوبی منتقل می‌کنند. صفحه کیلومتر دیجیتال دیگنیتی پرایم اطلاعات مورد نیاز راننده را به صورت واضح و خوانا نمایش می‌دهد. طراحی اسپرت این صفحه کیلومتر، هماهنگی خوبی با سایر المان‌های داخلی خودرو دارد. فرمان دیگنیتی پرایم با طراحی D-Cut، علاوه بر ظاهر اسپرت، راحتی بیشتری را برای راننده فراهم می‌کند. روکش چرمی فرمان، حس خوشایندی را در دست راننده ایجاد می‌کند. صندلی‌های دیگنیتی پرایم با طراحی ارگونومیک و پوشش چرمی، راحتی سرنشینان را در سفرهای طولانی تضمین می‌کنند. برخی مدل‌ها نیز از امکاناتی مانند گرمکن صندلی بهره می‌برند. دیگنیتی پرایم با ابعاد بزرگ خود، فضای داخلی جاداری را برای سرنشینان فراهم می‌کند. فضای پای عقب نیز برای سرنشینان ردیف عقب کافی است.

مقایسه مشخصات فنی فردا موتور تی5 (FMC T5) با دیگنیتی پرایم بهمن موتور

فردا موتور تی 5 از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ بهره می‌برد که توانایی تولید 156 اسب بخار قدرت در 5000 دور در دقیقه و 230 نیوتن‌متر گشتاور در 1750 تا 4600 دور در دقیقه را دارد. این پیشرانه به همراه یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک، نیروی خود را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. استفاده از توربوشارژ باعث می‌شود که پیشرانه در دورهای پایین‌تر گشتاور بالایی تولید کند و شتاب اولیه خودرو بهبود یابد. این پیشرانه مطابق با استاندارد آلایندگی یورو 5 است که نشان‌دهنده دوستدار محیط زیست بودن آن است.

طبق ادعای شرکت سازنده، شتاب صفر تا صد فردا تی 5 حدود 11.8 ثانیه است. البته این عدد در شرایط ایده‌آل و با بنزین سوپر اندازه‌گیری شده است. در شرایط واقعی و با بنزین معمولی، این عدد ممکن است اندکی بیشتر باشد. حداکثر سرعت اعلام شده برای فردا تی 5 حدود 180 کیلومتر بر ساعت است. البته این عدد در شرایط ایده‌آل و با تنظیمات خاص قابل دستیابی است. مصرف سوخت ترکیبی اعلام شده برای تی 5 حدود 7.4 لیتر در هر 100 کیلومتر است. این عدد در شرایط رانندگی عادی و با رعایت قوانین رانندگی قابل دستیابی است.

دیگنیتی پرایم طراحی جذابی دارد اما ممکن است مشخصات فنی آن از جمله پیشرانه‌ای که دارد به اندازه طراحی آن جذاب نباشد. استفاده از یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ 4 سیلندر برای این خودرو زیاد توجه خریداران را به خود جلب نکرده است.

  • نوع: بنزینی، توربوشارژ
  • حجم موتور: 1.5 لیتر
  • تعداد سیلندر: 4
  • قدرت: 148 اسب بخار
  • گشتاور: 220 نیوتن‌متر
  • گیربکس: CVT (پیوسته متغیر)

دیگنیتی پرایم با وجود پیشرانه‌ی توربوشارژ، مصرف سوخت نسبتاً اقتصادی دارد. به طور متوسط، مصرف ترکیبی این خودرو حدود 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است. البته این مقدار می‌تواند بسته به سبک رانندگی و شرایط جاده متفاوت باشد. شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت دیگنیتی پرایم در حدود 13.5 ثانیه اعلام شده است. این شتاب برای یک کراس‌اور خانوادگی قابل قبول است و رانندگی در شهر و سبقت‌گیری را آسان‌تر می‌کند. حداکثر سرعت دیگنیتی پرایم به حدود 185 کیلومتر بر ساعت می‌رسد که برای استفاده روزمره کافی است. همچنین گیربکس CVT به خوبی با پیشرانه هماهنگ شده و سواری نرم و روان را فراهم می‌کند.

سیستم تعلیق در هر خودرو، نقش بسیار مهمی در راحتی سرنشینان و پایداری خودرو ایفا می‌کند. این دو خودرو هم از سیستم تعلیق یکسانی استفاده می‌کنند که برای هر کدام از خودروها مزایای خوبی به ارمغان آورده است.

ساختار سیستم تعلیق T5 و دیگنیتی پرایم

  • تعلیق جلو: از نوع مک‌فرسون است. این نوع تعلیق به دلیل سادگی ساختار، وزن کم و هزینه تولید پایین، در بسیاری از خودروهای سواری و کراس‌اوورها استفاده می‌شود. مک‌فرسون سواری نرم و راحتی را فراهم می‌کند و در عین حال هندلینگ قابل قبولی را ارائه می‌دهد.
  • تعلیق عقب: از نوع چند اتصاله یا مولتی لینک است. این نوع تعلیق پیچیده‌تر از مک‌فرسون است و کنترل بهتری بر حرکت چرخ‌ها در هنگام پیچیدن و عبور از دست‌اندازها دارد. مولتی لینک به خودرو پایداری بیشتری بخشیده و راحتی سواری را بهبود می‌بخشد.

سیستم تعلیق این دو خودرو سواری نرم و راحتی را ارائه می‌دهد و به خوبی از پس دست‌اندازهای کوچک و متوسط برمی‌آید و لرزش‌های ناشی از جاده را به خوبی جذب می‌کند. همچنین سیستم تعلیق چند اتصاله عقب به این دو خودرو پایداری خوبی در پیچ‌ها بخشیده است و در هنگام مانورهای ناگهانی نیز رفتار قابل پیش‌بینی دارد. هندلینگ این دو اتومبیل هم قابل قبول است و خودرو فرمان‌پذیری خوبی دارد.

مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی فردا موتور تی5 (FMC T5) با دیگنیتی پرایم بهمن موتور

فردا موتور تی5 و دیگنیتی پرایم دو کراس‌اوور محبوب در بازار ایران هستند که هر کدام ویژگی‌ها و امکانات خاص خود را دارند. در ادامه، به مقایسه امکانات رفاهی و ایمنی این دو خودرو می‌پردازیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید:

امکانات رفاهی

  • صفحه نمایش لمسی: هر دو خودرو به صفحه نمایش لمسی مجهز هستند که امکان دسترسی به سیستم اطلاعات و سرگرمی، ناوبری و سایر تنظیمات خودرو را فراهم می‌کند.
  • سیستم صوتی: کیفیت سیستم صوتی در هر دو خودرو قابل قبول است و امکانات متنوعی مانند بلوتوث، USB و پشتیبانی از فرمت‌های مختلف صوتی را ارائه می‌دهند.
  • تهویه مطبوع: هر دو خودرو به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز هستند که امکان تنظیم دمای دلخواه را فراهم می‌کند.
  • صندلی‌ها: صندلی‌های هر دو خودرو از نظر راحتی و پشتیبانی قابل قبول هستند. برخی از مدل‌های دیگنیتی پرایم ممکن است دارای تنظیمات برقی برای صندلی راننده باشند.
  • سایر امکانات: امکاناتی مانند کروز کنترل، سنسور پارک، دوربین عقب، سقف پانوراما و… در هر دو خودرو بسته به مدل و تیپ متفاوت است.

امکانات ایمنی

  • کیسه هوا: هر دو خودرو به چندین کیسه هوا مجهز هستند تا از سرنشینان در صورت تصادف محافظت کنند.
  • سیستم‌های کنترل پایداری: هر دو خودرو به سیستم‌های کنترل پایداری (ESP) و کنترل کشش (TCS) مجهز هستند که به افزایش ایمنی خودرو کمک می‌کنند.
  • سایر امکانات: امکاناتی مانند سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کمک حرکت در سربالایی (HAC) و کمک حرکت در سراشیبی (HDC) در هر دو خودرو وجود دارد.

نویسنده: نادر شاه نشین

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا