معرفی وانت کاپرا پیکاپ آفرودی بهمن موتور
بهمن موتور یک پیکاپ آفرودی و دو دیفرانسیل را قبلترها به بازار معرفی کرده که از طراحی و مشخصات خوی برخودار است. این خودرو دارای یک موتور تنفس طبیعی است که از توان نسبتا خوبی برخوردار است.
به گزارش عصر خدمات،همچنین طراحی این اتومبیل نسبت به دوران خود خوب صورت گرفته که از دیگر مزیتهای این خودرو به شمار میرود. در این مقاله تصمیم گرفتیم به معرفی وانت کاپرا پیکاپ آفرودی بهمن موتور بپردازیم.
معرفی طراحی ظاهری وانت کاپرا
این خودرو در مدلهای تک کابین و دو کابین به بازار عرضه شده است. همچنین مدتی بعد کاپرا ۲ هم به بازار آمد که یک فیس لیفت از مدل قبلی بود اما طراحی اصلی خودرو همچنان سرجای خود قرار ماند. ظاهر این خودرو شبیه به پیکاپهای ژاپنی یک دهه پیش است و میتوان از ظاهر آن قدیمی بودن طراحی را تشخیص داد. اما همین طراحی قدیمی زیبا و کاربردی صورت گرفته تا هم بتواند نظر خریداران را به خود جلب کند و هم بتواند عملکرد خوبی داشته باشد.
معرفی نمای جلویی وانت کاپرا
وانت کاپرا یک خودرو شاسی بلند آفرودی است که در سال ۱۳۹۰ توسط شرکت بهمن موتور عرضه شده است. این خودرو در واقع نسخه ایرانی شده یک محصول چینی به نام زوتی تراپا است. نمای جلویی وانت کاپرا دارای یک گریل بزرگ و مستطیلی است که در وسط آن نشان شرکت بهمن موتور قرار دارد. چراغهای جلوی خودرو دارای طرحی مدرن و زیبا هستند و از نور پس زمینه LED بهره میبرند. مه شکنهای جلوی خودرو نیز دارای چراغهای LED هستند. بامپر جلوی خودرو دارای یک طرح اسپرت و پر جزئیات است و دارای یک گارد ریل استیل است که از بدنه خودرو در برابر ضربه محافظت میکند.
معرفی نمای کناری وانت کاپرا
نمای کناری وانت کاپرا دارای یک خط زیبا و متناسب است که از جلو تا عقب خودرو ادامه دارد. دربهای خودرو دارای دستگیرههای کرومی هستند و آینههای جانبی خودرو دارای چراغهای راهنمای LED هستند. شیشههای خودرو دارای رنگ دودی هستند و از نور خورشید محافظت میکنند. چرخهای خودرو دارای قطر ۱۶ اینچ هستند و از طرحی زیبا و مقاوم برخوردارند. بامپر عقب خودرو نیز دارای یک گارد ریل استیل است.
معرفی نمای عقبی وانت کاپرا
نمای عقبی وانت کاپرا دارای یک صندوق بار بزرگ و عمیق است که میتواند حداکثر ۵۰۰ کیلوگرم بار را جا بدهد. صندوق بار خودرو دارای یک درب بازشو است که میتوان آن را به صورت افقی یا عمودی باز کرد. چراغهای عقب خودرو دارای طرحی مشابه چراغهای جلوی خودرو هستند و از نور LED استفاده میکنند. پلاک خودرو در وسط بامپر عقب قرار دارد و در زیر آن یک دوربین عقب وجود دارد. خروجی اگزوز خودرو نیز در سمت راست بامپر عقب قرار دارد.
معرفی طراحی داخل کابین وانت کاپرا
طراحی داخلی کابین وانت کاپرا دارای یک فضای راحت و مدرن است که از مواد با کیفیت ساخته شده است. داشبورد خودرو از پلاستیک سخت و مقاوم ساخته شده است و دارای طرحهای دکوراتیو مشکی پیانویی است. فرمان خودرو سه شاخه است و دارای کلیدهای کنترل صوتی و تلفن همراه است. صفحه کیلومتر خودرو آنالوگ است و دارای دو قاب دایرهای برای نمایش سرعت و دور موتور است. بین این دو قاب، یک صفحه نمایش LCD کوچک قرار دارد که اطلاعاتی نظیر مصرف سوخت، مسافت طی شده، ساعت و دمای موتور را نشان میدهد.
کنسول مرکزی خودرو دارای یک صفحه نمایش ۸ اینچی لمسی است که سیستم مولتی مدیا، سیستم ناوبری و دوربین عقب را نمایش میدهد. زیر صفحه نمایش، کنترلهای دیجیتالی تهویه مطبوع و کلیدهای سیستم چهارچرخ متحرک قرار دارند. کنسول مرکزی همچنین دارای یک جایگاه نگهداری و یک ورودی USB است. صندلیهای خودرو از جنس چرم هستند و دارای پوشش گرمایشی هستند. صندلی راننده ۶ حالته برقی است و میتواند تنظیمات خود را به خاطر بسپارد. خودرو دارای ۵ صندلی است و صندلیهای عقب میتوانند تا شوند تا فضای بار بیشتری ایجاد کنند.
بررسی مشخصات فنی وانت کاپرا
موتور وانت کاپرا دو کابین ۲۴۰۰ سی سی حجم دارد و ۱۲۵ اسب بخار قدرت تولید میکند. این موتور توسط شرکت میتسوبیشی طراحی شده است و از نوع ۴خطی بنزینی است. این موتور دارای سیستم تزریق مستقیم سوخت (GDI)، سیستم تایمینگ متغیر (VVT)، سیستم خنک کننده موثر (EGR) و سیستم کنترل پایداری (ESC) است. این موتور مصرف سوخت متوسطی دارد و بر اساس اعلام شرکت بهمن موتور، در شرایط شهری ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در شرایط برون شهری ۱۰.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر مصرف میکند.
بررسی گیربکس وانت کاپرا
گیربکس وانت کاپرا پنج سرعته به صورت دستی است. این گیربکس دارای سیستم ترانسفرکیس الکتریکی است که قادر است تا انتقال نیرو را در حالتهای دو چرخ سبک، چهار چرخ سبک و چهار چرخ سنگین تنظیم کند. این سیستم به راننده امکان میدهد که با توجه به مسیر پیمایش، قدرت موتور را بوسیله گیربکس، بین چرخها به راحتی تقسیم کند. این تقسیم قدرت، به خودرو امکان میدهد تا بیشترین بازدهی را داشته باشد. گیربکس وانت کاپرا از نوع AT یا اتوماتیک سنتی است که با استفاده از یک توربین و یک کلاچ از نوع ترمز بندی، سرعت موتور را با سرعت چرخها هماهنگ میکند. این گیربکس دارای یک سیستم کنترل الکترونیکی است که بر اساس شرایط رانندگی، سرعت، دور موتور، گشتاور و سطح سوخت، بهترین حالت را برای تعویض دنده انتخاب میکند.
بررسی دیفرانسیل وانت کاپرا
دیفرانسیل وانت کاپرا دو نوع دارد: تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل. تیپ دو دیفرانسیل کاپرا مجهز به کنترل الکترونیک هوشمند محورها است که به سه حالت ۴H – 2H و ۴L قابل تنظیم است. این یعنی راننده میتواند با فشار دادن یک دکمه، انتقال نیرو را به چهار چرخ خودرو تغییر دهد. این سیستم در سه حالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین قابل تنظیم است. حالت تک دیفرانسیل عقب برای شرایط رانندگی عادی و جادهای مناسب است. حالت دو دیفرانسیل سبک برای شرایط آفرودی و لغزنده کاربرد دارد. حالت دو دیفرانسیل سنگین برای شرایط بسیار سخت و غیر قابل عبور مفید است. این سیستم باعث میشود که وانت کاپرا دارای قابلیتهای آفرودی بالایی باشد و در هر نوع زمینی عملکرد خوبی داشته باشد.
بررسی سیستم تعلیق وانت کاپرا
سیستم تعلیق وانت کاپرا به این صورت است که در جلو دو جناقی با میله پیچشی و در عقب فنر شمش استفاده شده است. این سیستم تعلیق مشابه سیستم تعلیق میتسوبیشی های قدیمی است و برای رانندگی در شرایط جادهای شاید خیلی ایدهآل نباشد.. ترمزهای این وانت نیز در جلو دیسکی و در عقب کاسهای هستند که به سیستمهای ABS و EBD مجهز شدهاند.
بررسی سیستم ایمنی وانت کاپرا
- سیستم ترمز ABS و EBD که باعث کاهش فاصله ترمز و توزیع بهینه نیروی ترمز بر روی چرخها میشود.
- کیسه ایمنی هوا (ایربگ) برای راننده و سرنشین جلو که در صورت برخورد، از آسیب دیدن سر و صورت آنها جلوگیری میکند.
- قفل مرکزی با ریموت کنترل و با قابلیت بالا رفتن شیشهها پس از قفل شدن دربها.
- سنسور دنده عقب که به راننده کمک میکند تا در حین عقب رانی، از موانع پشت خودرو آگاه شود.
- گارد استیل مخصوص محفظه بار که از بار در برابر سرقت و آسیبهای احتمالی محافظت میکند.
هرچند که ایمنی وانت کاپرا به روز نیست اما در سطح مطلوبی قرار دارد و باعث افزایش اطمینان راننده و سرنشینان میشود.
بررسی پلتفرم وانت کاپرا
پلتفرم وانت کاپرا، بر پایه پلتفرم میتسوبیشی L200 ساخته شده است. این پلتفرم دارای یک شاسی فولادی قوی و مقاوم است که به خودرو قدرت و پایداری میبخشد. این پلتفرم همچنین از سیستم چهار چرخ محرک (۴WD) بهره میبرد که باعث افزایش عملکرد خودرو در شرایط جادهای نامناسب میشود. پلتفرم وانت کاپرا، از نظر ابعاد، طول ۵۳۵۰ میلیمتر، عرض ۱۸۰۰ میلیمتر، ارتفاع ۱۷۹۰ میلیمتر، فاصله بین دو محور ۳۰۵۰ میلیمتر و ارتفاع از زمین ۲۰۰ میلیمتر دارد.
بررسی عملکرد فرمان وانت کاپرا
عملکرد فرمان وانت کاپرا به این صورت است که دارای یک سیستم فرمان هیدرولیک است که باعث کاهش نیروی لازم برای چرخاندن فرمان میشود. این سیستم فرمان با توجه به سرعت خودرو، نیروی فرمان را تنظیم میکند و در سرعتهای پایین، فرمان را نرمتر و در سرعتهای بالا، فرمان را سفتتر میکند. این کار باعث افزایش کنترل و راحتی راننده میشود.
با این حال، فرمان وانت کاپرا از نظر دقت و حساسیت، در سطح مطلوبی قرار ندارد. فرمان کاپرا اطلاعات دقیقی از زاویه چرخها و سطح مسیر در اختیار راننده قرار نمیدهد و در حرکت با سرعت حوالی ۳۰ کیلومتر برساعت در مسیر ناهموار با کمی گیجی و ضربات شدید روبرو میشود. همچنین فرمان کاپرا در حالتهای چرخش کامل، صدایی شبیه به صدای پمپ هیدرولیک ایجاد میکند که نشاندهنده عدم کیفیت سیستم فرمان است.
نام خودرو |
وانت کاپرا |
کشور سازنده |
چین |
حجم موتور |
۲۳۷۸ سیسی |
قدرت موتور |
۱۳۰ اسب بخار |
گشتاور موتور |
۲۰۵ نیوتن متر |
تعداد سیلندر |
۴ |
تعداد سوپاپ |
۱۶ |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ |
۱۶ ثانیه |
حداکثر سرعت |
۱۴۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس |
۵ دنده دستی |
دیفرانسیل |
دو دیفرانسیل |
کلاس بدنه |
وانت |
ابعاد |
۵۰۸۰x1750x1735 میلیمتر |
فاصله محوری |
۳۱۰۰ میلیمتر |
اندازه تایر |
۲۱۵/۷۵ R15 |
وزن خودرو |
۱۷۲۰ کیلوگرم |
مصرف سوخت |
۱۲ لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک |
۷۴ لیتر |
استاندارد آلایندگی |
یورو ۲ |
امکانات ایمنی |
ABS – EBD – کیسه هوا برای سرنشینان جلو |
امکانات و آپشنها |
قابلیت پخش CD – مه شکن جلو وعقب – فرمان قابل تنظیم – سیستم تهویه مطبوع – قفل مرکزی و ریموت کنترل – آینههای جانبی برقی – شیشه بالابر برقی |
نویسنده: نادر شاه نشین