معرفی FMC T5 کراس اوور فردا موتور
FMC T5 یک خودروی کراس اوور جمع و جور شهری است که توسط شرکت فرداموتورز در ایران عرضه میشود. این خودرو بر اساس مدل دانگ فنگ T5 چینی طراحی شده است.
به گزارش عصر خدمات، یکی از کراس اوورهای مونتاژی ساخت چین که طراحی آن هرچند که به روز نیست و از زبان طراحی خودروهای مونتاژی جدیدتر مانند فونیکس FX پیروی نمیکند اما شباهت جذابی به خودروهای اروپایی دارد. مشخصات فنی این خودرو هم نسبتا خوب است و میتواند نظر خریداران را به خود جلب کند.
معرفی طراحی ظاهری فردا T5
طراحی تیم خودرو عضلانی و خشن صورت گرفته و زبان طراحی آن شبیه به چند سال پیش خودروهای اروپایی از جمله فولکس واگن است. استفاده از خطوط تند و تیز در کنار منحنیهای نرم باعث شده تا این خودرو از ظاهر جذابی برخودار باشد.
معرفی نمای جلویی فردا T5
نمای جلویی این خودرو دارای چراغهای لنزی با دیلایت، جلوپنجره بزرگ با نوار کرومی، چراغهای مهشکن عمودی و دیفیوزر پایینی است. طراحی ظاهری این خودرو نسبتا محافظهکارانه و متعادل به نظر میرسد. همین امر هم باعث شده تا طراحی این خودرو کمی حس اقتصادی بودن را القا کند. استفاده از خطوط در نمای جلویی به خصوص سپر و کاپوت باعث شده تا فرم خودرو عضلانی شود.
معرفی نمای کناری فردا T5
نمای کناری فردا T5 دارای خطوط عمیق و کشیده است که از جلو تا عقب خودرو امتداد دارند. این خطوط باعث ایجاد حس پویایی و اسپرت بودن در این خودرو میشوند. رینگهای ۱۸ اینچی با طرحی جذاب و زههای کرومی رنگ در دور شیشهها و زیر درها نیز به زیبایی نمای کناری این خودرو کمک میکنند. این خودرو در ابعاد ۴۴۶۰×۱۸۲۰×۱۷۲۰ میلیمتر و فاصله محوری ۲۷۲۰ میلیمتر طراحی شده است.
معرفی نمای عقبی فردا T5
نمای عقبی فردا T5 دارای چراغهای عقب LED با طرحی متفاوت و جذاب است که به صورت افقی در دو طرف صندوق عقب قرار گرفتهاند. بین این دو چراغ نیز یک نوار کرومی کشیده شده است که نام فردا را نمایش میدهد. در پایین صندوق عقب نیز یک دیفیوزر با دو خروجی اگزوز مشاهده میشود که به حس اسپرت بودن این خودرو افزوده است. در کل طراحی نمای عقبی این خودرو هماهنگ با نمای جلویی و کناری آن است و یک تصویر هماهنگ و متعادل از این کراس اوور ارائه میدهد.
معرفی نمای داخل کابین فردا T5
نمای داخل کابین فردا T5 دارای طراحی مدرن و مینیمال است که از متریالهای مناسب و کیفیت ساخت قابل قبولی برخوردار است. این خودرو دارای یک نمایشگر عمودی در مرکز داشبورد است که سیستم مالتی مدیا را کنترل میکند. همچنین دارای یک مجموعه نشانگر دیجیتالی و صندلیهای چرمی با روکش قرمز است که حس اسپرت بودن را به سرنشینان القا میکند. طراحان نیز با استفاده از قطعات کرومی و فلزی براق در نقاط مختلف کابین، زیبایی و تجمل خودرو را افزایش دادهاند.
معرفی کلاستر فردا T5
کلاستر فردا T5 یک مجموعه نشانگر دیجیتالی است که در پشت فرمان خودرو قرار دارد. این مجموعه شامل یک صفحه نمایشگر LCD ۷ اینچی است که اطلاعات مختلفی را به راننده نشان میدهد. برخی از این اطلاعات عبارتند از: سرعت، دور موتور، سطح سوخت، دمای موتور، مسافت طی شده، مصرف سوخت، سیستمهای ایمنی، سیستم های رفاهی و … . کلاستر فردا T5 دارای چهار حالت نمایشی است که با استفاده از کلیدهای روی فرمان قابل تغییر هستند. این حالتها عبارتند از: حالت استاندارد، حالت اکو، حالت اسپرت و حالت شخصیسازی. در حالت شخصیسازی، راننده میتواند اطلاعات مورد نظر خود را انتخاب کند و در صفحه نمایشگر ببیند.
معرفی کنسول بین دو صندلی جلو فردا T5
کنسول بین دو صندلی جلو فردا T5 یک قسمت مهم از طراحی داخلی این خودرو است که شامل چندین کلید و کنترل کاربردی است. این کنسول دارای یک کلید استارت استاپ، یک کلید تنظیم حالت رانندگی، یک کلید تنظیم حالت کنسول میانی، یک کلید باز و بسته کردن صندوق عقب، یک کلید باز و بسته کردن سقف شیشهای، یک کلید تنظیم حالت اتوهلد، یک کلید تنظیم حالت پارکینگ، یک کلید تنظیم حالت اسپرت، یک کلید تنظیم حالت اکو، یک کلید تنظیم حالت استاندارد و یک کلید تنظیم حالت شخصیسازی است. همچنین این کنسول دارای یک اهرم تعویض دنده بزرگ با روکش چرمی، یک دسته دنده دستی، یک دستگیره راحتی، یک جای گیره نوشیدنی، یک جای ریموت کنترل و یک جای ذخیرهسازی است.
بررسی مشخصات فنی فردا T5
موتور فردا T5 یک موتور چهار سیلندر خطی توربوشارژ با حجم ۱.۵ لیتر است که از ساخت میتسوبیشی ژاپن میباشد. این موتور تحت نام ۴J15T شناخته میشود و قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر را در دورهای متوسط تولید میکند. این موتور با یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته همراه شده است که از نوع معمولی مجهز به مبدل گشتاور است. این موتور از استاندارد آلایندگی یورو ۵ پیروی میکند و مصرف سوخت آن در شرایط مختلف بین ۷.۸ تا ۹.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
بررسی گیربکس فردا T5
گیربکس فردا T5 یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته است که از نوع معمولی مجهز به مبدل گشتاور یا تورک کانورتور است. این گیربکس از ساخت شرکت آیسین ژاپن است و از نظر کارایی و مصرف سوخت بهتر از گیربکسهای دوکلاچه یا سی وی تی میباشد. این گیربکس قادر است نیروی تولید شده توسط موتور ۱.۵ لیتر توربوشارژ میتسوبیشی را به چرخهای جلو انتقال دهد. این گیربکس دارای چهار حالت رانندگی است که عبارتند از: استاندارد، اکو، اسپرت و شخصیسازی که راننده با توجه به شرایط میتواند یکی از آنها را نتخاب کند.
بررسی دیفرانسیل فردا T5
دیفرانسیل یا دیفرانسیل جلو یک قسمت از سیستم انتقال نیرو در خودروهای دارای محور جلو است که وظیفه تقسیم نیروی موتور بین دو چرخ جلو را دارد. این قسمت باعث میشود که در هنگام پیچ گرفتن، چرخ داخلی که مسیر کوتاهتری را طی میکند، دور کمتری بزند و چرخ خارجی که مسیر بلندتری را طی میکند، دور بیشتری بزند. این کار باعث میشود که خودرو بهتر کنترل شود و عمر چرخها و لاستیکها افزایش یابد.
فردا T5 یک خودروی دیفرانسیل جلو است که نیروی موتور را از طریق گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته به دیفرانسیل جلو منتقل میکند. دیفرانسیل جلو فردا T5 از نوع معمولی یا اوپن است که به معنی این است که نیروی موتور را به نسبت ۵۰ به ۵۰ بین دو چرخ جلو تقسیم میکند. این نوع دیفرانسیل در شرایط عادی رانندگی عملکرد خوبی دارد اما در شرایطی که یکی از چرخها از بین دو چرخ جلو دچار لغزش شود، عملکرد آن کاهش مییابد. برای رفع این مشکل، برخی خودروها از دیفرانسیلهای دارای قفل یا لیمیتد اسلیپ استفاده میکنند که میتوانند نیروی موتور را به چرخی که دچار لغزش نشده است، انتقال دهند.
فردا T5 از دیفرانسیل جلو معمولی استفاده میکند و هیچ گونه سیستم قفل یا لیمیتد اسلیپ ندارد. این موضوع میتواند در شرایطی که یکی از چرخهای جلو روی زمین لغزنده یا بدون چسبندگی قرار گیرد، مشکل ایجاد کند. برای مثال، اگر یکی از چرخهای جلو روی یخ یا گل قرار گیرد، دیفرانسیل جلو تمام نیروی موتور را به آن چرخ انتقال میدهد و چرخ دیگر بدون نیرو میماند. در این شرایط، خودرو قادر به حرکت نخواهد بود.
بررسی سیستم تعلیق فردا T5
سیستم تعلیق فردا T5 از نوع مستقل است که به این خودرو امکان سواری نرم و پایدار را میدهد. در اکسل جلو، از تعلیق مک فرسون و در اکسل عقب، از تعلیق مولتی لینک استفاده شده است. این نوع تعلیق باعث میشود که هر چرخ به صورت جداگانه به زمین واکنش نشان دهد و در نتیجه کنترل خودرو در شرایط مختلف راحتتر شود. سیستم تعلیق فردا T5 یکی از مزایای این خودرو در مقایسه با رقبایی است که از تعلیق یکپارچه یا تورشن بیم استفاده میکنند.
بررسی سیستم ایمنی فردا T5
- سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و سیستم کمکی ترمز اضطراری (BA) که باعث میشوند ترمز خودرو در شرایط بحرانی سریعتر و مطمئنتر عمل کند.
- سیستم پایداری الکترونیک (ESP)، سیستم کنترل پایداری دینامیک (DSC) و سیستم کنترل پایداری خودرو (VSC) که باعث میشوند خودرو در شرایط ناپایداری و عدم تعادل، به مسیر درست بازگردد.
- سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS) که باعث میشود راننده از وضعیت باد تایرها آگاه شود و در صورت کمبود باد، هشدار دریافت کند.
- سیستم ایمنی جعبهفرمان در تصادفات (SRS) که باعث میشود در صورت بروز تصادف، جعبهفرمان به سمت راننده حرکت نکند و جلوی آسیب به سر و گردن راننده را بگیرد.
- سیستم ایمنی هوشمند (SIS) که شامل ۶ کیسه هوا، سیستم هشدار برخورد جلو (FCW)، سیستم کمک به ترمز اضطراری (AEB)، سیستم هشدار خروج از خط (LDW)، سیستم هشدار تغییر خط (LCA)، سیستم هشدار کوری زاویه (BSM) و سیستم هشدار خستگی راننده (DAA) است.
این سیستمها باعث میشوند فردا T5 یکی از خودروهای ایمن در کلاس خود باشد و بتواند با رقبایی مانند تیگو ۷، هایما S7 و جک K7 رقابت کند. البته باید اشاره کرد که فردا T5 در تست تصادف موسسه چینی C-NCAP تنها سه ستاره ایمنی به دست آورده است که نشان از این دارد که این خودرو در مقایسه با برخی از خودروهای پنج ستاره ایمنی، میتواند در برخورد با موانع سختتر، آسیب بیشتری ببیند.
نام خودرو |
فردا T5 |
موتور |
چهار سیلندر خطی توربوشارژ ۱.۵ لیتری میتسوبیشی ۴J15T |
قدرت |
۱۵۶ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه |
گشتاور |
۲۳۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
گیربکس |
اتوماتیک ۶ سرعته معمولی با مبدل گشتاور |
انتقال نیرو |
دیفرانسیل جلو |
تعلیق |
مستقل مک فرسون در جلو و مولتی لینک در عقب |
ترمز |
دیسکی در جلو و عقب با سیستم ABS، EBD و BA |
سیستم ایمنی |
۶ کیسه هوا، ESP، DSC، VSC، TPMS، SRS، FCW، AEB، LDW، LCA، BSM و DAA |
ابعاد |
۴۴۶۰×۱۸۲۰×۱۷۲۰ میلیمتر |
فاصله محوری |
۲۷۲۰ میلیمتر |
ظرفیت صندوق عقب |
۵۱۵ لیتر |
مصرف سوخت |
۷.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
حداکثر سرعت |
۱۶۰ کیلومتر در ساعت |
نویسنده: نادر شاه نشین